[Manual] Wymiana głośników wraz z wygłuszeniem - Car Audio
: ndz kwie 12, 2020 13:53
Witam wszystkich,
po zrobieniu swojego auta dostaje wiele pytań co i jak więc postanowiłem spróbować napisać swój pierwszy manual/tutorial.
Opiszę wszystko na moim przypadku, kilka rzeczy mogą się różnić w zależności od wersji wyposażenia oraz waszego pomysłu na modyfikacje car audio.
Nie piszę, jak ściągać boczki, wyciągać szyby bo to wszystko znajduję się już na forum.
Opiszę jak wygłuszyć drzwi z bagażnikiem, wymienić głośniki z przodu i tyłu podłączając je do wzmacniacza wraz z subwooferem.
Gdybym wiedział, że będę zakładał taki temat zrobiłbym więcej dokładnych zdjęc opisując wszystko bardziej szczegółowo, jednak mam nadzieję, że dla niektórych to wystarczy a i z chęcią odpowiem na wszelkie pytania.
Za wszelkie błędy przepraszam.
Co potrzebujemy:
Mata butylowa usztywnia karoserię, tworzy barierę dla hałasu, likwiduje rezonans, dudnienie i buczenie. Pianka kauczukowa izoluje od szumów i wysokich częstotliwości. Pianka musi być 6mm, dostępne są również 9mm jednak wtedy będziemy mieli problem dopasowaniem plastików.
Etap pierwszy
Zaczynamy od wybebeszenia całego auta tak, aby wszystko mogło sprawnie pójść, gdzie będziemy mieli do wszystkiego dostęp.
Idąc od przodu wyciągamy radio, schowek nad nogami kierowcy, progi aż do bagażnika, boczki wszystkich drzwi , cały słupek między przodem a tyłem oraz boczki i podłogę bagażnika.
Etap drugi
Gdy już mamy to wszystko przygotowane zaczynamy od wygłuszenia boczków drzwi pianką kauczukową. Zrobiłem sobie to na spokojnie w domu, w moim przypadku trwało to około 5h. Wypinamy wszystkie kable tak aby nam nie przeszkadzały, odtłuszczamy oraz wycinamy matę na obrys boczku. Robimy dziury w macie i przeciągamy przez nie kable, dziurę na głośniki oraz wszelkie śruby do przykręcenia w aucie. Na samym końcu dopiero przyklejamy matę.




Etap trzeci
Wracamy do auta i wygłuszamy bagażnik.
Zrywamy oryginalne materiałowe wygłuszenie, odkurzamy, odtłuszczamy i wyklejamy bagażnik srebrna matą a następnie kauczukową nie zapominając o dziurach na kable oraz elementy do montażu plastikowych boczków.
Dla mnie bagażnik był dodatkiem jeżeli chodzi o wygłuszenie dlatego nie obklejałem go dokładnie, jeżeli ktoś chce może zrobić to lepiej kupując więcej materiału.






Etap czwarty
Czas na przeciągnięcie kabli.
Zacząłem od kabla zasilającego który puściłem przez komorę silnika z lewej strony, możemy znaleźć łatwo peszel z kablami który znajduję się za akumulatorem a z drugiej strony nad pedałami, przebijamy lekko gumową osłonę i przeciągamy tamtędy kabel aż do bagażnika.
Możemy sobie puścić od razu kable RCA z radia do bagażnika, ja zrobiłem błąd i wszystkie puściłem wraz z zasilającym w lewym progu jednak warto je rozdzielić aby nie powodować żadnych zakłóceń więc zasilający z lewej strony a sygnałowe RCA z prawej.
Jedną parę RCA wpinamy do wejścia pod wzmacniacz a drugą przy użyciu rozdzielacza RCA z 2 na 1 do wejścia na subwoofer.
Przy kablu RCA posiadamy dodatkowy kabel który posłuży nam za wybudzenie, znajdujemy plus po zapłonię i się do niego wpinamy.
Teraz musimy przeciągnąć kable do głośników, każdy z nich musi trafić z bagażnika do drzwi. Wyciągamy kostki drzwi, w tej kostce znajduje się dużo wolnych pinów, w nich właśnie wiercimy dziurę aby przeciągnąć kable do wnętrza drzwi.

Etap piąty Nadszedł czas aby zająć się wygłuszeniem drzwi oraz montażem głośników.
Na początku pozbywamy się głośników, są one zanitowane więc rozwiercamy nity, wyciągamy głośnik wraz z dystansem a pozostałości po nitach wybijamy( proszę uważać, żeby nie wpadły do środka drzwi, ciężko je później wyciągnąć).


Kolejnym krokiem jest wygłuszenie środka drzwi, aby to zrobić musimy się najpierw do niej dostać. Ściągamy blachę wraz z mechanizmem szyb(szybę wcześniej musimy wykręcić z mocowania), nie musimy odpinać całej wiązki wystarczy, że wypniemy kostkę z zamka a to daje nam możliwość odsunięcia całej blachy.
Odtłuszczamy całość i wyklejamy srebrna matą(na dole drzwi są otwory które odprowadzają wodę, nie możemy ich zakleić).
Zanim założymy blachę warto wypsikać na końcu środkiem do konserwacji profili zamkniętych. Przy montażu zwracamy uwagę na uszczelkę bo nie chcemy mieć później wody w środku auta.


Po założeniu blachy przykręcamy dystans wraz z głośnikiem, wcześniej należy sobie nawiercić dziury w dystansie na wkręty które będą trzymać głośnik, jeżeli tego nie zrobimy to gdy będziemy przykręcać głośnik dystans może nam się rozwarstwić. Otwory na przykręcenie do blachy już są wcześniej nawiercone przez sprzedawce. Dystans złapałem na śrubie z nakrętką, jak ktoś chce może zanitować tak jak było zrobione to oryginalnie.
Pod dystans oraz głośnik warto nałożyć piankę kauczukową którą użyliśmy do obklejenia boczków, zniweluje to drgania.
Teraz obklejamy blachę srebrna folią, proponuję robić to w kawałach dzięki czemu nie będziemy musieli wyciągać całej wiązki z mocowań a folią wejdziemy pod kable. Ważne aby cała blacha była szczelnie obklejona.

Etap szósty
Wracamy do bagażnika, przykręcamy wzmacniacz do boczku póki mamy do niego fajny dostęp

Planujemy jak chcemy poprowadzić kable i wiercimy dziury, używamy przepustów do kabli.
Masę możemy znaleźć przy tylnej lewej lampie.
Przykręcamy do boczku rozdzielacz zasilania tak aby móc wyprowadzić zasilanie do subwoofera.

Podłączamy wzmacniacz na gotowo.

Etap siódmy
Testujemy, sprawdzamy czy wszystko działa przed założeniem plastików.
Etap ósmy
Gdy wszystko działa jak powinno zabieramy się do złożenia całego auta.
Tylny piszczek łapiemy do boczku za pomocą kleju na gorąco w oryginalne miejsce.
Założenie boczków będzie cięższe niż normalnie ze względu na maty, w niektórych miejscach będziemy musieli coś dociąć. Z przodem i bagażnikiem nie ma takiego problemu jak z tylnymi drzwiami.
Oryginalnie zamontowane były głośniki 13cm, ja dałem 16.5cm z dystansem przez co boczek w ogóle nie pasował.
Musimy wyrwać gumową osłonę i lekko przeszlifować zaznaczony przeze mnie element.

Etap dziewiąty
Gdy już mamy złożone auto bawimy się ustawieniami które będą nam odpowiadać, proszę zwrócić uwagę, że nowe głośniki powinny się wygrzewać około 8h, dopiero po tym czasie zagrają swoją pełną mocą.
Moje spostrzeżenia
- Seryjne głośniki niskotonowe zagrają dużo lepiej basowo jak inne, powodem może być to, że są one 2omowe oraz 18cm więc jeżeli zależy Wam na głębokim basie subwoofer jest obowiązkowy.
- Przy wymianie przodu i tyłu konieczny jest wzmacniacz 4 kanałowy, w moim przypadku hertzy grają całkowicie inaczej jak Audio system i musiałem na wzmacniaczu znacząco zmniejszyć ich lvl głośności oraz podbicie basu.
- Tył został wymieniony całkowicie głośnik+piszczek na zwrotnicy. Przód wymieniłem tylko głośnik niskotonowy ponieważ w kokpicie posiadam dwa głośniki co rzadko się zdarza. Oryginał grał 10x lepiej jak piszczek audio system czy to hertz. Jeżeli mamy u siebie tylko piszczek w tym miejscu warto dołożyć głośnik średniotonowy bądź szukać używki.

- W celu dociśnięcia maty konieczne jest użycie rolki dociskowej - wałka, polecam wałek który nie jest plastikowy, mi szybko pękł przy dociskaniu.
Efekt końcowy
Głośniki grają całkowicie inaczej jak oryginał, dźwięk jest dużo bardziej czysty, możemy zagrać głośniej a przy tym nie usłyszymy żadnego charczenia czy buczenia.
Drzwi są cięższe, nie wydają pustego dźwięku przy zamykaniu.

Zdjęcia w pełnym rozmiarze oraz gdyby wygasły:
https://megawrzuta.pl/download/9364d534 ... e4085.html
po zrobieniu swojego auta dostaje wiele pytań co i jak więc postanowiłem spróbować napisać swój pierwszy manual/tutorial.
Opiszę wszystko na moim przypadku, kilka rzeczy mogą się różnić w zależności od wersji wyposażenia oraz waszego pomysłu na modyfikacje car audio.
Nie piszę, jak ściągać boczki, wyciągać szyby bo to wszystko znajduję się już na forum.
Opiszę jak wygłuszyć drzwi z bagażnikiem, wymienić głośniki z przodu i tyłu podłączając je do wzmacniacza wraz z subwooferem.
Gdybym wiedział, że będę zakładał taki temat zrobiłbym więcej dokładnych zdjęc opisując wszystko bardziej szczegółowo, jednak mam nadzieję, że dla niektórych to wystarczy a i z chęcią odpowiem na wszelkie pytania.
Za wszelkie błędy przepraszam.
Co potrzebujemy:
- Wzmacniacz(4 kanałowy aby podłączyć przód i tył)
Głośniki przód i tył ( w moim przypadku na przód trafiły Audio System M165EVO2, tył Hertz DSK 165.3)
Mata wygłuszająca butylowa bitumiczna około 7 m2 -Link
Mata wygłuszająca pianka kauczukowa 6mm około 6 m2 - Link
Rozdzielacz przewodów zasilania - Link
2x Kabel RCA ekranowany - Link
2x Rozgałęźnik RCA - Link
1x Rozgałęźnik RCA gniazdo x2 - wtyk x1- Link
Przewód zasilający około 5m 16mm2 - Link
Przewód masowy około 1m 16mm2 - Link
Bezpiecznik - Link
Kabel głośnikowy 2x1.5mm około 20m - Link
Dystanse przód - Link
Dystanse tył - Link
Przepust kabla - Link
Konektory oczkowe - Link
Koszulki termokurczliwe
Mata butylowa usztywnia karoserię, tworzy barierę dla hałasu, likwiduje rezonans, dudnienie i buczenie. Pianka kauczukowa izoluje od szumów i wysokich częstotliwości. Pianka musi być 6mm, dostępne są również 9mm jednak wtedy będziemy mieli problem dopasowaniem plastików.
Etap pierwszy
Zaczynamy od wybebeszenia całego auta tak, aby wszystko mogło sprawnie pójść, gdzie będziemy mieli do wszystkiego dostęp.
Idąc od przodu wyciągamy radio, schowek nad nogami kierowcy, progi aż do bagażnika, boczki wszystkich drzwi , cały słupek między przodem a tyłem oraz boczki i podłogę bagażnika.
Etap drugi
Gdy już mamy to wszystko przygotowane zaczynamy od wygłuszenia boczków drzwi pianką kauczukową. Zrobiłem sobie to na spokojnie w domu, w moim przypadku trwało to około 5h. Wypinamy wszystkie kable tak aby nam nie przeszkadzały, odtłuszczamy oraz wycinamy matę na obrys boczku. Robimy dziury w macie i przeciągamy przez nie kable, dziurę na głośniki oraz wszelkie śruby do przykręcenia w aucie. Na samym końcu dopiero przyklejamy matę.




Etap trzeci
Wracamy do auta i wygłuszamy bagażnik.
Zrywamy oryginalne materiałowe wygłuszenie, odkurzamy, odtłuszczamy i wyklejamy bagażnik srebrna matą a następnie kauczukową nie zapominając o dziurach na kable oraz elementy do montażu plastikowych boczków.
Dla mnie bagażnik był dodatkiem jeżeli chodzi o wygłuszenie dlatego nie obklejałem go dokładnie, jeżeli ktoś chce może zrobić to lepiej kupując więcej materiału.






Etap czwarty
Czas na przeciągnięcie kabli.
Zacząłem od kabla zasilającego który puściłem przez komorę silnika z lewej strony, możemy znaleźć łatwo peszel z kablami który znajduję się za akumulatorem a z drugiej strony nad pedałami, przebijamy lekko gumową osłonę i przeciągamy tamtędy kabel aż do bagażnika.
Możemy sobie puścić od razu kable RCA z radia do bagażnika, ja zrobiłem błąd i wszystkie puściłem wraz z zasilającym w lewym progu jednak warto je rozdzielić aby nie powodować żadnych zakłóceń więc zasilający z lewej strony a sygnałowe RCA z prawej.
Jedną parę RCA wpinamy do wejścia pod wzmacniacz a drugą przy użyciu rozdzielacza RCA z 2 na 1 do wejścia na subwoofer.
Przy kablu RCA posiadamy dodatkowy kabel który posłuży nam za wybudzenie, znajdujemy plus po zapłonię i się do niego wpinamy.
Teraz musimy przeciągnąć kable do głośników, każdy z nich musi trafić z bagażnika do drzwi. Wyciągamy kostki drzwi, w tej kostce znajduje się dużo wolnych pinów, w nich właśnie wiercimy dziurę aby przeciągnąć kable do wnętrza drzwi.

Etap piąty Nadszedł czas aby zająć się wygłuszeniem drzwi oraz montażem głośników.
Na początku pozbywamy się głośników, są one zanitowane więc rozwiercamy nity, wyciągamy głośnik wraz z dystansem a pozostałości po nitach wybijamy( proszę uważać, żeby nie wpadły do środka drzwi, ciężko je później wyciągnąć).


Kolejnym krokiem jest wygłuszenie środka drzwi, aby to zrobić musimy się najpierw do niej dostać. Ściągamy blachę wraz z mechanizmem szyb(szybę wcześniej musimy wykręcić z mocowania), nie musimy odpinać całej wiązki wystarczy, że wypniemy kostkę z zamka a to daje nam możliwość odsunięcia całej blachy.
Odtłuszczamy całość i wyklejamy srebrna matą(na dole drzwi są otwory które odprowadzają wodę, nie możemy ich zakleić).
Zanim założymy blachę warto wypsikać na końcu środkiem do konserwacji profili zamkniętych. Przy montażu zwracamy uwagę na uszczelkę bo nie chcemy mieć później wody w środku auta.


Po założeniu blachy przykręcamy dystans wraz z głośnikiem, wcześniej należy sobie nawiercić dziury w dystansie na wkręty które będą trzymać głośnik, jeżeli tego nie zrobimy to gdy będziemy przykręcać głośnik dystans może nam się rozwarstwić. Otwory na przykręcenie do blachy już są wcześniej nawiercone przez sprzedawce. Dystans złapałem na śrubie z nakrętką, jak ktoś chce może zanitować tak jak było zrobione to oryginalnie.
Pod dystans oraz głośnik warto nałożyć piankę kauczukową którą użyliśmy do obklejenia boczków, zniweluje to drgania.
Teraz obklejamy blachę srebrna folią, proponuję robić to w kawałach dzięki czemu nie będziemy musieli wyciągać całej wiązki z mocowań a folią wejdziemy pod kable. Ważne aby cała blacha była szczelnie obklejona.

Etap szósty
Wracamy do bagażnika, przykręcamy wzmacniacz do boczku póki mamy do niego fajny dostęp

Planujemy jak chcemy poprowadzić kable i wiercimy dziury, używamy przepustów do kabli.
Masę możemy znaleźć przy tylnej lewej lampie.
Przykręcamy do boczku rozdzielacz zasilania tak aby móc wyprowadzić zasilanie do subwoofera.

Podłączamy wzmacniacz na gotowo.

Etap siódmy
Testujemy, sprawdzamy czy wszystko działa przed założeniem plastików.
Etap ósmy
Gdy wszystko działa jak powinno zabieramy się do złożenia całego auta.
Tylny piszczek łapiemy do boczku za pomocą kleju na gorąco w oryginalne miejsce.
Założenie boczków będzie cięższe niż normalnie ze względu na maty, w niektórych miejscach będziemy musieli coś dociąć. Z przodem i bagażnikiem nie ma takiego problemu jak z tylnymi drzwiami.
Oryginalnie zamontowane były głośniki 13cm, ja dałem 16.5cm z dystansem przez co boczek w ogóle nie pasował.
Musimy wyrwać gumową osłonę i lekko przeszlifować zaznaczony przeze mnie element.

Etap dziewiąty
Gdy już mamy złożone auto bawimy się ustawieniami które będą nam odpowiadać, proszę zwrócić uwagę, że nowe głośniki powinny się wygrzewać około 8h, dopiero po tym czasie zagrają swoją pełną mocą.
Moje spostrzeżenia
- Seryjne głośniki niskotonowe zagrają dużo lepiej basowo jak inne, powodem może być to, że są one 2omowe oraz 18cm więc jeżeli zależy Wam na głębokim basie subwoofer jest obowiązkowy.
- Przy wymianie przodu i tyłu konieczny jest wzmacniacz 4 kanałowy, w moim przypadku hertzy grają całkowicie inaczej jak Audio system i musiałem na wzmacniaczu znacząco zmniejszyć ich lvl głośności oraz podbicie basu.
- Tył został wymieniony całkowicie głośnik+piszczek na zwrotnicy. Przód wymieniłem tylko głośnik niskotonowy ponieważ w kokpicie posiadam dwa głośniki co rzadko się zdarza. Oryginał grał 10x lepiej jak piszczek audio system czy to hertz. Jeżeli mamy u siebie tylko piszczek w tym miejscu warto dołożyć głośnik średniotonowy bądź szukać używki.

- W celu dociśnięcia maty konieczne jest użycie rolki dociskowej - wałka, polecam wałek który nie jest plastikowy, mi szybko pękł przy dociskaniu.
Efekt końcowy
Głośniki grają całkowicie inaczej jak oryginał, dźwięk jest dużo bardziej czysty, możemy zagrać głośniej a przy tym nie usłyszymy żadnego charczenia czy buczenia.
Drzwi są cięższe, nie wydają pustego dźwięku przy zamykaniu.

Zdjęcia w pełnym rozmiarze oraz gdyby wygasły:
https://megawrzuta.pl/download/9364d534 ... e4085.html