Wytarty wałek rozrządu 1,9 TDI, głośna praca, stukanie.

Awatar użytkownika
krencik
Początkujący
Posty: 42
Rejestracja: pn lut 11, 2013 12:38
Auto:: 1T1 1,9 TDI, BLS 2006
Imię:: Wojciech
Lokalizacja: Szczecin
Otrzymał podziękowań: 3 razy

Wytarty wałek rozrządu 1,9 TDI, głośna praca, stukanie.

Post autor: krencik »

Witam Was.
Nęka mnie bardzo denerwujący problem. Podczas dodawania gazu w okolicach 1500 rpm silnik zaczyna pracować jak jakaś młockarnia i brakuje mu mocy. W okolicach trochę poniżej 2000 rpm nagle załapuje turbina i silnik dostaje kopa, zaczyna przyspieszać a brzydki dźwięk klekotania na ten czas ucicha. Pojawia się spowortem ale już jakby zagłuszony w okolicach 3000 rpm. Dodam, że te stukanie występuje jakby obok normalnej pracy silnika a nie zamiast niej. Jest to dźwięk stukająco klekoczący - wstępnie wykluczam klepanie zaworu. Gdy silnik pracuje na biegu jałowym na wolnych obrotach, to dźwięk ten jest też słyszalny ale tylko gdy zagląda się pod maskę.

Dodam, że ostatnio czyściłem EGR i był zasyfiony totalnie, za EGR-em kolektor dolotowy wyczyściłem z nagaru tylko tam gdzie sięgnęły szmaty na śrubokrętach. Pojeździłem kilka kilometrów normalnie i wybrałem się w 150 km trasę, gdzie go konkretnie "przedmuchałem". Przy dojechaniu na stację i zatankowaniu usłyszałem po raz pierwszy ten dźwięk. Samochód mam od miesiąca, wcześniej jeździł nim Niemiec.

Kupiłem i zapinałem VCDS - nie wykazał żadnych błędów, oprócz spalonej jednej świecy żarowej. Na logach z pompo-wtryskiwaczy koledzy też pisali, że są OK.

Ktoś z Was ma może jakieś pomysły, co może być przyczyną mojego problemu ?



[ Dodano: Wto Maj 14, 2013 21:40 ]
Zmieniłem temat, bo auto wróciło z ASO z diagnozy i już wiadomo co mu dolega.
Uzupełniam post, żeby była lektura dla potomnych.

Przyczyną wspomnianych wyżej problemów jest wytarta ostatnia krzywka na wałku rozrządu. Zawór się przez to za wcześnie domyka i spaliny wracają do obiegu. Stąd też to stukanie.
Naprawa ma obejmować:
-wymianę wałka (038 109 101 AH)
-wymianę panewek wałka
-wymianę popychaczy
-wymianę uszczelniaczy na zaworach
-wymianę uszczelniaczy po obu stronach wałka
-wymianę śrub mocowania wałka (ponoć są jednorazowe)
- ... być może było coś jeszcze ale nie pamiętam.
Za całościową naprawę ASO zażyczyło sobie 5300 zł już po uwzględnieniu rabatów. Za stwierdzenie co było usterką (1,5h) wzięli 310 zł.

Obawiam się, ze nie stać mnie na ASO i będę musiał szukać pomocy gdzie indziej.
W związku z tym mam pytania:
1) Czy te śruby mocujące są rzeczywiście jednorazowe i gdzie je kupić?
2) Czy dokonując naprawy należy wymienić coś jeszcze ?
3) Jakie macie dodatkowe sugestie przy zakupie wszystkich potrzebnych części? Gdzie najlepiej je kupić, jakich marek, czy Waszym zdaniem taki zestaw spełnia jakościowe wymogi:
Link do zarchiwizowanej oferty
TomTDI
Użytkownik
Posty: 156
Rejestracja: czw gru 13, 2012 00:45
Auto:: Touran 1.9TDI AVQ 2003MY
Imię:: Tomek
Lokalizacja: Małopolska
Podziękował: 5 razy
Otrzymał podziękowań: 83 razy

Post autor: TomTDI »

Zamiast oryginału możesz poszukać wałka rouville, popychaczy czarnych ina, uszczelek pompowtryskiwaczy Boscha.
Jeśli chodzi o śruby to rzeczywiście są jednorazowego użytku są cienkie i mają drobny gwint.

Tak na marginesie jeśli chodzi o śruby to dokumentacja techniczna vw przy większości napraw nakazuje wymianę zdemontowanych śrub (silnik, skrzynia, zawieszenie).
Awatar użytkownika
admin
Władca postów
Posty: 2336
Rejestracja: sob sie 28, 2010 20:00
Auto:: Touran
Imię:: Maciek
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 24 razy
Otrzymał podziękowań: 122 razy
Kontakt:

Post autor: admin »

Śruby z reguły w ASO warto kupować bo są w dobrych cenach :)
Awatar użytkownika
krencik
Początkujący
Posty: 42
Rejestracja: pn lut 11, 2013 12:38
Auto:: 1T1 1,9 TDI, BLS 2006
Imię:: Wojciech
Lokalizacja: Szczecin
Otrzymał podziękowań: 3 razy

Post autor: krencik »

No jestem już po wymianie wałka rozrządu i popychaczy.
Zrobiłem to sam z moim ojcem (emerytowany mechanik sam.), pracy było sporo. Wałek okazał się totalnie zjechany na trzech czy nawet 4 krzywkach, podobnie popychacze, wyżłobione jak kratery. W szklance na pierwszym cylindrze była nawet dziura na wylot.
Wałek, popychacze i uszczelniacz zakupiłem w firmie "Świątek" - dzwoniłem zapytać o regenerację wałka i jakoś mnie przekonali w kwestii jego jakości i trwałości. Pozostałe części (uszczelniacz, popychacze INA) mieli w dobrych cenach więc też wziąłem. Żałuję, że nie kupiłem u nich od razu paska rozrządu i napinaczy, bo i tak zdecydowałem się to wymienić, a ceny w InterCarsie nie były już tak atrakcyjne.
Autko teraz pracuje tak jak powinno.
Nie wymieniłem tylko uszczelniaczy na pompowtryskach i wspomnianych wcześniej śrub mocujących górną klawiaturkę rozrządu. Czy mógłby ktoś mi podać symbol tych śrub, żebym mógł zamówić je w ASO? Planuję niedługo je wymienić dla spokoju ducha razem z uszczelniaczami na pompowtryskach.

Zastanawiam się też, jaka mogła być przyczyna tak rozległej awarii, auto było w Niemczech serwisowane a olej miał około 20 000 km przebiegu, więc masakry nie było.
Awatar użytkownika
admin
Władca postów
Posty: 2336
Rejestracja: sob sie 28, 2010 20:00
Auto:: Touran
Imię:: Maciek
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 24 razy
Otrzymał podziękowań: 122 razy
Kontakt:

Post autor: admin »

Ile za części zapłaciłeś? Jaki przebieg auta?
Awatar użytkownika
arcadioush
Przeglądacz
Posty: 120
Rejestracja: sob lip 07, 2012 09:07
Auto:: VW Touran 2005 BKC
Imię:: Arkadiusz
Lokalizacja: Olsztyn
Otrzymał podziękowań: 1 raz

Post autor: arcadioush »

No, no, taki emeryt w rodzinie to skarb :) Pozazdrościć. Ile taka usługa kosztowałaby w nieASO?
Bezapelacyjnie, do samego końca... Mojego lub jej...
Awatar użytkownika
krencik
Początkujący
Posty: 42
Rejestracja: pn lut 11, 2013 12:38
Auto:: 1T1 1,9 TDI, BLS 2006
Imię:: Wojciech
Lokalizacja: Szczecin
Otrzymał podziękowań: 3 razy

Post autor: krencik »

Przebieg auta 225 000 km - prawdziwy. Poza ASO warsztaty za samą robociznę w Szczecinie życzyły sobie od 600 do 800 zł.

U Świątka zakupiłem:
Wałek rozrządu 966zł - 10% rabatu za kompleksowy zakup, więc ok 870 zł.
Popychacze INA - 52 zł za sztukę, więc 416 zł
Panewki GLYCO - komplet 146 zł.
Uszczelniacz teflonowy wałka - 29 zł
Razem: 1461 zł

W InterCars:
Ponoć z jakimś tam rabatem, za Pasek Contitech + napinacz Ruville + Rolka prowadząca Ruville -
Łącznie 495 zł

Doszedł na koniec jeszcze nowy olej i wkład filtra oleju
Razem operacja wyszła troszkę ponad 2000 zł
Awatar użytkownika
Muti
Władca postów
Posty: 5031
Rejestracja: pt cze 10, 2011 10:21
Auto:: MK7.5 R 2.O TSI DJHA
Imię:: Mateusz
Lokalizacja: Lubuskie
Podziękował: 75 razy
Otrzymał podziękowań: 365 razy

Post autor: Muti »

krencik, podstawowym powodem(oczywiscie poza wykonaniem) jest wymiana oleju w trybie long life.Niemcy praktycznie zawsze wymieniają po 30tyś i stąd takie zużycie. W tym silniku wymiana oleju musi być nawet trochę wczesniej niż co 15tyś.
Był Touran... Jest kolejne czerwone auto z grupy :)
Awatar użytkownika
rob555
Przeglądacz
Posty: 79
Rejestracja: ndz mar 04, 2012 12:28
Auto:: Touran
Imię::
Lokalizacja: gdansk
Podziękował: 2 razy
Otrzymał podziękowań: 17 razy

Post autor: rob555 »

Muti pisze:krencik, podstawowym powodem(oczywiscie poza wykonaniem) jest wymiana oleju w trybie long life.Niemcy praktycznie zawsze wymieniają po 30tyś i stąd takie zużycie. W tym silniku wymiana oleju musi być nawet trochę wczesniej niż co 15tyś.
Muti... to BLS wiec ma DPF...a jak ma DPF to ma procedury regeneracji. Jak ma procedury regeneracji to ropa dostaje sie do miski :omatko:
Jak do tego dodasz LONGLIFE to masz 10tys km na oleju majacym wlasciwosci smarne i 2x tyle na coraz bardziej rozcienczonej brei ....

Kocham EKOLOGIE... :brawa:
Awatar użytkownika
Muti
Władca postów
Posty: 5031
Rejestracja: pt cze 10, 2011 10:21
Auto:: MK7.5 R 2.O TSI DJHA
Imię:: Mateusz
Lokalizacja: Lubuskie
Podziękował: 75 razy
Otrzymał podziękowań: 365 razy

Post autor: Muti »

rob555 pisze:Jak do tego dodasz LONGLIFE to masz 10tys km na oleju majacym wlasciwosci smarne i 2x tyle na coraz bardziej rozcienczonej brei ....
Czyli suma sumarum,ten sam wniosek :P Zmieniać wcześniej olej :piwo:
Był Touran... Jest kolejne czerwone auto z grupy :)
Awatar użytkownika
krencik
Początkujący
Posty: 42
Rejestracja: pn lut 11, 2013 12:38
Auto:: 1T1 1,9 TDI, BLS 2006
Imię:: Wojciech
Lokalizacja: Szczecin
Otrzymał podziękowań: 3 razy

Post autor: krencik »

Rob - bardzo ciekawe jest to co napisałeś. Możesz przybliżyć coś więcej? Procedura regeneracji o której mówisz, to te sławne dopalanie DPF ? Uruchamia się też samoczynnie? I najważniejsze jak w jej trakcie paliwo dostaje się do oleju ?
Awatar użytkownika
rob555
Przeglądacz
Posty: 79
Rejestracja: ndz mar 04, 2012 12:28
Auto:: Touran
Imię::
Lokalizacja: gdansk
Podziękował: 2 razy
Otrzymał podziękowań: 17 razy

Post autor: rob555 »

krencik pisze:Rob - bardzo ciekawe jest to co napisałeś. Możesz przybliżyć coś więcej? Procedura regeneracji o której mówisz, to te sławne dopalanie DPF ? Uruchamia się też samoczynnie? I najważniejsze jak w jej trakcie paliwo dostaje się do oleju ?
Ropa dostaje sie normalnie poprzez pierscienie tlokowe.
Procedura regeneracji w duzym uproszczeniu wyglada tak ze paliwa leje sie wiecej i w innym czasie niz przy normalniej pracy.
Skutkiem tego jest nadmiar ktory splywa do miski.
Puki jest maly przebieg a DPF drozny i procedury co 400-500km sie włączają to problem jest marginalny.
Ale :)
Przy zapełnieniu 50-60% procedury włączają sie czesciej :)
Ilosc cykli na 15.000km zwiększa sie kilkukrotnie (a jak jeździmy w mieście na krótkich dystansach to juz jaja sie dzieją).
ECU na sile chce wypalic sadze wiec wali procedury na nie do konca rozgrzanym silniku co tylko zwielokrotnia efekt paliwa w miscie (diesel jest pasowany na luźno)
Tak pozatym to w dieslach mazdy zrobili znacznik na bagnecie dot. MAX poziomu ponad stan :) Bo o 3litry bylo czasem za duzo w misce :hahaha:

Wiec...DPF to dla mnie cud miod i orzeszki...ale dla klienta to wrzód na du.ie dodatkowo jeszcze wymuszony bzdurnymi przepisami
Awatar użytkownika
jeżu
Władca postów
Posty: 5607
Rejestracja: pn kwie 25, 2011 16:07
Auto:: PB8
Imię:: Tomek
Lokalizacja: KOL
Podziękował: 214 razy
Otrzymał podziękowań: 673 razy

Post autor: jeżu »

krencik pisze:Czy mógłby ktoś mi podać symbol tych śrub, żebym mógł zamówić je w ASO?
Brak nr części zamiennej dostępne razem z pokrywą... do Twojego BLS-a.
Obrazek

Do silników BKC,BXE to 022103831B ale pewnie nie pasują....
Awatar użytkownika
krencik
Początkujący
Posty: 42
Rejestracja: pn lut 11, 2013 12:38
Auto:: 1T1 1,9 TDI, BLS 2006
Imię:: Wojciech
Lokalizacja: Szczecin
Otrzymał podziękowań: 3 razy

Post autor: krencik »

Jeżu - mam na myśli inne śruby. Te 8 sztuk którymi dokręcone są dwa "wałki" nad wałkiem rozrządu. Chodzi mi o te wałki, które są osią dla dźwigienek naciskających na pompowtryskiwacze.

Tutaj poglądowe foto, o które śruby chodzi.

Obrazek

-- 7 kwi 2016, o 20:21 --

Ponieważ otrzymywałem od Was wiele zapytań na priv o wałek rozrządu od Świątka, postanowiłem napisać jak rzecz się ma pod ogólnodostępnym tematem.
Przedwczoraj sprzedałem swojego Tourana z przebiegiem 290 000 km. Na wałku od świątka zrobiłem więc około 65 000 km w 3 lata. Tydzień przed sprzedażą Touaranka w ramach "picowania" auta pokusiłem się zajrzeć pod pokrywę zaworów, żeby ocenić stan w/w wałka.

Oświadczam:
NIE ZNALAZŁEM NA NIM NAJMNIEJSZYCH OZNAK ZUŻYCIA, BYŁ WRĘCZ W TAKIM STANIE W JAKIM GO ZAŁOŻYŁEM.
Olej zmieniałem w aucie co 10 000 km przez cały okres jego eksploatacji.

Jeśli kiedyś w przyszłości będę musiał kupić wałek rozrządu (odpukać), bez wahania zdecyduję się wrócić do Świątka. Tyle.

Pozdrawiam Was i być może do zobaczenia w przyszłości w kolejnej generacji.
Niemiec płakał, gdy sprzedawał ...

Obrazek
MarcinBRU
Początkujący
Posty: 14
Rejestracja: ndz gru 27, 2015 20:32
Auto:: VW TOURAN 1.9TDI BRU 2005
Imię:: Marcin
Lokalizacja: Krynica-Zdrój
Podziękował: 20 razy
Otrzymał podziękowań: 1 raz

Re: Wytarty wałek rozrządu 1,9 TDI, głośna praca, stukanie.

Post autor: MarcinBRU »

Czy ktoś z kolegów montował w swoim vw wałek rozrządu INA ? Cenowo zbliżony do ruvilla ok. 600zł, febi jest trochę tańszy. Jakie opinie na temat tej firmy? Przypuszczalnie wszystkie w/w wałki są żeliwne, mało prawdopodobne, że są utwardzane indukcyjnie.
ODPOWIEDZ