Objawem uszkodzonego łącznika wydechu są przedmuchy, głośna praca układu wydechowego. Naprawę można wykonać samemu wspawując nowy łącznik o ile posiadamy spawarkę lub zamontować łącznik skręcany. Plusem wspawanego jest lepsza szczelność połączenia, w przypadku skręcanego możliwość szybkiej wymiany łącznika przy kolejnej awarii... Można również jechać do serwisu ale w serwisie wymieniają łącznik wraz z całą rurą i katalizatorem a cena samej części ok. 2 800 PLN

Manual będzie przydatny także przy wymianie katalizatora, lub lokalizacji sody lambda i czujnika temperatury spalin.
Czas wymiany: ok 2 godz.
Czas kolejnej wymiany ok. 10 minut

Potrzebne części (w moim przypadku Touran 2003' 1.6 FSI):
1.Uszczelka wydechu pod kolektorem 1J0 253 115 S (na upartego można zastosować stare uszczelki)
2.Uszczelka na łączeniu rur wydechowych między łączniem elastycznym a katalizatorem pojemnościowym NOX 1K0 253 115 M
3.Łącznik elastyczny tłumika do samodzielnego montażu koszt ok. 60 PLN. Długość łącznika dobierałem wg zaleceń producenta. W moim przypadku długość całego łącznika to 30 cm(skróciłem go na 28cm, długość samej plecionki ok.20 cm, srednica rury wydechowej 50 mm.
4.Pasta uszczelniająca (często dodawana w komplecie razem z łącznikiem) lub bosal - 8,5 pln

Potrzebne narzędzia:
1. Klucze 12, 13, 17 [mm]
2. Zestaw Torxów do demontażu dolnej plastikowej osłony silnika oraz mocowania rury pod katalizatorem
3. WD-40 do poluzowania śrub
4. Klucz nasadowy z długa przedłużka do swobodnego i łatwego odkręcenia rury pod kolektorem.
5. Szlifierka kątowa do odcięcia łącznika + tarcza do ciecia + tarcza do oszlifowania
Czynności:
1. Odłączyć akumulator
2. Zdjąć plastikowa górną osłonę silnka i odpiąć dwie wtyczki.
3. Zdemontować plastikowa rure prowadząca do kolektora
4. Odkręć metalową osłonę kolektora,w sumie 4 śruby na klucz "10"


5.Odkręć 4 śruby na klucz "17" trzymające rurę pod kolektorem. Przydatny jest klucz z długa przedłużką.

6. Odkręć dolną osłonę silnika i rozłącz wtyczki i wysuń je z mocowań. Wtyczkę od sondy szerokopasmowej lambda oraz od czujnika temp.spalin

7. Z kanału odkręcić dodatkowe mocowanie rury pod katalizatorem (użyć trzeba dużego torxa)

8. Odkręć mocowanie rury wydechowej do sanek. Użyj klucza "13" oraz rozkręć połączenie rur wydechowych klucz "12".

9. Delikatnie opuszczamy rurę i możemy zabrać się za swobodne wycinanie starego łącznika. Zalecane jest cięcie w pobliżu spawu. (Zazwyczaj rura jest wsuwana do łącznika przy spawaniu na ok 1 cm.)

miejsca cięcia.

Następne należy oszlifować, delikatnie wyrównać powierzchnie rury ze starych spawów i nierówności.
10. Teraz możemy zabrać się za przymierzanie na "sucho" i sprawdzenie czy wszystko pasuje.

11. Jeśli wszystko pasuje, końce rur smarujemy pasta uszczelniająca do tłumików, nakładamy łącznik i skręcamy.

12. Całość składamy w odwrotnej kolejności montując nowe uszczelki na układzie wydechowym.
13. Odpalamy auto, wchodzimy pod spód i sprawdzamy szczelność.