Manual przedstawia jak przerobić lampy do Tourana w wersji przedliftowej ze standardowych srebrnych na czarne.
W trakcie przeróbki spotkałem się z dwoma typami lamp: 1. Ze zintegrowanym światłem postojowym
2. Z oddzielnym światłem postojowym
Drugi podział to ze względu na producenta: 1. Visteon
2. AL. (Automotie Lighting)
Przerabiałem lampy z roczników 2004, 2008 i 2012, Najłatwiej rozkleić lamp z 2012r. Powód jest prosty. Silikon, który jest użyty do uszczelnienia jest bardzo miękki i lampa po dobrym podgrzaniu praktycznie rozchodzi się w rękach.
Lampy 2004-2008 miały już bardzo twardy silikon i trzeba je było trochę bardziej podgrzać i rozczepić na większej powierzchni, żeby ją ostatecznie rozkleić.
Wszystko wynika ze starzenia się materiału i silikon staje się po prostu twardy.
Do pracy potrzebna są nam następujące narzędzia:
Zestaw Torx-ów: 10, 20, 30, śrubokręty płaskie, papier ściery, pianka do piekarników, APC lub coś innego do odtłuszczania, ręczniki papierowe lub ściereczki.
W lampach z 2012 i 2008 spotkałem się z torx-ami mniejszymi niż 10. Plan pracy: 1. Zdejmujemy zderzak (niestety bez zdjęcia zderzaka nie da się zdjąć lamp – próbowałem na różne sposoby) - tak było w 2014r., teraz podobno u nas na forum już zdejmuje się lampy bez zdejmowania zderzaka
2.Odkręcamy podstawy lamp
Jest to plastikowy element przykręcony dwoma śrubami torx mający moim zdaniem stabilizować lampę i odciążać połączenia śrubowe przy wstrząsach. 3.Odpinamy kostki lamp
Najlepiej najpierw docisnąć kostkę, następnie wcisnąć zaczep i odciągnąć kostkę.
4.Zdejmujemy lampy
Należy odkręcić 4 śruby torx
5. Zdejmujemy metalowe blaszki trzymające front z tyłem lampy.
4 blaszki trzymające razem front i korpus lampy.
6. Podgrzewamy lampę od spodu
Najlepsze miejsce, ponieważ niewidoczne po zamontowaniu lampy Wystarczy podgrzać około 20cm.
7a. Nowsze lampy – usuwamy silikon przy podgrzanej części, możemy użyć noża, śrubokręta lub narzędzi Yato z zagiętymi kocówkami, potem rozginamy lampę na tyle, żeby włożyć do środka palce, a następnie je po prostu rozrywamy. 7b. Trudniejszy przypadek starsze lampy – niestety trzeba usunąć jak najwięcej silikonu, następnie spód lampy trzeba jak najmocniej rozgiąć, przez co dosyć mocno zdeformować lampę. Nie ma się co martwić, ponieważ przy użyciu opalarki zdeformowaną część bardzo łatwo przywróci do przyzwoitego stanu, który da na koniec satysfakcjonujący efekt.
8. Odkręcamy srebrną wstawkę od części frontowej lampy. 5 śrub torx
9. Sreberko spryskujemy pianką do czyszczenia piekarników i odstawiamy na bok na około 30 minut, w międzyczasie posiłkujemy się gąbką do zmywania i ponownie spryskujemy pianką, tak około 4 razy.
10. W „wolnym czasie” bierzemy się za wyczyszczenie frontów i tyłów z resztek silikonu. Najpierw ostrym nożem, później papierem ściernym (korpus-tył) , a na koniec odtłuszczamy.
11. Przy użyciu opalarki podgrzewamy dosyć mocno odkształcone części i przywracamy początkowy kształt korpusowi lampy.
12a. Mamy gotowe elementy, przystępujemy do składania lamp
12b. Wstawka po piankowaniu zrobiła się biała.
Prawdopodobnie powodem jest to, że jest to lampa starego typu, czyli przed 2005r.
Powód drugi – takie wkłady mają lampy producenta Visteon.
- podjąłem decyzję o malowaniu w czarny mat sprayem (czarny mat wysokotemperaturowym).
- 2 malowania + wygrzewanie opalarką jak zaleca producent sprayu.
13. Skręcamy front z wstawką
14. Nakładamy silikon w rowki.
Można nałożyć sporo, ponieważ nadmiar zostanie obcięty, a co ciekawe w nowych lampach producent tego nie usuwa i wystaje nam od spodu lampy około 5mm silikonu. 15. Składamy front z tyłem
16. Zakładamy blaszki zaciskowe
Dodatkowo ściskiem stolarskim zintegrowałem mocniej spód lampy, ponieważ moim zdaniem brakuje tam jeszcze jednej blaszki…
17. Odstawiamy na 12h do wyschnięcia
18. Zakładamy lampy pamiętając o dobrym spasowaniu 19. Zakładamy podstawy lamp 20. Zakładamy zderzak 21. Zakładamy kostki lamp. 22. Cieszymy się z efektu
W razie uwag pisać, manual powstał o 1:16 w nocy...
Dorzucam kilka fotek dla lampy poliftowej Ogólnie lampy są dużo delikatniejsze ale za to można uzyskać ciekawsze efekty. Miałem uszkodzoną lampę, więc się za bardzo nie przykładałem ale efekt i tak jest fajny. Demontaż tak, jak w pierwszej części, zaczynamy od dołu.
Tu widać, jaka delikatna jest lampa. ranty są co najmniej 2 razu cieńsze, niż w przedliftowej:
Do tego front jest bardzo giętki i nie dało się go tak łatwo rozerwać.
Po wszystkim czyszczenie
W międzyczasie pianka
Okazało się, że lampa producenta AL jest biała, więc malowanko.
No i mała wariacja na koniec
Ostatnio zmieniony ndz sty 24, 2016 13:50 przez niko02, łącznie zmieniany 5 razy.
Ciężko powiedzieć ile taka robota jest warta...
Trzeba poświęcić około 6h na przygotowanie to klejenia chyba, że trzeba jeszcze malować (+1dzień) i po klejeniu 12h.Czyli około 2 dni. bez malowania 1 dzień.