Beniuchnek pisze:marek_bog pisze:Beniuchnek pisze:W międzyczasie potwierdziłem w salonie. Jeśli w tej chwili (w Polsce tak jest....
A skąd takie bajki? To jest absolutnie nieprawda.
To są informacje od dilera VW. Rzepecki Mroczkowski Poznań. I czy dobrze się rozumiemy? Co uważasz że jest bajką, czy A) to że nowy VW z polskiego salonu będzie miał pusto w DR w parametrach przyczepy/uciągu jeśli kupujesz bez haka fabrycznego, czy to że B) jak masz w DR pusto w parametrach przyczepy/uciągu to nie założysz sobie haka bez dodatkowej homologacji co jest nieopłacalne/niewykonalne (to potwierdziłem w największej firmie hakowej w Poznaniu)
Obie te tezy są nieprawdziwe.
3 tygodnie temu odebrałem nowego Tourana (służbowego) i niestety nie ma on haka, a jest mi niezbędny do ciągnięcia przyczepy kempingowej, ale też pod platformę rowerową. Piszę, że niestety, bo taki już był w końcówce produkcji i nic nie mogłem na to poradzić, gdybym mógł, to bym go dołożył.
Jednak po pierwsze w DR mam wpisane wartości, które są podane w katalogu (750/1500kg) - a zaznaczam, że nie mam haka, po drugie przed zakupem auta salon mi potwierdził możliwość założenia haka do mojej sztuki oraz podał cenę takiej usługi (nawiasem 3 inne salony, gdzie również były dostępne Tourany od ręki tak samo mi potwierdziły taką możliwość w ich sztukach w podobnej cenie). I tu drugie niestety - jest drożej niż ten fabryczny (ale nie aż tak, jak pisałeś), w dodatku fabryczny jest zwalniany elektrycznie, a dokładany na kluczyk. Najważniejsze jednak jest to, że mam w DR (i w homologacji) odpowiednie wpisy dotyczące wagi przyczepy holowanej i że mogę hak założyć bez konieczności wprowadzania poważnych zmian (o których zapewne piszesz np. większa chłodnica, czy jakieś dodatkowe wentylatory, bo właśnie do takich zmian się ten problem lubi sprowadzać).
Druga teza też nie jest prawdziwa, bo nawet jeśli masz w homologacji i w DR wpisane "---", to jeszcze nie oznacza, że nie można założyć haka. To oznacza, że nie można nic holować, a to nie jest to samo. Są specjalne "haki" - piszę w cudzysłowie, bo one nie spełniają definicji haka holowniczego, które są dedykowane wyłącznie pod platformę rowerową, ale nic nim nie wolno ciągnąć (mają podany zerowy uciąg). Mają z boku taki mały wypustek metalowy na kuli, żeby zaczep przyczepy nie wszedł, czasem ten wypustek jest chowany palcem.
Natomiast zgoda co do tego, że niestety jest teraz taki trend, żeby coś z tymi możliwościami pociągowymi kombinować. I jak kiedyś auto miało hak, albo go nie miało, to teraz jest trzecia opcja - przygotowanie pod założenie haka. I jeśli w konfiguratorze taka opcja występuje, a jej nie weźmiesz, to masz opisany przez siebie przypadek, że albo nie da się haka założyć, albo koszty będą na tyle kosmiczne, że prawie każdemu się odechce (wspomniane przeze mnie większe chłodnice, wentylatory, czujniki itp.). Touran natomiast takiej opcji w cenniku i w konfiguratorze nie ma, ale bodajże nowy Passat już tak.
A już całkiem osobną sprawą jest fakt, że montując hak fabrycznie, to pomimo wtyczki 13-PINowej i tak to się pod przyczepę kempingową nie nadaje, bo jest tylko 8 PINów wykorzystanych i trzeba wiązkę ciągnąć na nowo i dokładać dodatkowy moduł do obsługi kolejnych 4 PINów, więc poniekąd dokładanie haka (w ASO) po zakupie, jeśli to tylko faktycznie jest możliwe, a w przypadku Tourana jest, może być lepszym pomysłem (o ile uda się to odpowiednio wyjaśnić osobie, która hak i wiązkę będzie zakładać - co wcale takie oczywiste nie jest), bo od razu zrobią to dobrze. Analogicznie same 12 PINów nie wystarczy mieć podpiętych, te 4 dodatkowe muszą mieć znacznie większe przekroje, a fabrycznie oczywiście nie mają.
To się jednak tyczy tylko przyczepy kempingowej, pod towarówkę i platformę 8 PINów wystarczy.