Ubywający płyn chłodniczy i "paproszki" w zbiornic

Czyli: chłodzenie, grzanie, termostat, chłodnice, webasto, nagrzewnica
Awatar użytkownika
krzys_w_
Kandydat
Posty: 6
Rejestracja: sob mar 31, 2012 09:14
Auto:: Touran
Imię::
Lokalizacja: EL <> POZ

Ubywający płyn chłodniczy i "paproszki" w zbiornic

Post autor: krzys_w_ »

Witam.

Wczoraj, w moim Touranie pojawił się komunikat o niskim poziomie płynu chłodniczego. Mam go od niedawna więc wszystko jest możliwe... Byłem w trasie, ale na szczęście miałem ze sobą wodę destylowaną, odkręciłem korek, nalałem odpowiednią ilość i już wtedy trochę zacząłem zastanawiać się skąd w zbiorniczku znalazły się takie dziwne "paproszki", ale o nich później....

Zdjęcia wnętrza zbiorniczka

Obrazek

Obrazek

ale jadąc dalej, znowu pojawił się komunikat o niskim poziomie płynu, po dolaniu znowu wystarczyło na ok. 50 km - do momentu zapalenia się kontrolki.

Dzisiaj zabrałem się za lokalizowanie usterki, kolejno demontowane:
najpierw dolna osłona - wyciek od strony skrzyni biegów,
górna osłona, obudowa filtra powietrza oraz obudowa i podstawa akumulatora - wyciek przy króćcu wody - obudowie czujnika temperatury (na zdjęciu zdemontowana).

Obrazek

pierwsza niepokojąca rzecz to naderwany przewód gumowy (1k0 121 157 AG) od zaworu EGR do tego króćca

Obrazek

chyba jeszcze nie przeciekał, ale nie można go skrócić, bo będzie za krótki - trzeba wymienić na inny, najlepiej nowy!

następnie, po wymontowaniu czujnika temperatury

Obrazek

do wymiany kwalifikuje się jeszcze uszczelka czujnika (do zdjęcia specjalnie założona na rurkę)

Obrazek

w necie znalazłem info. że jest to uszczelka 19x3.5mm i chyba ma nr katalogowy N 903 168 02 ?

w obudowie czujnika temp. jest jeszcze jedna uszczelka, która uszczelnia miejsce przykręcenia do głowicy

Obrazek

chciałbym ją też wymienić, tylko nie wiem czy jest dostępna osobno, czy razem z obudową czujnika ?

Wracając do tych "drobinek", które wyglądają jak pokruszona guma, ale w rzeczywistości jest to chyba? olej, a raczej "kropelki oleju ugotowane w płynie chłodniczym" - bardzo łatwo rozcierają się pomiędzy palcami, a jeśli by to była guma (jakaś uszczelka) to na pewno były by wyczuwalne.

Obrazek

Jak sądzicie czy to może być olej?
Jeśli tak to skąd może się pojawiać w płynie chłodzącym z chłodnicy spalin czy chłodnicy oleju???
Najwięcej jest tego w zbiorniczku - mniejsza ilość wyleciała przy spuszczaniu płynu.

Olej wymieniany od 2 tyg temu (~1500km) na Motul X-Clean+ VW504.00/507.00 + filtr MANN.
Na bagnecie jest czyściutki, tak samo pod korkiem wlewu oleju - nie dostawał się płyn do oleju.
Auto kupiłem w kwietniu ok 15tyś km temu (przeglądy ustawione co 30 tyś) i dolałem tylko 0.5l po zakupie i do wymiany nie ubywało oleju.

Touran 1.9TDI 74kW AVQ 2003

Wyciek płynu na pewno był z obudowy czujnika temp. - było wyraźnie mokre. Stawiam bardziej na uszczelkę czujnika niż na gumowy wąż, tylko skąd te ""paproszki" :?
Awatar użytkownika
kowet
Zaawansowany
Posty: 348
Rejestracja: sob lip 16, 2011 21:31
Auto:: Touran 2,0 TDI DSG
Imię:: Tomek
Lokalizacja: Strzelce Opolskie
Otrzymał podziękowań: 4 razy
Kontakt:

Post autor: kowet »

Te "paproszki" to raczej olej - mógł zostać zabrudzony układ podczas jakiejś naprawy, np. dogrzewacza (tak było u mnie ale z tą różnicą, że mi płynu nie ubywało) wyczyściłem i już tego nie mam. U ciebie może był to "zassanie" drobinek oleju przy uszkodzonych przewodach np. z zewnątrz bloku jednak raczej obstawiam na uszkodzoną uszczelkę pod głowicą lub samą głowicę. Na początek eliminacja wycieków, ponowne zalanie i zagrzanie auta, otrawcie zbiornika wyrównawczego i sprawdzenie ciśnienia (?) jest to tego jakiś przyrząd na zasadzie areometry ale nie pamiętam jak to się nazywa - ma to każdy szanujący się mechanik.
Już nie Touran :( ale Sharan...
Awatar użytkownika
krzys_w_
Kandydat
Posty: 6
Rejestracja: sob mar 31, 2012 09:14
Auto:: Touran
Imię::
Lokalizacja: EL <> POZ

Post autor: krzys_w_ »

Wcześniej kilkakrotnie zaglądałem do zbiorniczka i nie było tych zabrudzeń.
Co do uszczelki pod głowicą to przeczytałem już kilkanaście tematów na ten temat i jak na razie oddalam tą tezę, bo nie było takich objawów jak są opisywane i w większości usterka występowała w silnikach 2.0. Mój jest 1.9 tylko, że z 2003r. Ale kto to wie...?
Wydaje mi się że te zabrudzenia pojawiły się jednocześnie z wyciekiem płynu. Czyżby troszkę oleju zostało zaciągnięte przez nieszczelny o-ring czujnika temp. lub wąż?
Jak na razie mam uszczelki, po 1zł :D i teraz szukam węża 1K0 121 157 - jak nie zjadę to jutro jadę na giełdę w Poznaniu.
Na początek zaleje wodą, przepłuczę cały układ i zobaczymy...
Awatar użytkownika
cheles
Władca postów
Posty: 5009
Rejestracja: pn cze 06, 2011 17:52
Auto:: Conceptline, 1.6 z 2009
Imię:: Leszek
Lokalizacja: WAWA - MAZ
Podziękował: 33 razy
Otrzymał podziękowań: 129 razy

Post autor: cheles »

krzys_w_,
Krok w dobrym kierunku. Zacznij od sprawdzania, wymiany uszkodzenego przewodu płukania itp. a jeżeli jednak to nie pomoże to będziesz wiedział, że to może być uszczelka.
Pierwszy raz czytam tak obrazkowo - informacyjny temat. Oby inni koledzy uczyli się od Ciebie.
"baci" znaczy pozdrawiam.
Obrazek
VW Touran by chelesline
Awatar użytkownika
krzys_w_
Kandydat
Posty: 6
Rejestracja: sob mar 31, 2012 09:14
Auto:: Touran
Imię::
Lokalizacja: EL <> POZ

Post autor: krzys_w_ »

cheles dzięki :)
opisze do końca temat... wymieniłem uszczelki i dokupiłem używany wąż 1k0 157 121 BJ (oryg. AG) od silnika 2.0, podgięcia były takie same, tylko był dłuższy o ok. 2cm przy obudowie czujnika temp.

Obrazek

Układ wypłukany wodą - nawet na nagrzanym silniku udaje się zlać tylko 5l (poj. ukł .8l).
Jak na razie pojawiają się "paproszki" i nie ubywa płynu.
Awatar użytkownika
marcin975
Zaawansowany
Posty: 497
Rejestracja: ndz sty 22, 2012 22:10
Auto:: VW PASSAT B7 2.0 TDI
Imię:: Marcin
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 5 razy
Otrzymał podziękowań: 47 razy

Post autor: marcin975 »

ja też bym najpierw obserwował czy płyn nie ubywa,ściągnąć głowicę to zawsze zdążysz,w 2.0 to lubiły pękać,a zrobiłeś płukanie układu jakimś płynem,żeby pozbyć się tych paprochów? olej przeważnie przedostaje się przez chłodnicę oleju,choć nie jest to regułą :> tutaj masz moją przygodę z płynem i olejem:
    http://touranklub.pl/forum/viewtopic.ph ... sc&start=0
    Touran był i się zmył :)
    Użytkownik usunięty
    Użytkownik
    Posty: 273
    Rejestracja: pn lip 16, 2012 21:36
    Auto::
    Imię:: TOMEK
    Lokalizacja: Oświęcim

    Płyn

    Post autor: Użytkownik usunięty »

    Witam, ja po kupnie autka też miałem plamy oleju w zbiorniczku wyrównawczym płynu chłodzącego, pojechałem do mechaniora i wymieniono mi nowy płyn plus płukanie układu i co? Dalej tłuste plamy w zbiorniczku, dopiero stary mechanik zalecił demontaż i czyszczenie zbiorniczka wyrównawczego, oraz mówił że jak się wymienia płyn to i tak tłuszcz zostaje w zbiorniczku na jego powierzchni. Po czyszczeniu zbiorniczka proszkiem do prania i piaskiem bo nic przez niego nie było widać pomogło. Nie wiem czy to to ale ja tak miałem kilka tygodni temu.
    Pozdrawiam.
    Awatar użytkownika
    marcin975
    Zaawansowany
    Posty: 497
    Rejestracja: ndz sty 22, 2012 22:10
    Auto:: VW PASSAT B7 2.0 TDI
    Imię:: Marcin
    Lokalizacja: Wrocław
    Podziękował: 5 razy
    Otrzymał podziękowań: 47 razy

    Post autor: marcin975 »

    Jak u mnie był olej to płukałem kilka razy i nic dalej był :> . musi być jakaś przyczyna:olej nie ma prawa się mieszać z płynem i odwrotnie :( , u mnie okazał się pęknięty blok.po wymianie silnika i jednej płukance płyn był czyściutki. także najlepiej spiąć na krótko przewody wodne,aby ominąć chłodnicę oleju(najczęstsza przyczyna) i przepłukać układ.pojeździć i obserwować.jak będzię znowu olej to może być uszczelka,głowica lub blok.
      PS. U Ciebie raczej będzię uszczelka po głowicą,ale sprawdź jeszcze chłodnicę oleju :bry:
      Touran był i się zmył :)
      Awatar użytkownika
      krankor
      Zaawansowany
      Posty: 340
      Rejestracja: śr wrz 28, 2011 10:22
      Auto:: Touran 1T1, 1.9 AVQ 2004
      Imię:: Grzegorz
      Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp-ska
      Podziękował: 22 razy
      Otrzymał podziękowań: 52 razy

      Re: Ubywający płyn chłodniczy i "paproszki" w zbiornic

      Post autor: krankor »

      Może ktoś wie, czy ta duża uszczelka-oring króćca układu chłodzenia od strony głowicy, występuje jako oddzielna część. No i jaki ma numer, lub ewentualne rozmiary.

      Image

      Wydaje mi się, że właśnie ona popuszcza powoli płyn głównie na postoju. Dokręcenie dwóch śrub mocujących nic nie dało i po bloku, potem po skrzyni powoli cieknie.
      pozdrawiam Grzegorz
      Awatar użytkownika
      Hermann
      Przeglądacz
      Posty: 50
      Rejestracja: śr paź 24, 2012 13:09
      Auto:: Touran'08 BLS
      Imię:: Piotr
      Lokalizacja: Kwidzyn
      Podziękował: 2 razy
      Otrzymał podziękowań: 6 razy

      Re: Ubywający płyn chłodniczy i "paproszki" w zbiornic

      Post autor: Hermann »

      krankor pisze:Może ktoś wie, czy ta duża uszczelka-oring króćca układu chłodzenia od strony głowicy, występuje jako oddzielna część. No i jaki ma numer, lub ewentualne rozmiary.
      Nie wiem jaki masz silnik ale w większości jest 037 121 688. W serwisie ok. 14 zł.

      Pozdr.
      Awatar użytkownika
      krankor
      Zaawansowany
      Posty: 340
      Rejestracja: śr wrz 28, 2011 10:22
      Auto:: Touran 1T1, 1.9 AVQ 2004
      Imię:: Grzegorz
      Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp-ska
      Podziękował: 22 razy
      Otrzymał podziękowań: 52 razy

      Re: Ubywający płyn chłodniczy i "paproszki" w zbiornic

      Post autor: krankor »

      Dziękuję. :brawa:
      Też zdążyłem znaleźć ten numer. To oring 50x3,15. Silnik jest podany przy avatarze 1,9 AVQ.
      Ponieważ chcę sam to naprawić utknąłem na wyjęciu dolnej obudowy filtra powietrza, żeby mieć dostęp do tej obudowy czujnika tempreatury.
      Image
      Odkręciłem dwie śruby pod czerwonymi strzałkami. Prawa okazała się nie od tego :(
      Jak zdjąć ucho z tego gumowego grzybkaółta strzałka. Boję się go rozwalić, bo twardy jest. Wyjąłem wkład filtra i jakąś kratkę pod nim. Nie widać dodatkowych śrub mocujących a coś jakby trzymało jeszcze.
      Wyjmował ktoś to?
      Jeszcze jedno, jest może jakiś kranik do spuszczania chłodziwa? Rozglądam się i nic nie widzę.
      pozdrawiam Grzegorz
      Awatar użytkownika
      pabloxxx
      Zaawansowany
      Posty: 412
      Rejestracja: czw lut 02, 2012 18:59
      Auto:: Touran 1,9 TDI
      Imię:: Paweł
      Lokalizacja: LEGNICA
      Podziękował: 6 razy
      Otrzymał podziękowań: 30 razy

      Re: Ubywający płyn chłodniczy i "paproszki" w zbiornic

      Post autor: pabloxxx »

      krankor pisze:Jeszcze jedno, jest może jakiś kranik do spuszczania chłodziwa? Rozglądam się i nic nie widzę.
      nie ma musisz ściągnąć wąż
      Awatar użytkownika
      Muti
      Władca postów
      Posty: 5031
      Rejestracja: pt cze 10, 2011 10:21
      Auto:: MK7.5 R 2.O TSI DJHA
      Imię:: Mateusz
      Lokalizacja: Lubuskie
      Podziękował: 75 razy
      Otrzymał podziękowań: 365 razy

      Re: Ubywający płyn chłodniczy i "paproszki" w zbiornic

      Post autor: Muti »

      A filtr wyrywasz do góry. Siedzi ciasno. Przy zakładaniu możesz gumy wazelina przejechać ;)

      NzTT
      Był Touran... Jest kolejne czerwone auto z grupy :)
      ODPOWIEDZ