Strona 1 z 4

Wycieraczki przednie - smarowanie mechanizmów

: pt wrz 04, 2015 15:08
autor: jarry
Ostatnio miałem potrzebę zajrzeć do podszybia w Golfie 6 Plus i pamiętając o dość powszechnym problemie zacierania się mechanizmów wycieraczek w Touranach postanowiłem sobie przesmarować mechanizmy napędowe. Kilka fotek przy okazji zrobiłem i mam nadzieję ktoś skorzysta :)

Większość zdjęć z Golfa 6 Plus, na szybko dorobiłem z Tourana tam gdzie różnice zauważyłem. Generalnie uważam że jak zobaczysz jak to jest w Golfie to i w Touranie pójdzie jak z płatka. A dlaczego manual z Golfa na forum Tourana? A to już proste, bo nie ma lepszego forum od Touran Klub Polska :mrgreen:

Ad rem. Kto smaruje ten jedzie, stare przysłowie pasuje jak ulał do sytuacji zacierania się mechanizmów wycieraczek w Touranach jak i pewnie we wszystkich innych autach. Producent smaruje mechanizmy ale wiadomo co z tego zostaje po kilku latach użytkowania auta. Mechanizmy coraz ciężek funkcjonują, w końcu zaczynają lecieć bezpieczniki od silników wycieraczek albo nawet upalają się silniki co jest nieco gorszą opcją :/

Remedium na te przypadłości jest przesmarowanie mechanizmów myślę że raz na 3-4 lata spokojnie wystarczy. Całość operacji z tym manualem powinna ci zająć około 2-3 godzin przy letnim tempie z przysłowiowym piwkiem w ręku :)


1. Zdejmij kapselki chroniące nakrętkę na ramionach wycieraczek.

Obrazek



2. Odkręć nakrętkę ramienia wycieraczki.

3. Zdejmij ramię wycieraczki, najlepiej zaopatrz się wcześniej w ściągacz do wycieraczek. Mnie kolega pokazał sposób zdejmowania bez ściągacza i faktycznie to działa nawet lepiej niż ze ściągaczem ale nie będę go opisywał bo to trzeba pokazać, a robienie tego bez pewnej wprawy może się skończyć uszkodzeniem tego i owego.

4. Zdejmij gumową uszczelkę.

Obrazek



5. Ściągnij plastikowe podszybie, W Touranie 1T1 jest w jednym kawałku, w Golfie 6 Plus składa się z 2 części. Rób to ostrożnie bo dość ciasno jest spasowane i istnieje ryzyko uszkodzenia plastiku jeśli ruszysz do boju zbyt ochoczo ;)

Obrazek


Obrazek



6. Odkręć metalową osłnę podszybia, w Touranie wygląda to tak.

Obrazek



W Golfie 6 Plus tak.

Obrazek



7. Odepnij wtyczki elektryczne od silników i odkręć dwie śruby Torx 30, wyjmij mechanizmy wraz z silnikami.

Obrazek


Obrazek



8. Zdejmij plastikowe osłonki z trzpieni napędowych wycieraczek i ściągnij pierścień zabezpieczający (3) z trzpienia. Rozłącz na siłę elementy (5) i (6), wyciągnij trzpień (4) z tuleji (7). Zabezpiecz podkładkę (2) oraz oring (1).

Obrazek


Obrazek


Obrazek



9. Użyj co masz pod ręką aby usunąć resztki smaru z trzpienia (4) oraz wnętrza tuleji (7). Dodatkowo usuń chropowatości z trzpienia, ja użyłem papieru ściernego 1200.

Obrazek



10. Nasmaruj trzpień i tuleję wybranym przez siebie smarem. Pamiętaj aby u podstawy trzpienia założyć podkładkę i oring. Zaznaczyłem też strzałką wgłębione miejsce gdzie wpinamy pierścień zabezpieczający.

Obrazek



11. Nasmaruj pierścienie (6) i kulki (5), ja użyłem SILPASTY, dobry będzie smar do połaczeń metalu i plastiku.

Obrazek


Obrazek

12. Zmontuj mechanizmy, zamontuj mechanizmy w nadwoziu, podłącz silniki do instalacji elektrycznej samochodu. Zamontuj metalową osłonę przestrzeni podszybia, zamontuj plastikowe podszybie. Załóż uszczelkę.

13. KONIECZNIE zdeaktywuj APS!

Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek



14. Uruchom wycieraczki aby wykonały minimum jeden pełny ruch i ustawiły się w położeniu spoczynkowym. Wyłącz stacyjkę.

15. Załóż wycieraczkę pasażera i ustaw ją mierząc odległość od pióra do górnej części plastikowego podszybia. Dla Golfa 6 Plus wymiar powinien być około 19mm, dla Tourana około 16mm. Po ustawieniu dokręć nakrętką ramię wycieraczki siłą 20Nm.

Obrazek



16. Analogicznie postąp z wycieraczką kierowcy, wymiar dla Golfa 6 Plus to 59mm, dla Tourana to 60mm. Oczywiście 2-3mm odchyłka jest dopuszczalna.

Obrazek

17. Jak masz możliwość skrop szybę wodą i włącz wycieraczki na kilka ruchów, sprawdź poprawność ustawienia oraz pracy. Jesli zrobiłeś wyszystko prawidłowo to...

... Tadam! Właśnie skończyłeś :)

System APS uaktywni się po 100 cyklach pracy. System APS chroni wycieraczki przed zmęczeniem materiału, co kilka cykli rusza wycieraczką w dół lub w górę parkując ją spoczynkowo aby pióro raz legło w lewo a raz w prawo :)

Zdjęcie plastikowego podszybia z Golfa 6 Plus z zaznaczonym miejscem łączenia podszybia.

Obrazek



Zdjęcie z Tourana 1T1, jak widać podszybie jest w jednym kawałku.

Obrazek



Tak wyglądają wycieraczki u mnie w Golfie 6 Plus po skończonej operacji.

Obrazek


I to by było na tyle, udanych montaży, rozbudów i modów życzę :mrgreen:

Linki do innych manuali i artykułów na forum Touran Klub Polska

http://touranklub.pl/forum/viewtopic.php?p=39016#39016



Jak zrobić sobie łatwo zrzut tego manuala lub innych stron WWW?

Często możesz chcieć zrobić sobie zrzut strony aby móc ją przeglądać szczególnie w momencie gdy jest brak internetu. Na przykład robisz coś w aucie przy pomocy VCDSa i masz internet wyłączony lub jesteś poza zasięgiem a chciałbyś coś doczytać z mojego lub innego manuala.

Najprościej jest zapisać stronę WWW w postaci jednego zarchiwizowanego pliku wraz ze zdjęciami.
Do Firefoxa trzeba doinstalować wtyczkę np. Mozilla Archive Format i z menu Plik wybrać opcję Zapisz jako "MAFF".

Obrazek

W Internet Explorerze wybierasz opcję Zapisz jako... "MHT".

Obrazek

Później już możesz łatwo przenosić i przeglądać w ten sposób zapisane strony bez połączenia z internetem.



Jeśli uważasz, że warto było poświęcić czas na napisanie tego manuala i chcesz dać znać o tym autorowi to możesz postawić mu PIWO :) To taki mały przycisk na dole (żółta łapka z kciukiem do góry). Lepiej się pisze jak się wie, że ktoś skorzystał albo chociaż docenił :)

Re: Wycieraczki przednie - smarowanie mechanizmów

: sob wrz 05, 2015 11:39
autor: PIOTREL
Sam się zastanawiałem nad tym aby to zrobić. Manual przyspieszy mą decyzję.
Leci browar :piwo: :ok: :super:
Pozdrawiam
Piotrek

Re: Wycieraczki przednie - smarowanie mechanizmów

: sob sty 23, 2016 20:21
autor: blue1980
Jarry wielkie dzięki za manuala bo zabawa z.tym przy -11 nie była by przyjemna. A tak zajęło mi to 30 minut reszta w domku i szybki montaż. Nawet nie poczułem mrozu a wycieraczka naprawiona, :piwo: leci

Re: Wycieraczki przednie - smarowanie mechanizmów

: ndz sty 24, 2016 00:59
autor: jarry
:uklon: :drinks:

Re: Wycieraczki przednie - smarowanie mechanizmów

: wt kwie 12, 2016 18:14
autor: newcastle26
nosz cholera nie moge tego plastiku z pod szybia wyciagnac :(
a dlaczego trzeba deaktywowac APS?

Re: Wycieraczki przednie - smarowanie mechanizmów

: wt kwie 12, 2016 18:35
autor: dlugi66
:brawa: :piwo:

Re: Wycieraczki przednie - smarowanie mechanizmów

: wt kwie 12, 2016 21:52
autor: jarry
newcastle26 pisze:nosz cholera nie moge tego plastiku z pod szybia wyciagnac :(
a dlaczego trzeba deaktywowac APS?
1. spokojnie podważaj i wyjdzie

2. bo nie wiadomo w jakim stanie jest spoczynek wycieraczek i dlatego reset

Re: Wycieraczki przednie - smarowanie mechanizmów

: wt kwie 12, 2016 22:15
autor: newcastle26
dobra, zrobilem.
chociaz nie do konca sie udalo :(
dalem rade bez zdejmowania plastikowego podszybia :)
po zmontowaniu wszystkiego i daektywacji APS, wycieraczki mi nie dzialaja :(
problem pewnie w tym ze nie dokonca chyba zrobilem ta deaktywacje.
znalazlem pozycje: Alternating.... i ja odchaczylem.
ale pozniej w zakladce Recode Module nie mam: 1--5MO 955... itd (tak jak na zdjeciu jarrego), tylko dokladnie: 0--3CO 937 049 e -- Bordnetz-SG H47 1002 i pozycji Current coding: 01890F210004100000120C000000000000097F075C.
i nie wiem co wpisac w New coding:
moze wlasnie przez to mi nie dzialaja.


o Boze, sorry.
dzialaja, tylko wlaczalem je przy otwartej klapie. dopiero mnie oswiecilo :oops: :hahaha:

ale moze z tym New coding tez zrobilem blad, to poprosze o naprowadzenie na wlasciwe tory :)

-- 12 kwi 2016, o 21:53 --

dobra, udalo sie :)
troche mi zeszlo ale przy okazji posprzatalem garaz :hahaha:
mechanizm od strony kierowcy ledwo chodzil, od strony pasazera nie wiele lepiej.
teraz smigaja jak nowe :)
wielkie, wielkie dzieki :piwo:
robicie tu kawal dobrej roboty :super:

Re: Wycieraczki przednie - smarowanie mechanizmów

: czw cze 09, 2016 21:31
autor: kazik12311
witam
nie bede zakladal nowego watku
w moim touranie wycieraczka pasazera nie dziala
jak sprawdzic czy silniczek jest dobry lub tez spalony ???
kupilem silniczki z anglika i za nic nie dzialaja
jak sprawdzic te silniczki bez montowania czy sprawne sa ?sa tam 3piny i do ktorego minus a plus?

Re: Wycieraczki przednie - smarowanie mechanizmów

: czw cze 16, 2016 00:27
autor: JustMar
:cze: Właśnie dzięki temu profesjonalnemu :super: opisowi naprawiłem zablokowaną lewą wycieraczkę :brawa: oczywiście prawa również otrzymała pełen serwis. Około dwóch godzin zajęło mi wybicie trzpienia z korpusu przy lewej stronie, prawa może 10 minut. Dlatego polecam tą obsługę okresowo. Zakładam ze było to zrobione w moim Touranku od nowości czyli po 13 latach :hahaha: Dobranoc.

P.S. jutro wstawię fotkę w jakim stanie był lewy trzpień wycieraczki, masakra :omatko:

-- 16 cze 2016, o 08:58 --

Fotostory :piwo:

Wycieraczki vw touran 2005

: ndz lip 24, 2016 07:31
autor: BALONIK393
Jak dostac sie do mechanizmu wycieraczek.Ma ktos jakis schemat.

Re: Wycieraczki vw touran 2005

: ndz lip 24, 2016 08:52
autor: piotrekfire
Trzeba ze ściany grodziowej zdjąć wygłuszenie a później odkręcić jej czarną część

Re: Wycieraczki przednie - smarowanie mechanizmów

: ndz sie 07, 2016 21:16
autor: Młody
U mnie smarowanie już za wiele nie pomogło i chyba mi silniczki umarły.
Jako że mam mechanizm na dwóch silniczkach zapytam czy ktoś kiedykolwiek próbował podmienić te silniki na inne z Seata bądź innego Vw o kodzie silniczków innym niż jak u mnie 1T0955199B oraz 1T0955120 na inne ... 955119., ... 955120.
Czy to będzie działało jeśli przeloze inne silniki do moich mechanizmów?

Re: Wycieraczki przednie - smarowanie mechanizmów

: ndz sie 07, 2016 21:28
autor: marcyb3
Kolego wyczyść dobrze trzpień I będzie działać jak nowe. Przerabialem to ostatnio . Wycieraczki już nie działały ,po wyczyszczeniu wszystko śmiga aż miło

Wysłane z mojego SM-J100H przy użyciu Tapatalka

Re: Wycieraczki przednie - smarowanie mechanizmów

: ndz sie 07, 2016 21:48
autor: Młody
Wyczyscilem i sam mechanizm chodzi jak zegareczek.
Problem ze mój silnik lewej wycieraczki czasem chyba nie nadarzy i prawa ją popycha. Wtedy przestają działać całkowicie lub chodzą jedynie do połowy szyby. Pojawia się błąd w module komfortu "przeciążenie silnika wycieraczek" i nie pisze którego. Poza tym widzę że w lewym już ktoś był przedemna i zgubił zapinke. Jako że z lewym problemu z dostępnością niema to prawy jest już problematyczny do zdobycia. Dlatego też myślę o podmianie samych silników z Seata lub innego Vw na oryginalnych mechanizmach Tourana. Myślę że silniki będą takie same a jedynie mechanizmach konstruktorzy sobie robili nastawy pod auto ale mogę się mylić i dlatego ktoś mądry musi mnie uświadomić. Jestem tylko człowiekiem i mogę się mylić