Wczoraj, w moim Touranie pojawił się komunikat o niskim poziomie płynu chłodniczego. Mam go od niedawna więc wszystko jest możliwe... Byłem w trasie, ale na szczęście miałem ze sobą wodę destylowaną, odkręciłem korek, nalałem odpowiednią ilość i już wtedy trochę zacząłem zastanawiać się skąd w zbiorniczku znalazły się takie dziwne "paproszki", ale o nich później....
Zdjęcia wnętrza zbiorniczka


ale jadąc dalej, znowu pojawił się komunikat o niskim poziomie płynu, po dolaniu znowu wystarczyło na ok. 50 km - do momentu zapalenia się kontrolki.
Dzisiaj zabrałem się za lokalizowanie usterki, kolejno demontowane:
najpierw dolna osłona - wyciek od strony skrzyni biegów,
górna osłona, obudowa filtra powietrza oraz obudowa i podstawa akumulatora - wyciek przy króćcu wody - obudowie czujnika temperatury (na zdjęciu zdemontowana).

pierwsza niepokojąca rzecz to naderwany przewód gumowy (1k0 121 157 AG) od zaworu EGR do tego króćca

chyba jeszcze nie przeciekał, ale nie można go skrócić, bo będzie za krótki - trzeba wymienić na inny, najlepiej nowy!
następnie, po wymontowaniu czujnika temperatury

do wymiany kwalifikuje się jeszcze uszczelka czujnika (do zdjęcia specjalnie założona na rurkę)

w necie znalazłem info. że jest to uszczelka 19x3.5mm i chyba ma nr katalogowy N 903 168 02 ?
w obudowie czujnika temp. jest jeszcze jedna uszczelka, która uszczelnia miejsce przykręcenia do głowicy

chciałbym ją też wymienić, tylko nie wiem czy jest dostępna osobno, czy razem z obudową czujnika ?
Wracając do tych "drobinek", które wyglądają jak pokruszona guma, ale w rzeczywistości jest to chyba? olej, a raczej "kropelki oleju ugotowane w płynie chłodniczym" - bardzo łatwo rozcierają się pomiędzy palcami, a jeśli by to była guma (jakaś uszczelka) to na pewno były by wyczuwalne.

Jak sądzicie czy to może być olej?
Jeśli tak to skąd może się pojawiać w płynie chłodzącym z chłodnicy spalin czy chłodnicy oleju???
Najwięcej jest tego w zbiorniczku - mniejsza ilość wyleciała przy spuszczaniu płynu.
Olej wymieniany od 2 tyg temu (~1500km) na Motul X-Clean+ VW504.00/507.00 + filtr MANN.
Na bagnecie jest czyściutki, tak samo pod korkiem wlewu oleju - nie dostawał się płyn do oleju.
Auto kupiłem w kwietniu ok 15tyś km temu (przeglądy ustawione co 30 tyś) i dolałem tylko 0.5l po zakupie i do wymiany nie ubywało oleju.
Touran 1.9TDI 74kW AVQ 2003
Wyciek płynu na pewno był z obudowy czujnika temp. - było wyraźnie mokre. Stawiam bardziej na uszczelkę czujnika niż na gumowy wąż, tylko skąd te ""paproszki"
