Strona 1 z 6

[Manual] Wymiana poduszek środkowych silnika

: wt lip 02, 2013 19:58
autor: andrz3j
Montaż poduszek silnika......

Objawy nadpękniętej poduszki: telepanie autem i szarpanie silnikiem szczególnie podczas cofania

Czas wymiany: ok 2 godz.

Potrzebne części (w moim przypadku Touran 2003' 1.6 FSI):
Tulejki kołyski silnika:
Dolna 1K0199867 na schemacie nr 3 (Lemforder cena ok 100 pln)
Górna 1K0199868 na schemacie nr 2(Lemforder cena ok. 100 pln)

Obrazek

Potrzebne narzędzia:
1. Klucze 13, 16, 18, 21 [mm]
2. Zestaw Torxów (nie jest konieczny)
3. WD-40 do poluzowania śrub
4. Prasa hydrauliczna (bez prasy hydraulicznej nawet nie próbowałbym wymiany!)


Czynności:
Aby wymienić poduszki środkowe silnika nie trzeba podnosić auta, całość można wykonać z kanału.

Próbowałem wymienić poduszki bez zdejmowania sanek przy użyciu dotoczonych krążków a także śrub (na zasadzie "prasy śrubowej", niestety nie udało się :( )

Ocena stanu poduszek środkowych silnika.
Obrazek

W pierwszej kolejności demontujemy podporę tzw "lizak" łączący silnik/skrzynie z poduszką zamontowaną w sankach. Używamy do tego klucza 21' do odkręcenia śruby łączącej poduszkę i lizak a także klucz 16' do demontażu lizaka przykręconego do skrzyni w dwóch miejscach. Od drugiej strony sanek od tyłu są dwie śruby 13' trzymające uchwyt od tłumika, je także odkręcamy.
Obrazek

Warto zdemontować blachę osłaniającej silnik/wtyczkę od wspomagania. Osłona trzyma się na dwóch torxach... (przy okazji można ją wyczyścić)
Obrazek

Kolejna czynność to demontaż sanek. Klucze jakie będą potrzebne i co łączą dane śruby (wszystko na zdjęciu)
Obrazek

W trakcie demontażu sanek...
Obrazek

Zdemontowane sanki...
Obrazek

Po demontażu sanek zajmujemy się zdemontowaniem poduszek. Można użyć prasy hydraulicznej lub naciąć poduszkę brzeszczotem. Poduszka ma zewnętrzną tuleję plastikową, więc nie ma problemu z nacięciem. Ja nacinałem poduszkę na aucie, ponieważ w pierwszym etapie próbowałem wymiany bez demontażu sanek, niestety nie udało się . Nacinanie po demontażu sanek na pewno będzie łatwiejsze.
Obrazek

Następnie naciąłem poduszkę w drugim miejscu...
Obrazek

Po drugim nacięciu nie ma problemu z demontażem poduszki (jedna operacja mniej więc wciskanie na prasie powinno być tańsze o połowę)
Obrazek

To samo robimy z drugą poduszką...

Po zdemontowaniu widać nalot w miejscu gdzie były poduszki nawet powstal z nalotu delikatny rant widoczny na zdjęciu...
Obrazek

Musimy usunąć ten nalot. Ja użyłem do tego papier 150.. Na zdjęciu wstępnie wyczyszczone gniazdo...
Obrazek

Próbowałem zamontować poduszki na aucie ale nie udało się... :(
Obrazek

Podjechałem do firmy gdzie na prasie 50T (tak duża nie jest potrzebna) wprasowano mi poduszki. Uwaga na kolejność poduszek ta z gwintem u góry ! Druga ważna rzecz to muszą być one równo wprasowane aby lizak idealnie wszedł w poduszki (można sugerować sie wycięciem w sankach przez który wchodzi lizak w poduszki).
Cena za wprasowanie dwóch poduszek to 2 x10 PLN w sumie 20 PLN ! :)
Efekt..
Obrazek

Następnie całość skręcamy w odwrotnej kolejności.
UWAGA: Po zmontowaniu całości należy sprawdzić/ustawić zbieżność koszt >60 PLN.

Koszty całkowite (moje):
Poduszki ok 140 pln
Wprasowanie 20 pln
Ustawienie geometrii (zbieżności) 80 pln
W sumie ok 240 pln.

: wt lip 02, 2013 20:17
autor: jarry
wzorowy manual - dziękujemy :brawa: :drinks:

: śr lip 03, 2013 18:36
autor: JEDARO
dobra robota :brawa: :piwo: poszło

: śr lip 03, 2013 22:21
autor: darek8677
dobra robota ;) jak najbardziej zasłużone :piwo:

: pt lip 05, 2013 21:39
autor: seba244
:ok:

: wt lip 09, 2013 21:02
autor: andrz3j
No i jestem po sprawdzeniu geometrii. Cena wyszła 80 PLN. Trzeba było regulować...
Kazałem też idealnie ustawić pochylenie przednich kół. Teoretycznie regulacji nie ma, ale reguluje się w pewnym stopniu za pomocą sanek, regulując jedno koło od razu przestawia się drugie (czasami trzeba przypomniec o tym mechanikom ;) ) a dzięki tej regulacji można spokojnie uzyskac 0,3 stopnia.

: pn sie 19, 2013 11:12
autor: Tomasz_W-wa
andrz3j za manuala należy się jak nic :piwo:

Ale mam do Ciebie pytanko bo pisałeś, że do Twojego autka montowane są tulejki:
- dolna 1K0199867
- górna 1K0199868

W moim przypadku są to tulejki z końcówką "A" i tu mam pytanie bo na zdjęciu wygląda numer części na tulei jak by był z "A".
Literka "A" jest w takiej ramce, pytam się dlatego ponieważ mogę kupić oryginalną górną tuleję za mniejszą cenę i nie wiem bo sprzedający pisze w opisie, że jest bez "A", a na tulei również w tej ramce jest "A"
Dzięki za szybką odpowiedź.

Pozdrawiam
Tomasz_W-wa

: pn sie 19, 2013 11:53
autor: andrz3j
Tomasz najlepiej, najszybciej i profesjonalną odpowiedź uzyskasz od Generalnego dostarczyciela części dla TKP czyli jeża. Szukałem teraz poduszek na google z literka A na końcu i nie znalazłem.

Jako ciekawostkę mogę dodać że są zamienniki tych poduszek w postaci

Obrazek

: czw paź 03, 2013 11:07
autor: marcelid
Witam,
znalazłem u siebie uwaloną poduszkę silnika

Obrazek

na zdjęciu widoczny numer części 1K0199867 no i z nią wszystko jasne jednak z tego co zauwałyłem od góry przychodzi druga podobna ... czy u mnie będzie taka sama jak w TEMACIE KOLEGI ... jest ktoś w stanie podpowiedzieć mi numerek tej drugiej :?: chce na raz wymienić obie, a i jeszcze jedno zastanawiam się czy konieczna będzie także wymiana wspornika :?:

Dziękuję za podpowiedzi, a może ktoś ostatnio walczył z tymi poduchami i zna koszty części :> ... Lemforder już znam ;) ale zastanawiam się nad Febi.

: czw paź 03, 2013 11:19
autor: markoos
Mialem ta metalowa skrecana (andrz3j) w aucie, jej zaleta to latwy montaz ale niestety daje straszne wibracje, juz bym jej nie zalozyl ponownie.
M.

: czw paź 03, 2013 11:52
autor: marcelid
markoos, czyli ten zamiennik to lipa ... wszak o nim nawet nie myślałem ale ... dobrze wiedzieć na pewno już sie nie skuszę ... kurcze kryzys z tymi poduchami, w Rodonie nie ma i nigdy nie mieli :mrgreen: a na Alledrogo prawie pusto ... poczekam aż Jeżu odnajdzie temat :>

: czw paź 03, 2013 18:14
autor: jarry
te metalowe co andrz3j znalazł to są do zastosowań sportowych i do silników benzynowych, do diesla nie polecają ze względu na wibracje przenoszone na budę

: ndz paź 06, 2013 15:27
autor: marcelid
Czy uszkodzenie tych/tej poduszki może powodować drgania kabiny podczas rozpędzania autka :?:

Właśnie tak mam myślałem, że jak przywaliłem w krawężnik uszkodziłem felgę, czy oponę jednak dziwiło mnie, że trzęsie tylko przy rozpędzaniu, po puszczeniu gazu drgania ustają. Po wymianie opon i wyważeniu kół problem nie ustał ... wręcz się nasila :/.
Teraz łączę tą sprawę z nie zawsze występującymi ale czasami odczuwalnymi drganiami na postoju - zaznaczam dwumasa nowa ;) .

: ndz paź 06, 2013 18:03
autor: Lucky_Luck
marcelid pisze:Czy uszkodzenie tych/tej poduszki może powodować drgania kabiny podczas rozpędzania autka .... że trzęsie tylko przy rozpędzaniu, po puszczeniu gazu drgania ustają ... .
Miałem identycznie, u mnie problemem był wewnętrzny (od strony skrzyni) przegub półosi ... po wymianie jak ręką odjął. Zaznaczam, że w żaden ogólnie opisywany sposób nie udało się potwierdzić uszkodzenia przegubu.

: ndz paź 06, 2013 19:52
autor: marcelid
Lucky_Luck, czyli znalazłeś na 'macanego' :/