Strona 1 z 1

Wymiana szczotek silnika nawiewu V2 - MANUAL

: ndz cze 25, 2017 15:22
autor: krankor
W manualu przedstawię wymianę szczotek w dmuchawie nawiewu, którą właśnie zrobiłem.

Objawy to zupełny brak nawiewów mimo świecących diod na wskaźnikach climatronica i zmieniających się w trakcie kręcenia pokrętłem. Przeskanowanie kabelkiem dało błąd 01273 - Fresh Air Blower (V2)

Potrzebne będą:
nowe szczotki 8x8 mm (praktycznie 7,8x7,8 mm)
lutownica z cyną
płaskie szczypce
płaski wkrętak
rzadki olej, np. od maszyny do szycia
latarka czołówka, pilnik płaski, papier ścierny, rurka termokurczka

Dmuchawa znajduje się za schowkiem pasażera, obok filtra kabinowego. Nie trzeba wyjmować schowka. Ale trzeba mocno cofnąć fotel pasażera i położyć się na plecach.

Obrazek

Wykręcamy dwa plastikowe wkręty przytrzymujące piankową osłonę. Wyciągamy szarą piankę.

Obrazek

Widać obudowę dmuchawy i obudowę filtra kabinowego.

Obrazek

Lekko odginamy plastykowy języczek i przekręcamy w lewo ( przeciwnie do ruchu wskazówek zegara) całą obudową do oporu. Wyjmujemy obudowę dmuchawy z silnikiem i walcem wentylatora w dół.

Obrazek

Naciskając przyciski odczepiamy wtyczkę wiązki przewodów.

Obrazek

Żeby dotrzeć do szczotek, musimy wyjąć z obudowy silnik z wentylatorem. W tym celu najpierw naciskamy wkrętakiem po kolei na trzy gumowe amortyzatory i zaczynamy wyciągać silnik ciągnąć za wentylator.

Obrazek

Potem, żeby wyjąć go całkowicie z obudowy, musimy jeszcze odkręcić płaskim kluczem 6 dwa wkręty trzymające aluminiową płytkę z elektroniką – „podkowę”. Po wyjęciu płytki można z niej wypiąć dwubiegunową wtyczkę przewodów od silnika. Łebki wkrętów są widoczne i dostępne dopiero po lekkim (ok. 7-10 mm) wysunięciu silnika z wentylatorem.
W tym momencie można się pokusić o wyczyszczenie wentylatora z ubitego latami na nim brudu. W ogóle cały silnik można odkurzyć.

Obrazek

Teraz trzeba wyjąć szczotki. Odginamy dwa skrzydełka przytrzymujące sprężynkę płaskim wkrętakiem. Uważać na wyskakującą sprężynkę!

Obrazek

Można skrzydełka odginać i prostować od razu płaskimi szczypcami. Odginanie robimy z czuciem, blaszki wydają się być twarde i kruche. Przeginania ograniczyć do minimum. Gdyby się jednak ułamało całe skrzydełko, trzeba by pomyśleć o wywierceniu jakiegoś otworka i przetyczce albo o zalutowaniu.
Wyjmujemy sprężynkę, można wyjąć zużytą szczotkę. Moja miała krótką plecionkę. Można ją było wyjąć dopiero po jej wylutowaniu z zaciśniętego oczka-rurki, albo po ucięciu. Rozwiązanie raczej nieprzewidujące naprawiania. Bałem się nagrzewać oczka w plastyku a potem jeszcze ściskania, żeby nie wytopić i w ogóle obruszyć, dlatego uciąłem starą plecionkę tuż przy wytartej szczotce. Powtarzamy wszystko przy drugiej szczotce.

Obrazek

Nowe i stare szczotki. Jakiś węgiel z dodatkiem miedzi. Ponoć twarde. Przekrój 8x8 mm. Naprawdę 7,8x7,8. Nie trzeba było doszlifowywać przekroju.

Obrazek

Nowe szczotki, które akurat kupiłem miały na końcu plecionki przygrzaną blaszkę. Uciąłem tę blaszkę i po pomierzeniu dopiłowałem do wymiarów na foto. Używałem pilnika i okrągłej mini-ściernicy (średnica ok. 15 mm) na dremelku – małej ręcznej szlifierce wysokoobrotowej. Ściśnięta sprężynką ma 7 mm długości. Szczotka dotarta do wspomnianych wymiarów zostawia w obudowie jeszcze 1 mm luzu na długość. Należy samemu sprawdzić długość kanału pod szczotkę w swoim silniku.
Na nową szczotkę, na plecionkę (przed zlutowaniem) założyłem kawałek termokurczki, by po zlutowaniu zabezpieczyć miejsce lutowania przez zwarciem do masy.

Obrazek

Włożyłem szczotkę na miejsce, przeplotłem plecionkę w osłonce przez otwory i zlutowałem. Potem przeciągnąłem termokurczkę na lutowane miejsce i obkurczyłem mini-palniczkiem. Można też jakąś opalarką elektryczną. Wkładamy na miejsce ostrożnie sprężynkę, przyciskamy czymś płaskim i doginamy skrzydełka.

Obrazek

Teraz, gdy silnik już można podłączyć do prądu, można zakropić łożyska ślizgowe rzadkim olejem. Niestety tylko z zewnętrznych stron, od wskazanego dolnego końca i przez ażurowany wentylator.
Po kilku minutach kręcenia można powtórzyć smarowanie.

Składamy dmuchawę w odwrotnej kolejności, czyli:
- wpinamy wtyczkę silnika w płytkę elektroniki – podkowę
- wsuwamy płytkę i silnik w obudowę
- przykręcamy płytkę 2 wkrętami kluczem 6
- wciskamy silnik do końca w obudowę, aż wyskoczą gumowe zatrzaski, można pomóc wkrętakiem
- podpinamy wtyczkę instalacji do obudowy dmuchawy
- wsuwamy obudowę dmuchawy w gniazdo i obracamy w prawo do zaskoczenia języczka
- zakładamy piankową osłonę i wkręcamy dwa plastykowe wkręty.

Przez kilka dni niedopasowane idealnie szczotki mogą stukać, brzęczeć w czasie tarcia po komutatorze.
wymiana szczotek nadmuchu.pdf
(680.12 KiB) Pobrany 186 razy
Dziękuję za uwagę i powodzenia! :ok:

Re: Wymiana szczotek silnika nawiewu V2 - MANUAL

: śr cze 28, 2017 17:39
autor: jarry
świetna robota Grzesiu :drinks:

Re: Wymiana szczotek silnika nawiewu V2 - MANUAL

: śr cze 28, 2017 17:49
autor: Paweł.F
:oki: :brawa: Pytanie trochę OT: A czemu Wicherek na klapie bagażnika? :D

Re: Wymiana szczotek silnika nawiewu V2 - MANUAL

: śr cze 28, 2017 23:30
autor: krankor
Paweł.F pisze::oki: :brawa: Pytanie trochę OT: A czemu Wicherek na klapie bagażnika? :D
A ponieważ od Wicherków zaczynałem latanie :) Była srebrna naklejka na bordowym puncie, a teraz jest czerwony na majonezie. Wicherki i nie tylko, co roku zbierają się w Wilczych Laskach.
A tak przy okazji jakby ktoś z klubowiczów miał ochotę pooglądać wyścigi modeli wodnosamolotów, to zapraszam do odwiedzenia 15-16 lipiec: Wylazłów; gm. Pęczniew. Więcej informacji na wodnosamoloty.com
A wygląda to mniej więcej tak :)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ONscNQltHSg&ytbChannel=darod0707[/youtube]

Re: Wymiana szczotek silnika nawiewu V2 - MANUAL

: śr cze 28, 2017 23:46
autor: leszeklen
Rewelacja.

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

Re: Wymiana szczotek silnika nawiewu V2 - MANUAL

: ndz wrz 24, 2017 22:47
autor: turAdam
Świetna robota. Należy się :piwo:
A jak wyświetlić zdjęcia?

Re: Wymiana szczotek silnika nawiewu V2 - MANUAL

: czw gru 14, 2017 21:45
autor: krankor
Uzupełnione zdjęcia i dodany manual w pdf-ie.

Re: Wymiana szczotek silnika nawiewu V2 - MANUAL

: sob mar 17, 2018 16:31
autor: pinoklas
Konkret robota !!!! Dziękuje za manuala dzięki tobie robota poszła bez problemu ,fakt nie dopiłowałem szczotek i teraz słychać wentylatorek myślę ze się dotrą szybko ,szczoteczki wymienione dziś !!!! browar leci do ciebie kolego :piwo:

Re: Wymiana szczotek silnika nawiewu V2 - MANUAL

: czw maja 31, 2018 15:35
autor: blabson
Wszystko ladnie i pieknie ale to raczej manual do 1T1,bo u mnie sie tez pojawil ten blad i chcialem skorzystac z manuala,wentylator mam inny i zeby sie dobrac do szczotek to trzeba by bylo wyprasowac w jakis sposob wirnik,szczotki mam w krztalcie "(" i wygladaja jak nowe,ale i tak blad wywala.Zakres regulacji dziala w pelnym zakresie tylko cos swiergocze w nim,jakies pomysly?

Re: Wymiana szczotek silnika nawiewu V2 - MANUAL

: czw maja 31, 2018 18:05
autor: wesol
Kawałkiem pumeksu przeczyscic komutator na pracującym silniczku. Oczewiscie pezeropowac tulejki, przedmuchać sprężonym powietrzem.