Strona 1 z 6

Manual - Wymiana tulei wahacza przedniego na poliuretan

: wt lis 06, 2012 11:57
autor: jarry
Przy okazji wymiany moich "zmęczonych" tulei wahacza przedniego zdecydowałem się na wymianę na tuleje poliuretanowe.

Zalety: olbrzymia wytrzymałość (szacowany przebieg dla cywilnych aut to 200 tys. km), lepsze zachowanie na obciążenia (auto lepiej się prowadzi i trzyma drogi).

Wady: minimalnie droższe od tanich podróbek, ale znacznie tańsze od zakupu oryginałów w ASO :)

Występują dwa kolory poliuretanu, żółty i czerwony, różnią się twardością. Oto krótki opis właściwości.

Kolor CZERWONY - twardość ok 80 ShA - elementy zawieszenia mają twardość zbliżoną do oryginalnych tulei metalowo-gumowych. Wytrzymałość POLIURETANU jest jednak wielokrotnie większa, a unikalne właściwości gwarantują długoletni komfort jazdy. Produkty czerwone zalecamy wszystkim "normalnym" użytkownikom samochodów, którzy oczekują poprawy stabilności oraz lepszego prowadzenia pojazdu.

Kolor ŻĂ“ŁTY - twardość ok 90 ShA - zalecana do pojazdów sportowych, tuningowanych (np. obniżanych). Zawieszenie staje się dużo sztywniejsze, co przy większych prędkościach ma istotne znaczenie.

Wytrzymałość POLIURETANU gwarantuje stabilność pracy zawieszenia przez wiele lat.




Na zdjęciach widać moje tuleje po demontażu oraz proces montażu poliuretanu.


Obrazek


To dostałem w komplecie, 4 tuleje oraz specjalny smar

Obrazek


Zdemontowana moja konsola aluminiowa i odczyszczona, obok nowe tuleje

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Koszt 313zł za 4 tuleje, za wymianę chyba 200zł zapłaciłem (potrzebna prasa)

Tu masz oferty z allegro http://tnij.org/jarry

Ja kupiłem bezpośrednio u producenta w sklepie RPMotors, wyszło 10% taniej niż na allegro.

Zbieżności nie trzeba ustawiać

Nieco taniej (myślę że około 200zł za komplet) możesz kupić gumowe tuleje, tutaj jeżu by na pewno więcej powiedział o cenie

Masz linka do różnych ofert na allegro http://tnij.org/tourantulejeallegro

Biorąc pod uwagę właściwości trakcyjne (kilka osób jechało moim autem po zrobieniu i ewidentnie stwierdzili że teraz mój Touri lepiej skręca niż ich egzemplarz) oraz ewidentnie kilkakrotnie większą trwałość to ja się nie zastanawiałem i nie żałuję.


Tak wygląda zamówienie na fakturze:
------------------------------------------------------
2 x VW Touran Tuleja wahacza przedniego tylna (221403B) = 198.00zł
2 x VW Touran Tuleja wahacza przedniego przednia (221402B) = 94.00zł
------------------------------------------------------
Podsuma: 292.00zł
Przesyłka kurierska (Opłata za przesyłkę): 21.00zł
Razem: 313.00zł

oferta na stronie sklepu http://tnij.org/rhok


Manual powstał z posta i jest taki "oszczędny" troszkę :), po prostu wiele osób mnie pytało o tuleje i ciągle musieliśmy szukać na forum tego posta. W ten sposób można to dorzucić do manuali a spis manuali jest :)



Jeśli uważasz, że warto było poświęcić czas na stworzenie projektu Kalendarz TKP 2013 i chcesz dać znać o tym autorowi to postaw mu PIWO :) To taki mały przycisk na dole. Lepiej się pracuje jak się wie, że ktoś docenił mój wkład w działalność TKP :)

: wt lis 06, 2012 14:37
autor: marcin975
Dobra robota Robercie :brawa: :bry:

: wt lis 06, 2012 14:45
autor: wojteq
Ciekawe, czy będą popiskiwać po pewnym czasie

: wt lis 06, 2012 15:11
autor: jarry
po 2 sezonach na razie cisza, jak pytałem producenta o popiskiwanie to zapewniał że nie mają takich sygnałów, oczywiście jeśli użyje się załączonego antypiskowego smaru

: wt lis 06, 2012 15:18
autor: wojteq
To spoko, a sygnałów nie mają, bo ludzie pakują poli często i gęsto do takich aut, gdzie nie słychać własnych myśli, a gdzie tam takie gumki.
btw dobre są też poliuretany Olkusz,a i ceny mają przystępne: http://poliuretany.olkusz.pl/pl/volkswagen
(można od nich wysłać swoje tajle, a oni robią pod wymiar na poli)

: wt lis 06, 2012 15:39
autor: DLUGI-74
wojteq pisze:Ciekawe, czy będą popiskiwać po pewnym czasie

Właśnie tez jestem ciekawy... :roll:

: wt lis 06, 2012 16:04
autor: wojteq
Ciągnąc temat jest sporo opinii, że ten smar to bardziej dla uspokojenia sumienia producenta :D
W każdym razie apropo braku piszczenia. Kolega miał właśnie te z Olkusza w ciężkiej krowie V6 Galant i była cicho.

: wt lis 06, 2012 20:17
autor: seba244
wojteq pisze:Ciekawe, czy będą popiskiwać po pewnym czasie
Wszystkiego sie dowiemy z czasem, najważniejsze to podzielić sie wiedzą/doświadczeniami.

Jarry :ok:

: wt lis 06, 2012 22:37
autor: sz.p.bartek
A czy poprawa prowadzenia nie odbyła się troszke kosztem komfortu po wsadzeniu poliuretanów?

: wt lis 06, 2012 22:44
autor: jarry
nie odczułem czegoś takiego

: wt lis 06, 2012 23:25
autor: Rauko
Idealnie trafiłeś z tematem :) Dzięki :) :piwo:

: śr lis 07, 2012 11:11
autor: Muti
O innej alternatywie na wymianę tulei wahaczy pisałem w innym temacie,ale przeklejam tutaj.
Dla mnie poliuretan byłby za sztywny,bo na tych tulejach juz czuć różnice na nierównościach,a podobno poliuretany są sporo sztywniejsze.Także kompromis.Lepsza wytrzymałość,prowadzenie,niższa cena przy nieznacznej utracie koomfortu.

No więc tak
kupujemy w ASO 2x przednie tuleje 1K0 407 182 koszt ok 96zł za 2szt. i
2x tylne tuleje ibiza cupra 6LL 407 183 koszt ok. 80zł za 2szt.
koszt wciśnięcia na prasie ok 40zł

Stare gumy w odlewie aluminiowym sa w plastiku i je rozwalamy młotkiem i srubokrętem uprzednio zaznaczając sobie "poziom" narożników otworu na wahacz i zostaje sam korpus,a następnie na prasie wciskamy zgodnie z uprzednimi zaznaczeniami w korpus i wszystko ładnie pasuje :brawa:

Jeszcze raz wstawiam jak to wygląda.
Obrazek

A tutaj wprasowane,zamontowane i widoczne jeszcze czarne linie na korpusie zrobione markerem i linijką pokazujące narożniki mocowania.

Obrazek
Obrazek

Widać tutaj zaznaczone przekątne wahacza,zeby wprasować równo.To samo zrobiłem na bokach tuleji.

: śr lis 07, 2012 12:04
autor: jarry
Muti pisze:podobno poliuretany są sporo sztywniejsze
owszem ale w kolorze żółtym :)

w kolorze czerwonym twardość odpowiada gumie oryginalnej czyli lepiej niż w twoim modzie :P

: śr lis 07, 2012 12:14
autor: Muti
Na OCP forowicz założył poliuretany czerwone po tulejach od cupry i szybko je zdjął i włożyl z powrotem od cupry,bo taczka ;P

: pn lip 01, 2013 21:32
autor: andrz3j
Może komuś się przyda. Trochę praktycznego manuala..

Potrzebujemy:
1. Klucz 16 i 18
2. Łom (może się przydać do odchylania wahacza przy wyciąganiu tulei)
3. Prasa śrubowa lub dobre imadło
4. Pilnik do przeszlifowania wahacza (delikatnie wygładzic trzeba przy montażu gum od Cupry, inaczej nie chcą wejść)


Auta nie trzeba podnosić na podnośniku, wszystko można wykonać z kanału.
Najpierw odkręcamy tuleje w obudowie aluminiowej. Klucz 16 i 18
Obrazek

Na zdjęciu poniżej widać luz między wahaczem a tuleją (powodowały delikatne stuki przy pokonywaniu poprzecznych nierówności)
Obrazek

Po zdemontowaniu zaznaczamy punktakiem (pisak może się zetrzeć ) położenie narożników starej tulei.
Obrazek

Do wyciskania użyłem "prasy śrubowej". Od dołu krążek stalowy z tuleją o średnicy 64 mm (tuleja gumowa ma 62 mm) a od góry krążek 58 mm. Napęd śruba z drobnym gwintem.
Obrazek

Tutaj dla porównania obie tuleje gumowe
Obrazek

Po wyciśnięciu starych tulei aluminiowa obudowa była bardzo zaśniedziała w środku(patrz zdjęcie). Przy pomocy papiery ściernego 150 wyczyściłem całą.
Obrazek
Do wciskania użyłem innej śruby (o mniejszej średnicy) i krążków ponieważ w nowych tulejach otwór sześciokątny jest zdecydowanie mniejszy i nie chciałem uszkodzić nowych gum.
Obrazek
Przy końcówce pomogłem sobie imadłem
Obrazek
Efekt końcowy
Obrazek

Po zamontowaniu znikły stuki przy pokonywaniu nierówności poprzecznych, auto robi wrażenie sztywniejszego.