Strona 1 z 5

Manual: Wymiana osłon i odbojów amortyzatorów

: sob lis 03, 2012 22:43
autor: jeżu
Witam. :bry:
Przedstawiam manula wymiany osłon/odbojów amortyzatorów osi tylnej.

Częśći: Zestaw odbojów/osłon (zazwyczaj sprzedawane razem w kpl na całą tylną oś) Obrazek

Obrazek
Numery:
Od 1T-6-170001>>
Osłona amortyzatora: 1K0513425D
Odbój amortyzatora: 1T0511359 143mm – PR=1JA,1JB,1JJ
Odbój amortyzatora: 3C0511359 133mm – PR=1JC (zaw.sport)

Do >>1T-6-170000
Osłona amortyzatora: 1K0513425
Odbój amortyzatora: 1K0511353R 143mm – PR=1JA,1JB,1JJ
Odbój amortyzatora: 1K0511353P 133mm – PR=1JC (zaw.sport)

W ofercie można spotkać gotowe zestawy. Proponuję kupować „markowe” produkty:
Sachs 900202 (n.typ)
Kayba 910056 (n.typ)
Monroe PK145 (s.typ)

:!: Ważne :!:
Sprzedawane przez sklepy/hurtownie zestawy to praktycznie już tylko „nowy typ” osłon/odbojów. Różnią się one od starego innym typem kształtu gniazda odbojnika, które wchodzi w obsadę…. (stare były takie jajowate, nowe maja okrągłe „gniazdo”) Dodatkowo do >>1T-6-17000 przychodzi taki pierścień osadczy przy osłonie i odbojniku ( 1K0513167). Później już całkowicie z niego zrezygnowano wprowadzając „nowy typ” Jeśli kupujecie w zestawie odb/osłona użytkownicy mający „stary typ” mogą go zastąpić nowym pomimo „jajowatego” typu gniazda na odbojnik. Okrągły odbojnik bez problemu pasuje. Natomiast wymieniając np. sam odbój starajcie się dopasować do Waszego autka po nr podanych powyżej.
Obrazek
Obrazek
Potrzebne narzędzia:
Klucz płasko-oczkowy 21mm (dolne mocowanie amort.)
Klucz płasko-odgięty oczkowy 13mm
Klucz typu np. grzechotka z przedłużką i nasadką 16mm (górne mocowanie amort)
Klucz do kół
Podnośnik samochodowy


Czas modyfikacji: Około 60-80 minut-

:arrow: Zaczynamy od zabezpieczenia samochodu przed stoczeniem. Luzujemy lekko śruby koła, podnosimy do góry autko, odkręcamy i ściągamy koło. Oczom ukazuje nam się opadnięta osłona i urwany odbój.


:arrow: Odkręcamy dwie śruby górnego mocowania.
Obrazek

:arrow: Oraz jedną śruby dolnego mocowania amortyzatora.
Obrazek
:arrow: W ten sposób mamy amortyzator na wierzchu. Pozostaje nam odkręcić jeszcze jedną nakrętkę mocującą trzpień amortyzatora do górnego mocowania. Nakrętka jest „przykryta” czarnym kapturkiem. Kontrujemy trzpień odkręcamy nakrętkę i ściągamy górne mocowanie. Zdejmujemy pozostałość (odbój/osłona) aż do czarnej ochronnej nakładki.

Obrazek Obrazek
:arrow: Zamontowanie odbywa się w odwrotnej kolejności. Wkładamy odbój w osłonę i nakładamy na trzpień amortyzatora. Zakładamy górne mocowanie, kontrujemy trzpień ,zakręcamy nakrętkę. Zakładamy zaślepkę i mamy gotowy zestaw do włożenia do autka.

Obrazek Obrazek Obrazek
:arrow: Należy zwrócić uwagę by amortyzator został przykręcony do obudowy łożyska koła (mocowanie dolne) tylko wtedy, gdy osiągnięty został wymiar a (pomiędzy środkiem piasty koła, a dolną krawędzią nadkola) wg poniższej tabelki. Chodzi tu przedewszystkim o tulejkę gum-metalową amortyzatora by nie uległa zniszczeniu wskutek naprężeń.Elementy osi z tulejkami metalowo-gumowymi muszą być przed dokręceniem ustawione w pozycji odpowiadającej ich normalnej pracy (nieobciążony samochód).

Obrazek Obrazek
:arrow: Momenty dokręcenia.
Amortyzator do nadwozia (u gory) - 50 Nm +45°
Amortyzator do obudowy łożyska (na dole) - 180Nm
Gniazdo górne amortyzatora do amortyzatora - 25Nm



:arrow: Dziękuję za chwilę uwagi... :bry:


Autor nie ponosi odpowiedzialności za niepełność niniejszej instrukcji. Podobnie za ewentualne szkody w mieniu i osób związane z wykonaniem przebudowy lub w czasie dalszej eksploatacji.

Autor oświadcza, że użyta dokumentacja (jak np. zdjęcia, rysunki, zestawienia) nie narusza praw autorskich, względnie jest w posiadaniu zgody na ich wykorzystanie w tej formie.
Wszystkie znaki występujące w tekście, obrazach są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej instrukcji w jakiejkolwiek formie i postaci jest zabronione.

: sob lis 03, 2012 23:11
autor: lock00
jeżu, nie próżnujesz :super: :brawa:

: ndz lis 04, 2012 00:23
autor: Dodi
manual zasługujący na wielką pochwałe za profesjonalizm :piwo:

: ndz lis 04, 2012 09:42
autor: Marco_Polo
Pełen profesjonalizm :)
Poszedł browarek :)

: ndz lis 04, 2012 09:49
autor: DLUGI-74
Ciekawy i przydatny manual. Poleciało :piwo:

: ndz lis 04, 2012 10:24
autor: BigBratl12
Super sprawa i mnie to czeka :piwo:

: ndz lis 04, 2012 12:01
autor: mieszkoma
Jeżu, czyli bez klucza dynamometrycznego nie dokręcimy amorka?

: ndz lis 04, 2012 12:41
autor: jeżu
mieszkoma, Podałem wartości jakimi powinno sie dociągać śruby/nakrętki. Jeśli ktoś dysponuje takim kluczem to na pewno się przyda... Ja nie używałem. Wszystko na "czuja z głową" Nie podałem ,że śruby do kół powinno się dokręcić momentem 120Nm.

: ndz lis 04, 2012 12:47
autor: mieszkoma
a to spoko :) to :piwo: za manual, bo mnie też to czeka :)

: ndz lis 04, 2012 20:17
autor: Tomas
:piwo: , mnie przy takich manualach przeraża fakt że coś może pójść nie tak, i co wtedy, auto rozgrzebane, pozostaje laweta i do mechanika. Nie mam mechanicznego drygu, ale mimo wszystko staram się coś robić bo siedzieć z założonymi rękami to rzecz najprostsza.

: ndz lis 04, 2012 20:43
autor: jeżu
Dlatego powstają by było łatwiej dla mniej wprawionych... ;)

: pn lis 05, 2012 22:40
autor: seba244
Tomas, dla chcącego nic trudnego....


jeżu, pogratulować :piwo:

: wt lis 13, 2012 21:28
autor: black fury
:bry: Witam!
Jeżu z nieba spadł mi ten Twój manual. Własnie czeka mnie wymiana odbojów w moim Touranku. Swietna robota!!! Zaraz poleci piwko. Mam pytanko do Cross Tourana (2007), ktory najlepiej kupic i jaka jest orientacyjna cena za kompl?
Pozdro! :piwo:

: wt lis 13, 2012 21:37
autor: jeżu
Do Twojego bolidu kup sobie Sachsa lub KYB (nr w manualu) koszt około 60zł/kpl na całą tylna oś

: wt lis 13, 2012 21:47
autor: black fury
Jeżu dzięki za szybką odpowiedż.
Pozdrawiam! :ok:
Jeszcze jedno. Cena którą podajesz pochodzi z jakiegoś sklepu internetowego?