[Manual] Wymiana piasty przód
- wesol
- Władca postów
- Posty: 4956
- Rejestracja: wt maja 10, 2016 08:19
- Auto:: touran BLS i 2x CAYC
- Imię:: Pawel
- Lokalizacja: Goleniów
- Podziękował: 21 razy
- Otrzymał podziękowań: 419 razy
Re: [Manual] Wymiana piasty przód
Ja maialem obie ori piasty i tam w 1t2 były 6 katne na 27 nasadowy. Po pierwsze są z podkładka te śruby a ta od faga jest bez podkładki no i odkręcenie łatwiejsze i odporniejsze na obrobienie niż 12 katne. Tylne dalem nowe bo obroniłem tym spline bo dziś mróz był -15.
Stara piastę rozebrałem na części pierwsze i widać tam że można było nawiert w połowie obudowy wykonać i wkręcić kalamitke i pięknie można by było zapodawaj w piastę smar. Byłby to element wieczny ale to nie po myśli producentów.
Stara piastę rozebrałem na części pierwsze i widać tam że można było nawiert w połowie obudowy wykonać i wkręcić kalamitke i pięknie można by było zapodawaj w piastę smar. Byłby to element wieczny ale to nie po myśli producentów.
1T2 BLS oraz 2x 1T3 CAYC
- turek
- Specjalista
- Posty: 890
- Rejestracja: ndz mar 25, 2012 11:14
- Auto:: Alhambra 7n,Ibiza 6j
- Imię:: Michal
- Lokalizacja: Czestochowa
- Podziękował: 38 razy
- Otrzymał podziękowań: 118 razy
Re: [Manual] Wymiana piasty przód
Potwierdzam,większość przypadków ma 6 kątne na klucz 27wesol pisze:Ja maialem obie ori piasty i tam w 1t2 były 6 katne na 27 nasadowy.
- wesol
- Władca postów
- Posty: 4956
- Rejestracja: wt maja 10, 2016 08:19
- Auto:: touran BLS i 2x CAYC
- Imię:: Pawel
- Lokalizacja: Goleniów
- Podziękował: 21 razy
- Otrzymał podziękowań: 419 razy
Re: [Manual] Wymiana piasty przód
W golfie 4 mam 12 katne ale chyba 30 w Sharanie 6 katna 27. Wszędzie rozbierałem odkręcał FM conajmniej po 2-3 razy przeguby a w Sharanie to nie przesadzam ale najmniej to z 20 razy każda stronę. Jakos problemów z 6 katna nigdy nie miałem. Natomiast w audi jeszcze walczyłem z taką śruba ale tam było na imbus 16 albo 19. Tam to gechenne przechodziłem spawanie a i tak ukrecalem. W golfie są nakrętki i tam je przerabiałem z 12 karnych na 6 katne. Nasadki na odkręcanie takich śrub mam przedłużone od 24 do 36 bo już dość się namęczyłem nimi
1T2 BLS oraz 2x 1T3 CAYC
-
- Początkujący
- Posty: 29
- Rejestracja: sob mar 14, 2015 15:43
- Auto:: Touran,1.9TDI,2008
- Imię:: Witek
- Lokalizacja: Szczecin
- Podziękował: 2 razy
Re: [Manual] Wymiana piasty przód
Trochę późno ale, że to manual to może warto wspomnieć.
Mam wrażenie, że jest pewna nieścisłość co do śruby łączącej piastę z półosią.
Instrukcja mówi o trzech typach i związanych z tym momentem dokręcania.
1. Śruba sześciokątna - zawsze nowa - moment 200Nm + 180 stopni
2. Śruba dwunastokątna (bez ząbków na powierzchni dociskowej) - zawsze nowa - moment 200Nm + 180 stopni
3. Śruba dwunastokątna (z ząbkami na powierzchni dociskowej) - zawsze nowa - moment 70Nm + 90 stopni
Informacje zaczerpnąłem z manuala więc raczej są pewne.
Wyjaśnia to pewnie problem z dokręceniem śruby z ząbkami, a takich jest najwięcej ,opisywany w postach. Z drugiej strony jak ktoś nie wymienia tej śruby na nową to po którymś razie ząbków już nie ma i co wtedy. Wtedy to już jazda bez trzymanki. Dociąganie 70Nm + 90 stopni nie zabezpiecza wystarczająco bo ząbków nie ma a ciągnięcie śruby 8.8 na siłę może się różnie skończyć, to nie 10.9
Mam wrażenie, że jest pewna nieścisłość co do śruby łączącej piastę z półosią.
Instrukcja mówi o trzech typach i związanych z tym momentem dokręcania.
1. Śruba sześciokątna - zawsze nowa - moment 200Nm + 180 stopni
2. Śruba dwunastokątna (bez ząbków na powierzchni dociskowej) - zawsze nowa - moment 200Nm + 180 stopni
3. Śruba dwunastokątna (z ząbkami na powierzchni dociskowej) - zawsze nowa - moment 70Nm + 90 stopni
Informacje zaczerpnąłem z manuala więc raczej są pewne.
Wyjaśnia to pewnie problem z dokręceniem śruby z ząbkami, a takich jest najwięcej ,opisywany w postach. Z drugiej strony jak ktoś nie wymienia tej śruby na nową to po którymś razie ząbków już nie ma i co wtedy. Wtedy to już jazda bez trzymanki. Dociąganie 70Nm + 90 stopni nie zabezpiecza wystarczająco bo ząbków nie ma a ciągnięcie śruby 8.8 na siłę może się różnie skończyć, to nie 10.9
- wesol
- Władca postów
- Posty: 4956
- Rejestracja: wt maja 10, 2016 08:19
- Auto:: touran BLS i 2x CAYC
- Imię:: Pawel
- Lokalizacja: Goleniów
- Podziękował: 21 razy
- Otrzymał podziękowań: 419 razy
Re: [Manual] Wymiana piasty przód
Panikujesz. Dokręcić ta śrubę 200 Nm i te 180 stopni to powodzenia życzę. A co za jazda bez trzymanki to ja nie wiem bo tam nie ma się co stać. Sam nieraz luzowalem ta śrubę w różnych autach by wybadać łożysko i jakoś jechałem na jeździe próbnej. Po widzenia u mechanika czy nawet ASO jak ci ta śrubę wymienia jak będą skrzynie zrzucać bo będziesz dwumas wymieniać.
1T2 BLS oraz 2x 1T3 CAYC
-
- Początkujący
- Posty: 29
- Rejestracja: sob mar 14, 2015 15:43
- Auto:: Touran,1.9TDI,2008
- Imię:: Witek
- Lokalizacja: Szczecin
- Podziękował: 2 razy
Re: [Manual] Wymiana piasty przód
Wesoł, to informacja techniczna i warta uwagi, niech każdy rozsądzi jak do tego podejdzie.
Co do paniki. Jeżeli masz oryginalne śruby VW do piasty to raczej są klasy 10.9 i możesz sobie nakręcać taki moment ale zauważ, że w zestawach z łożyskiem np. FAG ta śruba ma klasę 8.8 a to duża różnica. Producent nie popełnił błędu, bo wykonał ją z kołnierzem ząbkowanym a co za tym idzie przewidzianym do mniejszego momentu ale jak ktoś pociągnie ją z momentem 200Nm + 180 stopni to może byś różnie i ja bym tak swobodnie jak Ty do tego nie podchodził.
Co do paniki. Jeżeli masz oryginalne śruby VW do piasty to raczej są klasy 10.9 i możesz sobie nakręcać taki moment ale zauważ, że w zestawach z łożyskiem np. FAG ta śruba ma klasę 8.8 a to duża różnica. Producent nie popełnił błędu, bo wykonał ją z kołnierzem ząbkowanym a co za tym idzie przewidzianym do mniejszego momentu ale jak ktoś pociągnie ją z momentem 200Nm + 180 stopni to może byś różnie i ja bym tak swobodnie jak Ty do tego nie podchodził.
-
- Expert
- Posty: 1084
- Rejestracja: czw kwie 10, 2014 14:38
- Auto:: Golf 5
- Imię:: Dexter
- Lokalizacja: Slaskie
- Podziękował: 43 razy
- Otrzymał podziękowań: 148 razy
Re: [Manual] Wymiana piasty przód
dokręcić to wg etka o te 180 stopni to chyba tylko supermen lub hancook dał by rade.
- wesol
- Władca postów
- Posty: 4956
- Rejestracja: wt maja 10, 2016 08:19
- Auto:: touran BLS i 2x CAYC
- Imię:: Pawel
- Lokalizacja: Goleniów
- Podziękował: 21 razy
- Otrzymał podziękowań: 419 razy
Re: [Manual] Wymiana piasty przód
Patrz a mam ori sruby w sharanie i odkrecalem je setki razy. Zreszta mam tych srob roznych do vagow akurat to z pieciu tylko jedna jest klasy 10.9. Zreszta jakie to ma znaczenie przy tej srednicy to nie ma opcji by 200Nm to ukrecilo. Kluczem elektycznym i 250 Nm to ukrecilem srube taka jak od przykrecania kola. Ta do przykrecenia przegubu to nie ma szans by ukrecic i 400Nm. Tyle razy krecilem np sruba na wale tu na kolko od rozrzadu i tam to nieraz wieszalem sie na kluczu dynamometrycznym przedluzonym- takim do 300Nm. Popracujesz w jakims warsztacie aso to pogadamy jak bedziesz tam krecil te sruby. Tak to gadki amatorskie, mocno amatorskie.
Ciekawe tez ze autodata podaje tez rozne wartosci dla dokrecania tej sruby centralnej dla tourana dla roznych srub zastosowanych. A i co dziwne sharan ma mniejszy niuton mimo tej samej sruby. A i w touranie mam śruby 8.8 i w Sharanie na przedzie też 8.8 tylko na tyle 10.9
Ciekawe tez ze autodata podaje tez rozne wartosci dla dokrecania tej sruby centralnej dla tourana dla roznych srub zastosowanych. A i co dziwne sharan ma mniejszy niuton mimo tej samej sruby. A i w touranie mam śruby 8.8 i w Sharanie na przedzie też 8.8 tylko na tyle 10.9
1T2 BLS oraz 2x 1T3 CAYC
-
- Początkujący
- Posty: 29
- Rejestracja: sob mar 14, 2015 15:43
- Auto:: Touran,1.9TDI,2008
- Imię:: Witek
- Lokalizacja: Szczecin
- Podziękował: 2 razy
Re: [Manual] Wymiana piasty przód
Aby zakończyć rozważania amatora 
Pierwotnie jako oryginał miałem z przodu śruby 12-kątne z kołnierzem oraz ząbkami , po których zotał tylko ślad. Sam dwa razy je dokręcałem i 90 stopni to wszystko czego mogłem dokonać przy pomocy klucza 3/4 i rurki 1,50 m. Wczoraj zmieniałem piasty na FAG713 6106 10 gdzie w komplecie były śruby, między innymi ta, której mój post dotyczy - 12-kątna, z kołnierzem, bez ząbków, klasy 8.8. Dokręciłem ją bez żadnych problemów 200Nm + 180 stopni - bez smarowania i stękania. Coś w tym musi być, że z nową nie ma problemu a stara się nie poddaje.
I jeszcze jedno. Sprawdziłem w ASO i ich śruba do mojego auta wygląda identycznie i ma klasę 8.8

Pierwotnie jako oryginał miałem z przodu śruby 12-kątne z kołnierzem oraz ząbkami , po których zotał tylko ślad. Sam dwa razy je dokręcałem i 90 stopni to wszystko czego mogłem dokonać przy pomocy klucza 3/4 i rurki 1,50 m. Wczoraj zmieniałem piasty na FAG713 6106 10 gdzie w komplecie były śruby, między innymi ta, której mój post dotyczy - 12-kątna, z kołnierzem, bez ząbków, klasy 8.8. Dokręciłem ją bez żadnych problemów 200Nm + 180 stopni - bez smarowania i stękania. Coś w tym musi być, że z nową nie ma problemu a stara się nie poddaje.
I jeszcze jedno. Sprawdziłem w ASO i ich śruba do mojego auta wygląda identycznie i ma klasę 8.8
- wesol
- Władca postów
- Posty: 4956
- Rejestracja: wt maja 10, 2016 08:19
- Auto:: touran BLS i 2x CAYC
- Imię:: Pawel
- Lokalizacja: Goleniów
- Podziękował: 21 razy
- Otrzymał podziękowań: 419 razy
Re: [Manual] Wymiana piasty przód
Ta śruba nic nie trzyma poza przegubem do piasty. Żadnych ciężarów itp. to czy dokrecisz ja tak fest czy nie nie ma kompletnie znaczenia. Wystarczy ją dokręcić nawet i 100 Nm i nic więcej i będzie okej. Ciekawe jak ktoś chce to tak mocno dokręcić w innych modelach innych markach gdzie są mniejsze śruby czy też same nakrętki. Co innego np w Sharanie tylna piasta w tym aucie z napędem tylko na przednią oś. Tam ta śruba trzyma całość, piastę układ hamulcowy do wahacza. To odkrecisz i zbierasz całość po asfalcie. A auto ciężkie. Zresztą w Turku podobnie.
1T2 BLS oraz 2x 1T3 CAYC