Strona 1 z 5

Manual wymiany elastycznej rurki wydechowej Webasto

: pn paź 22, 2012 12:10
autor: krankor
Pierwszy manual, więc proszę o wyrozumiałość :oops:

Jeśli po odpaleniu webasto czuć wyraźnie spaliny w kabinie, to znaczy, że najprawdopodobniej mamy przepaloną elastyczną rurę łączącą piecyk z tłumikiem Webasto. Spaliny zamiast wydostawać się z rury wydechowej w okolicy półosi prawego koła ( lub bliżej środka samochodu przy dłuższej rurze wydechowej) wydostają się tuż przed piecykiem i zbiornikiem spryskiwacza. Na postoju można zauważyć też dym wydostający spod maski udający jakiś pożar silnika.
Musimy wymienić tę rurkę, żeby pozbyć się tych efektów.

Będziemy potrzebować:

Obrazek
- nowej rurki o średnicy 22 mm długiej ok. 15 cm.
- kluczy Torx do zdemontowania zderzaka i nadkola
- klucza płaskiego 10
- klucza oczkowego 13
- płaskiego śrubokręta (w miarę ostry)
- jednej lub dwóch butelek po napojach 1,5 L do płynu ze spryskiwacza.
- lewarek, klucz do kół, kliny.

1.Zaczynamy od zdjęcia zderzaka.

W skrócie: odkręcamy dwie duże śruby trzymające grill na końcach. Odginamy 2 zatrzaski na górze przy zamku i pociągamy cały gril poziomo do przodu. Potem odkręcamy jeszcze 4 takie śruby – dwie pod grilem – od góry zderzaka, i dwie poniżej tablicy rejestracyjnej, we wlotach na chłodnicę. Jeszcze wkręty trzymające zderzak z nadkolami – razem 8 po obu stronach. I wkręty mocujące zderzak do płyty osłonowej pod silnikiem – chyba 5 szt.
Nie możemy zapomnieć o odłączeniu wężyka do spryskiwaczy reflektorów (jeśli je mamy) i spuszczeniu do butelek płynu. Szybko-złączka jest zabezpieczona plastykową zawleczką w kształcie litery U.
W drugim końcu zderzak z samochodem łączy jeszcze kabel od halogenów. Nie udało mi się tego rozłączyć, więc tylko odsunąłem dalej prawy koniec zderzaka przy Webasto. Lewy koniec tylko na długość kabla. Cały zderzak położyłem na klockach ok. 30 cm wysokich, żeby nie urwać kabla.

2. Wkładamy kliny pod koła lewej strony i podnosimy prawe przednie koło, żeby je zdjąć.

3. Zdejmujemy koło.

4. Odkręcamy i wyjmujemy nadkole. Wkręty mocują je do błotnika i płyty osłonowej pod silnikiem. Razem chyba 7 wkrętów.

Obrazek

Na zdjęciu w czerwonych kółkach rozłączona rurka spryskiwacza i pęknięcie w rurce elastycznej wydechu Webasto. Strzałka pokazuje miejsce, w którym wspornik prawego klaksonu praktycznie dotyka rurkę. Bez odkręcenia go nie wymienimy jej.
Do odkręcenia będą dwie obejmy z blachy. Powyżej przepalenia widać okopcenie na wsporniku.
Obrazek
Obrazek
Widok od dołu pokazuje obejmę przy tłumiku dogrzewacza na klucz 10 i śrubę wspornika.

5.Odkręcamy wspornik. Żółta strzałka pokazuje śrubę trzymającą wspornik klaksonu na klucz 13. Dojście tylko kluczem oczkowym z boku tłumika ręką włożoną od spodu bliżej półosi, obok grubszej gumowej rury (chyba głównego chłodzenia). Dlatego zdejmowane jest nadkole, które ma w tym miejscu taki długi jęzor pod spodem.

Obrazek

Po odkręceniu klaksonu ze wspornikiem powinno się go odłączyć. Jednak wtyczka (strzałka) tak zapewne stwardniała od sąsiedztwa z wydechem, że nie udało mi się tego rozłączyć. Więc wisi sobie :D
6. Odkręcamy dwie obejmy ze śrubami zamkowymi kluczem 10. Dla łatwiejszego zdjęcia rurki z króćców przecinamy ją lub rozrywamy na dwa kawałki, żeby oddzielnie można je zsunąć przez kręcenie.

Obrazek

O ile koniec od strony wydechu zszedł łatwo, ten z piecyka się zagryzł. Na piecyku jest przykręcona dwoma śrubkami aluminiowa podstawka z króćcem – lewa czerwona strzałka. Złym pomysłem była próba odkręcenia tej podstawki. Śrubka chrupnęła tylko.
Aluminium utlenia się i skleja rurkę. Trzeba ją np. przeciąć wzdłuż wkrętakiem jak przecinakiem pobijając np. kombinerkami. Tnie się łatwo.

7. Zaginamy w rękach nową rurkę - ostrożnie, żeby nie załamać. Usuwamy ewentualne zadziory od wewnątrz, żeby się dały nasunąć równocześnie na oba króćce. Rurka jest za sztywna i za krótka, żeby nasuwać je po kolei.

8. Przed nasunięciem zakładamy obejmy odpowiednio ustawiając, żeby nakrętki potem pasowały do zakręcenia. Dociskamy je powrotem kluczem 10.

Obrazek

Obrazek

9. Przykręcamy wspornik z klaksonem.

Obrazek

10. Składamy resztę.

Po kolei: przykręcamy nadkole,
dosuwamy zderzak by połączyć wężyk spryskiwaczy,
zabezpieczamy zawleczką,
przykręcamy zderzak,
przykręcamy gril,
zakładamy koło,
nalewamy spowrotem płyn do spryskiwacza.

I gotowe. Jakieś 1,5 do 2 godzin nie spiesząc się.

Dziękuję za uwagę.

: pn paź 22, 2012 14:38
autor: peterb
U mnie udało się bez odkręcania nadkola. :brawa:

: pn paź 22, 2012 18:09
autor: jeżu
Grzegorz :piwo:

: pn paź 22, 2012 21:25
autor: seba244
peterb pisze:U mnie udało się bez odkręcania nadkola. :brawa:
o to chodzi.... :ok:

: pn paź 22, 2012 21:51
autor: krankor
Bez odkręcania nadkola też pewnie można. Ale nieco trudniej. Tak to widziałem.

: wt paź 23, 2012 08:34
autor: Dodi
krankor pisze:Bez odkręcania nadkola też pewnie można. Ale nieco trudniej. Tak to widziałem.
można, ja tak wymieniałem i nie było tak źle... ale za manual :piwo:

: wt paź 23, 2012 09:51
autor: kowet
krankor, :piwo: za manuala - muszę się chyba za to zabrać, bo żona jak jeździ to mówi, że ludzie się dziwnie patrzą i pokazują, że auto się pali :) a gdzie kupić taką rurkę?

: wt paź 23, 2012 09:54
autor: Dodi
kowet pisze:a gdzie kupić taką rurkę?
u Jarrego...

: wt paź 23, 2012 12:25
autor: krankor
Też mam swoją od jarrego :D

: wt paź 23, 2012 23:40
autor: jarry
gwoli uściślenia - rurka oryginalnie ma 15cm a nie około 20 :) - popraw przy okazji :)

: śr paź 24, 2012 02:04
autor: krankor
Pisałem to jak już była zgięta i zamontowana. 20 było tak "z pamięci" :P Już poprawione.

: sob lis 03, 2012 19:23
autor: kowet
krankor,
dzięki ci za manuala - zrobiłem też u mnie i dowiedziałem się, że mam jakąś dziwną pompkę od webasto, a co do rurki to gość od webasto polecił mi inną (bardziej wytrzymałą) gdyż prawdopodobnie w Zabrzu jeden Turek się spalił od Wabasto - zajął się zderzak i poszło całe autko :(

: sob lis 03, 2012 19:56
autor: krankor
Cieszę się, że pomogłem. Moja zapewne się przepaliła po może 6 latach. Takiego Tourana z przedmuchem kupiłem. Swoją rurkę mam od jarrego. Fabryczna.
A Twoja pompka faktycznie wygląda na podrasowaną taśmą, ale grunt, że działa :D

: ndz lis 04, 2012 00:04
autor: jeżu
Ile z ciekawości stoi taka rurka?

: ndz lis 04, 2012 00:17
autor: Dodi
jeżu pisze:Ile z ciekawości stoi taka rurka?
dałem całe 20 zł :mrgreen: