
Większość zdjęć z Golfa 6 Plus, na szybko dorobiłem z Tourana tam gdzie różnice zauważyłem. Generalnie uważam że jak zobaczysz jak to jest w Golfie to i w Touranie pójdzie jak z płatka. A dlaczego manual z Golfa na forum Tourana? A to już proste, bo nie ma lepszego forum od Touran Klub Polska

Ad rem. Kto smaruje ten jedzie, stare przysłowie pasuje jak ulał do sytuacji zacierania się mechanizmów wycieraczek w Touranach jak i pewnie we wszystkich innych autach. Producent smaruje mechanizmy ale wiadomo co z tego zostaje po kilku latach użytkowania auta. Mechanizmy coraz ciężek funkcjonują, w końcu zaczynają lecieć bezpieczniki od silników wycieraczek albo nawet upalają się silniki co jest nieco gorszą opcją

Remedium na te przypadłości jest przesmarowanie mechanizmów myślę że raz na 3-4 lata spokojnie wystarczy. Całość operacji z tym manualem powinna ci zająć około 2-3 godzin przy letnim tempie z przysłowiowym piwkiem w ręku

1. Zdejmij kapselki chroniące nakrętkę na ramionach wycieraczek.

2. Odkręć nakrętkę ramienia wycieraczki.
3. Zdejmij ramię wycieraczki, najlepiej zaopatrz się wcześniej w ściągacz do wycieraczek. Mnie kolega pokazał sposób zdejmowania bez ściągacza i faktycznie to działa nawet lepiej niż ze ściągaczem ale nie będę go opisywał bo to trzeba pokazać, a robienie tego bez pewnej wprawy może się skończyć uszkodzeniem tego i owego.
4. Zdejmij gumową uszczelkę.

5. Ściągnij plastikowe podszybie, W Touranie 1T1 jest w jednym kawałku, w Golfie 6 Plus składa się z 2 części. Rób to ostrożnie bo dość ciasno jest spasowane i istnieje ryzyko uszkodzenia plastiku jeśli ruszysz do boju zbyt ochoczo



6. Odkręć metalową osłnę podszybia, w Touranie wygląda to tak.

W Golfie 6 Plus tak.

7. Odepnij wtyczki elektryczne od silników i odkręć dwie śruby Torx 30, wyjmij mechanizmy wraz z silnikami.


8. Zdejmij plastikowe osłonki z trzpieni napędowych wycieraczek i ściągnij pierścień zabezpieczający (3) z trzpienia. Rozłącz na siłę elementy (5) i (6), wyciągnij trzpień (4) z tuleji (7). Zabezpiecz podkładkę (2) oraz oring (1).



9. Użyj co masz pod ręką aby usunąć resztki smaru z trzpienia (4) oraz wnętrza tuleji (7). Dodatkowo usuń chropowatości z trzpienia, ja użyłem papieru ściernego 1200.

10. Nasmaruj trzpień i tuleję wybranym przez siebie smarem. Pamiętaj aby u podstawy trzpienia założyć podkładkę i oring. Zaznaczyłem też strzałką wgłębione miejsce gdzie wpinamy pierścień zabezpieczający.

11. Nasmaruj pierścienie (6) i kulki (5), ja użyłem SILPASTY, dobry będzie smar do połaczeń metalu i plastiku.


12. Zmontuj mechanizmy, zamontuj mechanizmy w nadwoziu, podłącz silniki do instalacji elektrycznej samochodu. Zamontuj metalową osłonę przestrzeni podszybia, zamontuj plastikowe podszybie. Załóż uszczelkę.
13. KONIECZNIE zdeaktywuj APS!




14. Uruchom wycieraczki aby wykonały minimum jeden pełny ruch i ustawiły się w położeniu spoczynkowym. Wyłącz stacyjkę.
15. Załóż wycieraczkę pasażera i ustaw ją mierząc odległość od pióra do górnej części plastikowego podszybia. Dla Golfa 6 Plus wymiar powinien być około 19mm, dla Tourana około 16mm. Po ustawieniu dokręć nakrętką ramię wycieraczki siłą 20Nm.

16. Analogicznie postąp z wycieraczką kierowcy, wymiar dla Golfa 6 Plus to 59mm, dla Tourana to 60mm. Oczywiście 2-3mm odchyłka jest dopuszczalna.

17. Jak masz możliwość skrop szybę wodą i włącz wycieraczki na kilka ruchów, sprawdź poprawność ustawienia oraz pracy. Jesli zrobiłeś wyszystko prawidłowo to...
... Tadam! Właśnie skończyłeś

System APS uaktywni się po 100 cyklach pracy. System APS chroni wycieraczki przed zmęczeniem materiału, co kilka cykli rusza wycieraczką w dół lub w górę parkując ją spoczynkowo aby pióro raz legło w lewo a raz w prawo

Zdjęcie plastikowego podszybia z Golfa 6 Plus z zaznaczonym miejscem łączenia podszybia.

Zdjęcie z Tourana 1T1, jak widać podszybie jest w jednym kawałku.

Tak wyglądają wycieraczki u mnie w Golfie 6 Plus po skończonej operacji.

I to by było na tyle, udanych montaży, rozbudów i modów życzę

Linki do innych manuali i artykułów na forum Touran Klub Polska
http://touranklub.pl/forum/viewtopic.php?p=39016#39016
Jak zrobić sobie łatwo zrzut tego manuala lub innych stron WWW?
Często możesz chcieć zrobić sobie zrzut strony aby móc ją przeglądać szczególnie w momencie gdy jest brak internetu. Na przykład robisz coś w aucie przy pomocy VCDSa i masz internet wyłączony lub jesteś poza zasięgiem a chciałbyś coś doczytać z mojego lub innego manuala.
Najprościej jest zapisać stronę WWW w postaci jednego zarchiwizowanego pliku wraz ze zdjęciami.
Do Firefoxa trzeba doinstalować wtyczkę np. Mozilla Archive Format i z menu Plik wybrać opcję Zapisz jako "MAFF".

W Internet Explorerze wybierasz opcję Zapisz jako... "MHT".

Później już możesz łatwo przenosić i przeglądać w ten sposób zapisane strony bez połączenia z internetem.
Jeśli uważasz, że warto było poświęcić czas na napisanie tego manuala i chcesz dać znać o tym autorowi to możesz postawić mu PIWO

