Wyższe spalanie na ciepłym silniku.

oszczegator
Początkujący
Posty: 12
Rejestracja: pn mar 23, 2020 09:35
Auto:: Touran 1,9 TDI 2004 r.
Imię:: Marcin
Lokalizacja: Kielce

Wyższe spalanie na ciepłym silniku.

Post autor: oszczegator »

Witam wszystkich.
Touran 1.9 BKC DSG, 220 tyś przebiegu.

Touranek zaczął dużo palić a ja zacząłem diagnozować co mu jest.

Po odpaleniu do osiągnięcia ok 50 stopni temperatury silnika spalanie na biegu jałowym pokazuje 0,5 l/h. Praktycznie bez względu na to czy włączę odbiorniki w postaci świateł czy nawiewów. Natomiast po zagrzaniu się silnik zaczyna więcej palić. 0.7 -0.9 l/h na wolnych obrotach. Po rozgrzaniu zaczyna też reagować - wzrastać spalanie wraz z włączeniem odbiorników prądu.

Mamy w rodzinie dwa podobne Tourany i ten drugi, również BKC ale z 300 tyś przelotu zachowuje się normalnie. tj. ze wzrostem temperatury silnika spada spalanie. Pali też dużo mniej.

Więc diagnoza jest taka, że auto im jest cieplejszy silnik tym więcej pali.

Oczywiście żadnych błędów.
Praca wtryskiwaczy wzorcowa.
Termostat sprawny, zespolony czujnik temperatury daje dobre odczyty,
Jedynie co jest niepokojące to na zimnym alternator startuje z ok 14,3 V natomiast na ciepłym ładowanie spada do ok 13,8 V
Ale akumulator się nie rozładowuje.
Dziwne jest też odpalanie, kilka razy zakręci zanim wystartuje.
(Ten drugi pomimo dużego przebiegu pali od tzw. strzała).
Rozrząd niedawno wymieniony, synchronizacja na 0.0.

Niby wszystko ok a auto pali jakieś 2 litry więcej od takiego samego tyle że z dużym przebiegiem.

Ktoś miał coś podobnego albo ma jakiś pomysł ?

-- Pt cze 16, 2023 13:00 --

Poddałem się i byłem u mechanika.

Pooglądał, zbadał i stwierdził, że może to być wytarty wałek rozrządu.

Wprawdzie silnik pracuje równo i dosyć cicho. Nie słychać klepania na zaworach. Ale zwrócił uwagę na zapach niespalonego paliwa i rzeczywiście taki zapach z tyłu auta jest.
Twierdzi, że mogą być wytarte krzywki i zawory się nie otwierają do końca, przez co cylindry nie napełniają się dostatecznie powietrzem, mieszanka się robi za bogata i przez to więcej pali.
Żeby to zdiagnozować trzeb zdjąć dekiel i zrobić oględziny wałka.

Mam pytanie dodatkowe. Czy wytarte krzywki powinny wyjść w jakiś sposób na VCDS ?
Na przykład w postaci odczytu z pracy wtrysków ?

-- Pn cze 26, 2023 22:23 --

Nikt nic nie wymyślił a ja brnę dalej.

Przestawiłem rozrząd na -3,6. (kombinowałem od 0,0 do -5 i tak ustawiłem).
Auto mniej wyraźnie pali (ale zawsze tak jest po daniu kąta na minus).
Natomiast dalej ciężko odpala i dalej czuć z tyłu paliwo. Spadku mocy wyraźnego nie zauważyłem.
Po przejechaniu ok 100 km na tak przestawionym rozrządzie dzisiaj nareszcie pojawił się jakiś błąd w VCDS.
W części wspomagania kierownicy 1K1 909 144 F
pojawił się błąd 01314 - sterownik silnika 004 brak sygnału/brak komunikacji - sporadyczny

Błąd dał się skasować. Pojeżdżę zobaczę czy wróci. Nie wiem czy może on mieć wpływ na powyższe objawy. Ale tak myślę, że jeżeli elektryczny silnik wspomagania stawia opór to może delikatnie dławić silnik samochodu. Może wspomaganie się kończy i na zimnym chodzi jeszcze ok a jak się zagrzeje to stawia opór i przez to jest większe spalanie na ciepłym.

Jeżdżę obserwuję.
Jak by coś komuś przyszło do głowy to proszę o podpowiedź.

-- Cz sie 10, 2023 12:28 --

Temat dalej nie ogarnięty.
Błąd wspomagania nie wrócił więc chyba nie to.
Rozrusznik poszedł do regeneracji, której rzeczywiście potrzebował, odpalanie jest teraz od strzała.
Rozrząd wróciłem do synchronizacji 0.0.
Niestety dalej dużo pali i dużo więcej na rozgrzanym silniku. Czuć też bardzo mocno niespaloną ropę z wydechu. Oczywiście bardziej czuć na rozgrzanym silniku.

Kilku mechaników słuchało silnika i wszyscy twierdzą, że bardzo ładnie pracuje i raczej nie ma problemów z wałkiem albo szklankami.

W blokach pomiarowych silnika
grupa 13 korekty wszystkich wtrysków mieszczą się w granicach od -0,5 do +0,5 (więc przy zakresie -+2.8 jest chyba nieźle)
grupa 18 stan elektrozaworu jest na wszystkich 0.0, po dodaniu gazu wchodzi na 128 a potem 4 i znowu 0.0
grupa 23 BIP - wszystko na minusie i tak:
cylinder 1: - 40, cylinder 2: -38, cylinder 3: - 29, cylinder 4: - 24
Wolne obroty silnika stabilne na: 818 /min

Z lektury wskazań BIP wynika, że takie wyniki na minusie oznaczają zbyt mało paliwa w pompowtrysku, np: za niskie ciśnienie z pompy tandemowej. Ale jeżeli tak jest to czemu jednocześnie z rury śmierdzi nie dopalonym paliwem ? (co by wskazywało znowu że mieszanka jest za bogata).
Filtr paliwa był wymieniany przeze mnie jakieś 20 tyś temu.

Nigdy nie sprawdziłem jakie ma jałowe obroty w drugim touranie. Ten ma 818 ale w okienku vcds wskazuje, że nominalny zakres powinien być nieco wyższy. Chociaż nie wiem czy to ma wpływ na wyższe spalanie.

Pozdrawiam

-- Pt paź 27, 2023 09:07 --

Temat dalej aktualny.

Wymieniłem uszczelki wtryskiwaczy, sprawdzono przy tym wizualnie wałek i szklanki, wyglądają dobrze.
Nic nie pomogło.
Zrobiło się zimno i auto zauważalnie długo się grzeje. Termostat sprawny.
Na zimnym silniku odpala od strzała ale ciepły już kręci trochę dłużej. Pojawiło się też delikatne poszarpywanie przy ruszaniu i zmianie biegów.
Oczywiście zero błędów.
Przepływka reaguje prawidłowo, EGR również.
Jedyne co jest niepokojącego w VCDS to te BIP na sporym minusie.

-- Wt paź 31, 2023 21:59 --

Testów ciąg dalszy.
Przetestowałem takiego samego toruana BKC.
Według mnie problem kiepskiej pracy na ciepłym silniku i słabo rozgrzewającego się silnika mają tę samą przyczynę.
W drugim BKC spalanie spada wraz ze wzrostem temperatury, poprawia się kultura pracy klekota a do tego dość szybko łapie temperaturę.
W moim silnik w ogóle nie chce złapać 90 stopni a powyżej 75 zaczyna dużo palić i kuleć.
Oczywiście termostat sprawny, puszcza przy 87 stopni wskazania z VCDS. Do tego czujnik temp sprawny.

-- Cz lis 16, 2023 20:25 --

Podmieniłem kolejno przepływomierz, czujnik ciśnienia, EGR i klapę gaszącą.
Żadnych zmian. Ale po przetestowaniu w VCDS w nastawach podstawowych zaworu EGR jest duża różnica w stosunku do auta które działa poprawnie.
W sprawnym aucie przy teście recyrkulacji w pozycji Exhaust Gas Recirculat.(actual) na EGR ON jest wartość minimalna ok 200 mg/suw a przy EGR OFF dochodzi do 500 mg/suw. To chyba oznacza że EGR działa w pełnym zakresie.
Natomiast w moim jest to odpowiednio min 300 a max 470 mg/suw. Tak jak by się nie do końca otwierał.
Oczywiście zamieniłem EGR w aucie i na drugim sprawnym są takie same odczyty.
Dalej się nie otwiera do końca.
W blokach pomiarowych grupa w Exhaust Gas Recirculat.(actual) jest wartość ok 250 mg/suw (delikatnie niższa od oczekiwanej - 245).
Natomiast w sprawnym jest w tym samym czasie 230 actual do 240 oczekiwanej.
Wrażenie jest takie, że nie otwiera się całkiem EGR i to nie z winy samego EGR tylko sterowania.

Podpiąłem ciśnieniomierz szeregowo pod gruszkę EGR i dał takie wskazania :

auto sprawne test:
egr ON - 200 mg/suw - podciśnienie - 5,3 bara
egr OFF - 500 mg/suw - podciśnienie - 2,4 bara

w aucie niesprawnym
egr ON - 300 mg/suw - podciśnienie - 4,2 bara
egr OFF - 470 mg/suw - podciśnienie - 2,0 bara.

Sprawdziłem podciśnienie na wyjściu z vacum ok -8,5 bara. (pompa tandemowa bosch z wkręcanym króćcem żadnych nieszczelności.)
Odpiąłem wężyki od bloku podciśnień, wszystkie sprawdziłem. Wyglądają na szczelne.

Według powyższych testów z jakiegoś powodu nie otwiera zaworu egr na zadaną wartość. i z jakiegoś powodu jest ciut za niskie podciśnienie na wężyku do gruszki egr.
Nie za bardzo mam dalej pomysł gdzie jest problem.
ODPOWIEDZ