Czy to prawda, że albo hak od dilera albo problemy?

Miejsce do prezentowania własnych modyfikacji - co ulepszyliśmy, usprawniliśmy i chcemy podzielić się tym z innymi.
Beniuchnek
Kandydat
Posty: 5
Rejestracja: sob lis 04, 2023 15:07
Auto:: Touran 2.0 TDI 2023
Imię:: Piotr
Lokalizacja: Robakowo

Czy to prawda, że albo hak od dilera albo problemy?

Post autor: Beniuchnek »

Dzień dobry wszystkim,

Noszę się z zakupem Tourana 2.0 TDi (7 os.) rozważam dwie wersje używkę lub nowy. Dziś byłem u dilera w Poznaniu (Rzepecki). Sprzedawca powiedział mi, że VW na Polskę robi tak elektrykę w Touranach, że jak nie weźmie się z hakiem od dilera (koszt + 4800 zł) to są problemy z samodzielnym montażem. Opowiedział mi historię nówki Passata, do którego nie dali rady założyć haka bo cośtam (już pomijam że wiązki nie ma, ale też jakieś problemy z modułem). Zaznaczam, że nie jestem maechanikiem i musiałbym dać auto do montaży do firmy hakowej.

Pomóżcie proszę z odpowiedzią czy faktycznie jest taki problem z montażem haka. Gdybym brał używke to tak 2019 rok. Ale muszę mieć pewność, że hak da się założyć. Nie musi być to hak chowany, może być zwykły - przykręcany na 2 śruby.
Kaki
Przeglądacz
Posty: 82
Rejestracja: czw cze 22, 2017 09:20
Auto:: 1T3 2.0 TDI 2011
Imię:: Kacper
Lokalizacja: Kraków
Podziękował: 5 razy
Otrzymał podziękowań: 9 razy
Kontakt:

Re: Czy to prawda, że albo hak od dilera albo problemy?

Post autor: Kaki »

Ja bym sie bardziej martwił o 'gwarancję'

Montując hak w nowym aucie (po za ASO) tracisz gwarancje na elektrykę, perforacje nadwozia, a i na silnik/skrzynię pewnie też znajdą paragraf.
Beniuchnek
Kandydat
Posty: 5
Rejestracja: sob lis 04, 2023 15:07
Auto:: Touran 2.0 TDI 2023
Imię:: Piotr
Lokalizacja: Robakowo

Re: Czy to prawda, że albo hak od dilera albo problemy?

Post autor: Beniuchnek »

W międzyczasie potwierdziłem w salonie. Jeśli w tej chwili (w Polsce tak jest w innych krajach niekoniecznie) nie zamówisz w swoim VW fabrycznego haka to auto jest bez homologacji na hak/przyczepę. W polach F i O w dowodzie rejestracyjnym nie będzie danych dot. uciągu, masy przyczepy. Będą tam kreski. Haka nie można zamontować poza VW (tj. można ale nie zarejestruje się go bo auto nie ma homologacji). Można wykreskowanym DR zgłosić się do VW i uzyskać u nich hak i homologację - koszt 8-10 tyś PLN.

Dla aut mających O i F w DR wypełnione (sprowadzone lub starsze z PL) nie ma problemu z montażem haka i bez utraty gwarancji jeśli zamontuje się wiązkę i moduł dedykowany do VW uznanych producentów np. Westfalia itp.

Zwracajcie uwagę na DR jeśli myślicie o haku w VW.
Awatar użytkownika
marek_bog
Kandydat
Posty: 7
Rejestracja: pn lut 26, 2024 15:13
Auto:: Touran 1.5 TSI DSG7 2024
Imię:: Marek
Lokalizacja: Kraków

Re: Czy to prawda, że albo hak od dilera albo problemy?

Post autor: marek_bog »

Beniuchnek pisze:W międzyczasie potwierdziłem w salonie. Jeśli w tej chwili (w Polsce tak jest w innych krajach niekoniecznie) nie zamówisz w swoim VW fabrycznego haka to auto jest bez homologacji na hak/przyczepę. W polach F i O w dowodzie rejestracyjnym nie będzie danych dot. uciągu, masy przyczepy. Będą tam kreski. Haka nie można zamontować poza VW (tj. można ale nie zarejestruje się go bo auto nie ma homologacji). Można wykreskowanym DR zgłosić się do VW i uzyskać u nich hak i homologację - koszt 8-10 tyś PLN.

Dla aut mających O i F w DR wypełnione (sprowadzone lub starsze z PL) nie ma problemu z montażem haka i bez utraty gwarancji jeśli zamontuje się wiązkę i moduł dedykowany do VW uznanych producentów np. Westfalia itp.

Zwracajcie uwagę na DR jeśli myślicie o haku w VW.
A skąd takie bajki? To jest absolutnie nieprawda.
Awatar użytkownika
wesol
Władca postów
Posty: 4953
Rejestracja: wt maja 10, 2016 08:19
Auto:: touran BLS i 2x CAYC
Imię:: Pawel
Lokalizacja: Goleniów
Podziękował: 21 razy
Otrzymał podziękowań: 418 razy

Re: Czy to prawda, że albo hak od dilera albo problemy?

Post autor: wesol »

Nieprawda. Są auta co mają dane haka a gaja nie mają fizycznie założonego. Ojciec miał auto bez wagi wpisanej dla przyczepy z hamulcem a hak ori zakładany przy zakupie auta. Ale waga dla przyczepki lekkiej bez hamulca już była.
1T2 BLS oraz 2x 1T3 CAYC
Beniuchnek
Kandydat
Posty: 5
Rejestracja: sob lis 04, 2023 15:07
Auto:: Touran 2.0 TDI 2023
Imię:: Piotr
Lokalizacja: Robakowo

Re: Czy to prawda, że albo hak od dilera albo problemy?

Post autor: Beniuchnek »

marek_bog pisze:
Beniuchnek pisze:W międzyczasie potwierdziłem w salonie. Jeśli w tej chwili (w Polsce tak jest....

A skąd takie bajki? To jest absolutnie nieprawda.
To są informacje od dilera VW. Rzepecki Mroczkowski Poznań. I czy dobrze się rozumiemy? Co uważasz że jest bajką, czy A) to że nowy VW z polskiego salonu będzie miał pusto w DR w parametrach przyczepy/uciągu jeśli kupujesz bez haka fabrycznego, czy to że B) jak masz w DR pusto w parametrach przyczepy/uciągu to nie założysz sobie haka bez dodatkowej homologacji co jest nieopłacalne/niewykonalne (to potwierdziłem w największej firmie hakowej w Poznaniu)
Awatar użytkownika
marek_bog
Kandydat
Posty: 7
Rejestracja: pn lut 26, 2024 15:13
Auto:: Touran 1.5 TSI DSG7 2024
Imię:: Marek
Lokalizacja: Kraków

Re: Czy to prawda, że albo hak od dilera albo problemy?

Post autor: marek_bog »

Beniuchnek pisze:
marek_bog pisze:
Beniuchnek pisze:W międzyczasie potwierdziłem w salonie. Jeśli w tej chwili (w Polsce tak jest....

A skąd takie bajki? To jest absolutnie nieprawda.
To są informacje od dilera VW. Rzepecki Mroczkowski Poznań. I czy dobrze się rozumiemy? Co uważasz że jest bajką, czy A) to że nowy VW z polskiego salonu będzie miał pusto w DR w parametrach przyczepy/uciągu jeśli kupujesz bez haka fabrycznego, czy to że B) jak masz w DR pusto w parametrach przyczepy/uciągu to nie założysz sobie haka bez dodatkowej homologacji co jest nieopłacalne/niewykonalne (to potwierdziłem w największej firmie hakowej w Poznaniu)
Obie te tezy są nieprawdziwe.
3 tygodnie temu odebrałem nowego Tourana (służbowego) i niestety nie ma on haka, a jest mi niezbędny do ciągnięcia przyczepy kempingowej, ale też pod platformę rowerową. Piszę, że niestety, bo taki już był w końcówce produkcji i nic nie mogłem na to poradzić, gdybym mógł, to bym go dołożył.
Jednak po pierwsze w DR mam wpisane wartości, które są podane w katalogu (750/1500kg) - a zaznaczam, że nie mam haka, po drugie przed zakupem auta salon mi potwierdził możliwość założenia haka do mojej sztuki oraz podał cenę takiej usługi (nawiasem 3 inne salony, gdzie również były dostępne Tourany od ręki tak samo mi potwierdziły taką możliwość w ich sztukach w podobnej cenie). I tu drugie niestety - jest drożej niż ten fabryczny (ale nie aż tak, jak pisałeś), w dodatku fabryczny jest zwalniany elektrycznie, a dokładany na kluczyk. Najważniejsze jednak jest to, że mam w DR (i w homologacji) odpowiednie wpisy dotyczące wagi przyczepy holowanej i że mogę hak założyć bez konieczności wprowadzania poważnych zmian (o których zapewne piszesz np. większa chłodnica, czy jakieś dodatkowe wentylatory, bo właśnie do takich zmian się ten problem lubi sprowadzać).
Druga teza też nie jest prawdziwa, bo nawet jeśli masz w homologacji i w DR wpisane "---", to jeszcze nie oznacza, że nie można założyć haka. To oznacza, że nie można nic holować, a to nie jest to samo. Są specjalne "haki" - piszę w cudzysłowie, bo one nie spełniają definicji haka holowniczego, które są dedykowane wyłącznie pod platformę rowerową, ale nic nim nie wolno ciągnąć (mają podany zerowy uciąg). Mają z boku taki mały wypustek metalowy na kuli, żeby zaczep przyczepy nie wszedł, czasem ten wypustek jest chowany palcem.

Natomiast zgoda co do tego, że niestety jest teraz taki trend, żeby coś z tymi możliwościami pociągowymi kombinować. I jak kiedyś auto miało hak, albo go nie miało, to teraz jest trzecia opcja - przygotowanie pod założenie haka. I jeśli w konfiguratorze taka opcja występuje, a jej nie weźmiesz, to masz opisany przez siebie przypadek, że albo nie da się haka założyć, albo koszty będą na tyle kosmiczne, że prawie każdemu się odechce (wspomniane przeze mnie większe chłodnice, wentylatory, czujniki itp.). Touran natomiast takiej opcji w cenniku i w konfiguratorze nie ma, ale bodajże nowy Passat już tak.

A już całkiem osobną sprawą jest fakt, że montując hak fabrycznie, to pomimo wtyczki 13-PINowej i tak to się pod przyczepę kempingową nie nadaje, bo jest tylko 8 PINów wykorzystanych i trzeba wiązkę ciągnąć na nowo i dokładać dodatkowy moduł do obsługi kolejnych 4 PINów, więc poniekąd dokładanie haka (w ASO) po zakupie, jeśli to tylko faktycznie jest możliwe, a w przypadku Tourana jest, może być lepszym pomysłem (o ile uda się to odpowiednio wyjaśnić osobie, która hak i wiązkę będzie zakładać - co wcale takie oczywiste nie jest), bo od razu zrobią to dobrze. Analogicznie same 12 PINów nie wystarczy mieć podpiętych, te 4 dodatkowe muszą mieć znacznie większe przekroje, a fabrycznie oczywiście nie mają.
To się jednak tyczy tylko przyczepy kempingowej, pod towarówkę i platformę 8 PINów wystarczy.
Beniuchnek
Kandydat
Posty: 5
Rejestracja: sob lis 04, 2023 15:07
Auto:: Touran 2.0 TDI 2023
Imię:: Piotr
Lokalizacja: Robakowo

Re: Czy to prawda, że albo hak od dilera albo problemy?

Post autor: Beniuchnek »

No cóż. Ja nie mogę powiedzieć jak byłoby w DR od Rzepeckiego, ale tak mówił mi sprzedawca i rozkładał przepraszająco ręce (tzn że taka jest polityka VW na rynek polski tj. nie zamawiasz haka w fabryce dostajesz auto bez homologacji na ciągnięcie). Nie mogę wykluczyć, że to nieprawda i tylko ma zachęcić do wzięcia haja u nich (koszt ok 4500 PLN) bo ostatecznie nie kupiłem tego samochodu. Zamawiałem w listopadzie i miał być na luty. W lutym mi powiedzieli, że będzie na maj. Kupiłem używanego z Niemiec z hakiem fabrycznym. Zwalnianym wajchą z komory bagażnika. Ma 13 pinów. Rocznik 2020.
Awatar użytkownika
wesol
Władca postów
Posty: 4953
Rejestracja: wt maja 10, 2016 08:19
Auto:: touran BLS i 2x CAYC
Imię:: Pawel
Lokalizacja: Goleniów
Podziękował: 21 razy
Otrzymał podziękowań: 418 razy

Re: Czy to prawda, że albo hak od dilera albo problemy?

Post autor: wesol »

Większość marek nie ma homologacji na hak w autach typu coupe. Ale parę widziałem które niby nie powinny mieć ale jakoś to auto właściciel zarejestrował i tyle.
1T2 BLS oraz 2x 1T3 CAYC
Awatar użytkownika
marek_bog
Kandydat
Posty: 7
Rejestracja: pn lut 26, 2024 15:13
Auto:: Touran 1.5 TSI DSG7 2024
Imię:: Marek
Lokalizacja: Kraków

Re: Czy to prawda, że albo hak od dilera albo problemy?

Post autor: marek_bog »

Beniuchnek pisze:No cóż. Ja nie mogę powiedzieć jak byłoby w DR od Rzepeckiego, ale tak mówił mi sprzedawca i rozkładał przepraszająco ręce (tzn że taka jest polityka VW na rynek polski tj. nie zamawiasz haka w fabryce dostajesz auto bez homologacji na ciągnięcie). Nie mogę wykluczyć, że to nieprawda i tylko ma zachęcić do wzięcia haja u nich (koszt ok 4500 PLN) bo ostatecznie nie kupiłem tego samochodu. Zamawiałem w listopadzie i miał być na luty. W lutym mi powiedzieli, że będzie na maj. Kupiłem używanego z Niemiec z hakiem fabrycznym. Zwalnianym wajchą z komory bagażnika. Ma 13 pinów. Rocznik 2020.
To ja jestem zaprzeczeniem tego. Jak pisałem, w kilku salonach mi potwierdzili (po sprawdzeniu, nie od ręki) możliwość założenia haka do Touranów, które mieli fizycznie na placu lub w transporcie. W każdym jednym przypadku była taka możliwość, a dodatkowo jak pisałem Touran nie ma wśród opcji przygotowania pod hak. Więc ten problem go nie powinien dotyczyć.
Ps. To, że masz 13 PINów nie znaczy, że wszystkie są podłączone. Sprawdzałeś miernikiem PINy 9, 10, 11 i 12? Nawet jeśli są, to też nie wiadomo jakie są przekroje, a tymi PINami może płynąć naprawdę duży prąd. Bywa, że upalają się gniazda (te gorsze/tańsze)! A może poprzednik to ogarnął porzadnie?
Awatar użytkownika
jacek j
Przeglądacz
Posty: 56
Rejestracja: wt mar 23, 2021 10:49
Auto:: Touran 1T3 2.0 2013
Imię:: Jacek
Lokalizacja: Kielce
Otrzymał podziękowań: 1 raz

Re: Czy to prawda, że albo hak od dilera albo problemy?

Post autor: jacek j »

A jednak.
Nowa Skoda, brak wypełnionych rubryk umożliwiających dołożenie haka. Więc grupa VW idzie w tym kierunku że albo u nich, albo wcale. Podobno w nowych autach jest tak coraz częściej
ODPOWIEDZ