[Manual] Wymiana piasty przód

Zawieszenie, koła, podwozie, układ kierowniczy, hamulce, opony itp.
Awatar użytkownika
wesol
Władca postów
Posty: 4956
Rejestracja: wt maja 10, 2016 08:19
Auto:: touran BLS i 2x CAYC
Imię:: Pawel
Lokalizacja: Goleniów
Podziękował: 21 razy
Otrzymał podziękowań: 419 razy

Re: [Manual] Wymiana piasty przód

Post autor: wesol »

Ja maialem obie ori piasty i tam w 1t2 były 6 katne na 27 nasadowy. Po pierwsze są z podkładka te śruby a ta od faga jest bez podkładki no i odkręcenie łatwiejsze i odporniejsze na obrobienie niż 12 katne. Tylne dalem nowe bo obroniłem tym spline bo dziś mróz był -15.
Stara piastę rozebrałem na części pierwsze i widać tam że można było nawiert w połowie obudowy wykonać i wkręcić kalamitke i pięknie można by było zapodawaj w piastę smar. Byłby to element wieczny ale to nie po myśli producentów.
1T2 BLS oraz 2x 1T3 CAYC
Awatar użytkownika
turek
Specjalista
Posty: 890
Rejestracja: ndz mar 25, 2012 11:14
Auto:: Alhambra 7n,Ibiza 6j
Imię:: Michal
Lokalizacja: Czestochowa
Podziękował: 38 razy
Otrzymał podziękowań: 118 razy

Re: [Manual] Wymiana piasty przód

Post autor: turek »

wesol pisze:Ja maialem obie ori piasty i tam w 1t2 były 6 katne na 27 nasadowy.
Potwierdzam,większość przypadków ma 6 kątne na klucz 27
Awatar użytkownika
wesol
Władca postów
Posty: 4956
Rejestracja: wt maja 10, 2016 08:19
Auto:: touran BLS i 2x CAYC
Imię:: Pawel
Lokalizacja: Goleniów
Podziękował: 21 razy
Otrzymał podziękowań: 419 razy

Re: [Manual] Wymiana piasty przód

Post autor: wesol »

W golfie 4 mam 12 katne ale chyba 30 w Sharanie 6 katna 27. Wszędzie rozbierałem odkręcał FM conajmniej po 2-3 razy przeguby a w Sharanie to nie przesadzam ale najmniej to z 20 razy każda stronę. Jakos problemów z 6 katna nigdy nie miałem. Natomiast w audi jeszcze walczyłem z taką śruba ale tam było na imbus 16 albo 19. Tam to gechenne przechodziłem spawanie a i tak ukrecalem. W golfie są nakrętki i tam je przerabiałem z 12 karnych na 6 katne. Nasadki na odkręcanie takich śrub mam przedłużone od 24 do 36 bo już dość się namęczyłem nimi
1T2 BLS oraz 2x 1T3 CAYC
vicior
Początkujący
Posty: 29
Rejestracja: sob mar 14, 2015 15:43
Auto:: Touran,1.9TDI,2008
Imię:: Witek
Lokalizacja: Szczecin
Podziękował: 2 razy

Re: [Manual] Wymiana piasty przód

Post autor: vicior »

Trochę późno ale, że to manual to może warto wspomnieć.
Mam wrażenie, że jest pewna nieścisłość co do śruby łączącej piastę z półosią.
Instrukcja mówi o trzech typach i związanych z tym momentem dokręcania.
1. Śruba sześciokątna - zawsze nowa - moment 200Nm + 180 stopni
2. Śruba dwunastokątna (bez ząbków na powierzchni dociskowej) - zawsze nowa - moment 200Nm + 180 stopni
3. Śruba dwunastokątna (z ząbkami na powierzchni dociskowej) - zawsze nowa - moment 70Nm + 90 stopni

Informacje zaczerpnąłem z manuala więc raczej są pewne.
Wyjaśnia to pewnie problem z dokręceniem śruby z ząbkami, a takich jest najwięcej ,opisywany w postach. Z drugiej strony jak ktoś nie wymienia tej śruby na nową to po którymś razie ząbków już nie ma i co wtedy. Wtedy to już jazda bez trzymanki. Dociąganie 70Nm + 90 stopni nie zabezpiecza wystarczająco bo ząbków nie ma a ciągnięcie śruby 8.8 na siłę może się różnie skończyć, to nie 10.9
Awatar użytkownika
wesol
Władca postów
Posty: 4956
Rejestracja: wt maja 10, 2016 08:19
Auto:: touran BLS i 2x CAYC
Imię:: Pawel
Lokalizacja: Goleniów
Podziękował: 21 razy
Otrzymał podziękowań: 419 razy

Re: [Manual] Wymiana piasty przód

Post autor: wesol »

Panikujesz. Dokręcić ta śrubę 200 Nm i te 180 stopni to powodzenia życzę. A co za jazda bez trzymanki to ja nie wiem bo tam nie ma się co stać. Sam nieraz luzowalem ta śrubę w różnych autach by wybadać łożysko i jakoś jechałem na jeździe próbnej. Po widzenia u mechanika czy nawet ASO jak ci ta śrubę wymienia jak będą skrzynie zrzucać bo będziesz dwumas wymieniać.
1T2 BLS oraz 2x 1T3 CAYC
vicior
Początkujący
Posty: 29
Rejestracja: sob mar 14, 2015 15:43
Auto:: Touran,1.9TDI,2008
Imię:: Witek
Lokalizacja: Szczecin
Podziękował: 2 razy

Re: [Manual] Wymiana piasty przód

Post autor: vicior »

Wesoł, to informacja techniczna i warta uwagi, niech każdy rozsądzi jak do tego podejdzie.
Co do paniki. Jeżeli masz oryginalne śruby VW do piasty to raczej są klasy 10.9 i możesz sobie nakręcać taki moment ale zauważ, że w zestawach z łożyskiem np. FAG ta śruba ma klasę 8.8 a to duża różnica. Producent nie popełnił błędu, bo wykonał ją z kołnierzem ząbkowanym a co za tym idzie przewidzianym do mniejszego momentu ale jak ktoś pociągnie ją z momentem 200Nm + 180 stopni to może byś różnie i ja bym tak swobodnie jak Ty do tego nie podchodził.
dexter23pl
Expert
Posty: 1084
Rejestracja: czw kwie 10, 2014 14:38
Auto:: Golf 5
Imię:: Dexter
Lokalizacja: Slaskie
Podziękował: 43 razy
Otrzymał podziękowań: 148 razy

Re: [Manual] Wymiana piasty przód

Post autor: dexter23pl »

dokręcić to wg etka o te 180 stopni to chyba tylko supermen lub hancook dał by rade.
Awatar użytkownika
wesol
Władca postów
Posty: 4956
Rejestracja: wt maja 10, 2016 08:19
Auto:: touran BLS i 2x CAYC
Imię:: Pawel
Lokalizacja: Goleniów
Podziękował: 21 razy
Otrzymał podziękowań: 419 razy

Re: [Manual] Wymiana piasty przód

Post autor: wesol »

Patrz a mam ori sruby w sharanie i odkrecalem je setki razy. Zreszta mam tych srob roznych do vagow akurat to z pieciu tylko jedna jest klasy 10.9. Zreszta jakie to ma znaczenie przy tej srednicy to nie ma opcji by 200Nm to ukrecilo. Kluczem elektycznym i 250 Nm to ukrecilem srube taka jak od przykrecania kola. Ta do przykrecenia przegubu to nie ma szans by ukrecic i 400Nm. Tyle razy krecilem np sruba na wale tu na kolko od rozrzadu i tam to nieraz wieszalem sie na kluczu dynamometrycznym przedluzonym- takim do 300Nm. Popracujesz w jakims warsztacie aso to pogadamy jak bedziesz tam krecil te sruby. Tak to gadki amatorskie, mocno amatorskie.
Ciekawe tez ze autodata podaje tez rozne wartosci dla dokrecania tej sruby centralnej dla tourana dla roznych srub zastosowanych. A i co dziwne sharan ma mniejszy niuton mimo tej samej sruby. A i w touranie mam śruby 8.8 i w Sharanie na przedzie też 8.8 tylko na tyle 10.9
1T2 BLS oraz 2x 1T3 CAYC
vicior
Początkujący
Posty: 29
Rejestracja: sob mar 14, 2015 15:43
Auto:: Touran,1.9TDI,2008
Imię:: Witek
Lokalizacja: Szczecin
Podziękował: 2 razy

Re: [Manual] Wymiana piasty przód

Post autor: vicior »

Aby zakończyć rozważania amatora :)
Pierwotnie jako oryginał miałem z przodu śruby 12-kątne z kołnierzem oraz ząbkami , po których zotał tylko ślad. Sam dwa razy je dokręcałem i 90 stopni to wszystko czego mogłem dokonać przy pomocy klucza 3/4 i rurki 1,50 m. Wczoraj zmieniałem piasty na FAG713 6106 10 gdzie w komplecie były śruby, między innymi ta, której mój post dotyczy - 12-kątna, z kołnierzem, bez ząbków, klasy 8.8. Dokręciłem ją bez żadnych problemów 200Nm + 180 stopni - bez smarowania i stękania. Coś w tym musi być, że z nową nie ma problemu a stara się nie poddaje.

I jeszcze jedno. Sprawdziłem w ASO i ich śruba do mojego auta wygląda identycznie i ma klasę 8.8
Awatar użytkownika
wesol
Władca postów
Posty: 4956
Rejestracja: wt maja 10, 2016 08:19
Auto:: touran BLS i 2x CAYC
Imię:: Pawel
Lokalizacja: Goleniów
Podziękował: 21 razy
Otrzymał podziękowań: 419 razy

Re: [Manual] Wymiana piasty przód

Post autor: wesol »

Ta śruba nic nie trzyma poza przegubem do piasty. Żadnych ciężarów itp. to czy dokrecisz ja tak fest czy nie nie ma kompletnie znaczenia. Wystarczy ją dokręcić nawet i 100 Nm i nic więcej i będzie okej. Ciekawe jak ktoś chce to tak mocno dokręcić w innych modelach innych markach gdzie są mniejsze śruby czy też same nakrętki. Co innego np w Sharanie tylna piasta w tym aucie z napędem tylko na przednią oś. Tam ta śruba trzyma całość, piastę układ hamulcowy do wahacza. To odkrecisz i zbierasz całość po asfalcie. A auto ciężkie. Zresztą w Turku podobnie.
1T2 BLS oraz 2x 1T3 CAYC
ODPOWIEDZ