Elektryczne siedzenia w Touranie

Miejsce do prezentowania własnych modyfikacji - co ulepszyliśmy, usprawniliśmy i chcemy podzielić się tym z innymi.
Kaki
Przeglądacz
Posty: 80
Rejestracja: czw cze 22, 2017 09:20
Auto:: 1T3 2.0 TDI 2011
Imię:: Kacper
Lokalizacja: Kraków
Podziękował: 4 razy
Otrzymał podziękowań: 9 razy
Kontakt:

Elektryczne siedzenia w Touranie

Post autor: Kaki »

witam

Jeszcze nie w pełni gotowe, ale już się pochwalę małym kilkudniowym DIY

https://youtu.be/xb6B9m8zlgo

Elektryka siedzeń w Touranie

Moja Pochodzi z Audi A4, zepewnie z Passata B6 było by łatwiej ale kompletne 2 elektryczne siedzenia trafiły mi się za 300pln więc zabrałem się do roboty.


Zalety: pupcia jeździ w ta i spowrotem, góra dół, wszystko, do tego wzmocnienia boczne oparcia lepiej trzymają

Wady:
- siedzenie niestety nie odchyla się do pozycji leżącej - wina celowo ograniczonego mechanizmu z A4 :(
- Kolor panelu odchodzi od oryginału

Manual chciałem zrobić przy okazji robienia siedzenia pasarzera, niestety nie wiem czy będę siedzenie przerabiał, ponieważ okazało się, że mechanizm z A4 jest uszkodzony i najpierw musiałbym go naprawić, po za tym brak moźliwości pełnego odchylenia oraz 'złożenia' siedzenia troszeczkę mi nie pasuje.

Siedzenia pochodzą z wersji Cabrio, więc stelarz pozwala na 'uchylenie' siedzenia, ale jest to tylko złożenie częściowe. jeżeli udąło by mi się przeskoczyć problem 'odchylania' siedzenia, możliwe że przerobię także siedzenie pasarzera, wtedy zrobię manual.

niestety mechanizmu 'elektryki' nie da się 'przełożyć' w miejsce manualnego

w skrócie:
1) Rozebranie siedzeń (niedestrukcyjne rozebranie siedzenia Audi praktycznie nierealne, ogromna ilość części oryginalnie bardzo mocno posklejana)
2) roznitowanie i poodcinanie siedziska siedzenia ze stelarza audi (w niektórych miejscach dodatkowo pospawane)
3) roznitowanie siedziska z Tourana (tutaj natomiast niektóre mocowania śrubowe były zastąpione Sprasowanymi)
4) przynitownie siedziska do stelarza elektrycznego
5) Przystosowanie mocowania poduszki powiecznej do Stelarza oparcia z Audi (tylko 1 mocowanie było w tym samym miejscu, do tego stelarz trzeba było wyprofilować - wyciąć kawałek blachy - aby poduszka weszła)
6) docięcie i lekkie wyrzeźbienie gąbki oparcia aby pasowała do stelarza oparcia z audi (stelarz jest o wielie mocniejszy, posiada wzmocnienia boczne oraz górna część zrobiona z profili zamiast jednolitej blachy)
7) przenitowamie mocowania stolika do nowego stelarza
8) poskładanie tapicerki
9) pociągnięcie zasilania

TODO:

- Dostosowanie szuflady pod siedzeniem, 'prawie' pasuje, ale to 'prawie' uniemożliwia obecnie jej przykręcenie
- dorobienie osłony plastikowej zasłaniającej prowadnice (w touranie plastik jest dłuźszy i zasłania prowadnice)
- Zaślepka regulacji lędźwiowej.
Awatar użytkownika
JEDARO
Expert
Posty: 1505
Rejestracja: pt maja 31, 2013 17:01
Auto:: Touran 1.9 TDI BLS
Imię:: Darek
Lokalizacja: Działdowo
Podziękował: 214 razy
Otrzymał podziękowań: 518 razy

Re: Elektryczne siedzenia w Touranie

Post autor: JEDARO »

:brawa: dużo zabawy ale fajnie, że są pomysły i chce się je realizować
Touran By JEDARO
Caddy By JEDARO
Jest i Tiguan :)
[you] Jeśli pomogłem kliknij na podziękowanie
Mam wyłączone PW wiadomości kierować na maila
FreeStyle
Użytkownik
Posty: 272
Rejestracja: sob sie 10, 2013 07:57
Auto:: 2,0TDI 130KW 4motion DSG
Imię:: Marcin
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 80 razy
Otrzymał podziękowań: 135 razy

Re: Elektryczne siedzenia w Touranie

Post autor: FreeStyle »

nasi koledzy z za wschodniej granicy wstawiali od Tiguana el. siedzenia

https://youtu.be/e4f6zsysOFc
Był Touran 1,9TDI/77KW + DSG
Jest Tiguan 2,0TDI/130KW + DSG
Kaki
Przeglądacz
Posty: 80
Rejestracja: czw cze 22, 2017 09:20
Auto:: 1T3 2.0 TDI 2011
Imię:: Kacper
Lokalizacja: Kraków
Podziękował: 4 razy
Otrzymał podziękowań: 9 razy
Kontakt:

Re: Elektryczne siedzenia w Touranie

Post autor: Kaki »

Z Tiguana zapewne było łatwiej, bo widać że tapicerki też przekladal

Swoją drogą ciekawe że technologia budowy i montażu tapicerki siedzenia praktycznie się nie zmieniła przez ostatnie 40 lat (tapicerka do gabki i stelarza zamontowana identycznie jak w polo z 80 roku)

W Audi tapicerka montowana na specjalne zatrzaski plastikowe, w vw w większości zwykle druty z oczkami stalowymi

-- Wt lis 14, 2017 12:46 --

https://youtu.be/KY4wKTHJj_M

Tutaj juz zamontowany i działający

Z siedzeniem pasarzera będzie więcej zabawy bo chcę zachować możliwość składania siedzenia.
Najpierw spróbuję przełożyć mechanizm elektryczny oparcia, jeżeli się uda, to największym wyzwaniem będą plastiki,

jeżeli się nie uda

to oprócz plastików dojdzie pospawanie oparcia z 2 siedzeń aby był mechanizm składania + cała robota przeróbki gąbki oparcia do stelarza audi.

niestety mechanizm pasarzera mam uszkodzony, więc najpierw czeka mnie jego naprawa :(

-- Śr sty 17, 2018 15:54 --

Mały update do elektrycznych siedzeń

W końcu udało mi się dokończyć siedzenie pasarzera.

https://youtu.be/E5ibItpI5Nk

Tutaj wyzwaniem było składanie siedzenia które chciałem zachować ponieważ już kilkakrotnie mi się przydało.

Dodatkowo wkomponowałem dodatkowy przycisk przesuwania siedzenia od strony tunelu, aby kierowcy było łatwiej.

Aby zachować możliwość składania fotela musiałem albo pospawać stelarz z 2'ch siedzeń, albo spróbować przełożyć wszystkie mechanizmy do oryginalnego oparcia.

Dolna część siedzenia analogicznie do siedzenia kierowcy była łatwa do przerobienia, wystarczyło przenitować blachę z tourana do stelarza z Audi.

Z oparciem zdecydowałem się na przełożenie mechanizmów (przechylanie, wsparcie lędźwiowe.

VAG niestety nie ułatwia sprawy jężeli chodzi o przekładanie mechanizmów odchylania siedzenia, specjalnie zdóżnicował przekładnie oraz wałek aby nie dało się tego poprostu przełożyć (wałek miał 5 zębów zamiast 6).
Na szczęście oszczędności w materiałach w Touranie spowodowały, że przekładnia w której mocowany jest wałek zrobiona jest z plastiku, tym samym odpowiednio podgrzewając wałek udało się przetopić mocowanie aby pasowało na wałek z wersji elektrycznej (przeobienie silniczka było by trudniejsze)

Wsparcie lędźwiowe też było inne i wymagało dopasowania mocowań.

Montaż silników ograniczył sie do wywiercenia otworów w kilku miejscach.

Elektrkę udało sie przeprowadzić po odpowiednim dostosowaniu przewodów (usunięcie niepotrzebnych kabli) oraz niedziałającego sterownika i zastąpienie go 2'ma przekaźnikami (okaząło się, że strownik obsługuje tylko przesuwanie fotela oraz podnoszenie zagłówka - resztą sterują przyciski), co przy okazji umoźliwiło dołożenie przycisku od strony kierowcy.

Największym wyzwaniem okazały sie plastiki które trzeba było polączyć w całość i złożyć z dwóch jeden, koncowy efekt jest zadowalający.

Niestety nie udało mi się połączyć zagłówków tak aby można było sterować także ich wysokością.

PS. Po całej operacji zostały mi moje 2 oryginalne przednie (pseudo sportowe) fotele w Alkantarze w idealnym stanie, jeżeli ktoś zainteresowany zrobić obie upgrade, zapraszam na priv
ODPOWIEDZ