Nie można przekręcić zamka stacyjki

Czyli problemy z prądem w VW Touran (osprzęt elektryczny, włączniki, przekaźniki, szyby elektryczne, oświetlenie itp.)
Awatar użytkownika
Tomasz_W-wa
Władca postów
Posty: 2561
Rejestracja: czw maja 17, 2012 18:04
Auto:: SEAT Ibiza SPORT 1.9 TDI
Imię:: Tomasz
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 285 razy
Otrzymał podziękowań: 484 razy

Re: Nie można przekręcić zamka stacyjki

Post autor: Tomasz_W-wa »

No właśnie muszę zdemontować całą stacyjkę bo u mnie patent z drucikiem nie zadziała bo kluczyk przekręca się tylko o te 1-2 mm a nie da rady dalej do pierwszej pozycji (czyli na zapłon).
Chce wyjąć całą stacyjkę i podjechać do magika, który mi to naprawi (albo stwierdzi że trzeba inną czy nową).
Tylko że po odkręcaniu tych fajnych dwóch śrub i wypięciu modułu pod kierownicą ona tak jak by była jeszcze zapięta do tej obudowy gdzie są manetki.
A szczeże nie chciał bym rozbierać reszty jak by się dało stacyjkę wypiąć bez tego.
Pozdrawiam
Tomasz_W-wa
VWariaT
Zaawansowany
Posty: 354
Rejestracja: czw wrz 22, 2016 15:13
Auto:: 1T2 2.0TDI
Imię:: VWariaT
Podziękował: 13 razy
Otrzymał podziękowań: 55 razy

Re: Nie można przekręcić zamka stacyjki

Post autor: VWariaT »

na spokojnie porozpinaj wszystko tak żeby był swobodny dostęp do stacyjki.
Rozumiem że kierownica i manetki pościągane.

Przy wyjęciu może przeszkadzać plastikowa ramka/prowadnica manetek.
Też trzeba ją wyjąć.

Jak stacyjkę będziesz miał w ręku to lecisz do domu lub garażu.
Następnie psiknij do stacyjki WD-40 lub czegoś podobnego i sep by step pomału kręć kluczykiem.
Możesz co jakiś czas puknąć w nią młotkiem, ale nie za mocno.

Może puści i dasz radę wyjąć samą wkładkę.

Przerabiałem to w styczniu :ok:
Był: 1T2 -> Z czerni wyłonił się początek....
Jest: Citroen DS5 Sport Chic 'Denon
Awatar użytkownika
Muti
Władca postów
Posty: 5031
Rejestracja: pt cze 10, 2011 10:21
Auto:: MK7.5 R 2.O TSI DJHA
Imię:: Mateusz
Lokalizacja: Lubuskie
Podziękował: 75 razy
Otrzymał podziękowań: 365 razy

Re: Nie można przekręcić zamka stacyjki

Post autor: Muti »

Sama wkładka się nie psuje często. Problemem jest obudowa stacyjki, w której pęka mały element z tyłu i blokuje stacyjke. Żeby odblokować trzeba ruszać kluczykiem i pukac z różnych stron młotkiem w obudowę. Jak sie uda, to wyciągnąć wkładkę i wymienić obudowę stacyjki.

Wysłane z mojego SM-G920F przy użyciu Tapatalka
Był Touran... Jest kolejne czerwone auto z grupy :)
Awatar użytkownika
Tomasz_W-wa
Władca postów
Posty: 2561
Rejestracja: czw maja 17, 2012 18:04
Auto:: SEAT Ibiza SPORT 1.9 TDI
Imię:: Tomasz
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 285 razy
Otrzymał podziękowań: 484 razy

Re: Nie można przekręcić zamka stacyjki

Post autor: Tomasz_W-wa »

No i jestem już po zabawie.
Stacyjkę demontowałem/montowałem sam bo po co komuś płacić kasę jak większość z nas zrobi to samemu.
Naprawy się nie podejmowałem bo się na tym nie znam, a więc po zdemontowaniu została oddana do warsztatu, który się takimi rzeczami zajmuje.
Tu duże podziękowanie dla qoocam za namiary bo to naprawdę świetny zakład (AUTO Kluczyk - Warszawa, al. Wilanowska) ;)
Rano oddana, po 14:00 do odebrania (mieli trochę roboty i dlatego musiałem trochę poczekać).

A i jeszcze bardzo ważna sprawa, nie trzeba wszystkiego zdemontować żeby wyjąć stacyjkę, wystarczy oprócz plastików, zdemontować tylko moduł kierownicy i nic więcej.

Zrobiłem kilka zdjęć, a więc powstał mały manual.


Demontaż/wymiana stacyjki, model 1T1, 1T2, 1T3.

Zaczynamy od demontażu maskownicy plastikowej pod kierownicą (tej dużej).
Wypinamy najpierw schowek za którym mamy gniazdo diagnostyczne, następnie wypinamy boczną maskownicę deski (trzeba otworzyć drzwi).
Po odkręceniu 5 śrub Torx (chyba rozmiaru 20), wypinamy włącznik świateł, od środka wypinamy przełączniki regulacji siły oświetlenia wewnętrznego z regulacją pochyłu świateł.
Na koniec wypinamy od środka gniazdo diagnostyczne (wpięte jest na takich trzech zapinkach).
Zabieramy się za demontaż plastików przy samej kolumnie kierowniczej.
Na początek idzie maskownica łącząca kolumnie z licznikiem, ten plastik ze skórzaną maskownicą trzeba mocniej szarpnąć do siebie, plastik na rogach od strony licznika ma dwie zapinki.
Jak plastik będziemy mieli już rozpięty możemy wypiąć skórzaną osłonkę z plastików kolumny kierownicy.
Zabieramy się za osłonę kolumny kierownicy, która składa się z dwóch części, górnej i dolnej.
Trzeba zacząć od górnej, najlepiej małym śrubokrętem podważamy na końcach odsłon od strony licznika przy łączeniu dwóch elementów.
Na zdjęciach pokazuje zapinki w kształcie takich wąsów oraz typu wypustka.

Obrazek

Obrazek


Jeżeli górną osłonę już rozpięliśmy, zabieramy się za dolną, przekręcamy kierownice tak żeby widać było śruby od przodu i je odkręcamy, na końcu otwieramy rączkę od regulacji kierownicy i od dołu wykręcamy trzecią śrubkę.
Następnie osłonę wyjmujemy czyli delikatnie w dół, a później do siebie.

Obrazek


Teraz już mamy dostęp do "bebechów" pod kierownicą.
Wypinamy moduł kierownicy/mulifunkcji, czyli od przodu wykręcamy małą śrubkę, dwa zapięcia które są ukryte odblokowujemy poprzez wsunięcie cienkiego drucika, śrubokrętu, albo cienkiego klucza w otwór pod miejscem gdzie była śrubka i delikatnie majstrując w bok wciskamy zapadkę, tylną zapinkę (zapadkę) można rozpiąć nawet wsuwają palec od tyłu modułu i wymacając wcisnąć zapadkę.
Wypinamy kostki z modułu i odkładamy na bok.

Obrazek


Teraz zaczyna się najgorsza zabawa.
Od góry przez plastikową ramkę (są specjalne otwory) trzeba odkręcić specjalne śruby.
Są to śruby zrywalne, czyli główny łepek z otworem na klucz zostaje oderwany przy dokręceniu takiej śruby.
Śruby takie stosuje się dlatego żeby złodziej nie wymienił nam w 2 sekundy stacyjki, a tak robota na ciut dłuższą chwilę.
Albo punktakiem bijemy śrubę pod delikatnym kątem w odwrotną stronę niż wskazówki zegara, czyli po prostu odkręcamy śrubę, albo tak jak ja na łbie śruby młotkiem i śrubokrętem płaskim robimy poprzeczną bruzdę, żeby w nią pasował śrubokręt płaski.
Śruby są zrobione z ciut miększego metalu niż normalne, a więc spokojnie da się je odkręcić, ale nie zrobimy tego w 5 min. (mi zeszło ok. 1-2 godz, oczywiście robiłem to pierwszy raz i teraz raczej poszło by mi szybciej).
Zdjęcia przedstawiają otwory w których już nie ma śrub (czytaj zostały odkręcone).

Obrazek Obrazek Obrazek


Po odkręceniu tych śrub, od dołu podważamy dwie zapadki i stacyjka wypina się z plastikowej ramki, następnie odpinamy jedną kostkę i robota jest zrobiona.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Stacyjkę albo sami reperujemy jak się znamy, albo oddajemy do punku naprawy gdzie znają się na tym (ja tak zrobiłem).
Przy montażu trzeba zastosować nowe śruby i albo kupujemy w ASO VW nowe śruby zrywalne (koszt nie jest duży, chyba za sztukę coś ok. 6-7 zł), albo zastępujemy je już normalnymi.

Oczywiście wszystko robimy na odłączonym akumulatorze, żeby nie mieć jakiś błędów po złożeniu wszystkiego do kupy.

Na tym koniec.

Pozdrawiam
Tomasz_W-wa
Awatar użytkownika
Łuki 82
Przeglądacz
Posty: 137
Rejestracja: wt lis 22, 2016 12:15
Auto:: 1,9 TDI AVQ Trendline 03
Imię:: Łukasz
Lokalizacja: Świecie
Podziękował: 47 razy
Otrzymał podziękowań: 22 razy

Re: Nie można przekręcić zamka stacyjki

Post autor: Łuki 82 »

gód dżop :!: :piwo:
VWariaT
Zaawansowany
Posty: 354
Rejestracja: czw wrz 22, 2016 15:13
Auto:: 1T2 2.0TDI
Imię:: VWariaT
Podziękował: 13 razy
Otrzymał podziękowań: 55 razy

Re: Nie można przekręcić zamka stacyjki

Post autor: VWariaT »

Takie ptanie taktycze: po co demontować plastiki przy włączniku świateł? Ja ich nie ruszałem i zamiast tego odkręciłem kierownicę żeby mieć łatwiejszy dostęp do śrub przy manewrowaniu młotkiem :P
Ale najważniejsze że się udało.
Był: 1T2 -> Z czerni wyłonił się początek....
Jest: Citroen DS5 Sport Chic 'Denon
Awatar użytkownika
Tomasz_W-wa
Władca postów
Posty: 2561
Rejestracja: czw maja 17, 2012 18:04
Auto:: SEAT Ibiza SPORT 1.9 TDI
Imię:: Tomasz
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 285 razy
Otrzymał podziękowań: 484 razy

Re: Nie można przekręcić zamka stacyjki

Post autor: Tomasz_W-wa »

VWariaT zdemontowałem ten dolny plastik bo myślałem że może przeszkadzać, po drugie robiłem to pierwszy raz, a więc chciałem mieć wszystko na widoku.
Oczywiście można zdemontować kierownicę i tak jak napisałeś mieć później łatwiej z operowaniem np. młotkiem, ale Ty czy ja sobie z tym poradzimy, ale są na pewno osoby, które by nie chciały tego ruszać, czy nie potrafią, a więc myślę że druga opcja w moim wykonaniu bardziej przypadnie im do gustów :haha:

Ale tak jak sam napisałeś nie ważne jak się robi ważne że się uda :mrgreen:

Pozdrawiam
Tomasz_W-wa
Awatar użytkownika
wksgymsport
Przeglądacz
Posty: 128
Rejestracja: sob lip 20, 2013 23:25
Auto:: Touran
Imię::
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 2 razy
Otrzymał podziękowań: 2 razy
Kontakt:

Re: Nie można przekręcić zamka stacyjki

Post autor: wksgymsport »

Ja dokładnie dziś to samo. Poszedłem do sklepu na zakupy, wracam i po włożeniu kluczyka pół obrotu i koniec. Zapłon się nie załącza, kierownica bez klucza się nie blokuje. Z kluczem też nie:) otwieranie działa kluczykiem. No i stoję pod marketem....:) Porażka.
Ubezpieczenia OC AC NNW, i inne. Przez telefon i mail. Bez wychodzenia z domu. Dla Klubowiczów maksymalna zniżka!
http://www.wksgymsport.pl
VWariaT
Zaawansowany
Posty: 354
Rejestracja: czw wrz 22, 2016 15:13
Auto:: 1T2 2.0TDI
Imię:: VWariaT
Podziękował: 13 razy
Otrzymał podziękowań: 55 razy

Re: Nie można przekręcić zamka stacyjki

Post autor: VWariaT »

Tomasz_W-wa pisze: Obrazek
Mimo że stacyjkę już miałem w łapkach i to rozłożoną prawie na wszystkie części ..... to mam pytanie czysto teoretyczne, jak wyjąć kostkę stacyjki??
Czy jest wpinana tylko na zatrzaski? patrząc po zdjęciach samej stacyjki to chyba tak.

Wywala mi błędy 00576, 00883, 00884,01744 i muszę tam ponownie zajrzeć.
Był: 1T2 -> Z czerni wyłonił się początek....
Jest: Citroen DS5 Sport Chic 'Denon
Awatar użytkownika
Paweł.F
____________________
____________________
Posty: 95
Rejestracja: śr lip 20, 2016 17:01
Auto:: TOURAN 1,9 TDI, 2007
Imię:: Paweł
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 39 razy
Otrzymał podziękowań: 28 razy

Re: Nie można przekręcić zamka stacyjki

Post autor: Paweł.F »

Jejku! Zaczynam się bać podchodzić do samochodu... A jak to czarna seria jakaś??? :shock: W sumie Tomek wszystko elegansio opisał, ale tak nagle, poza domem, skąd ten młotek brać? Tak trochę OT, żarcik taki... Ale jak jutro włożę ten kluczyk i... no śmiania nie będzie :( :( :( Tfu! tfu! tfu!
:bry:
Paweł
VWariaT
Zaawansowany
Posty: 354
Rejestracja: czw wrz 22, 2016 15:13
Auto:: 1T2 2.0TDI
Imię:: VWariaT
Podziękował: 13 razy
Otrzymał podziękowań: 55 razy

Re: Nie można przekręcić zamka stacyjki

Post autor: VWariaT »

dobra, sam sobie odpowiem.... są 2 zatrzaski więc wszystko jasne.

Image
Był: 1T2 -> Z czerni wyłonił się początek....
Jest: Citroen DS5 Sport Chic 'Denon
Awatar użytkownika
jeżu
Władca postów
Posty: 5610
Rejestracja: pn kwie 25, 2011 16:07
Auto:: PB8
Imię:: Tomek
Lokalizacja: KOL
Podziękował: 214 razy
Otrzymał podziękowań: 677 razy

Re: Nie można przekręcić zamka stacyjki

Post autor: jeżu »

Czy da się wymienić kostkę stacyjki bez demontażu całej stacyjki?
miki55
Zaawansowany
Posty: 304
Rejestracja: ndz wrz 04, 2016 11:22
Auto:: 1.9 bls
Imię:: Rafał
Lokalizacja: Tk
Podziękował: 19 razy
Otrzymał podziękowań: 29 razy

Re: Nie można przekręcić zamka stacyjki

Post autor: miki55 »

jeżu pisze:Czy da się wymienić kostkę stacyjki bez demontażu całej stacyjki?
Tak, bez problemu.
kafelkrzysztof
Posty: 1
Rejestracja: czw maja 24, 2018 11:56
Auto:: Touran 2.0 TDI 2003
Imię:: Krzysztof
Lokalizacja: Jaworzno

Re: Nie można przekręcić zamka stacyjki

Post autor: kafelkrzysztof »

Kilka pomocnych zdjęć przy montażu demontażu stacyjki w Touranie.
1. Demontaż kierownicy (ułatwi dostęp i nie jest specjalnie skomplikowana)
- po przekręceniu kierownicy wkładamy od tyłu zagięty śrubokręt odchylamy zabezpieczenie poduszki kierowcy pomocne filmiki na Youtubie, wszystko przy odłączonym akumulatorze żeby nie było błędów poduszki itp. Odpinamy poduszkę odkręcamy kierownicę duży spline może być torx
2. Demontaż maskownicy spod licznika, delikatnie pociągnąć jest wpięta w dwóch miejscach zapinkami pod szybką licznika.
3. Demontaż dolnej osłony kierownicy 1 śrubka torx przy uchwycie od regulacji kierownicy, oraz 2x torx na kolumnie kierownicy
download/file.php?mode=view&id=15706

4.Następnie możemy odpiąc moduł kierownicy, jedna mała śrubka torx od przodu oraz dwa plastikowe zatrzaski, pierwszy od przodu wkładamy cienkim drutem w otwór pod w/w śrubką i odchylamy w lewo usiłując zwolnić zatrzask
download/file.php?mode=view&id=15707
download/file.php?mode=view&id=15708
5.Drugi zatrzask możemy odgiąc palcem wkładając palec nad kostką od tyłu (na zdjęciu jest już pokazane po wyjęciu modułu, palec wkładamy od dołu od tyłu)
download/file.php?mode=view&id=15709
6. Najtrudniejsza rzecz odkręcić dwie śruby samozrywające trzymające stacyjkę od góry, najlepiej małym przecinakiem wyciąc rowek dla śrubokręta płaskiego i w ten sposób odkręcić czasochłonne ale satysfakcja samodzielnego odkręcenia
download/file.php?mode=view&id=15710
download/file.php?mode=view&id=15711
download/file.php?mode=view&id=15712
7. Ostatnią rzeczą jest wyciągnięcie stacyjki od spodu trzyma się na dwóch zatrzaskach po lewej i prawej stronie
download/file.php?mode=view&id=15713
download/file.php?mode=view&id=15714

Wyjętą stacyjkę najlepiej oddać do fachowca, głównym problemem zacinania oraz blokowania stacyjki jest mechanizm w środku a nie bębenek czy kostka.
W moim przypadku udało mi się wszystko odkręcić wyciągnąć bębenek przedmuchałem wszystko nasmarowałem i po włożeniu bębenka wszystko było ok chodziło bez oporów. Ale nie było blokady kierownicy. Po jeszcze jednym wyciągnięciu i wyjęciu bebechów tylko tych najbliższych od bębenka złożyłem wszystko i włożyłem bębenek. Ale już na amen. kluczyk się nie przekręcał blokada była cały czas. Magikowi od stacyjek pół dnia zajęło dostanie się do środka i usunięciu uszkodzonych sprężynek i małej ośki. Gdybym mu to oddał odrazu to zajęło by to może 15 minut
Załączniki
13.jpg
12.jpg
10.jpg
2.jpg
11.jpg
d.jpg
c.jpg
b.jpg
a.jpg
Awatar użytkownika
karolek_ust
Specjalista
Posty: 517
Rejestracja: pn kwie 29, 2013 19:27
Auto:: Jetta A2
Imię:: Karol
Lokalizacja: Sweden/PUCK
Podziękował: 75 razy
Otrzymał podziękowań: 94 razy

Re: Nie można przekręcić zamka stacyjki

Post autor: karolek_ust »

kafelkrzysztof pisze:Kilka pomocnych zdjęć przy montażu demontażu stacyjki w Touranie.
1. Demontaż kierownicy (ułatwi dostęp i nie jest specjalnie skomplikowana)
- po przekręceniu kierownicy wkładamy od tyłu zagięty śrubokręt odchylamy zabezpieczenie poduszki kierowcy pomocne filmiki na Youtubie, wszystko przy odłączonym akumulatorze żeby nie było błędów poduszki itp. Odpinamy poduszkę odkręcamy kierownicę duży spline może być torx
2. Demontaż maskownicy spod licznika, delikatnie pociągnąć jest wpięta w dwóch miejscach zapinkami pod szybką licznika.
3. Demontaż dolnej osłony kierownicy 1 śrubka torx przy uchwycie od regulacji kierownicy, oraz 2x torx na kolumnie kierownicy
download/file.php?mode=view&id=15706

4.Następnie możemy odpiąc moduł kierownicy, jedna mała śrubka torx od przodu oraz dwa plastikowe zatrzaski, pierwszy od przodu wkładamy cienkim drutem w otwór pod w/w śrubką i odchylamy w lewo usiłując zwolnić zatrzask
download/file.php?mode=view&id=15707
download/file.php?mode=view&id=15708
5.Drugi zatrzask możemy odgiąc palcem wkładając palec nad kostką od tyłu (na zdjęciu jest już pokazane po wyjęciu modułu, palec wkładamy od dołu od tyłu)
download/file.php?mode=view&id=15709
6. Najtrudniejsza rzecz odkręcić dwie śruby samozrywające trzymające stacyjkę od góry, najlepiej małym przecinakiem wyciąc rowek dla śrubokręta płaskiego i w ten sposób odkręcić czasochłonne ale satysfakcja samodzielnego odkręcenia
download/file.php?mode=view&id=15710
download/file.php?mode=view&id=15711
download/file.php?mode=view&id=15712
7. Ostatnią rzeczą jest wyciągnięcie stacyjki od spodu trzyma się na dwóch zatrzaskach po lewej i prawej stronie
download/file.php?mode=view&id=15713
download/file.php?mode=view&id=15714

Wyjętą stacyjkę najlepiej oddać do fachowca, głównym problemem zacinania oraz blokowania stacyjki jest mechanizm w środku a nie bębenek czy kostka.
W moim przypadku udało mi się wszystko odkręcić wyciągnąć bębenek przedmuchałem wszystko nasmarowałem i po włożeniu bębenka wszystko było ok chodziło bez oporów. Ale nie było blokady kierownicy. Po jeszcze jednym wyciągnięciu i wyjęciu bebechów tylko tych najbliższych od bębenka złożyłem wszystko i włożyłem bębenek. Ale już na amen. kluczyk się nie przekręcał blokada była cały czas. Magikowi od stacyjek pół dnia zajęło dostanie się do środka i usunięciu uszkodzonych sprężynek i małej ośki. Gdybym mu to oddał odrazu to zajęło by to może 15 minut
Fajny manual ale Kolego czytamy pierw regulamin : viewtopic.php?f=8&t=7404
Potem się witamy : viewforum.php?f=1
I wtedy możemy pisać coś na forum.
Vento - Golf III - Astra G - Toledo 1M - Passat B5FL - Touran 1T1 - Jetta A2 - Touran 1T3 - A4 B8 -
ODPOWIEDZ