Strona 1 z 3

DSG wymiana rozrusznika Bosch 10z na Valeo 13z

: czw sie 25, 2016 20:55
autor: jaras99
30.11.2017
Aktualizacja listy nr rozruszników pasujących


Zima się zbliża także dobry czas na tego manuala. Zaznaczam, że to mój pierwszy manual, także może być trochę koślawy, ale jak bardzo ten mod był mi pomocnel to trudno ocenić :lol:

Manual jest niejako kontynuacją manuala Muti-ego, opisującego wymianę rozrusznika na Valeo. Powstał na przykładzie moich problemów z ciężkim rozruchem na zimnym silniku. Padło wtedy m. in na słabo kręcący rozrusznik, co pośrednio wpływało na ciężki, długi rozruch oraz nierówną pracę silnika po odpaleniu oraz kopcenie na niebiesko. Moje przygody są dobitnie opisane w tym wątku: http://www.touranklub.pl/forum/viewtopi ... 7&start=75

Do wykonania tego zabiegu zmotywował mnie Muti i ostro mi kibicował w tym modzie. Poszedłem w zaparte, udało się i efekt jest powalający. Co ważne tyczy się do aut ze skrzynią DSG.

Do rzeczy.

Mój stary rozrusznik o nr 02E 911 023 H 10 zębowy Bosch kręcił już kiepsko, jakoś 190obr/min. To był punkt zaczepny aby wymienić rozrusznik.
Zdecydowałem się na montaż rozrusznika typu S&S 02E 911 24H 13 zębowy Valeo. Kupiłem nowy z auta potestowego za 200 zł.
Główna różnica pomiędzy tymi rozrusznikami to średnica kołnierza. Stary typ ma średnicę 76 mm a nowy 79 mm. Ogólnie rzecz biorąc zabieg polega na zeszlifowaniu kołnierza w taki sposób aby „wcisnąć” rozrusznik S&S w otwór obudowy skrzyni a zarazem odsunąć go minimalnie w górę aby zębatka mogła naskoczyć na koło zamachowe. Zębatka w S&S ma około 6mm większą średnicę i trzeba to jakoś skompensować.

Co potrzeba:
- Rozrusznik S&S - przykłady pasujących:
02E 911 023T
02E 911 023Q 13 zębowy Valeo,
02E 911 24H 13 zębowy Valeo,
02E 911 24C 13 zębowy Bosch (najnowszy),
- zestaw podstawowych kluczy do wymontowania starego rozrusznika i zamontowania nowego,
- szlifierka kątowa,
- nakłada druciana do wiertarki,
- suwmiarka (nie jest niezbędna),
- trochę zapału :P

UWAGA!!!
Przed przystąpieniem do prac odłączyć akumulator.

Różnica w wyglądzie rozruszników
Obrazek

Obrazek

Jak już widzimy „gołym okiem” różnice, przystępujemy do upiększania S&S :D . Ogólnie rzecz biorąc musimy tak zeszlifować jego kołnierz i trzpień aby zbliżyć się rozmiarami do starego rozrusznika. W tym miejscu może posłużyć nam suwmiarka. Ustawiamy ją na 76 mm i zaznaczamy wstępnie obszar, który trzeba szlifować i zaczynamy.

Wstępna obróbka.
Jak widać z jednej strony zeszlifowany jest „do zera” (180 stopni), a reszta tylko trochę. Co jakiś czas trzeba przymierzać i patrzeć kiedy wejdzie w obudowę skrzyni biegów.

UWAGA!!!
Jeżeli oszlifujesz w około równo, to kołnierz by wszedł, ale ze względu na to, że zębatka jest większa, opierała by się o bok koła zamachowego uniemożliwiając zazębienie, dlatego jak widać z jednej strony jest mocniej wyszlifowane. Ja to przeliczyłem o ile muszę przestawić mierząc odległość od osi do końca zęba w starym i w nowym rozruszniku.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Dopieszczanie

Gdy już uzyskałem poziom zeszlifowania taki, że rozrusznik wchodził w obudowę skrzyni to wykonałem pierwszą próbę odpalenia. Niestety zębatka nie zazębiała. Kręciła na sucho. Po konsultacji z Mateuszem padło na dalsze szlifowanie ale już samego kołnierza bo tam mi blokowało rozrusznik i nie dało się go przesunąć do góry jak już był w otworze skrzyni. Trzeba zeszlifować ten „dziubek” za zębatką. Nie tylko przy samym mocowaniu, ale na całej górnej płaszczyźnie (patrz zdjęcia z zaznaczonymi obszarami na czerwono). Na pierwszym gdzie trzeba zeszlifować, na drugi gdzie występuje kolizja.

Tutaj występuje kolizja w skrzyni:

Obrazek


Obrazek

Ja pojechałem na maxa z tym szlifowaniem, chyba trochę za bardzo, bo miejscami aż prześwity się robiły. Na koniec nasadką drucianą wyszlifowałem ładnie cały obszar aż do nabrania błysku.

Obrazek

Obrazek

Sposób montażu

Przy każdorazowej próbie montażu rozrusznika pamiętamy, że przy przykręcaniu musimy odsuwać rozrusznik maksymalnie od zamachu, czyli w stronę przodu po skosie do góry. Jak będziecie mieli rozebrane i zerkniecie w otwór montażowy rozrusznika to będziecie dokładnie wiedzieć w którą stronę przesuwać. Później łapiemy na śrubach z dwóch stron cały czas trzymając by się nam nie zsunął w dół i dokręcamy na maxa.

Czyszczenie punktów masowych

Warto przy tych pracach równolegle przeczyścić punkty masowe, które zaznaczyłem na zdjęciu. Papierem ściernym a na koniec prysnąć jakimś penetratorem typu ELEKTROSOL.

Obrazek

Obrazek

Efekt końcowy

Jest moc w rozruszniku. Kręci tak cichutko i "aksamitnie".
Pozwolę sobie zacytować Mateusza. „Brak uderzenia /szarpnięcia wynika z tego, że w czasie gdy podawane jest napięcie na wtryski i w konsekwencji paliwo, silnik ma już około 400obr i z rozpędu gładko wchodzi na odpowiednie obroty. Przy rozruszniku z 200 obr po podaniu paliwa silnik odpalał tak naprawdę nie rozrusznikiem, a wybuchem paliwa i stąd uderzenie”.

Wrzucę filmiki jak kręci teraz rozrusznik i jak zapala auto.

Re: Manual: montaż rozrusznika typu Start&Stop skrzynia DSG

: czw sie 25, 2016 21:11
autor: Muti
Gratulacje pierwszego manuala Panie Doktorze :piwo: Widzę, że moje profesjonalne rysunki w Paintcie również zostały wykorzystane :mrgreen: U siebie zrobiłem taki sam mod, tylko do manuala trochę inaczej wygląda główka, ale chyba działa do dziś.. Tu już Kuba(aktualny właściciel) musiałby się wypowiedzieć.

PS: Zrobiłem małe poprawki z doprecyzowaniem.

Re: Manual: montaż rozrusznika typu Start&Stop skrzynia DSG

: czw sie 25, 2016 21:58
autor: jaras99
Muti pisze:Gratulacje pierwszego manuala Panie Doktorze Widzę, że moje profesjonalne rysunki w Paintcie również zostały wykorzystane
a jakże by inaczej. Odszukałem je w naszej korespondecji i ładnie się wkomponowały w opis. Oczywiście copyright by Muti :piwo:

Re: DSG wymiana rozrusznika Bosch 10z na Valeo 13z

: ndz sty 15, 2017 14:14
autor: BigBratl12
A ja mam pytanie odnośnie trwałości - żywotności takiego rozrusznika Start/Stop?
Teoretycznie powinien być trwalszy, wiadomo częste rozruchy ale czy tak jest ?
Inne szczotki, wirnik, komutator?
Ten 02E 911 24H 13 zębowy Valeo, jak wyczytałem jest mocniejszy - 2.2 KW a Boscha są słabsze 1,1 KW.
Może ktoś ma doświadczenie z takimi rozrusznikami S&S i może coś napisać.

Re: DSG wymiana rozrusznika Bosch 10z na Valeo 13z

: ndz sty 15, 2017 14:59
autor: jaras99
U mnie siedzi już prawie rok od wykonania tego moda i nic się z rozrusznikiem nie dzieje. Tak jak kręcił, tak dalej kręci :)

Re: DSG wymiana rozrusznika Bosch 10z na Valeo 13z

: ndz sty 22, 2017 02:06
autor: trucha0
Dzięki koledze Jarkowi stałem się posiadaczem przerobionego Valeo od start stopa 13 zębowego,mój 10 zębowy Bosch pomimo wymiany na drugi nowy dalej słabo kręcił BMM-em z DSG i przy -15 stopni robiło się ciężko z rozruchem,zmieniane akumulatory,czyszczone połączenia i efektu brak,teraz z Valeo to jest inna bajka jak wyżej wspomniano aksamitny start i prędkość startu silnik nie wie kiedy dostaje strzał i chodzi a Bosch memlał i przewalał jakby siły nie miał aż odpalił polecam każdemu niezdecydowanemu i rozrusznik Valeo i pomoc Jarka ma już chłopak wprawę więc pewnie pomocy nie odmówi a posiedziec trochę nad tym trzeba Jarek dzięki

:piwo:

Re: DSG wymiana rozrusznika Bosch 10z na Valeo 13z

: ndz sty 22, 2017 21:07
autor: jaras99
I o to chodzi. Niech służy :bry:

Re: DSG wymiana rozrusznika Bosch 10z na Valeo 13z

: ndz sty 22, 2017 23:53
autor: trucha0
Teraz to nawet radio ściszam żeby usłyszeć ten aksamitny start :D jakoś nie mogę się przyzwyczaić że :20: tak lekko odpala :)

Re: DSG wymiana rozrusznika Bosch 10z na Valeo 13z

: pn lut 06, 2017 16:21
autor: żółwik
znalazłem taki model , podejdzie pod DSG z 2004

02E911023T

Re: DSG wymiana rozrusznika Bosch 10z na Valeo 13z

: pn lut 06, 2017 16:56
autor: jaras99
żółwik pisze:znalazłem taki model , podejdzie pod DSG z 2004

02E911023T
Jest ok

Re: DSG wymiana rozrusznika Bosch 10z na Valeo 13z

: pn lut 06, 2017 18:18
autor: żółwik
i teraz pytanie
obróbka rozrusznika w/g manualu powyżej

Re: DSG wymiana rozrusznika Bosch 10z na Valeo 13z

: pn lut 06, 2017 20:00
autor: jaras99
żółwik pisze:i teraz pytanie
obróbka rozrusznika w/g manualu powyżej
Tak właśnie

Re: DSG wymiana rozrusznika Bosch 10z na Valeo 13z

: sob paź 21, 2017 09:06
autor: żółwik
trochę mi zeszło zanim się wziąłem za wymianę małe 8 m-cy :omatko:

ale warto 2 godzinki roboty jestem wprawiony w wyciąganiu rozrusznika bo w starym BOSCHU 2 razy wymieniałem tulejki i nic nie pomogło
a nowy ;

rozrusznik 02E911023T zainstalowany

działa pięknie, :ok:

zdjęcia bardzo pomocne bardzo dziękuję
możesz dopisać go do listy z 1 strony będzie większy wybór
mam zdjęcia zrobione jak byś chciał to możesz dołączyć je do manualu

Re: DSG wymiana rozrusznika Bosch 10z na Valeo 13z

: wt lis 28, 2017 21:35
autor: VWariaT
Mam prośbę o aktualizację zdjęć bo wymiana mnie czeka :-)

... edit... zdjęcia działają , ehh... :roll: :piwo:

Re: DSG wymiana rozrusznika Bosch 10z na Valeo 13z

: czw lis 30, 2017 15:29
autor: jaras99
VWariaT pisze:Mam prośbę o aktualizację zdjęć bo wymiana mnie czeka :-)

... edit... zdjęcia działają , ehh... :roll: :piwo:
wyświetla ci zdjęcia? mi nie. Musiałbym sie za to wziąść i przerzucić na inny serwer bo sezon na wymianę rozruszników w pełni :piwo:

Bierzesz się za moda?