Objawem uszkodzonej cewki zapłonowej jest nierówna praca silnika (praca na "3 gary"). Dodatkowo sygnalizowane checkiem na tablicy zegarów (tzw. "żółty helikopter")
Czas wymiany: ok 1 godz. (z jazdą próbną i diagnostyka)
Potrzebne części (w moim przypadku Touran 2003' 1.6 FSI):
1.Cewka zapłonowa nr kat. 036 905 715 (ja wymieniłem wszystkie 4 sztuki) - koszt cewki NGK ok 85 pln za 1 szt. (cewka "hart" 65 pln , koszt cewki w ASO wg."gajosa" 240 pln). Sądzę, że koszt wymiany cewek w ASO to ok. 1100 pln, samodzielnie wymieniając zamkniemy się w cenie 350 pln.


Potrzebne narzędzia:
1. Szeroki śrubokręt płaski do wyjęcia cewki
2. Interfejs diagnostyczny np. VCDS
Czynności:
1. Podłączyć interfejs diagnostyczny w celu sprawdzenia błędów. W moim przypadku wywaliło takie błędy...

Aby upewnić się to aby cewka a nie coś innego skasowałem błędy a następnie zamieniłem cewki miejscami 1-szą cewkę z 4-cewką. Odpaliłem auto i po chwili podłączyłem interfejs. Błąd jaki wyskoczył sygnalizował zanik iskry na 4 cylindrze (liczone od rozrządu). Dało to pewność, że to wina cewki. Ale zaczynając po kolei...
1. Zdemontować plastikowa rure prowadząca powietrze do kolektora

2. Odłączyć czujnik i przewód z prawej strony wpięte do osłony silnika.

3. Zdjąć plastikową osłonę silnika (ciągnąc w górę) - z przodu są dwa mocowania i z tyłu dwa na wcisk.
4. Podważyć szerokim śrubokrętem płaskim cewkę (uwaga aby nie uszkodzić przewodów) i wysunąć do góry. Uwaga przewody są krótkie. Od dołu cewki jest zapinka aby wypiąć wtyczkę z kablami.


Zapinka...

5. Postępujemy analogicznie z pozostałymi cewkami i składamy wszystko w odwrotnej kolejności. Na koniec kasujemy błędy..
A oto efekt końcowy:
