Bordnetz 3C8, eliminacja błędu spalonej żarówki dla LED.

Miejsce do prezentowania własnych modyfikacji - co ulepszyliśmy, usprawniliśmy i chcemy podzielić się tym z innymi.
jedrek
Początkujący
Posty: 11
Rejestracja: pn paź 19, 2015 12:13
Auto:: Touran,2.0tdi,2004
Imię:: Andrzej
Lokalizacja: Nysa
Podziękował: 8 razy
Otrzymał podziękowań: 2 razy

Bordnetz 3C8, eliminacja błędu spalonej żarówki dla LED.

Post autor: jedrek »

Po wymianie żarówek świateł przeciwmgielnych oraz drogowych na LED 20W(CANBUS) pojawiły się się jednak błędy.
Światła mijania mam ksenonowe. Podłączone rezystory równoległe, symulujące żarówki oryginalne rozgrzewały się potwornie.
Postanowiłem wymienić rezystory w bordnetzu na opisywane na jednym z forów z 1k na 9k1. Efektem było wystąpienie pięciu błędów o niesprawnych żarówkach. Piąty błąd wyniknął z błędnego opisu rezystorów w bordnetzu na znalezionym zdjęciu w sieci. Po kilku próbach dobrania odpowiednich rezystorów wstawiłem potencjometry montażowe, wieloobrotowe. Po modyfikacji efekt jest taki, że bez wymontowania bordnetza, bez lutowania można dostosować wartość rezystorów dla dowolnych żarówek o różnej mocy i wyeliminować tym samym błąd żarówki.

Schemat:

Image

Miejsca podłączenia potencjometrów :

Image

Image

Widok po zamontowaniu :

Image

Przy regulacji, rezystancję zwiększamy jeżli wystąpił błąd spalonej żarówki lub zmniejszamy jeżeli wystąpi błąd zwarcia do masy.

Rezystora odpowiedzialnego za kontrolę świateł mijania nie zmieniałem, ponieważ pozostawiłem fabryczne ksenony.

Modyfikacja zdaje egzamin. Od kilku tygodni brak błędu spalonej żarówki.



Na zdjęciu:

Image

chyba jest błąd w opisie prawej strony więc chciałem zwrócić na to uwagę.
Zamieniony jest opis świateł mijania i drogowych dla prawej strony.
Być może opis jest prawidłowy dla starszych bordnetzów.
Ostatnio zmieniony śr wrz 20, 2017 21:01 przez jedrek, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
spacewalker
Władca postów
Posty: 3409
Rejestracja: śr wrz 08, 2010 21:48
Auto:: 1T1 CFGC 184KM 420Nm
Imię:: Marcin
Lokalizacja: PL
Podziękował: 114 razy
Otrzymał podziękowań: 696 razy

Re: Bordnetz 3C8, eliminacja błędu spalonej żarówki dla LED.

Post autor: spacewalker »

Od kilku lat z powodzeniem stosowane
viewtopic.php?f=24&t=4900&start=15&view=print
jedrek
Początkujący
Posty: 11
Rejestracja: pn paź 19, 2015 12:13
Auto:: Touran,2.0tdi,2004
Imię:: Andrzej
Lokalizacja: Nysa
Podziękował: 8 razy
Otrzymał podziękowań: 2 razy

Re: Bordnetz 3C8, eliminacja błędu spalonej żarówki dla LED.

Post autor: jedrek »

Wiem, widziałem. Jednak u mnie rezystory 9k1 powodowały błąd zwarcia do masy dla 25W żarówki H11.

Image

Dobór rezystorów wiąże się z wielokrotnym wyjmowaniem bordnetza lutowaniem rezystorów , sprawdzaniem itd. Potencjometry rozwiązują problem. Przy zmianie żarówek na inną moc nie trzeba nic lutować.
radekrp90
Przeglądacz
Posty: 112
Rejestracja: pt kwie 14, 2017 22:29
Auto:: Passat B6 1.4TSI '09
Imię:: Radek
Lokalizacja: GTC
Podziękował: 2 razy
Otrzymał podziękowań: 3 razy

Re: Bordnetz 3C8, eliminacja błędu spalonej żarówki dla LED.

Post autor: radekrp90 »

Trochę odświeżę - istnieje jakaś dokumentacja (może być link zewnętrzny w obcym języku) opisująca dobór rezystora w zależności od tego jaki prąd będzie płynął? Chcę podłączyć pod wyjście świateł drogowych (podłączenie a'la Passat CC z żarówką 21W) inne LED niż te z Fabii RS, a znów nie chciałbym robić tego na potencjometrach.
Jest to pomiar realizowany bocznikiem (rezystor to bocznik) czy źle to rozumiem?
thepito
Posty: 1
Rejestracja: pn lut 17, 2025 21:28
Auto:: Touran
Imię:: Antonio

Re: Bordnetz 3C8, eliminacja błędu spalonej żarówki dla LED.

Post autor: thepito »

Witam wszystkich.
Dziękuję bardzo za informację.
Zrobiłem to sam i uświadomiłem sobie jedną rzecz.
Po lewej stronie opór, który na zdjęciu jest oznaczony jako światło krótkie, jest światłem długim i odwrotnie. Zrozumiałem, dlaczego zacząłem mieć problemy z oświetleniem dalekiego zasięgu, mimo że niczego nie dotykałem.

Zainstalowałem lampę LED o mocy 25 W i ustawiłem potencjometr na 3,5 kohm.

Zaprogramowałem także urządzenie tak, aby nie przeprowadzało diagnostyki świateł mijania, by zapobiec jego kilkukrotnemu włączaniu się po każdym włączeniu zapłonu.


Obrazek
ODPOWIEDZ