2014.10.08 - dodany opis podłączenia przekaźnika dla gaszenia od ręcznego
2013.10.23 - dodany Golf V
2012.10.27 - dodany Touran po lifcie 1T2
Zawsze byłem zwolennikiem świateł do jazdy dziennej (DRL - Daytime Running Lights) ale długo nie mogłem znaleźć tych właściwych

- zmniejszone zużycie energii ergo mniejsze spalanie
- długa żywotność diod i wydłużenie czasu pomiędzy wymianami żarówek mijania lub palników ksenonowych (w tym ostatnim przypadku olbrzymia oszczędność w złotówkach)
- pozytywny wpływ na środowisko (mniej spalin, mniej śmieci)
- lepsza widoczność samochodu szczególnie z większych kątów, światła mijania jak wiadomo mają charakterystykę świecenia w dół i na prawo (przy prawostronnym ruchu)
- and last but not least
czasem się udaje że instalacja DRL dodaje autu uroku (tu oczywiście od razu trzeba zaznaczyć że nie zawsze tak jest, czasem różne DRL-potworki można na drodze spotkać)
Kliknij aby zobaczyć przykładowe oferty
Średnica LEDów jest pod otwór 19mm z kołnierzem 22mm lub pod otwór 30mm z kołnierzem 34mm. Jeśli planujesz montaż tam gdzie ja to zwróć uwagę że tylko te mniejsze 19mm się tam zmieszczą.
Montaż jest bardzo łatwy i ciężko coś spierniczyć


Na początek zdjęcie jak wygląda zestaw po rozpakowaniu, widać m.in. załączoną otwornicę, sterownik, wiązki diod

Tutaj pokazuję szablony jakie wykonałem samodzielnie, po lewej do Tourana, po prawej do Opla Astry, zrobiłem również montaż w Skodzie Fabii a szykuje się kolega z Kia Ceed


Zaczynamy od zdjęcia zderzaka, do odkręcenia kilka wkrętów Torx 25 w nadkolach oraz od spodu zderzaka, 6 śrub Torx 30 w okolicach "grilla", jeśli jesteś ciekaw gdzie dokładnie to więcej zobaczysz w moim manualu odnośnie przeróbki Webasto http://touranklub.pl/forum/viewtopic.php?t=28

Przymiarka szablonu, wszystko gra



Tutaj pokazałem jak to wypadnie od środka

Ostrym szpikulcem zaznacz miejsce do wiercenia

Następnie zdejmij otwornicę i nawierć samym pilotem zderzak, jeśli nie zdejmiesz otwornicy to są duże szanse że wpadnie ci pilot po przewierceniu i zarysujesz otwornicą zderzak !!!

Zderzak po nawierceniu pilotem

Wiercenie otwornicą

Delikatna obróbka pilnikiem okrągłym

Wciśnięte kołnierze w zderzak

Włożone soczewki rozpraszające oraz wkręcone diody w kołnierze, widok od tyłu

Skręcone diody, widok od przodu

Przewody dołączyłem do przewodów od halogenów, jeśli nie masz halogenów użyj np. kleju na gorąco aby ustalić przebieg okablowania

W Bordnetzu z wtyczki A/7 wziąłem +12V na przednie lewe światło postojowe, oczywiście nie zapomnij zaizolować miejsca połaczenia taśmą izolacyjną


Z licznika pobrałem sygnał z włącznika lampki zaciągniętego hamulca ręcznego, pin T/6 kolor brązowo/żółty BR/GE (wykorzystam go później do automatycznego gaszenia DRL gdy zaciągnięty ręczny)

Gaszenie świateł DRL po zaciągnięciu hamulca postojowego/ręcznego
Regulacje unijne m.in. dotyczące gaszenia DRL na ręcznym - http://www.unece.org/fileadmin/DAM/tran ... r48r6e.pdf, strona 73, punkt 6.19.7.1
"6.19.7.1. The daytime running lamps shall be switched ON automatically when the device
which starts and/or stops the engine is in a position which makes it possible for
the engine to operate. However, daytime running lamps may remain OFF while
the automatic transmission control is in the park or neutral position, while the
parking brake is applied or after the propulsion system is activated but the vehicle
was not set in motion for the first time.
The daytime running lamps shall switch OFF automatically when the front fog
lamps or headlamps are switched ON, except when the latter are used to give
intermittent luminous warnings at short intervals. 14/
Furthermore, the lamps referred to in paragraph 5.11. are not switched ON when
the daytime running lamps are switched ON."
Dokładamy przekaźnik, styki przekaźnika połącz w następujący sposób:
30 - zasilanie np. z bezpiecznika SC1
85 - zasilanie np. z bezpiecznika SC1 (najprościej zwieramy ze stykiem 30)
86 - masa z licznika z pinu 6, zadziała po zaciągnięciu ręcznego
87 - nie podłączony
87a - przewód czerwony zasilający moduł DRL

Czego nie widać na zdjęciach:
- dołożyłem bezpiecznik SC1 o wartości 7,5A, zasiliłem z niego DRL oraz lusterko samościemniające (szczegóły w manualu lusterka)
- trzy kable czyli +12V z zacisku "15" bezpiecznik SC1, sygnał postojówki Bordnetz A/7, sygnał ręcznego licznik T/6 przeciągnąłem do komory silnika otworem w grodzi w gumie nad lewą stopą kierowcy
- minus wziąłem chwilowo z klemy akumulatora
- sterownik od DRLów podłączony: czerwony kabel do zasilania z bezpiecznika SC1, czarny do minusa aku, niebieski do sygnału z Bordnetza A/7, sygnał ręcznego na razie nie podłaczony (przez przekaźnik będzie w przyszłości odłączał zasilanie LEDów)
Logika działania: włącznik świateł na "0" lub na "AUTO" w ciągu dnia - świecą LEDy, włącznik świateł na innych pozycjach - DRL wygaszone świecą się wybrane żarówki
Niektórzy zakupili inne zestawy DRL i raportują że po podaniu sygnału z pozycji na niebieski przewód LED nie wygaszają się całkowicie, w tym zestawie automat jest siakiś lepsiejszy bo bez pudła gasi LEDy całkowicie

Gdybyście jednak napotkali w swoich montażach taki problem to należy podłączyć dowolny przekaźnik samochodowy zwierno-rozwierny np. P561 (koszt kilku złotych)
Styki przekaźnika połącz w następujący sposób:
30 - zasilanie np. z bezpiecznika SC1
85 - masa
86 - sygnał z postojówek, u mnie z Bordnetza A/7
87 - nie podłączony
87a - przewód czerwony zasilający moduł DRL

Przy takim montażu przewód niebieski modułu sterownika DRL pozostawiasz nie podłączony, przewód czarny sterownika DRL łączysz do masy pojazdu.
Zmrok to nie najlepsza pora aby demonstrować jakiekolwiek światła a już na pewno nie DRL, później zrobię zdjęcia w słoneczny dzień

Światła dzienne w całej okazałości, zwróć uwagę na zdynamizowanie sylwetki auta oraz na zgodność linii świateł z przetłoczeniami na masce


Zdjęcie z dużego kąta bocznego, widać jak doskonale radzą sobie soczewki rozpraszające


Dzisiaj tj. 13 lipca 2012 w piątek (że się nie bał skubany


Ostatnio podjechał "baron1" i zażyczył sobie montaż LEDów jarry's Style w polifcie. Nie wypadało odmówić


Kolega podpatrzył i mu się zamarzyło w KIA Ceed, zrobione


Dziś tj. 23.10.2013 w końcu zrobiłem DRLe w nowym naszym nabytku rodzinnym tj. VW Golf V
Zrobiłem zasilanie na przekaźniku z odłączaniem gdy jest zaciągnięty hamulec ręczny, efekt końcowy bardzo mi się podoba


Oznaczenia homologacyjne są oczywiście na każdej soczewce

Rzut oka na przepisy

I jeszcze nowości DRL firmy Hella na 2012 rok

Linki do innych manuali i artykułów na forum Touran Klub Polska
http://touranklub.pl/forum/viewtopic.php?p=39016#39016
Jak zrobić sobie łatwo zrzut tego manuala lub innych stron WWW?
Często możesz chcieć zrobić sobie zrzut strony aby móc ją przeglądać szczególnie w momencie gdy jest brak internetu. Na przykład robisz coś w aucie przy pomocy VCDSa i masz internet wyłączony lub jesteś poza zasięgiem a chciałbyś coś doczytać z mojego lub innego manuala.
Najprościej jest zapisać stronę WWW w postaci jednego zarchiwizowanego pliku wraz ze zdjęciami.
Do Firefoxa trzeba doinstalować wtyczkę np. Mozilla Archive Format i z menu Plik wybrać opcję Zapisz jako "MAFF".

W Internet Explorerze wybierasz opcję Zapisz jako... "MHT".

Później już możesz łatwo przenosić i przeglądać w ten sposób zapisane strony bez połączenia z internetem.
Jeśli uważasz, że warto było poświęcić czas na napisanie tego manuala i chcesz dać znać o tym autorowi to postaw mu PIWO

