Strona 1 z 3

Manual: wymiana - naprawa silniczka V159

: pn paź 29, 2012 23:09
autor: krankor
Naprawa (wymiana) stukającego lub zawieszonego silniczka wykonawczego prawej klapy regulacji temperatury V159 - od strony pasażera.

Potrzebne narzędzia i materiały:

Nowy potencjometr (informacja o źródle dalej w tekście) - niekonieczny
Szczypce lub kombinerki
Klucz Torx 20 i 30
Klucz płaski 10
Płaski klucz 6, przyda się też nasadowa 6 z małą grzechotką
Klin do podważania plastyków
Alkohol izopropylowy, lub inny spirytus
Penseta, chusteczki jednorazowe
Latarka, czołówka, nawet mała latarka do trzymania w zębach.

Zaczynamy od odłączenia akumulatora – będzie odłączany schowek pasażera z wyłącznikiem poduszki pasażera.
Odkręcamy płaskim kluczem 10 klemę na minusie i zabezpieczamy przed możliwością ponownego złączenia- np. owijamy szmatką.

Jeśli radio i inne urządzenia wymagają odkodowania po takim zabiegu, przygotowujemy te kody.
1_.jpg
Wyciągamy ozdobną listwę z nad schowka. Zaczynamy od prawej strony.
Jeśli zatrzaski dotąd nie były posmarowane dla lżejszego
wyjmowania w przyszłości – posmaruj je teraz.

2_.jpg
Podważamy klinem lub płaskim śrubokrętem prawą osłonę szczytu.
3_.jpg
4_.jpg
Wyciągamy osłonę w głębi nóg pasażera przez oderwanie dalszego końca z zatrzasków na zewnątrz i wyciągnięcie do przodu. Smarujemy zatrzaski.
5_.jpg
6_.jpg
Wykręcamy płaskim śrubokrętem (lub nawet palcami) dwie plastykowe śruby trzymające piankową osłonę filtra kabinowego itp. I wyjmujemy ją.
7_.jpg
Odkręcamy śruby trzymające schowek pasażera. Dwa wkręty wewnątrz. Trzy wkręty na zewnątrz na dolnej krawędzi.
8_.jpg
Pozostaje jeszcze jeden wkręt z lewej strony. Żeby się do niego dostać należy odsunąć górną część konsoli środkowej - jak na zdjęciu wyżej. Bezpiecznie będzie wcześniej osłonę konsoli poodkręcać - opis niżej.
9_.jpg
Żeby go bezpiecznie wykręcić bez ułamania części zakrywającej go górnej nakładki konsoli środkowej musimy ją częściowo uwolnić z wkrętów i cofnąć.
Zaczynamy od wyjęcia gumowego dywanika z „szufladki” pod popielniczką. Jeden wkręt na środku. Palec w otwór na środku i wyciągamy w górę . Odczepiamy wiązkę od ESP. We wnęce są dwa wkręty. Wkładając płasko dłoń w powstały otwór i podwijając palce
możemy wypchnąć w górę przednią krawędź ramki mieszka dźwigni biegów. Albo podważyć ją z góry klinem lub śrubokrętem.
Wywijamy w górę mieszek. Pod mieszkiem z tyłu jeden wkręt.
Wykręcamy popielniczkę.
Podważamy klinem od dołu trójkątną zasłonkę wokół zapalniczki. Otwieramy popielniczkę. W górnych narożnikach są dwa wkręty.
Wyciągamy poziomo do tyłu całą popielniczkę. Za nią jest jeszcze jeden wkręt. Popielniczkę możemy odłączyć od wiązki, ale nie musimy.

Tyle odkręcania wystarczy, żeby odchylić po skosie w lewo tę nadbudówkę konsoli dla wykręcenia schowanego wkręta schowka pasażera.



Żeby zupełnie wyjąc górną część konsoli musimy jeszcze odkręcić dwa wkręty na lewym „skrzydle” ukryte pod klapą schowka kierowcy.

Obrazek
Obrazek


Możemy teraz chwycić cały schowek i wyszarpnąć go z zatrzasków. Trzymają go jeszcze wiązki lampki (2), wyłącznika poduszki pasażera (3)
i gumowa rura chłodzenia schowka. Rurę (1) można albo zdjąć z plastikowego kominka, lub wyjąć kominek z zatrzasków ściany schowka. Dobrze jest odłączyć
drugi koniec i wyjąć całą. Ma długość ok. 30 cm.

Przed wyjęciem żółtej wtyczki wyłącznika poduszki powinniśmy się pozbyć ładunku z ciała (żeby poduszka nie wystrzeliła tak przez przypadek ) przez dotknięcie niepolakierowanego elementu nadwozia, np. ucha zamka drzwi.



Obrazek
Obrazek

Odkręcamy wkręt mocujący rurę nadmuchu na nogi. Drugi koniec zsuwa się łatwo z kwadratowego wylotu nagrzewnicy.

Obrazek
Obrazek

Powinniśmy odkręcić blok modułu komfortu. Zasłania część dźwigni. Jest zamocowany na jednej śrubie na Torx 30. i zatrzask w górnej części.
Bez odczepiania wtyczek odchylamy go w górę.

Obrazek Obrazek

Teraz przyjdzie nam położyć się na plecach.
Silniczek do zdemontowania. Na dole żółta strzałka nr 1 to wylot chłodzenia schowka. Żółta strzałka nr 2 to ośka klapki. Żółta strzałka nr 3 to zatrzask do ściśnięcia, żeby odczepić dźwigienkę połączoną z silniczkiem. Dość twardy, palcami może nie ustąpić. Szczypce lub kombinerki potrzebne.
Odkręcamy 3 wkręty kluczem 6 – czerwone strzałki. Prawy jest bardzo blisko ścianki – odkręcimy go kluczem nasadowym o cienkiej ściance.. Odłączamy wtyczkę .


Teraz montujemy inny silniczek (nowy lub używany) i składamy wszystko w odwrotnej kolejności
lub przechodzimy do naprawy, która sprowadza się do wyczyszczenia potencjometru.
lub wymieniamy potencjometr na nowy.



Czyszczenie potencjometru



Obrazek

To jest uniwersalna baza wszystkich silniczków wykonawczych poruszających klapami w Touranie.
Widok od strony uniwersalnej ośki wyjściowej. W to białe gniazdko jest wciskane odpowiednie ramię tworząc w ten sposób różne silniczki sterujące.
Wciskamy dookoła wszystkie zatrzaski i rozpoławiamy obudowę. Bez obawy, nic nie wyskoczy ani nie wystrzeli.

Obrazek

Możemy wyjąć silniczek wyłuskując go z uchwytów. Na pewno będzie sprawny. Jednak pamiętajmy, żeby go włożyć tak samo, (bieguny) jak go wyjmowaliśmy,
bo przy pomyłce zniszczymy mechanizm po podpięciu wiązki. Sposób na to jest prosty – u mnie papierowa naklejka była na górze.

Obrazek

Podważamy tarczę potencjometru od strony przekładni – czerwone strzałki. Podważanie z przeciwnego końca może spowodować pogięcie nóżek.
Zmierzony opór całkowity ścieżki (zewnętrzne nóżki) wynosił ok 4,8 k ohm.

Obrazek

Po wyjęciu należy na wszelki wypadek zaznaczyć układ ślizgacza – białe kółko – względem zielonej obudowy.
I względem kółka zębatego, z którego go zdjęliśmy. Przekładni najlepiej w ogóle nie wyciągać – żeby nie poprzestawiać.
Gdybyśmy zapomnieli oznaczyć potencjometr – na zdjęciu wyżej - jest fabryczny znacznik. Powinien być skierowany w lewo,
mniej lub bardziej poziomo. Inaczej – w kierunku przeciwnym do pinów potencjometru. Tak ustawiony potencjometr był w moim przypadku.

W tym miejscu zamiast próbować wyczyścić-naprawić potencjometr (dalszy fragment tekstu) możemy wymienić go na nowy. Można go kupić na Alle jako "potencjometr silniczka klimy" za ok.16 zł/szt. + przesyłka lub ok. 80 zł/ 5 szt. + przesyłka. Lub np. na aliexpres za 18 zł/ komplet 5 szt. Przesyłka free. pl.aliexpress.com/item/32914896322.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.44545c0fxOqzJ9

dane z sierpnia 2019


Obrazek

Potencjometr jest w zasadzie nierozbieralny, ale… po ścięciu tej białej kryzy da się wypchnąć biały element z blaszanym ślizgaczem.

Obrazek

Staramy się nie ścinać za dużo i głęboko. Żeby część zachowała „chęć samotrzymania” się w zielonej obudowie.
I tak zamontujemy dystans dociskający na wszelki wypadek. Wacikiem nasączonym spirytusem lub alkoholem izopropylowym
czyścimy ścieżkę oporową ze starego smaru z zanieczyszczeniami. Czyścimy podobnie metalowy ślizgacz. Bardzo delikatnie bo blaszka jest krucha.
Możemy lekko podgiąć ślizgacz przedni i tylny po przeciwnej stronie. Trzypunktowy ślizga się po ścieżce oporowej a drugi po metalowym pierścieniu.
Po wyczyszczeniu w zasadzie nie widziałem głębszych kolein w masie oporowej. Zwykłe ślady ślizgania. Jeśli jednak będą głębokie rowy,nasze czyszczenie może nie przynieść rezultatu.

Należy wystrzegać się agresywnych rozpuszczalników do czyszczenia ścieżki – nitro, aceton itp.
Można ją uszkodzić, również tworzywo obudowy
.


Obrazek

Wyczyszczenie mogłoby wystarczyć. Na wszelki wypadek zasikałem ścieżkę środkiem do potencjometrów- dla czystości i trochę poślizgu.
Zastosowałem Kontakt PR. Dobra będzie też zwykła oliwka.

Obrazek

Docisk – dystans wyciąłem z Depronu. Spieniony polistyren jakby styropian. Z powodu jego sprężystości i niechłonięcia smaru,
którym na wszelki wypadek posmarowałem go. Ale można równie dobrze wyciąć z jakiegoś innego sprężystego tworzywa o grubości ok. 2 mm

Obrazek

Dystans wklejamy w pokrywkę na kroplę smaru, nad potencjometrem. Obie połówki składamy sprawdzając uprzednio zrobione znaki i dociskamy do zaskoczenia zatrzasków.

Montujemy wszystko w odwrotnej kolejności.
Na końcu podłączamy akumulator.

Przeczytałem na forum Passatów poradę proponującą zamianę silniczków V158 i V159 z dwoma silniczkami od klap zamykania obiegu powietrza - G113 i V71. Pomysł polega na tym, że ta para pracuje z jednego skrajnego położenia od razu w drugie skrajne położenie. A para silniczków 158 i 159 we wszystkich pośrednich, w zależności od zastawów temperatury.
Z pewnością na jakiś czas to starczy, aż się zabrudzą w nowych miejscach. Nie zlikwiduje to chyba stukania. I na pewno nie można tego zrobić, jeśli już mamy
„zawieszony” silniczek, a właściwie zawieszony potencjometr.
manual wymiany i naprawy silniczka 159 .pdf
(1.67 MiB) Pobrany 78 razy
Dziękuję za uwagę i POWODZENIA :ok:

edit: dodany manual w PDF-ie

manual V158
manual G113 i V71

: pn paź 29, 2012 23:27
autor: jeżu
O sie narobiłeś.... :piwo: :super:

: wt paź 30, 2012 00:29
autor: krankor
Uważam, że jak już coś robić to w miarę możliwości porządnie :)

Pytanie do wiedzących lepiej ode mnie : jak poprawnie się nazywają te silniczki powodujące błędy V70 i V170. Czy to są poprawnie nazwane kody dla Tourana? Chodzi mi o te dwa silniczki: zamykanie obiegu wewnętrznego, spiętrzanie przepływu jakoś tak. Po prawej stronie, przy dmuchawie, pozycja 2 i 3 na rysunku niżej.
Obrazek

: wt paź 30, 2012 07:28
autor: andrz3j
dobra robota.. piwko polecialo

: wt paź 30, 2012 09:07
autor: Dodi
profesjonalna robota... :piwo:

: wt paź 30, 2012 10:04
autor: niko02
Kiedyś się podejmę. Czekam,aż zrobisz manual o tym od kierowcy, bo u mnie ewidentnie ten coś niedomaga :) :piwo:

: wt paź 30, 2012 11:03
autor: krankor
Najdalej po jutrze zamieszczę Lewego. Nawet poprawiłem fabrykę :)

: wt paź 30, 2012 12:35
autor: pabloxxx
Z niecierpliwością czekam na lewy, tam dostęp do trzeciej śruby jest tragiczny :)
Browar leci :piwo:

: wt paź 30, 2012 12:52
autor: Rauko
Jak by się dało, to bym Ci postawił więcej niż jeden browar - szczególnie jak wrzucisz lewy, bo właśnie on doprowadza mnie do szału, a prawy na razie siedzi cicho :)
Jak tylko wrzucisz lewy to pierwszy wolny dzień spędzam w garażu z Twoim manualem w ręku i muszę bestię wydłubać i poprawić :haha:
:piwo: :piwo: :piwo:

: wt paź 30, 2012 13:28
autor: niko02
Rauko, wpadam do Ciebie i robimy to razem ;)

: wt paź 30, 2012 13:35
autor: Rauko
Spoko, chociaż we dwóch na raz się w garażu nie zmieścimy bo to garaż na 2 fury jak stoją, ale zdecydowanie na jedną jak się ją rozbiera (chociaż można spróbować) :) Ale jak nie oba na raz to zawsze możemy najpierw jeden, a potem drugi - bardzo chętnie :) Zapraszam :)
Także krankor trzymamy kciuki za manual do lewego silniczka :)

: wt paź 30, 2012 16:54
autor: Maciej_F
Brawo robota .
Ale lenistwo jest motorem postępu . Ja dotarłerm do tego silniczka (prawego ) bez rozbierania samochodu . wystarczy zdjąć osłone filtra , filtr . Dostep jest pioróński ale mając kluczyki teleskopowe . Sie da .

: wt paź 30, 2012 21:26
autor: jeżu
krankor,
poz.2 to V71 - silnik nastawczy możliwości zamkniętego obiegu powietrza
poz.3 to G113 - potencjometr silnika nastawczego klapy dławienia

P.S V70 lub V158 lub V107 itd to nie błędy to elementy systemu klimatyzacji.... Błędy dotyczą właśnie tych elementów typu Vxxx lub Gxxx itd
np.
01810 - Actuating Motor for Temperature Flap; Right (V159)
000 - - - Intermittent

: wt paź 30, 2012 22:00
autor: krankor
Dzięki jeżu, w odpowiednich miejscach zrobię poprawki.

: wt paź 30, 2012 22:48
autor: Marco_Polo
Witam

Piękna robota :)

Mam pytanko czy przy V113 jest taka sama zasada?
U mnie jest coś takieg:
1 Fault Found
00716 - Air recirculation Flap Positioning Motor (V113)
000 - - - Intermittent
Czytałem i było na ten temat na forum i wychodzi, że lokalizacje są bardzo podobne.
Oczywiście browarek wendruje za manuala :)

Pozdrawiam