Data utworzenia: 2012.02.24
Historia zmian:
20130220 - dodany opis pinów
20121203 - zdjęcia przeniesione na nowy serwer PhotoBucket.com
Witam.
Na wstępie chciałbym zaznaczyć, że moje doświadczenie w kwestii elektro-mechaniki pojazdowej jest dość mizerne. Tym niemniej może to być zaletą dla osób na takim samym poziomie wiedzy i doświadczenia. Czyli w moich manualach możesz oczekiwać prostych porad i języka zrozumiałego dla przeciętnego pięciolatka

Tym konkretnym manualem postaram się pomóc wszystkim, którzy chcą wymienić sterownik Gateway na nowszy.
Na początek może trochę faktów, aby wyjaśnić o czym w ogóle piszę.
Po pierwsze - jakie Gateway'e (GW) występują, czym się różnią, dlaczego warto myśleć o jego wymianie?
VW Touran oraz inne auta z koncernu VAG oparte na magistrali CAN posiadają tzw. BRAMKĂ czyli Gateway. Jest to sterownik pozwalający się komunikować innym sterownikom pomiędzy sobą, szczególnie gdy działają one na innej magistrali CAN (konwersja sygnału). Jak wiadomo w Touranie występuje:
- magistrala CAN napędu
- magistrala CAN systemu komfort
- magistrala CAN systemu Infotainment
- magistrala CAN zestawu wskaźników
- magistrala CAN diagnozy
Wersję sterownika rozpoznajemy po literce na końcu numeru części. Czym wyższa literka tym nowszy (lepszy) GW. Oto kilka przykładowych numerów posortowanych od starszego do nowszego.
- 1K0907530
- 1K0907530A
- 1K0907530L
- 1K0907530S
- 1K0907530AA
- 1K0907530AD
Jeśli masz zamiar wymienić sobie radio/nawigację na system III generacji czyli np. RCD210, RCD310, RCD510, RNS310, RNS510 to posiadając GW starszy niż "L" będziesz miał problem upływu prądu z akumulatora spowodowany błędną obsługą trybu uśpienia radia. Może to być nawet 2A przy RNS510 co powoduje że już po pierwszej nocy masz akumulator całkowicie rozładowany. Wymiana GW na "L" lub nowszy załatwia sprawę. Ja wymieniałem radio z RCD300 na RCD310 i tylko 200mA mi zjadało

Radio RCD310 - pomiar na GW "E"

Chwilę później na GW "L"

Także przy wymianie pieca Webasto przy nowszych piecach (około 2007r.) występuje błąd komunikacji jeśli mamy starszy GW niż "L".
Błąd 01299 - Diagnostic Interface for Data Bus (J533) No Signal/Communication
Również w tym przypadku wystarczy wymienić GW na "L" lub nowszy.
Jeśli chcesz porównać jakie nowe urządzenia obsługuje GW AD to możesz to zobaczyć w moim innym manualu tutaj --->>> http://touranklub.pl/forum/viewtopic.php?t=1745
Co potrzebuję do wymiany? Czy to jest trudne?
Na szczęście jest to bardzo łatwe i zabiera mało czasu.
1. Potrzebujesz samego sterownika, jak już napisałem nie warto kupować nic starszego niż "L". Czasem inwestując w jakieś zaawansowane systemy typu PLA Asystent Parkowania będziesz potrzebować jeszcze nowszego sterownika.
2. VCDS lub inny interfejs aby zczytać kodowanie z twojego starego sterownika (nie musisz tego robić, ale ułatwi ci to kodowanie) i zakodować nowy GW. Opis kodowania w innym moim manualu np. tutaj --->>> http://touranklub.pl/forum/viewtopic.php?t=1745
3. Torx 20

Do dzieła!
Podłącz VCDSa lub inny interfejs diagnostyczny, wejdź w sterownik [19] Gateway i po kolei spisz jakie masz urządzenia w kolejnych bajtach (możesz same dwuznakowe kody spisać).
Wyłącz stacyjkę i odłącz akumulator.
Weź coś płaskiego, może być moneta i zdemontuj boczną osłonę deski rozdzielczej od strony kierowcy.


Wykręć jedną śrubę.

Wyciągnij półkę.

Wykręć kolejne śruby.

Następnie wykręć kolejne śruby


Wyjmij włącznik świateł.

Wyciągnij cały duży plastik z zaczepów w konsoli.

Zdemontuj wtyczkę od kontroli ustawienia wysokości świateł i jasności instrumentów oraz wtyczkę złącza diagnostycznego OBD.

Masz uwolnioną całą osłonę, odłóż ją na bok i możesz przystąpić do wyciągania GW. Zwolnij od dołu dwa zatrzaski, pociągnij GW około centymetra w stronę środka pojazdu i skieruj przód sterownika w górę, w ten sposób wypniesz sterownik z zatrzasku znajdującego się z przodu GW.

Wypnij wtyczkę ze starego GW, wepnij w nowego i zamontuj wszystkie elementy w odwrotnej kolejności.

Podłącz akumulator, podepnij interfejs, zakoduj go według ściągi ze starego lub po prostu zaznaczając w nowym sterowniki jakie posiada auto. Jeżeli będziesz miał błąd kodowania sterownika to znaczy że coś za dużo zaznaczyłeś albo za mało

Jeśli szukasz GW to skontaktuj się, możliwe że akurat mam jakiś.
Miłego wymieniania, jarry
Jakby ktoś szukał numeracji pinów to proszę:

Pin 1 - Dauerplus
Pin 2 - Dauerplus
Pin 3 - Nicht belegt
Pin 4 - Nicht belegt
Pin 5 - CAN Low - Komfort
Pin 6 - CAN Low - Antrieb
Pin 7 - Nicht belegt
Pin 8 - CAN Low - Schalttafeleinsatz
Pin 9 - CAN Low - Diagnosebuchse
Pin10 - CAN Low - Infotainment
Pin11 - Masse
Pin12 - Masse
Pin13 - Weckleitung zum Kombiinstrument
Pin14 - Einschaltplus (ZĂźndung)
Pin15 - CAN High - Komfort
Pin16 - CAN High - Antrieb
Pin17 - Nicht belegt
Pin18 - CAN High - Schalttafeleinsatz
Pin19 - CAN High - Diagnosebuchse
Pin20 - CAN High - Infotainment
Linki do innych manuali i artykułów na forum Touran Klub Polska
http://touranklub.pl/forum/viewtopic.php?p=39016#39016
Jak zrobić sobie łatwo zrzut tego manuala lub innych stron WWW?
Często możesz chcieć zrobić sobie zrzut strony aby móc ją przeglądać szczególnie w momencie gdy jest brak internetu. Na przykład robisz coś w aucie przy pomocy VCDSa i masz internet wyłączony lub jesteś poza zasięgiem a chciałbyś coś doczytać z mojego lub innego manuala.
Najprościej jest zapisać stronę WWW w postaci jednego zarchiwizowanego pliku wraz ze zdjęciami.
Do Firefoxa trzeba doinstalować wtyczkę np. Mozilla Archive Format i z menu Plik wybrać opcję Zapisz jako "MAFF".

W Internet Explorerze wybierasz opcję Zapisz jako... "MHT".

Później już możesz łatwo przenosić i przeglądać w ten sposób zapisane strony bez połączenia z internetem.
Jeśli uważasz, że warto było poświęcić czas na napisanie tego manuala i chcesz dać znać o tym autorowi to postaw mu PIWO

