Strona 1 z 2

Tylne szyby z manualnych na elektryczne - magistrala LIN

: wt sie 19, 2014 08:11
autor: rzutnik
Jeffik w swoim manualu opisał montaż elektrycznych szyb z tyłu. Nie będę powielał części, która się powtarza. Zainteresowanych odsyłam do manuala jeffika. W moim manualu przedstawię różnice w połączeniach sterowania tylnych drzwi w oparciu o magistralę LIN zamiast magistrali CAN.
Volkswagen zmienił sposób podłączenia sterowników w tylnych drzwiach - według Elsy od listopada 2008.
Schemat podłączenia po zmianach:
Obrazek
Aby szyby działały po nowemu należy dociągnąć zasilanie do pinów 22 oraz 26 w słupkach tylnych drzwi (numery pinów 000 979 226 E). W przypadku drzwi bez elektrycznych szyb pin 26 jest wykorzystany do sterowania silnikiem centralnego zamka więc przewód, który tam dochodzi należy odciąć i do tego pinu podłączyć zasilanie (bez tego sterownik elektrycznych szyb nie zadziała). Według schematu piny 22 i 26 powinny być zasilane z różnych bezpieczników ale w związku z tym, że dociągnąłem do słupków po jednym przewodzie zasilającym oba piny zasiliłem z tego samego przewodu.
Dodatkowo należy połączyć pin 6 ze słupka przednich drzwi z pinem 6 w słupku tylnych drzwi (magistrala LIN pomiędzy sterownikami) - przednie lewe z tylnymi lewymi oraz przednie prawe z tylnymi prawymi (numer pinu 000 979 132E) . U mnie w przednich drzwiach (w wiązce elektrycznej przednich drzwi) pin 6 w słupku był już połączony ze sterownikiem. Gdyby tego przewodu nie było to należy pin 15 ze złącza 20-pinowego sterownika w przednich drzwiach podłączyć do słupka przednich drzwi do pinu 6. Przewody magistrali CAN nie są wymagane w tylnych drzwiach.
Po wykonaniu połączeń pozostaje kodowanie - kodujemy tak jak podał jeffik w swoim manualu tj. gateway bajt 2 zaznaczamy bit 5 (Door Electronics - Rear Left) i bit 6 (Door Electronics - Rear Right) oraz w module komfortu bajt 14 bit 2 (Rear Power Windows Installed).

Ponadto w module komfortu zaznaczamy opcję Rear Door Control Module via LIN - bajt 17 bit 6.

Obrazek

W sterownikach obu przednich drzwi aktywujemy opcję "5-Door Chassis" - do aktualnego kodowania dodajemy 128.

Obrazek

Po tych zabiegach kasujemy ewentualne błędy powstałe w wyniku przełączania i tylne szyby działają prawidłowo - wszystko działa z panelu kierowcy, centralny komputer widzi sterowniki w tylnych drzwiach więc potrafi nimi sterować (domykanie, otwieranie i zamykanie z pilota).

W moim Touranie z przodu miałem sterowniki lewy: 1T0 959 701 M oraz prawy: 1T0 959 702 M natomiast na tył kupiłem lewy: 1K0 959 703 J oraz prawy: 1K0 959 704 J. Numerów wiązek elektrycznych tylnych drzwi nie odpisałem ale łatwo je poznać gdyż w wiązce jest przewód z pinu 6 (LIN) natomiast nie ma obsadzonych pinów 4 i 5 (CAN) we wtyczce do słupka.
Pozostawiłem u siebie tapicerkę tylnych drzwi - wyciąłem otwór na przełącznik - rozmiar otworu 5,3 x 2,4cm natomiast otwór po korbce zaślepiłem plastikowym okrągłym dekielkiem fi 4cm (taki do okrągłych profili metalowych).

Gdyby ktoś chciał w tylnych drzwiach dołożyć oświetlenie otwartych drzwi oraz oświetlenie przestrzeni pod drzwiami to żarówki/diody LED podłączamy pod piny 14 (zasilanie - pin numer 000 979 019E) oraz 9 (masa) w sterowniku tylnych drzwi. Dodatkowo w sterownikach tylnych drzwi aktywujemy opcję Door Exit/Warning Light Installed - do aktualnego kodowania dodajemy 64.
Obrazek


Pod adresem znalazłem informację odnośnie modeli sterowników drzwi. W GEN3 doszło dodatkowe połączenie - magistrala LIN i sterowniki z GEN1 i GEN2 nie będę współpracować z GEN3 i na odwrót w związku z czym musimy dobrać odpowiednie sterowniki w zależności od tego jakie sterowniki już mamy.

GEN1 i GEN2 współpracują ze sobą zamiennie
GEN3 współpracuje tylko z GEN3
Image

Re: Tylne szyby z manualnych na elektryczne - magistrala LIN

: pn mar 13, 2017 19:46
autor: andreass211
a gdzie mase dajemy?

Re: Tylne szyby z manualnych na elektryczne - magistrala LIN

: pn mar 13, 2017 21:42
autor: spacewalker
andreass211 pisze:a gdzie mase dajemy?
masa zawsze w srodku auta, bo w drzwiach przez zawias nie zawsze może zatrybić, więc ciagną do środka do auta

Re: Tylne szyby z manualnych na elektryczne - magistrala LIN

: pn mar 13, 2017 22:43
autor: andreass211
chodziło mi bardziej o pin bo na schemacie podanym jest niewidoczne

Re: Tylne szyby z manualnych na elektryczne - magistrala LIN

: pn mar 13, 2017 23:13
autor: yox
żadnej masy nie podłaczasz, dajesz tylko 1 x zasilanie i CAN L i CAN H oraz odp. wiązka tylnych drzwi lub 2 x zasilanie i 1 x LIN również z odp. wiązką... jak w manualu powyżej :)

Re: Tylne szyby z manualnych na elektryczne - magistrala LIN

: pn mar 13, 2017 23:17
autor: turek
andreass211 pisze:chodziło mi bardziej o pin bo na schemacie podanym jest niewidoczne
Wymiana na BCMa w1t1 i trzeba zmieniać na lin???
oc to chodzi? :mrgreen:

Z tego co pamiętam to tak jak wyżej yox napisal "żadnej masy nie podłaczasz, dajesz tylko 1 x zasilanie i CAN L i CAN H oraz odp. wiązka tylnych drzwi " i silnik 1 gen., zasilanie stałe i tyle

Re: Tylne szyby z manualnych na elektryczne - magistrala LIN

: wt mar 14, 2017 07:27
autor: andreass211
turek pisze:
andreass211 pisze:chodziło mi bardziej o pin bo na schemacie podanym jest niewidoczne
Wymiana na BCMa w1t1 i trzeba zmieniać na lin???
oc to chodzi? :mrgreen:

Z tego co pamiętam to tak jak wyżej yox napisal "żadnej masy nie podłaczasz, dajesz tylko 1 x zasilanie i CAN L i CAN H oraz odp. wiązka tylnych drzwi " i silnik 1 gen., zasilanie stałe i tyle
znaczy stare silniki mogą zostać?

Re: Tylne szyby z manualnych na elektryczne - magistrala LIN

: wt mar 14, 2017 19:13
autor: turek
andreass211 pisze:znaczy stare silniki mogą zostać?
2 i 3 gen. nie będą działać u ciebie, bynajmniej ja tak miałem :mrgreen:

Re: Tylne szyby z manualnych na elektryczne - magistrala LIN

: wt mar 14, 2017 19:37
autor: spacewalker
turek pisze:
andreass211 pisze:znaczy stare silniki mogą zostać?
2 i 3 gen. nie będą działać u ciebie, bynajmniej ja tak miałem :mrgreen:
to które działają .....jak GEN 3 to ostatnie jakie były do Tourana

Re: Tylne szyby z manualnych na elektryczne - magistrala LIN

: wt mar 14, 2017 19:59
autor: andreass211
Ma ktoś bcm ze silnikami 1 gen i dziala zamek?

Re: Tylne szyby z manualnych na elektryczne - magistrala LIN

: wt mar 14, 2017 20:12
autor: mariusz788004
Ja u siebie mam już 3 generacji silniczki sterowane linem...tak sobie myślę że można wykorzystać silniczki 1 generacji.trzeba by bylo wykorzystać piny pozostałe z komforu ( czyli tył zamki) i podpiąć do bcm w piny odpowiadające za drzwi tył np.caddy...oczywiście to moje przemyślenie. Sugestie.

Re: Tylne szyby z manualnych na elektryczne - magistrala LIN

: wt mar 14, 2017 22:13
autor: turek
Wszystko będzie działać jak podłączysz tak jak rzutnik w pierwszym poście opisał bo jak by nie patrzeć odmłodziłeś swoje auto i teraz potrzebujesz silniki 3gen. i podłączenie po lin
(trzeba było pisać że dołożyłeś BCM i zonk z szybami) ;)

Re: Tylne szyby z manualnych na elektryczne - magistrala LIN

: wt mar 14, 2017 22:57
autor: yox
.. tak na przód musi być min. 3 GEN, po zmianie na BCM, ale tył zostawiłbym narazie po CAN-nie czyli stare, jesli bedzie problem wtedy na tył 3 GEN i podłaczyć po LIN zgodnie z manualem kolegi rzutnik

... piszę to dlatego, ze ja dokładałem tył, ale z przodu mam MIN 3GEN, natomiast z tyłu 2 GEN wszystko podłączone po CAN i działa :)

Re: Tylne szyby z manualnych na elektryczne - magistrala LIN

: czw mar 16, 2017 22:18
autor: andreass211
no i zamki 3 gen. założone troszkę roboty jest bo od zamka wszystkie kable białe są 5 szt albo zdjąć blachę trzeba albo jak ja szukanie kabli łącząc się z kostką która była połączona do komfortu miernikiem,do Lin wykorzystałem kabelek z Cana narazie działa.

Re: Tylne szyby z manualnych na elektryczne - magistrala LIN

: pt maja 05, 2017 23:39
autor: michuwlkp
jestem po montażu elektryki szyb z tyłu, szyby działają, zamki działają, lecz nie ma komunikatu na liczniku o otwartych drzwiach z tyłu, przy czym nie zapala się oświetlenie. dodam iż sterowniki przód pierwszej generacji tylne drugiej

w blokach pomiarowych pokazuje prawidłowo kiedy drzwi otwarte i kiedy zamknięte, co należy zakodować ażeby wyświetlało prawidłowo