Jeśli doczytałeś do tego momentu i świadomie chcesz czytać dalej to serdecznie zapraszam

Utworzono: 2014.12.08
Historia zmian:
2016.10.17 - dodane zdjęcia z działań bojowych kolegi Lex-mb
2014.12.10 - dodane schemat i rozpiska wtyku bordnetz
2014.12.09 - opisy do zdjęć paneli, literówki
W tym manualu postaram się pomóc wszystkim łaknącym nieco ciepła, czyli jak dorobić sobie grzane fotele. Manual będzie pasował do: VW Touran, VW Passat B6, Golf 5, Octavia II. Prawdopodobnie będzie też pomocny przy naprawie usterek.
Ja u siebie zamontowałem grzane fotele dobrych kilka lat temu więc zdjęć z montażu mam jak na lekarstwo. Dlatego głównie skupię się na teorii, schematach itp., jeśli będziesz robił taką rozbudowę u siebie i zrobisz dokumentację fotograficzną bardzo proszę o udostępnienie zdjęć, umieszczę je w manualu z podziękowaniem dla ciebie i oczywiście postawię

Przewidywany czas przeróbki: dobrych kilka godzin w zależności od zakresu prac
Stopień trudności: średnio trudne
Narzędzia poza podstawowymi: s-pline 10, torx 20, torx 25, interfejs diagnostyczny z obsługą CAN i długim kodowaniem np. VCDS lub VAG Can Pro
Kolory przewodów podaję oryginalne jak w Touranie, oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie abyś zastosował dowolne inne. Pilnuj tylko aby przewody nie były cieńsze niż podane.
Użyte nazwy kolorów (z jęz. niem.):
- ws - biały
- sw - czarny
- ro - czerwony
- br - brązowy
- gn - zielony
- bl - niebieski
- gr - szary
- li - liliowy
- vi - fioletowy
- ge - żółty
- or - pomarańczowy
- rs - różowy
W Touranie występują w zależności od rocznika nieco różniące się instalacje grzania foteli.
Na początku od lutego 2003 roku występowała wersja ze sterownikiem grzania pod fotelem kierowcy jak i pasażera czyli tak naprawdę wersja z dwoma sterownikami, i tak będę o niej dalej pisał.
Na schematach są to oznaczenia:
- J131 - sterownik grzania fotela kierowcy - nr katalogowy części 7L0 959 772 D
- J132 - sterownik grzania fotela pasażera - nr katalogowy części 7L0 959 772 D

Taka wersja była montowana w autach do numeru seryjnego VIN 1T-6-090000.
Od października 2006r. czyli od wprowadzenia modelu 1T2 tzw. "polifta" wprowadzono modernizację i oba fotele obsługiwane są jednym sterownikiem znajdującym się pod fotelem kierowcy.
Na schematach ma oznaczenie:
- J774 - sterownik grzania foteli przednich - nr katalogowy części 1K0 959 772, od 01.12.2011 - 5K0 959 772
Jak widać po numerach seryjnych aut albo ETKA ma jakiś błąd albo w pewnym okresie stosowano i jedno i drugie rozwiązanie.

Dodatkowo sterownik 1K0959772 wymienia się także na m.in.:
- 1Z0959772
- 1Z0959772A
- 1Z0959772B
- FABIA 6Y od 2005 do 2008
- OCTAVIA 1Z od 2004 do 2013
- SUPERB 3T w latach 2008-2013
- YETI 5L w latach 2010-2013
- CADDY 2K w latach 2004-2011
- CC w latach 2004-2011
- EOS 1Q w latach 2006-2011
- GOLF 1K w latach 2006-2009
- GOLF 5K w latach 2009-2013
- GOLF PLUS 5M w latach 2005-2011
- JETTA 1K w latach 2006-2011
- PASSAT 3A w latach 2011-2013
- PASSAT 3C w latach 2006-2011
- PASSAT CC 3C w latach 2009-2012
- SHARAN 7N w latach 2011-2013
- TIGUAN 5N w latach 2008-2011
- TOURAN 1T w latach 2006-2013
- ALTEA 5P w latach 2004-2010
- LEON 5P w latach 2006-2010
- TOLEDO 5P w latach 2005-2009
Poniżej przykłady różnych paneli z obsługą grzanych foteli.
Wentylacja, brak klimatyzacji

Klimatyzacja półautomatyczna Climatic

Klimatyzacja bez automatyki, taki oszukany Climatic

Klimatyzacja automatyczna Climatronic

Klimatyzacja automatyczna Climatronic

Klimatyzacja automatyczna Climatronic

2. Wstępny zarys twojego działania czyli jak pozyskać materiały
Aby założyć w swoim aucie grzane fotele możesz postąpić na dwa sposoby, pierwszy to kupić całe fotele grzane do twojego modelu i je podmienić, drugi sposób to pozyskać potrzebne elementy takie jak maty, czujniki, sterowniki czy to z foteli dawców czy też kupując np. w ASO nowe części. Każda z tych metod ma swoje zady i walety. Postaram ci się je nieco przybliżyć.
Kupując gotowe fotele musisz się liczyć z tym że reszta twojej tapicerki powinna się zgadzać, w Touranie np. większość tapicerek z wersji highline jest dostępna w opcji grzanej. W innych tapicerkach może być z tym znacznie gorzej. Do tego dochodzi najczęściej koszt transportu, prawdopodobnie będzie to około 100zł lub nawet często będzie to opcja tylko z odbiorem osobistym. Niestety maty grzewcze mają to do siebie że się uszkadzają, najczęściej poprzez punktowe naciski, czyli np. na kolanach próbujemy coś sięgać z tylnego rzędu foteli i rozrywamy cienkie druciki mat. Oczywiście każdy sprzedawca będzie utrzymywał że fotele są sprawne i grzeją, później koszt odsyłania czy reklamacji często przewyższa koszt zakupu i jesteśmy wciąż w punkcie wyjścia. Na całe szczęście często da się taką matę naprawić, ja ostatnio byłem zmuszony zrobić taką naprawę w kupionych fotelach do mojej Fabii gdzie właśnie siedzisko kierowcy miało uszkodzoną matę. Jeśli osobiście odbieramy fotele to oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie aby zmierzyć miernikiem oporność mat czyli w praktyce stwierdzić czy są sprawne.
Przestrzegam w Touranie przed zakupem foteli w zupełnie innej tapicerce jako dawców mat. Maty w Touranie są zszyte z tapicerką i dość trudno jest je odpruć, w dodatku w różnych tapicerkach są różne maty i ich mocowanie (różna ilość "brzuszków" z gąbki w wypełnieniu.
Zakup nowych mat wiąże się wiadomo z kosztami "mrgreen", ale z dnia na dzień mamy nowe części i pozostaje nam tylko i aż zazbrojenie foteli w te maty. Ponieważ już przezbrajałem fotele w Touranie, w Golfie i w Fabii to mogę z własnego doświadczenia powiedzieć że kilka godzin na jeden fotel trzeba poświęcić, szczególnie za pierwszym razem. Tym niemniej nie święci garnki lepią i zasadniczo nie jest to tyle trudne co żmudne i pracochłonne.
Także zrobisz jak uważasz, ja w moich trzech przypadkach za każdym razem kupowałem kompletne fotele, i za każdym razem i tak je przezbrajałem. W Touranie w oryginalnym fotelu pasażera miałem opcję jego łamania do przewożenia dłużyzn, w dokupionych fotelach tego nie było więc przezbrajałem fotel aby nie stracić tej funkcji. W Golfie o ile mnie pamięć nie myli brakowało podnoszenia fotelu pasażera a w Fabii kupiłem fotele sportowe z fotelem kierowcy z połamanym stelażem wskutek wypadku oraz uszkodzoną matą siedziska kierowcy. Zatem musiałem rozebrać fotel aby go naprawić oraz przezbroić na mój dobry stelaż. Także warto dobrze obejrzeć fotele przed zakupem aby były sprawne i miały wszystkie funkcje które byśmy chcieli

Jaki system zakupisz czyli z jednym sterownikiem czy z dwoma nie ma znaczenia, musisz tylko odpowiednio wykonać instalację elektryczną do danej wersji sterowania.
Oprócz foteli lub mat i sterowników będziesz jeszcze potrzebował panel wentylacji/Climatic/Climatronic. Możesz kupić taki jak masz wzbogacony o funkcję podgrzewania foteli, możesz też kupić inny np. od nowszego modelu lub wzbogacony o przycisk Webasto aby od razu mieć pole do kolejnego moda

Pamiętaj tylko aby się upewnić czy dany panel będzie działał z twoim autem, sam w sobie jest to nieco szerszy temat więc sobie pogooglaj bo są wątki o wymianie panelu na taki z nowszego modelu i jakie tam czają się ewentualne pułapki

3a. Touran 1T1 lub 1T2, tylko wentylacja (bez klimatyzacji czyli bez Climatic lub Climatronic), instalacja dwusterownikowa
Pod fotelem kierowcy z tyłu stelaża za plastikową maskownicą obok wtyków poduszki powietrznej zamontuj wtyk 6 pinowy o nr katalogowym 1J0 937 726 i oznaczeniu na schematach T6c w następujący sposób:
T6c pin 1 - ro/ws 2,5 - bezpiecznik SC50 30A (od listopada 2004 SC48 30A)
T6c pin 2 - br 2,5 - punkt masy 77 w słupku B na dole
T6c pin 3 - bl/ws 0,35 - panel wentylacji wtyk T20c pin 11 nastawnik ogrz. kierowcy
T6c pin 4 - ws 0,35 - J519 bordnetz wtyk C pin 1 inaczej nazywane T12m pin 1
T6c pin 5 - sw/bl 0,5 - bezpiecznik SC5 5A (od maja 2005 SC16 5A)
T6c pin 6 -
Pod fotelem pasażera z tyłu stelaża za plastikową maskownicą obok wtyków poduszki powietrznej zamontuj wtyk 6 pinowy o nr katalogowym 1J0 937 726 i oznaczeniu na schematach T6e w następujący sposób:
T6e pin 1 - ro/ws 2,5 - bezpiecznik SC50 30A (od listopada 2004 SC48 30A)
T6e pin 2 - br 2,5 - połączenie z masą w głównej wiązce przewodów
T6e pin 3 - bl/ws 0,35 - panel wentylacji wtyk T20c pin 15 nastawnik ogrz. pasażera
T6e pin 4 - ws 0,35 - J519 bordnetz wtyk C pin 1 inaczej nazywane T12m pin 1
T6e pin 5 - sw/bl 0,5 - bezpiecznik SC5 5A (od maja 2005 SC16 5A)
T6e pin 6 -
W panelu wentylacji E16 podłączasz kable następująco:
T20c pin 11 - bl/ws 0,35 - T6c pin 3
T20c pin 15 - bl/ws 0,35 - T6e pin 3
T20c pin 16 - sw 0,5 - bezpiecznik SC7 5A (od listopada 2004 SC30 5A)
3b. Touran 1T1 lub 1T2, klimatyzacja półautomatyczna Climatic, instalacja dwusterownikowa
Pod fotelem kierowcy z tyłu stelaża za plastikową maskownicą obok wtyków poduszki powietrznej zamontuj wtyk 6 pinowy o nr katalogowym 1J0 937 726 i oznaczeniu na schematach T6c w następujący sposób:
T6c pin 1 - ro/ws 2,5 - bezpiecznik SC50 30A (od listopada 2004 SC48 30A)
T6c pin 2 - br 2,5 - punkt masy 77 w słupku B na dole
T6c pin 3 - bl/ws 0,35 - panel Climatic J301 wtyk T20c pin 13 nastawnik ogrz. kierowcy
T6c pin 4 - ws 0,35 - J519 bordnetz wtyk C pin 1 inaczej nazywane T12m pin 1
T6c pin 5 - sw/bl 0,5 - bezpiecznik SC5 5A (od maja 2005 SC16 5A)
T6c pin 6 -
Pod fotelem pasażera z tyłu stelaża za plastikową maskownicą obok wtyków poduszki powietrznej zamontuj wtyk 6 pinowy o nr katalogowym 1J0 937 726 i oznaczeniu na schematach T6e w następujący sposób:
T6e pin 1 - ro/ws 2,5 - bezpiecznik SC50 30A (od listopada 2004 SC48 30A)
T6e pin 2 - br 2,5 - połączenie z masą w głównej wiązce przewodów
T6e pin 3 - bl/ws 0,35 - panel Climatic J301 wtyk T20c pin 12 nastawnik ogrz. pasażera
T6e pin 4 - ws 0,35 - J519 bordnetz wtyk C pin 1 inaczej nazywane T12m pin 1
T6e pin 5 - sw/bl 0,5 - bezpiecznik SC5 5A (od maja 2005 SC16 5A)
T6e pin 6 -
W panelu Climatic J301 podłączasz kable następująco:
T20c pin 12 - bl/ws 0,35 - T6e pin 3
T20c pin 13 - bl/ws 0,35 - T6c pin 3
T20c pin 15 - sw 0,5 - bezpiecznik SC7 5A (od listopada 2004 SC30 5A)
3c. Touran 1T1 lub 1T2, klimatyzacja automatyczna Climatronic, instalacja dwusterownikowa
Pod fotelem kierowcy z tyłu stelaża za plastikową maskownicą obok wtyków poduszki powietrznej zamontuj wtyk 6 pinowy o nr katalogowym 1J0 937 726 i oznaczeniu na schematach T6c w następujący sposób:
T6c pin 1 - ro/ws 2,5 - bezpiecznik SC50 30A (od listopada 2004 SC48 30A)
T6c pin 2 - br 2,5 - punkt masy 77 w słupku B na dole
T6c pin 3 - bl/ws 0,35 - panel Climatronic J255 wtyk T20c pin 10 nastawnik ogrz. kierowcy
T6c pin 4 - ws 0,35 - J519 bordnetz wtyk C pin 1 inaczej nazywane T12m pin 1
T6c pin 5 - sw/bl 0,5 - bezpiecznik SC5 5A (od maja 2005 SC16 5A)
T6c pin 6 -
Pod fotelem pasażera z tyłu stelaża za plastikową maskownicą obok wtyków poduszki powietrznej zamontuj wtyk 6 pinowy o nr katalogowym 1J0 937 726 i oznaczeniu na schematach T6e w następujący sposób:
T6e pin 1 - ro/ws 2,5 - bezpiecznik SC50 30A (od listopada 2004 SC48 30A)
T6e pin 2 - br 2,5 - połączenie z masą w głównej wiązce przewodów
T6e pin 3 - bl/ws 0,35 - panel Climatronic J255 wtyk T20c pin 11 nastawnik ogrz. pasażera
T6e pin 4 - ws 0,35 - J519 bordnetz wtyk C pin 1 inaczej nazywane T12m pin 1
T6e pin 5 - sw/bl 0,5 - bezpiecznik SC5 5A (od maja 2005 SC16 5A)
T6e pin 6 -
W panelu Climatronic J255 podłączasz kable następująco:
T20c pin 10 - bl/ws 0,35 - T6c pin 3
T20c pin 11 - bl/ws 0,35 - T6e pin 3
T20c pin 12 - sw 0,5 - bezpiecznik SC7 5A (od listopada 2004 SC30 5A)
4a. Touran 1T1 lub 1T2, tylko wentylacja (bez klimatyzacji czyli bez Climatic lub Climatronic), instalacja jednosterownikowa
Pod fotelem kierowcy z tyłu stelaża za plastikową maskownicą obok wtyków poduszki powietrznej zamontuj wtyk 6 pinowy o nr katalogowym 1J0 937 726 i oznaczeniu na schematach T6c w następujący sposób:
T6c pin 1 - ro/ws 2,5 - bezpiecznik SC50 30A (od listopada 2004 SC48 30A)
T6c pin 2 - br 1,5 - punkt masy 77 w słupku B na dole
T6c pin 3 - bl/ws 0,35 - panel wentylacji wtyk T20c pin 11 nastawnik ogrz. kierowcy
T6c pin 4 - ws 0,35 - J519 bordnetz wtyk C pin 1 inaczej nazywane T12m pin 1
T6c pin 5 - sw/bl 0,5 - panel wentylacji wtyk T20c pin 15 nastawnik ogrz. pasażera
T6c pin 6 - li/bl 2,5 - T6e pin 6
Pod fotelem pasażera z tyłu stelaża za plastikową maskownicą obok wtyków poduszki powietrznej zamontuj wtyk 6 pinowy o nr katalogowym 1J0 937 726 i oznaczeniu na schematach T6e w następujący sposób:
T6e pin 1 - NC
T6e pin 2 - br 2,5 - połączenie z masą w głównej wiązce przewodów
T6e pin 3 - NC
T6e pin 4 - NC
T6e pin 5 - sw/bl 0,5 - panel wentylacji wtyk T20c pin 15 nastawnik ogrz. pasażera
T6e pin 6 - li/bl 2,5 - T6c pin 6
W panelu wentylacji E16 podłączasz kable następująco:
T20c pin 11 - bl/ws 0,35 - T6c pin 3
T20c pin 15 - sw/bl 0,35 - T6e pin 5
T20c pin 16 - sw/gr 0,5 - bezpiecznik SC7 5A (od 11.2004 SC30 5A, od 10.2006 SC28 5A)
4b. Touran 1T1 lub 1T2, klimatyzacja półautomatyczna Climatic, instalacja jednosterownikowa
Pod fotelem kierowcy z tyłu stelaża za plastikową maskownicą obok wtyków poduszki powietrznej zamontuj wtyk 6 pinowy o nr katalogowym 1J0 937 726 i oznaczeniu na schematach T6c w następujący sposób:
T6c pin 1 - ro/ws 2,5 - bezpiecznik SC50 30A (od listopada 2004 SC48 30A)
T6c pin 2 - br 1,5 - punkt masy 77 w słupku B na dole
T6c pin 3 - bl/ws 0,35 - panel Climatic J301 wtyk T20c pin 13 nastawnik ogrz. kierowcy
T6c pin 4 - ws 0,35 - J519 bordnetz wtyk C pin 1 inaczej nazywane T12m pin 1
T6c pin 5 - sw/bl 0,5 - panel wentylacji wtyk T20c pin 15 nastawnik ogrz. pasażera
T6c pin 6 - li/bl 2,5 - T6e pin 6
Pod fotelem pasażera z tyłu stelaża za plastikową maskownicą obok wtyków poduszki powietrznej zamontuj wtyk 6 pinowy o nr katalogowym 1J0 937 726 i oznaczeniu na schematach T6e w następujący sposób:
T6e pin 1 - NC
T6e pin 2 - br 2,5 - połączenie z masą w głównej wiązce przewodów
T6e pin 3 - NC
T6e pin 4 - NC
T6e pin 5 - sw/bl 0,5 - panel Climatic J301 wtyk T20c pin 12 nastawnik ogrz. pasażera
T6e pin 6 - li/bl 2,5 - T6c pin 6
W panelu Climatic J301 podłączasz kable następująco:
T20c pin 12 - sw/bl 0,35 - T6e pin 5
T20c pin 13 - bl/ws 0,35 - T6c pin 3
T20c pin 15 - sw/gr 0,5 - bezpiecznik SC7 5A (od 11.2004 SC30 5A, od 10.2006 SC28 5A)
4c. Touran 1T1 lub 1T2, klimatyzacja automatyczna Climatronic, instalacja jednosterownikowa
Pod fotelem kierowcy z tyłu stelaża za plastikową maskownicą obok wtyków poduszki powietrznej zamontuj wtyk 6 pinowy o nr katalogowym 1J0 937 726 i oznaczeniu na schematach T6c w następujący sposób:
T6c pin 1 - ro/ws 2,5 - bezpiecznik SC50 30A (od listopada 2004 SC48 30A)
T6c pin 2 - br 1,5 - punkt masy 77 w słupku B na dole
T6c pin 3 - bl/ws 0,35 - panel Climatronic J255 wtyk T20c pin 10 nastawnik ogrz. kierowcy
T6c pin 4 - ws 0,35 - J519 bordnetz wtyk C pin 1 inaczej nazywane T12m pin 1
T6c pin 5 - sw/bl 0,5 - panel wentylacji wtyk T20c pin 15 nastawnik ogrz. pasażera
T6c pin 6 - li/bl 2,5 - T6e pin 6
Pod fotelem pasażera z tyłu stelaża za plastikową maskownicą obok wtyków poduszki powietrznej zamontuj wtyk 6 pinowy o nr katalogowym 1J0 937 726 i oznaczeniu na schematach T6e w następujący sposób:
T6e pin 1 - NC
T6e pin 2 - br 2,5 - połączenie z masą w głównej wiązce przewodów
T6e pin 3 - NC
T6e pin 4 - NC
T6e pin 5 - sw/bl 0,5 - panel Climatronic J255 wtyk T20c pin 11 nastawnik ogrz. pasażera
T6e pin 6 - li/bl 2,5 - T6c pin 6
W panelu Climatronic J255 podłączasz kable następująco:
T20c pin 10 - bl/ws 0,35 - T6c pin 3
T20c pin 11 - sw/bl 0,35 - T6e pin 5
T20c pin 12 - sw/gr 0,5 - bezpiecznik SC7 5A (od 11.2004 SC30 5A, od 10.2006 SC28 5A)
5. Wtyki sterownik J519 bordnetz z serii xxx-937-049.


C = złącze 12-stykowe -T12m- Przy wiązce przewodów:
1 - sterownik ogrzewanego siedzenia kierowcy, sterownik ogrzewanego siedzenia przedniego pasażera
2 - żarówka lewego światła hamowania
3 - niewykorzystane
4 - niewykorzystane
5 - niewykorzystane
6 - niewykorzystane
7 - niewykorzystane
8 - oświetlenie tablicy rejestracyjnej
9 - lampa trzeciego światła hamowania
10 - żarówka tylnego lewego światła
11 - żarówka tylnego lewego kierunkowskazu
12 - żarówka lewego światła cofania (tylko samochody bez lewego tylnego światła cofania)
6. Zabawa w kodowanie - adres 09 sterownik J519 bordnetz z serii xxx-937-049.
W bajcie 2 w bicie 7 wstawiamy ptaszka. To wszystko z kodowania

Poniżej przykład dla bordnetza 21 bajtowego

Poniżej przykład dla bordnetza 30 bajtowego

To oczywiście nie wyczerpuje tematu, jak będzie potrzeba i znajdzie się czas to będę sukcesywnie rozszerzał manuala o kolejne zagadnienia (nowe bordnetze na przykład).
Jeszcze kilka zdjęć z 2009r. które gdzieś mi się akurat znalazły.



Poniżej zdjęcia kolegi Lex-mb które zrobił przy okazji korzystania z tego manuala. Dziękuję Mirku!












Linki do innych manuali i artykułów na forum Touran Klub Polska
http://touranklub.pl/forum/viewtopic.php?p=39016#p39016
Jak zrobić sobie łatwo zrzut tego manuala lub innych stron WWW?
Często możesz chcieć zrobić sobie zrzut strony aby móc ją przeglądać szczególnie w momencie gdy jest brak internetu. Na przykład robisz coś w aucie przy pomocy VCDSa i masz internet wyłączony lub jesteś poza zasięgiem a chciałbyś coś doczytać z mojego lub innego manuala.
Najprościej jest zapisać stronę WWW w postaci jednego zarchiwizowanego pliku wraz ze zdjęciami.
Do Firefoxa trzeba doinstalować wtyczkę np. Mozilla Archive Format i z menu Plik wybrać opcję Zapisz jako "MAFF".
Wchodzimy na stronę http://maf.mozdev.org/ i klikamy w przycisk Install Mozilla Archive Format, w kolejnym okienku potwierdzamy instalację, restart FireFoxa i gotowe!

W Internet Explorerze wybierasz opcję Zapisz jako... "MHT".

Później już możesz łatwo przenosić i przeglądać w ten sposób zapisane strony bez połączenia z internetem.
Jeśli uważasz, że warto było poświęcić czas na napisanie tego manuala i chcesz dać znać o tym autorowi to postaw mu wirtualne PIWO


