Spawanie Plastiku - Box Dachowy

Posty na tematy techniczne, które nie pasują do żadnego innego działu technicznego, np. HowTo, porady wykonane przez użytkowników.
Awatar użytkownika
swimmer
Expert
Posty: 1287
Rejestracja: sob paź 18, 2014 18:30
Auto:: VW Touran
Imię:: Lukasz
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 48 razy
Otrzymał podziękowań: 118 razy

Re: Spawanie Plastiku - Box Dachowy

Post autor: swimmer »

zutjan pisze:a co ty na to... spawanie i od środka siatka wzmacniająca pokryta żywica...tak sobie pomyślałem na szybko...
Żywica epoksydowa ciężko się łaczy z ABSem. Nie mam pewności co do ostatecznej postaci materiału z którego jest pokrywa i co za domieszki są w niej. w najgorzym przypadku odpadnie w całości :(
trzeba by kupić żywicę do wygładzania i wykańczania drukowanych części 3D - ale to koszt jest spory.

Zamierzam zrobic podobnie. Są wzmacniające, przyklejane tasmy materiałowe. Chce je przykleić od środka i dodatkowo wokoło zawiasów i mocowań ograniczników.
zawsze to rozłozy ewentualne naprężenia w tych miejscach na szerszą powierzchnię.
Awatar użytkownika
rzutnik
Specjalista
Posty: 713
Rejestracja: wt lut 11, 2014 00:23
Auto:: Touran 1,6TDI 2012 manual
Imię:: Wojtek
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował: 24 razy
Otrzymał podziękowań: 133 razy

Re: Spawanie Plastiku - Box Dachowy

Post autor: rzutnik »

swimmer pisze:Ciekawe po co wymyślili kompozyty?
Kompozyty wymyślono po to aby połączyć zalety różnych materiałow i jednocześnie pozbyć się (lub zminimalizować) ich wady np. połączenie wytrzymałości jednego materiału z elastycznością czy mniejszą wagą drugiego.
Każdy spaw narusza strukturę danego materiału czyli zmienia jego właściwości. Dodanie czegokolwiek do auta czy to box dachowy czy nawet same belki zaburzają aeorydnamikę auta. Na box dachowy działają dość duże siły - im większa prędkość tym większa siła na niego działa.
Osobiście naprawiając taki box oprócz spawu zastosowałbym jeszcze jakiś dodatkowy element wzmacniający np. tak jak zaproponowal zutjan lub przykręcenie dodatkowego materiału. Pop spawaniu nie zapomnij o wyszlifowaniu części zewnętrznej aby spaw (jego nierówności) nie powodował dodatkowych oporów.
Kiedyś naprawiałem jakiegoś laptopa gdzie popękała obudowa ekranu przy zawiasach (wada fabryczna w tym typie). Po sklejeniu, od środka wtopiłem w plastik metalowe elementy aby wzmocnić to klejone miejsce. Przez jakiś czas było ok po czym obudowa pękła ponownie ale poza elementami które wtopiłem. Wynika z tego jasno że producent zastosował zbyt słaby materiał lub zbyt cienką jego warstwę w stosunku do naprężeń jakie powstawały przy otwieraniu i zamykaniu laptopa.
Awatar użytkownika
kijec
Przeglądacz
Posty: 89
Rejestracja: pn kwie 25, 2016 21:32
Auto:: Touran 1t2 1.4 140km 2008
Imię:: Marcin
Lokalizacja: Pabianice
Podziękował: 4 razy
Otrzymał podziękowań: 12 razy

Re: Spawanie Plastiku - Box Dachowy

Post autor: kijec »

Jak chcesz kleić, spawac czy co tam jeszcze to ok. Ale na box działają duże siły. Pomysl że auto pali litr czy dwa więcej przy wyższych prędkościach. Poza tym nie wiem jak uszkodzony był box. Mimo wszystko życzę powodzenia i bezpiecznej jazdy. (Bez żadnych podtekstow) :ok:
Awatar użytkownika
m0nter
____________________
____________________
Posty: 239
Rejestracja: pn gru 19, 2016 21:08
Auto:: Touran BMN 2007
Imię:: Paweł
Lokalizacja: Toruń
Podziękował: 31 razy
Otrzymał podziękowań: 36 razy

Re: Spawanie Plastiku - Box Dachowy

Post autor: m0nter »

Ależ dyskusja... Ludzie z większymi wydumkami niż box jeżdżą. Customowe spoilery, zderzaki, spawanie dokładek do zderzaka i jakoś tam nikt nie pisze, że zaraz coś się urwie bo siły, aerodynamika i inne takie...

Jeśli ktoś jest ogarnięty w temacie to sprawdza materiał z jakiego jest wykonany element, a później dobiera odpowiednie spoiwo. Wielu z ludzi jeździ z poklejonymi elementami zupełnie normalnie (bo nawet nie wiedzą o naprawie).

Domyślam się, że naprawa tutaj to będzie kosmetyka ze względu na uszkodzenia, a nie wspawanie elementów z zawiasami czy zamkiem.


a teraz uwaga... dobry (opływowy) box, dobre belki, spasowanie z nadwoziem i można latać 160+ kwestia spalania...
Garaż: Opel Manta A'73, VW Santana 1.9 '82 -> VW Quatnum 2.2T, Touran 1T2 BMN+DSG
Obrazek
Awatar użytkownika
kijec
Przeglądacz
Posty: 89
Rejestracja: pn kwie 25, 2016 21:32
Auto:: Touran 1t2 1.4 140km 2008
Imię:: Marcin
Lokalizacja: Pabianice
Podziękował: 4 razy
Otrzymał podziękowań: 12 razy

Re: Spawanie Plastiku - Box Dachowy

Post autor: kijec »

To zależy od auta np hunday i30 ma taki dach że jak jedziesz z bxem 120 to podnosi przód auta. W tym pseudo aucie dach opada. Sam tego doświadczyłem.
Awatar użytkownika
poldiver
Zaawansowany
Posty: 301
Rejestracja: śr cze 24, 2015 00:44
Auto:: Caddy 1.6TDI 2011
Imię:: Kuba
Lokalizacja: Łódź
Podziękował: 30 razy
Otrzymał podziękowań: 71 razy
Kontakt:

Re: Spawanie Plastiku - Box Dachowy

Post autor: poldiver »

kijec pisze:
Poza tym to boksy i bagazniki sa do prędkości np 120 km/h a ludzie jeżdżą szybciej
kijec pisze:To zależy od auta np hunday i30 ma taki dach że jak jedziesz z bxem 120 to podnosi przód auta. W tym pseudo aucie dach opada. Sam tego doświadczyłem.
Jak widać, zdrowego rozsądku niczym nie da się zastąpić.....
Dla niektórych kierowców powinny być samochody z prędkością urzędowo ograniczoną do właściwej....
Awatar użytkownika
m0nter
____________________
____________________
Posty: 239
Rejestracja: pn gru 19, 2016 21:08
Auto:: Touran BMN 2007
Imię:: Paweł
Lokalizacja: Toruń
Podziękował: 31 razy
Otrzymał podziękowań: 36 razy

Re: Spawanie Plastiku - Box Dachowy

Post autor: m0nter »

Pewnie, że zdrowego rozsądku nie da się zastąpić.
Napisałem, że można. Nie napisałem w jaki sposób było to sprawdzone, ani że tak powinno się jeździć.
Chodzi w dużej mierze o spasowanie boxa z autem, profilem dachu, belkami, itp.

Jak ktoś do relingów dokłada belki z Biedronki i krótki box jest 20cm od dachu to nie dziwne, że działa jak skrzydło i podnosi auto...

z mojej strony koniec OT, bo to temat o spawaniu boxa, a nie czy można...
Garaż: Opel Manta A'73, VW Santana 1.9 '82 -> VW Quatnum 2.2T, Touran 1T2 BMN+DSG
Obrazek
Awatar użytkownika
swimmer
Expert
Posty: 1287
Rejestracja: sob paź 18, 2014 18:30
Auto:: VW Touran
Imię:: Lukasz
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 48 razy
Otrzymał podziękowań: 118 razy

Re: Spawanie Plastiku - Box Dachowy

Post autor: swimmer »

Zgodnie z obietnicą fotka przed i "po".

Pokrywa bez problemu dała się pospawać.
Spoina nalozona dwustronnie. Od spodu dodatkowo spoiny wzmacniające-poprzeczne.
Od widocznej strony, spoiny w momencie odbioru, były zeszlifowane na gładko. Od wewnątrz nie.
Miejsce spawów jest trochę sztywniejsze niż reszta klapy.

Od wewnątrz miejsca spoiny okleilem taśma materiałowa aby na wszelki wypadek rozłożyć naprężenia na szerszą powierzchnię.

Z zewnątrz wygladzilem powierzchnię papierem wodnym (800->1000), położyłem lakier podkladowy, potem papier 1000, 3 warstwy lakieru w sprayu, na koniec wygładzenie krawędzi malowanego obszaru, żeby bród się nie zbierał, papier 1000->1500->2000.

Lakier na pokrywie jest już splowialy od słońca, więc nie dało się dobrać idealnie lakieru, ale efekt końcowy na żywo jest bardziej niż zadowalający.
Załączniki
20170319_150518-COLLAGE.jpg
Awatar użytkownika
Reflektory
Przeglądacz
Posty: 94
Rejestracja: pt lis 18, 2016 11:34
Auto:: Touran
Imię:: Łukasz
Lokalizacja: WLKP
Podziękował: 5 razy
Otrzymał podziękowań: 5 razy

Re: Spawanie Plastiku - Box Dachowy

Post autor: Reflektory »

A tak na marginesie ,
Wiecie ile ja już box-ów spawałem ?
NIe chce mi sie liczyć ,
Jeżeli damy taki sam topnik/elektrodę tego samego tworzywa + aplikator nie ma bata , nie pęknie .
Awatar użytkownika
Tomi
____________________
____________________
Posty: 166
Rejestracja: ndz wrz 02, 2012 10:59
Auto:: Touran 5t, 2.0tdi 150,dsg
Imię:: Tomasz
Lokalizacja: Gdynia
Podziękował: 115 razy
Otrzymał podziękowań: 48 razy

Re: Spawanie Plastiku - Box Dachowy

Post autor: Tomi »

swimmer pisze:Zgodnie z obietnicą fotka przed i "po".

Pokrywa bez problemu dała się pospawać.
Spoina nalozona dwustronnie. Od spodu dodatkowo spoiny wzmacniające-poprzeczne.
Od widocznej strony, spoiny w momencie odbioru, były zeszlifowane na gładko. Od wewnątrz nie.
Miejsce spawów jest trochę sztywniejsze niż reszta klapy.

Od wewnątrz miejsca spoiny okleilem taśma materiałowa aby na wszelki wypadek rozłożyć naprężenia na szerszą powierzchnię.

Z zewnątrz wygladzilem powierzchnię papierem wodnym (800->1000), położyłem lakier podkladowy, potem papier 1000, 3 warstwy lakieru w sprayu, na koniec wygładzenie krawędzi malowanego obszaru, żeby bród się nie zbierał, papier 1000->1500->2000.

Lakier na pokrywie jest już splowialy od słońca, więc nie dało się dobrać idealnie lakieru, ale efekt końcowy na żywo jest bardziej niż zadowalający.
Niezle to wyglada :ok:
ODPOWIEDZ