Manual wymiany wysprzęglika VW touran 1.9 TDI (AVQ)
Pozwoliłem sobie wrzucić tego manuala z racji tego że w naszych touranach padnięty wysprzęglik to dosyć częsta przypadłość, a to co zobaczyłem po demontażu mojego uszkodzonego trochę mnie przeraziło. Zabierałem się za wymianę wysprzęglika już od roku, nigdy nie było czasu (a może trochę weny brakowało).
U mnie uszkodzony wysprzęglik objawiał się nieodbijającym do końca pedałem sprzęgła, zwłaszcza w sezonie letnim w ruchu miejskim (układ zachowywał się jak zapowietrzony). Poza tym przy zmianie biegów (przy puszczaniu sprzęgła) odczuwalne były szarpnięcia (wg mnie bardzo nie przyjemne szarpnięcia, ale moja żona niczego nie zauważyła jako pasażer – taka spostrzegawcza).
Wysprzęglik kupiłem na allegro, używany z 2007 roku (chyba z golfa V) za jakieś 100 zł + 70 zł pompa vacum (BOSCH) w promocji. Pompę też wymieniłem, za jednym zamachem, z racji luźnego króćca na podciśnieniu (LUK) - gdyby ktoś potrzebował to też mogę manual wrzucić.
Narzędzia:
1. Klucz płasko oczkowy 13.
2. Klucz rurowy 13.
3. Klucz oczkowy wygięty 13.
4. Klucz płasko oczkowy 11
5. Śrubokręt krzyżakowy.
6. Śrubokręt płaski (wąski).
7. Kombinerki szczypce.
Wysprzęglik jest zamontowany na dwóch śrubach (klucz 13) do skrzyni biegów od prawej strony stojąc przodem do atrapy chłodnicy. Żeby się do niego dostać należy zdemontować obudowę filtra powietrza oraz akumulator wraz z podstawą.

Gdy już mamy wystarczający dostęp odpinamy przewód z płynem hamulcowym. Należy wysunąć zawleczkę z przyłącza posługując się śrubokrętem płaskim. Zawleczkę należy poważyć od tej strony:

Następnie wysuwamy przewód z wysprzęglika. Przewód jest w postaci rurki stalowej ale kawałek wcześniej jest to normalny wężyk więc po wyciągnięciu go z prowadnicy można nim dowoli manewrować. Po wyciągnięciu przyłącza należy wymanewrować wężyk tak żeby przyłącze znajdowało się powyżej zbiorniczka płynu hamulcowego, ograniczymy wtedy do minimum straty płynu hamulcowego.

Następnie wykręcamy śruby mocujące wysprzęglik do korpusu skrzyni biegów. Dostęp jest naprawdę słaby, śrubę bliżej chłodnicy poluzowałem za pomocą płasko – oczkowej 13, a drugą śrubę kluczem wygiętym oczkowym 13. Po poluzowaniu nakładamy klucz rurowy 13 i odkręcamy do końca śruby (mnie udało się samymi palcami, bez użycia „pręta”).

Po wyciągnięciu wysprzęglika oczom moim ukazało się to:

Porównanie stary-nowy:

Skrzynia bez wysprzęglika:

Montaż wysprzęglika to operacja odwrotna do powyższej. Czyli:
1. Montujemy wysprzęglik w korpusie skrzyni biegów
2. Podłączamy przewód z płynem hamulcowym (zawleczka od prawej strony).
3. Odpowietrzamy układ sprzęgła.
Jest wiele patentów odpowietrzania układu. Jedne lepsze drugie gorsze. Ja odpowietrzyłem za pomocą strzykawki i wężyka. Zaciągnąłem nowy płyn hamulcowy do strzykawki i podpiąłem pod nią wężyk. Z drugiej strony wężyk podpiąłem do odpowietrznika wysprzęglika:

Poluzowałem odpowietrznik (klucz płaski 11) i wstrzyknąłem płyn hamulcowy (usuwając wcześniej pęcherzyki powietrza z wężyka i strzykawki). Czynność powtórzyłem dla pewności jeszcze raz. Dokręciłem odpowietrznik.
Po wymianie wysprzęglika i odpowietrzeniu układu wszystkie w/w niepożądane objawy minęły.
btw. sorki za zdjęcia robione kalkulatorem, nic innego pod ręką nie miałem.
Pozdrawiam
