Zestaw oryginalnych chlapaczy bo takie będą założone dla Touranów z roczników 2003-2010 mają numer 1T0 075 111,
koszt w ASO VW to: 129 zł na portalach aukcyjnych można je kupić nowe zestawy za ok. 70 zł.
Nie będę pisał jaka jest różnica w wykonaniu i w materiale z jakiego są wykonane oryginalne chlapacze od tych zamienników, co do mocowania samych chlapaczy to na pewno jest również duża różnica między oryginalnymi a zamiennikami. W tym manualu przedstawię jak są mocowane oryginalne chlapacze.
Ktoś kto montował może zadać pytanie a po co robić manual jak w nowym zestawie jest instrukcja montażu i pokazane jest krok po kroku jak wszystko trzeba zamontować i może by miał rację, ale postanowiłem przedstawić montaż dlatego ponieważ można oryginalne chlapacze kupić używane i dzięki temu opisowi będzie widać jak je zamontować i czego możemy nie dostać od sprzedawcy używek (np. zapinki itp.).
Tak wygląda oryginalny zestaw:



A więc zabieramy się za montaż.
Do zmiany potrzebować będziemy klucza Torx T25, klucza typu żabka, jakiś szpikulec, klucz płaski 10-tka lub nasadka z grzechotką 10-tkę:

Na początku odkręcamy kluczem Torx T25 dwie śruby nadkola.

Teraz montujemy chlapacz na plastikowe nadkole. Ważne, żeby pomiędzy specjalne dwie wypustki z chlapacza wpasować kołnierz karoserii pod progiem.


Jeżeli dobrze spasowaliśmy chlapacz możemy przykręcić odkręconymi wcześniej dwoma śrubami.

Teraz jak już chlapacz jest dobrze przymocowany zaznaczmy przez dwa dodatkowe otwory w chlapaczu np. ołówkiem, albo jakimś długim cienkim szpikulcem miejsca dodatkowych otworów na dodatkowe dwie śruby.
Następnie odkręcamy dwie przykręcony śruby i zdejmujemy chlapacz.
Teraz szpikulcem, lub wiertłem robimy otwory w plastiku w miejscach, które wcześniej zaznaczyliśmy.

Jak już zrobiliśmy otwory, z zestawu z chlapaczami bierzemy specjalne spinki z otworami z gwintem i wciskamy je w nadkole w miejscach z dodatkowymi otworami.
Otwór spinki powinien pokrywać się z naszym otworem w nadkolu.

Przykręcamy chlapacz, ale górną śrubę na razie zostawiamy nie przykręconą.
W górnej części chlapacza mamy taką plastikową wypustkę, którą zaginamy i wpychamy między blachę nadkola, a plastikiem nadkola.



Następnie z zestawu z chlapaczami bierzemy specjalny plastik i metalową zapinkę.
Metalową zapinkę delikatnie wsuwamy w otwory w plastiku.


Całość wpinamy za pomocą klucza typu żabka, w górnej części chlapacza w miejscu zagięcia wypustki.
Spinka spina nam chlapacz z metalowym nadkolem. Teraz możemy już przykręcić górną śrubę.


Z zestawu z chlapaczem została nam jeszcze jedna specjalna zapinka.

Zapinka ta służy do przyłapania dwóch plastikowych wypustek z kołnierzem karoserii pod progiem.
Kluczem płaskim lub nasadką 10-tką, dokręcając śrubę zapinki wszystko ładnie łapiemy.

Możemy się cieszyć zamontowanym chlapaczem i zabierać się za montaż drugiego.




Chlapacze bardzo ładnie się prezentują i nie oszpecają autka do tego chronią nam nadkole przed kamieniami i brudem.
Myślę, że opis w miarę zrozumiały.
Wszystkie prawa zastrzeżone przez Tomasz_W-wa