Strona 1 z 6

Światła dzienne LED DRL Hella Flex AKA "jarrys style

: pn lip 09, 2012 22:41
autor: jarry
Lista zmian:

2014.10.08 - dodany opis podłączenia przekaźnika dla gaszenia od ręcznego
2013.10.23 - dodany Golf V
2012.10.27 - dodany Touran po lifcie 1T2

Zawsze byłem zwolennikiem świateł do jazdy dziennej (DRL - Daytime Running Lights) ale długo nie mogłem znaleźć tych właściwych :) Zalety wszyscy znają, przypomnę je pokrótce:
  • zmniejszone zużycie energii ergo mniejsze spalanie
  • długa żywotność diod i wydłużenie czasu pomiędzy wymianami żarówek mijania lub palników ksenonowych (w tym ostatnim przypadku olbrzymia oszczędność w złotówkach)
  • pozytywny wpływ na środowisko (mniej spalin, mniej śmieci)
  • lepsza widoczność samochodu szczególnie z większych kątów, światła mijania jak wiadomo mają charakterystykę świecenia w dół i na prawo (przy prawostronnym ruchu)
  • and last but not least ;) czasem się udaje że instalacja DRL dodaje autu uroku (tu oczywiście od razu trzeba zaznaczyć że nie zawsze tak jest, czasem różne DRL-potworki można na drodze spotkać)
Jakoś koło gwiazdki 2011r. udało mi się wypatrzeć LEDy tzw. Hella Flex Style - są to chińskie podróbki pomysłu Helli aby użytkownik mógł popuścić nieco wodzy fantazji w aranżacji wyglądu DRL, jest to kilka silnych jednowatowych okrągłych diod LED które można w ramach długości kabelków dowolnie umiejscawiać w nadwoziu. Oryginalne Hella Flex to koszt około 1000zł, podróbki to wydatek na lipiec 2012r. około 230zł brutto.

Kliknij aby zobaczyć przykładowe oferty

Średnica LEDów jest pod otwór 19mm z kołnierzem 22mm lub pod otwór 30mm z kołnierzem 34mm. Jeśli planujesz montaż tam gdzie ja to zwróć uwagę że tylko te mniejsze 19mm się tam zmieszczą.

Montaż jest bardzo łatwy i ciężko coś spierniczyć ;) - kołnierze lampek świetnie maskują otwory i całość po montażu wygląda bardzo elegancko :super:

Na początek zdjęcie jak wygląda zestaw po rozpakowaniu, widać m.in. załączoną otwornicę, sterownik, wiązki diod

Obrazek



Tutaj pokazuję szablony jakie wykonałem samodzielnie, po lewej do Tourana, po prawej do Opla Astry, zrobiłem również montaż w Skodzie Fabii a szykuje się kolega z Kia Ceed :)

Obrazek



Zaczynamy od zdjęcia zderzaka, do odkręcenia kilka wkrętów Torx 25 w nadkolach oraz od spodu zderzaka, 6 śrub Torx 30 w okolicach "grilla", jeśli jesteś ciekaw gdzie dokładnie to więcej zobaczysz w moim manualu odnośnie przeróbki Webasto http://touranklub.pl/forum/viewtopic.php?t=28

Obrazek




Przymiarka szablonu, wszystko gra :), plama to ślad po zmoczeniu bo jak robiłem zdjęcia to troszkę wiało :)

Obrazek




Tutaj pokazałem jak to wypadnie od środka

Obrazek




Ostrym szpikulcem zaznacz miejsce do wiercenia

Obrazek




Następnie zdejmij otwornicę i nawierć samym pilotem zderzak, jeśli nie zdejmiesz otwornicy to są duże szanse że wpadnie ci pilot po przewierceniu i zarysujesz otwornicą zderzak !!!

Obrazek




Zderzak po nawierceniu pilotem

Obrazek




Wiercenie otwornicą

Obrazek





Delikatna obróbka pilnikiem okrągłym

Obrazek





Wciśnięte kołnierze w zderzak

Obrazek





Włożone soczewki rozpraszające oraz wkręcone diody w kołnierze, widok od tyłu

Obrazek





Skręcone diody, widok od przodu

Obrazek





Przewody dołączyłem do przewodów od halogenów, jeśli nie masz halogenów użyj np. kleju na gorąco aby ustalić przebieg okablowania

Obrazek





W Bordnetzu z wtyczki A/7 wziąłem +12V na przednie lewe światło postojowe, oczywiście nie zapomnij zaizolować miejsca połaczenia taśmą izolacyjną :)

Obrazek




Z licznika pobrałem sygnał z włącznika lampki zaciągniętego hamulca ręcznego, pin T/6 kolor brązowo/żółty BR/GE (wykorzystam go później do automatycznego gaszenia DRL gdy zaciągnięty ręczny)

Obrazek

Gaszenie świateł DRL po zaciągnięciu hamulca postojowego/ręcznego

Regulacje unijne m.in. dotyczące gaszenia DRL na ręcznym - http://www.unece.org/fileadmin/DAM/tran ... r48r6e.pdf, strona 73, punkt 6.19.7.1

"6.19.7.1. The daytime running lamps shall be switched ON automatically when the device
which starts and/or stops the engine is in a position which makes it possible for
the engine to operate. However, daytime running lamps may remain OFF while
the automatic transmission control is in the park or neutral position, while the
parking brake is applied
or after the propulsion system is activated but the vehicle
was not set in motion for the first time.
The daytime running lamps shall switch OFF automatically when the front fog
lamps or headlamps are switched ON, except when the latter are used to give
intermittent luminous warnings at short intervals. 14/
Furthermore, the lamps referred to in paragraph 5.11. are not switched ON when
the daytime running lamps are switched ON."

Dokładamy przekaźnik, styki przekaźnika połącz w następujący sposób:

30 - zasilanie np. z bezpiecznika SC1
85 - zasilanie np. z bezpiecznika SC1 (najprościej zwieramy ze stykiem 30)
86 - masa z licznika z pinu 6, zadziała po zaciągnięciu ręcznego
87 - nie podłączony
87a - przewód czerwony zasilający moduł DRL

Image


Czego nie widać na zdjęciach:

- dołożyłem bezpiecznik SC1 o wartości 7,5A, zasiliłem z niego DRL oraz lusterko samościemniające (szczegóły w manualu lusterka)
- trzy kable czyli +12V z zacisku "15" bezpiecznik SC1, sygnał postojówki Bordnetz A/7, sygnał ręcznego licznik T/6 przeciągnąłem do komory silnika otworem w grodzi w gumie nad lewą stopą kierowcy
- minus wziąłem chwilowo z klemy akumulatora
- sterownik od DRLów podłączony: czerwony kabel do zasilania z bezpiecznika SC1, czarny do minusa aku, niebieski do sygnału z Bordnetza A/7, sygnał ręcznego na razie nie podłaczony (przez przekaźnik będzie w przyszłości odłączał zasilanie LEDów)


Logika działania: włącznik świateł na "0" lub na "AUTO" w ciągu dnia - świecą LEDy, włącznik świateł na innych pozycjach - DRL wygaszone świecą się wybrane żarówki


Niektórzy zakupili inne zestawy DRL i raportują że po podaniu sygnału z pozycji na niebieski przewód LED nie wygaszają się całkowicie, w tym zestawie automat jest siakiś lepsiejszy bo bez pudła gasi LEDy całkowicie :)

Gdybyście jednak napotkali w swoich montażach taki problem to należy podłączyć dowolny przekaźnik samochodowy zwierno-rozwierny np. P561 (koszt kilku złotych)

Styki przekaźnika połącz w następujący sposób:

30 - zasilanie np. z bezpiecznika SC1
85 - masa
86 - sygnał z postojówek, u mnie z Bordnetza A/7
87 - nie podłączony
87a - przewód czerwony zasilający moduł DRL


Obrazek


Przy takim montażu przewód niebieski modułu sterownika DRL pozostawiasz nie podłączony, przewód czarny sterownika DRL łączysz do masy pojazdu.



Zmrok to nie najlepsza pora aby demonstrować jakiekolwiek światła a już na pewno nie DRL, później zrobię zdjęcia w słoneczny dzień :)

Światła dzienne w całej okazałości, zwróć uwagę na zdynamizowanie sylwetki auta oraz na zgodność linii świateł z przetłoczeniami na masce :)

Obrazek





Zdjęcie z dużego kąta bocznego, widać jak doskonale radzą sobie soczewki rozpraszające :)

Obrazek




Dzisiaj tj. 13 lipca 2012 w piątek (że się nie bał skubany :D) podjechał CzarnaInez i popełniliśmy u niego ten sam projekt. Kolega miał ksenony więc zdjęcie porównawcze z zapalonymi ksenonami.

Obrazek


Ostatnio podjechał "baron1" i zażyczył sobie montaż LEDów jarry's Style w polifcie. Nie wypadało odmówić ;), efekt widoczny na animacji. Nie wiem czy nie lepiej nawet wygląda niż w 1T1.

Obrazek



Kolega podpatrzył i mu się zamarzyło w KIA Ceed, zrobione :)

Obrazek


Dziś tj. 23.10.2013 w końcu zrobiłem DRLe w nowym naszym nabytku rodzinnym tj. VW Golf V

Zrobiłem zasilanie na przekaźniku z odłączaniem gdy jest zaciągnięty hamulec ręczny, efekt końcowy bardzo mi się podoba :)

Obrazek



Oznaczenia homologacyjne są oczywiście na każdej soczewce

Obrazek




Rzut oka na przepisy

Obrazek





I jeszcze nowości DRL firmy Hella na 2012 rok

Obrazek



Linki do innych manuali i artykułów na forum Touran Klub Polska

http://touranklub.pl/forum/viewtopic.php?p=39016#39016



Jak zrobić sobie łatwo zrzut tego manuala lub innych stron WWW?

Często możesz chcieć zrobić sobie zrzut strony aby móc ją przeglądać szczególnie w momencie gdy jest brak internetu. Na przykład robisz coś w aucie przy pomocy VCDSa i masz internet wyłączony lub jesteś poza zasięgiem a chciałbyś coś doczytać z mojego lub innego manuala.

Najprościej jest zapisać stronę WWW w postaci jednego zarchiwizowanego pliku wraz ze zdjęciami.
Do Firefoxa trzeba doinstalować wtyczkę np. Mozilla Archive Format i z menu Plik wybrać opcję Zapisz jako "MAFF".

Obrazek

W Internet Explorerze wybierasz opcję Zapisz jako... "MHT".

Obrazek

Później już możesz łatwo przenosić i przeglądać w ten sposób zapisane strony bez połączenia z internetem.



Jeśli uważasz, że warto było poświęcić czas na napisanie tego manuala i chcesz dać znać o tym autorowi to postaw mu PIWO :) To taki mały przycisk na dole. Lepiej się pisze jak się wie, że ktoś skorzystał albo chociaż docenił :)

: pn lip 09, 2012 22:54
autor: lock00
:brawa: dobra robota :ok:

: pn lip 09, 2012 22:55
autor: LYJO
Jednak zrobiłes :) Tzn w końcu zrobiłes :)

:brawa:


PS. fajne masz te przeciwmgielne :)

: pn lip 09, 2012 22:59
autor: jarry
no wiesz LYJO, u mnie jak zawsze wszystko z kopyta ihahaha...

a i przy okazji ramka TKP założona :)

: wt lip 10, 2012 00:17
autor: Rauko
Wygląda fajnie, ale...
Czy w najbliższym miejscu (na dole) są od siebie oddalone o 60cm? :hahaha:

: wt lip 10, 2012 00:19
autor: jarry
oczywiście, wymierzone :)

w najbliższym siebie miejscu jest 72,5 cm

: wt lip 10, 2012 16:23
autor: g_b
kawal dobrej roboty.... podziwiam:)

: wt lip 10, 2012 17:44
autor: jarry
Cieszę się że się podoba :)

zależało mi na prostocie montażu ale jednocześnie na znakomitym efekcie zarówno w kwestii montażu jak i świecenia

te diody są dużej mocy (1W każda) więc świecą zarypiście, do tego montaż banalny (otwornica) i profesjonalny wygląd (kołnierze kryją wszelkie niedoskonałości otworu)

a co do kształtu to kilka koncepcji się ścierało, wygrała najlepsza ;)

inne możesz zobaczyć tutaj -->> http://touranklub.pl/forum/viewtopic.php?p=15956#15956

: wt lip 10, 2012 21:47
autor: balikgdansk
Nie no jak zwykle u Jarrego nie ma lipy,gratulacje a efekt jest zaje.....

: wt lip 10, 2012 22:00
autor: QQRYDZA
Wymęczyłeś żonę ,biedna zasnęła za kierownicą ;)

: wt lip 10, 2012 22:06
autor: cheles
Wiesz Jarry,
Światełka super. Współczuję Twojemu Turiemu, biedny jest, co chwila coś zdejmujesz, demontujesz i montujesz.

Piwo się należy kawał dobrej roboty i manual pierwsza klasa.

:piwo: :drinks: :uklon:

: wt lip 10, 2012 23:34
autor: Cesarz
jarry no robi to wrazenie
a twoje auto moze ubiegac sie o tytuł Najczesciej Rozbierane Auto Roku!
:piwo:

: wt lip 10, 2012 23:39
autor: jarry
QQRYDZA pisze:Wymęczyłeś żonę ,biedna zasnęła za kierownicą ;)
żonę męczę inaczej ;)

córa się podjęła pomocy :mrgreen: - dzisiaj dzielnie asystowała przy montażu lampki autodimming i nawet jej lutownicą nie poparzyłem :ok:

: wt lip 10, 2012 23:43
autor: Cesarz
jarry pisze:żonę męczę inaczej
eeee no dobra :oops:

: śr lip 11, 2012 00:07
autor: forest
Jarry lampeczki fajnie zrobione, ja myślałem tez o takich z VSS ale założyłem pod zderzakiem.

Mi się najbardziej podobał projekt 9. Według mnie subiektywnie wygląda najfajniej :)

Pozdro