Wycieraczki przednie - smarowanie mechanizmów

Czyli problemy z prądem w VW Touran (osprzęt elektryczny, włączniki, przekaźniki, szyby elektryczne, oświetlenie itp.)
Awatar użytkownika
jarry
Władca postów
Posty: 5698
Rejestracja: pn sty 17, 2011 15:04
Auto:: 1T1 '05, 521 '10, 542 '11
Imię:: Rołbert
Lokalizacja: Łódź
Podziękował: 584 razy
Otrzymał podziękowań: 828 razy

Wycieraczki przednie - smarowanie mechanizmów

Post autor: jarry »

Ostatnio miałem potrzebę zajrzeć do podszybia w Golfie 6 Plus i pamiętając o dość powszechnym problemie zacierania się mechanizmów wycieraczek w Touranach postanowiłem sobie przesmarować mechanizmy napędowe. Kilka fotek przy okazji zrobiłem i mam nadzieję ktoś skorzysta :)

Większość zdjęć z Golfa 6 Plus, na szybko dorobiłem z Tourana tam gdzie różnice zauważyłem. Generalnie uważam że jak zobaczysz jak to jest w Golfie to i w Touranie pójdzie jak z płatka. A dlaczego manual z Golfa na forum Tourana? A to już proste, bo nie ma lepszego forum od Touran Klub Polska :mrgreen:

Ad rem. Kto smaruje ten jedzie, stare przysłowie pasuje jak ulał do sytuacji zacierania się mechanizmów wycieraczek w Touranach jak i pewnie we wszystkich innych autach. Producent smaruje mechanizmy ale wiadomo co z tego zostaje po kilku latach użytkowania auta. Mechanizmy coraz ciężek funkcjonują, w końcu zaczynają lecieć bezpieczniki od silników wycieraczek albo nawet upalają się silniki co jest nieco gorszą opcją :/

Remedium na te przypadłości jest przesmarowanie mechanizmów myślę że raz na 3-4 lata spokojnie wystarczy. Całość operacji z tym manualem powinna ci zająć około 2-3 godzin przy letnim tempie z przysłowiowym piwkiem w ręku :)


1. Zdejmij kapselki chroniące nakrętkę na ramionach wycieraczek.

Obrazek



2. Odkręć nakrętkę ramienia wycieraczki.

3. Zdejmij ramię wycieraczki, najlepiej zaopatrz się wcześniej w ściągacz do wycieraczek. Mnie kolega pokazał sposób zdejmowania bez ściągacza i faktycznie to działa nawet lepiej niż ze ściągaczem ale nie będę go opisywał bo to trzeba pokazać, a robienie tego bez pewnej wprawy może się skończyć uszkodzeniem tego i owego.

4. Zdejmij gumową uszczelkę.

Obrazek



5. Ściągnij plastikowe podszybie, W Touranie 1T1 jest w jednym kawałku, w Golfie 6 Plus składa się z 2 części. Rób to ostrożnie bo dość ciasno jest spasowane i istnieje ryzyko uszkodzenia plastiku jeśli ruszysz do boju zbyt ochoczo ;)

Obrazek


Obrazek



6. Odkręć metalową osłnę podszybia, w Touranie wygląda to tak.

Obrazek



W Golfie 6 Plus tak.

Obrazek



7. Odepnij wtyczki elektryczne od silników i odkręć dwie śruby Torx 30, wyjmij mechanizmy wraz z silnikami.

Obrazek


Obrazek



8. Zdejmij plastikowe osłonki z trzpieni napędowych wycieraczek i ściągnij pierścień zabezpieczający (3) z trzpienia. Rozłącz na siłę elementy (5) i (6), wyciągnij trzpień (4) z tuleji (7). Zabezpiecz podkładkę (2) oraz oring (1).

Obrazek


Obrazek


Obrazek



9. Użyj co masz pod ręką aby usunąć resztki smaru z trzpienia (4) oraz wnętrza tuleji (7). Dodatkowo usuń chropowatości z trzpienia, ja użyłem papieru ściernego 1200.

Obrazek



10. Nasmaruj trzpień i tuleję wybranym przez siebie smarem. Pamiętaj aby u podstawy trzpienia założyć podkładkę i oring. Zaznaczyłem też strzałką wgłębione miejsce gdzie wpinamy pierścień zabezpieczający.

Obrazek



11. Nasmaruj pierścienie (6) i kulki (5), ja użyłem SILPASTY, dobry będzie smar do połaczeń metalu i plastiku.

Obrazek


Obrazek

12. Zmontuj mechanizmy, zamontuj mechanizmy w nadwoziu, podłącz silniki do instalacji elektrycznej samochodu. Zamontuj metalową osłonę przestrzeni podszybia, zamontuj plastikowe podszybie. Załóż uszczelkę.

13. KONIECZNIE zdeaktywuj APS!

Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek



14. Uruchom wycieraczki aby wykonały minimum jeden pełny ruch i ustawiły się w położeniu spoczynkowym. Wyłącz stacyjkę.

15. Załóż wycieraczkę pasażera i ustaw ją mierząc odległość od pióra do górnej części plastikowego podszybia. Dla Golfa 6 Plus wymiar powinien być około 19mm, dla Tourana około 16mm. Po ustawieniu dokręć nakrętką ramię wycieraczki siłą 20Nm.

Obrazek



16. Analogicznie postąp z wycieraczką kierowcy, wymiar dla Golfa 6 Plus to 59mm, dla Tourana to 60mm. Oczywiście 2-3mm odchyłka jest dopuszczalna.

Obrazek

17. Jak masz możliwość skrop szybę wodą i włącz wycieraczki na kilka ruchów, sprawdź poprawność ustawienia oraz pracy. Jesli zrobiłeś wyszystko prawidłowo to...

... Tadam! Właśnie skończyłeś :)

System APS uaktywni się po 100 cyklach pracy. System APS chroni wycieraczki przed zmęczeniem materiału, co kilka cykli rusza wycieraczką w dół lub w górę parkując ją spoczynkowo aby pióro raz legło w lewo a raz w prawo :)

Zdjęcie plastikowego podszybia z Golfa 6 Plus z zaznaczonym miejscem łączenia podszybia.

Obrazek



Zdjęcie z Tourana 1T1, jak widać podszybie jest w jednym kawałku.

Obrazek



Tak wyglądają wycieraczki u mnie w Golfie 6 Plus po skończonej operacji.

Obrazek


I to by było na tyle, udanych montaży, rozbudów i modów życzę :mrgreen:

Linki do innych manuali i artykułów na forum Touran Klub Polska

http://touranklub.pl/forum/viewtopic.php?p=39016#39016



Jak zrobić sobie łatwo zrzut tego manuala lub innych stron WWW?

Często możesz chcieć zrobić sobie zrzut strony aby móc ją przeglądać szczególnie w momencie gdy jest brak internetu. Na przykład robisz coś w aucie przy pomocy VCDSa i masz internet wyłączony lub jesteś poza zasięgiem a chciałbyś coś doczytać z mojego lub innego manuala.

Najprościej jest zapisać stronę WWW w postaci jednego zarchiwizowanego pliku wraz ze zdjęciami.
Do Firefoxa trzeba doinstalować wtyczkę np. Mozilla Archive Format i z menu Plik wybrać opcję Zapisz jako "MAFF".

Obrazek

W Internet Explorerze wybierasz opcję Zapisz jako... "MHT".

Obrazek

Później już możesz łatwo przenosić i przeglądać w ten sposób zapisane strony bez połączenia z internetem.



Jeśli uważasz, że warto było poświęcić czas na napisanie tego manuala i chcesz dać znać o tym autorowi to możesz postawić mu PIWO :) To taki mały przycisk na dole (żółta łapka z kciukiem do góry). Lepiej się pisze jak się wie, że ktoś skorzystał albo chociaż docenił :)
pozdraVWiam, jarry
TEL. 66(osiem) 403 66(dziewięć)


"Frustra vivit, qui nemini prodest"

*PW wyłączone - proszę pisać na email
*moje auto http://touranklub.pl/forum/viewtopic.php?p=7898
*mój kanał YT - http://www.youtube.com/user/VWTouranPol ... ist&view=1
Awatar użytkownika
PIOTREL
Expert
Posty: 1055
Rejestracja: wt cze 19, 2012 15:45
Auto:: 2.0 173Ps BMM mod 2008
Imię:: Piotr
Lokalizacja: Koło
Podziękował: 64 razy
Otrzymał podziękowań: 108 razy

Re: Wycieraczki przednie - smarowanie mechanizmów

Post autor: PIOTREL »

Sam się zastanawiałem nad tym aby to zrobić. Manual przyspieszy mą decyzję.
Leci browar :piwo: :ok: :super:
Pozdrawiam
Piotrek
blue1980
Przeglądacz
Posty: 144
Rejestracja: pn lip 06, 2015 10:52
Auto:: Touran, 2,0, 2005
Imię:: Przemek
Lokalizacja: Żory
Podziękował: 36 razy
Otrzymał podziękowań: 13 razy

Re: Wycieraczki przednie - smarowanie mechanizmów

Post autor: blue1980 »

Jarry wielkie dzięki za manuala bo zabawa z.tym przy -11 nie była by przyjemna. A tak zajęło mi to 30 minut reszta w domku i szybki montaż. Nawet nie poczułem mrozu a wycieraczka naprawiona, :piwo: leci
Awatar użytkownika
jarry
Władca postów
Posty: 5698
Rejestracja: pn sty 17, 2011 15:04
Auto:: 1T1 '05, 521 '10, 542 '11
Imię:: Rołbert
Lokalizacja: Łódź
Podziękował: 584 razy
Otrzymał podziękowań: 828 razy

Re: Wycieraczki przednie - smarowanie mechanizmów

Post autor: jarry »

:uklon: :drinks:
pozdraVWiam, jarry
TEL. 66(osiem) 403 66(dziewięć)


"Frustra vivit, qui nemini prodest"

*PW wyłączone - proszę pisać na email
*moje auto http://touranklub.pl/forum/viewtopic.php?p=7898
*mój kanał YT - http://www.youtube.com/user/VWTouranPol ... ist&view=1
Awatar użytkownika
newcastle26
Użytkownik
Posty: 158
Rejestracja: pn paź 14, 2013 14:05
Auto:: Touran 1,9 BKC 2005
Imię:: Konrad
Lokalizacja: Ostrowiec
Podziękował: 18 razy
Otrzymał podziękowań: 8 razy

Re: Wycieraczki przednie - smarowanie mechanizmów

Post autor: newcastle26 »

nosz cholera nie moge tego plastiku z pod szybia wyciagnac :(
a dlaczego trzeba deaktywowac APS?
W życiu piękne są tylko chwile - RR
dlugi66
Przeglądacz
Posty: 125
Rejestracja: wt maja 17, 2011 21:10
Auto:: Opel Zafira C
Imię:: Jarek
Lokalizacja: Brzeg-Wrocław, OB
Podziękował: 6 razy
Otrzymał podziękowań: 7 razy

Re: Wycieraczki przednie - smarowanie mechanizmów

Post autor: dlugi66 »

:brawa: :piwo:
strażak-emeryt
Awatar użytkownika
jarry
Władca postów
Posty: 5698
Rejestracja: pn sty 17, 2011 15:04
Auto:: 1T1 '05, 521 '10, 542 '11
Imię:: Rołbert
Lokalizacja: Łódź
Podziękował: 584 razy
Otrzymał podziękowań: 828 razy

Re: Wycieraczki przednie - smarowanie mechanizmów

Post autor: jarry »

newcastle26 pisze:nosz cholera nie moge tego plastiku z pod szybia wyciagnac :(
a dlaczego trzeba deaktywowac APS?
1. spokojnie podważaj i wyjdzie

2. bo nie wiadomo w jakim stanie jest spoczynek wycieraczek i dlatego reset
pozdraVWiam, jarry
TEL. 66(osiem) 403 66(dziewięć)


"Frustra vivit, qui nemini prodest"

*PW wyłączone - proszę pisać na email
*moje auto http://touranklub.pl/forum/viewtopic.php?p=7898
*mój kanał YT - http://www.youtube.com/user/VWTouranPol ... ist&view=1
Awatar użytkownika
newcastle26
Użytkownik
Posty: 158
Rejestracja: pn paź 14, 2013 14:05
Auto:: Touran 1,9 BKC 2005
Imię:: Konrad
Lokalizacja: Ostrowiec
Podziękował: 18 razy
Otrzymał podziękowań: 8 razy

Re: Wycieraczki przednie - smarowanie mechanizmów

Post autor: newcastle26 »

dobra, zrobilem.
chociaz nie do konca sie udalo :(
dalem rade bez zdejmowania plastikowego podszybia :)
po zmontowaniu wszystkiego i daektywacji APS, wycieraczki mi nie dzialaja :(
problem pewnie w tym ze nie dokonca chyba zrobilem ta deaktywacje.
znalazlem pozycje: Alternating.... i ja odchaczylem.
ale pozniej w zakladce Recode Module nie mam: 1--5MO 955... itd (tak jak na zdjeciu jarrego), tylko dokladnie: 0--3CO 937 049 e -- Bordnetz-SG H47 1002 i pozycji Current coding: 01890F210004100000120C000000000000097F075C.
i nie wiem co wpisac w New coding:
moze wlasnie przez to mi nie dzialaja.


o Boze, sorry.
dzialaja, tylko wlaczalem je przy otwartej klapie. dopiero mnie oswiecilo :oops: :hahaha:

ale moze z tym New coding tez zrobilem blad, to poprosze o naprowadzenie na wlasciwe tory :)

-- 12 kwi 2016, o 21:53 --

dobra, udalo sie :)
troche mi zeszlo ale przy okazji posprzatalem garaz :hahaha:
mechanizm od strony kierowcy ledwo chodzil, od strony pasazera nie wiele lepiej.
teraz smigaja jak nowe :)
wielkie, wielkie dzieki :piwo:
robicie tu kawal dobrej roboty :super:
W życiu piękne są tylko chwile - RR
kazik12311
Początkujący
Posty: 15
Rejestracja: sob maja 21, 2016 23:26
Auto:: 1,9avq 2003
Imię:: lukasz
Lokalizacja: duszniki zdr
Podziękował: 1 raz
Otrzymał podziękowań: 2 razy

Re: Wycieraczki przednie - smarowanie mechanizmów

Post autor: kazik12311 »

witam
nie bede zakladal nowego watku
w moim touranie wycieraczka pasazera nie dziala
jak sprawdzic czy silniczek jest dobry lub tez spalony ???
kupilem silniczki z anglika i za nic nie dzialaja
jak sprawdzic te silniczki bez montowania czy sprawne sa ?sa tam 3piny i do ktorego minus a plus?
Awatar użytkownika
JustMar
Przeglądacz
Posty: 144
Rejestracja: czw cze 06, 2013 19:08
Auto:: 1,6 FSI GQG BAG
Imię:: Mariusz
Lokalizacja: Kraków / Wielka Wieś
Podziękował: 6 razy
Otrzymał podziękowań: 8 razy
Kontakt:

Re: Wycieraczki przednie - smarowanie mechanizmów

Post autor: JustMar »

:cze: Właśnie dzięki temu profesjonalnemu :super: opisowi naprawiłem zablokowaną lewą wycieraczkę :brawa: oczywiście prawa również otrzymała pełen serwis. Około dwóch godzin zajęło mi wybicie trzpienia z korpusu przy lewej stronie, prawa może 10 minut. Dlatego polecam tą obsługę okresowo. Zakładam ze było to zrobione w moim Touranku od nowości czyli po 13 latach :hahaha: Dobranoc.

P.S. jutro wstawię fotkę w jakim stanie był lewy trzpień wycieraczki, masakra :omatko:

-- 16 cze 2016, o 08:58 --

Fotostory :piwo:
Załączniki
20160615_195601_50_50.jpg
20160615_211148_50_50.jpg
20160615_211821_50_50.jpg
20160615_213028_50_50.jpg
BALONIK393
Posty: 1
Rejestracja: sob wrz 19, 2015 05:23
Auto:: vw touran
Imię:: grzegorz
Lokalizacja: Niemcy

Wycieraczki vw touran 2005

Post autor: BALONIK393 »

Jak dostac sie do mechanizmu wycieraczek.Ma ktos jakis schemat.
Awatar użytkownika
piotrekfire
Użytkownik
Posty: 216
Rejestracja: sob lis 10, 2012 14:39
Auto:: 2.0 Tdi BKD 2005 DSG 140+
Imię:: Piotrek
Lokalizacja: Bartoszyce
Podziękował: 15 razy
Otrzymał podziękowań: 23 razy

Re: Wycieraczki vw touran 2005

Post autor: piotrekfire »

Trzeba ze ściany grodziowej zdjąć wygłuszenie a później odkręcić jej czarną część
Awatar użytkownika
Młody
Posty: 4
Rejestracja: pt mar 11, 2016 17:34
Auto:: Vw Touran 1,9 TDi AVQ
Imię:: Tomasz
Lokalizacja: Racibórz
Otrzymał podziękowań: 1 raz

Re: Wycieraczki przednie - smarowanie mechanizmów

Post autor: Młody »

U mnie smarowanie już za wiele nie pomogło i chyba mi silniczki umarły.
Jako że mam mechanizm na dwóch silniczkach zapytam czy ktoś kiedykolwiek próbował podmienić te silniki na inne z Seata bądź innego Vw o kodzie silniczków innym niż jak u mnie 1T0955199B oraz 1T0955120 na inne ... 955119., ... 955120.
Czy to będzie działało jeśli przeloze inne silniki do moich mechanizmów?
Awatar użytkownika
marcyb3
Expert
Posty: 1236
Rejestracja: sob kwie 04, 2015 22:36
Auto:: Touran 1,9 105 KM,2007r
Imię:: Marcin
Lokalizacja: Jastrowie
Podziękował: 141 razy
Otrzymał podziękowań: 182 razy

Re: Wycieraczki przednie - smarowanie mechanizmów

Post autor: marcyb3 »

Kolego wyczyść dobrze trzpień I będzie działać jak nowe. Przerabialem to ostatnio . Wycieraczki już nie działały ,po wyczyszczeniu wszystko śmiga aż miło

Wysłane z mojego SM-J100H przy użyciu Tapatalka
Jestem Marcin z Jastrowia
był
VW Touran 2,0 TDI AZV 100 KW z 2003 r czarny
VW Touran 1,9 TDI BKC 77 KW z 2005 r bordowy
VW Touran 1,9 TDI BLS 77 KW z 2007 r siwy
Jest
VW Touran 1,6 TDI CAYC 77KW z 29,12,2010 r Mocca
Awatar użytkownika
Młody
Posty: 4
Rejestracja: pt mar 11, 2016 17:34
Auto:: Vw Touran 1,9 TDi AVQ
Imię:: Tomasz
Lokalizacja: Racibórz
Otrzymał podziękowań: 1 raz

Re: Wycieraczki przednie - smarowanie mechanizmów

Post autor: Młody »

Wyczyscilem i sam mechanizm chodzi jak zegareczek.
Problem ze mój silnik lewej wycieraczki czasem chyba nie nadarzy i prawa ją popycha. Wtedy przestają działać całkowicie lub chodzą jedynie do połowy szyby. Pojawia się błąd w module komfortu "przeciążenie silnika wycieraczek" i nie pisze którego. Poza tym widzę że w lewym już ktoś był przedemna i zgubił zapinke. Jako że z lewym problemu z dostępnością niema to prawy jest już problematyczny do zdobycia. Dlatego też myślę o podmianie samych silników z Seata lub innego Vw na oryginalnych mechanizmach Tourana. Myślę że silniki będą takie same a jedynie mechanizmach konstruktorzy sobie robili nastawy pod auto ale mogę się mylić i dlatego ktoś mądry musi mnie uświadomić. Jestem tylko człowiekiem i mogę się mylić
ODPOWIEDZ