Słowem wstępu - zbezcześciłem swojego Tourana




W sumie postanowiłem napisać ten wątek dla potomnych, aby pozostał o tym jakiś ślad.
Problem został niedawno rozpoznany i dotyczy regeneracji manualnych skrzyni biegów - jeśli oddajesz swoją oryginalną skrzynie, a otrzymujesz taką zregenerowaną to najpewniej możesz mieć w niej dosłownie wszystko: 1 bieg od Leona, 2 bieg od Octavii, 3 bieg od Golfa, aaaa różnie tak... co tam udało się uzyskać po rozbiórce innych skrzyń biegów skupionych na złomie lub od stacji demontażu pojazdów lub dostać od klientów właśnie na wymianie skrzyni. W takim przypadku na oznaczenie kodowe skrzyni biegów na obudowie nie ma nawet co patrzeć. To nie jest tak, że ludzie którzy zajmują się szeroko pojętą regeneracją skrzyń biegów są jacyś źli... wręcz przeciwnie, robią na prawdę dobrą robotę! Co prawda przełożenia miedzy skrzyniami na poszczególnych biegach są najczęściej naprawdę kosmetyczne, rzędu 100-400 obr/min, ale jednak są i mało kto zdaje sobie sprawę, jak te kosmetyczne różnice mają ogromny wpływ na elektronikę pojazdu. Najczęściej przełożenie względem benzyna vs. diesel lub mała moc vs. duża moc silnika reguluje się dyferencjałem.
Do sedna... Otóż do swojego 1.6MPI 102KM BSE i manualnej 5-cio biegowej skrzyni FZT postanowiłem wykonać skrzynie na zamówienie indywidualne z 6-cioma przełożeniami do przodu. Nie jest to jakiś przeszczep ze zamianą obudowy sprzęgłowej od FSI, ale zupełnie inne koła zębate wszystkich biegów oraz inne wałki sprzęgła i ataku. W efekcie:
- przełożenie główne oraz 2 i 3 bieg pozostały oryginalne
- 1, 4, 5 bieg jest krótszy względem oryginału
- 6 bieg dodany, dłuższy niż oryginalny 5
Po wykonaniu skrzyni według mojego projektu przełożeń wszystkie obroty na poszczególnych biegach idealnie się zgadzały. Teraz po 6 latach i 80 000 km wszystko poszło o 200 obr/min w górę - najprawdopodobniej przez końcówkę bieżnika w oponach letnich i zimowych.
W sterowniku silnika wkodowałem jeszcze 0000072 - czyli, że mam 6-biegową skrzynie manualną.
Swego czasu sporo nagrywałem na YouTube odnośnie wrażeń z jazdy:
Po zmianie skrzyni sprawdziłem również przyspieszenie od 0 do 100 km i było katalogowe, czyli na poziomie 12.9s.
Zauważyłem problem z wkładaniem 1-szego biegu, ale olałem to. Z pierwszym biegiem jest również inny sporo poważniejszy problem. Po dodaniu lekkiego gazu, puszczeniu sprzęgła i ruszeniu, a następnie zwiększeniu gazu auto ma dosłownie... zerową moc - przyspieszenie od 10 do 20km/h trwa.... 10 sekund! - nie wspomnę już ile razy wleciałem tak na środek skrzyżowania i nie mogłem z niego uciec w odpowiednim czasie. Następnie coś się odblokowuje i auto wystrzela jak z procy - strzał jest na tyle mocny że osobiście boje się o możliwość zerwania/przestawienia rozrządu. Doszedłem do tego, że gdy auto jest takie zblokowane podczas ruszania wystarczy nacisnąć lekko sprzęgło i puścić je, aby


Na piątym biegu, który jest krótszy względem oryginału spodziewałem się poprawy osiągów podczas przyspieszania - na to wskazywałaby charakterystyka wolnossącego silnika benzynowego, w którym im wyższe obroty silnika tym wyższy moment obrotowy, a co za tym idzie generowania jest wyższa moc. Stało się dokładnie na odwrót, auto na krótszym przełożeniu 5-tego biegu przyspiesza o 30% wolniej - brawo ja! W zakresie od 100 do 140 km/h auto przyspieszało w czasie ok. 12 sekund, teraz po zmianie skrzyni przyspieszenie jest na poziomie 17 sekund. Z tego wydarzenia opublikowałem ten film.
Tempomat... o to też wiele osób pyta. Ja mimo wymiany połowy przełożeń na zupełnie inne i dodaniu 6-tego biegu nie zauważam żadnej różnicy. Parę razy przez te 6 lat nie zadziałał jak powinien, ale było to powiązane z błędem czujnika sprzęgła - sterownik odnotował od razu ten błąd. Wystarczyło podczas jazdy wrzucić na luz, wyłączyć silnik i uruchomić go ponownie, aby w ten sposób zresetować sterownik silnika. Częściej zaś miałem problem, że tempomat nie uruchomił się przyciskiem SET, ale to tylko wtedy gdy nie puściłem jeszcze do końca sprzęgła lub gdy nacisnąłem przycisk SET przez bardzo, ale to bardzo krótki czas - sterownik kolumny kierownicy najprawdopodobniej nie zdążył wychwycić tak krótkiego impulsu/sygnału przyciśnięcia tego przycisku.
Aaa i nie wspomniałem jeszcze o buczeniu... Tak, silnik buczy "buuuu" podczas przyspieszenia - powinniście usłyszeć to również i Wy na nagraniach z YouTube na słuchawkach, bo to słychać.
Spalanie, choć go nie mierze zbyt często i dokładnie, ale raczej wzrosło mimo zmniejszenia obrotów na 6-tym biegu.
Chciałem polecić Wam ciekawe wątki dotyczące tego problemu:
Wygląda na to, że jeżeli nie zgadzają się przełożenia skrzyni biegów źle obliczany jest parametr "obciążenie silnika (Engine Load)", a na podstawie tego parametru sterownik silnika ustawia nieprawidłowo parametr "kąta wyprzedzenia zapłonu" - na ujemny. Szczerze? Ręce mi opadły jak się o tym dowiedziałem... Nie robiłem co prawda logów dynamicznych z VCDS, ale jeśli nawet by się to potwierdziło... czy coś to zmieni? No nie... Pytałem również topowych tunerów z Warszawy odnośnie chip tuningu, może wystarczyłoby zrobić nową mapę silnika - zerowy rezultat. Może uda się jeszcze znaleźć kogoś, kto umiałby to ogarnąć.
W miedzy czasie miałem również remont swojej jednostki. Najpierw po 2 latach od założenia skrzyni zatkał się katalizator - auto jechało max. 120km/h. Rok później zapiekły się pierścienie olejowe na tłokach (głównie pierwszym) - spalanie oleju 5L/1000km, ze świec zapłonowych kapał olej, silnik ledwo się uruchamiał i gasł podczas jazdy, a z tłumika leciała biała chmura dymu.
Ile swojego wkładu miały te złe przełożenia skrzyni biegów do rozwalenia silnika nie wiem, ale na pewno silnik kulał już sporo przed zmiana tej skrzyni. Na pewno projektując przełożenia tej skrzyni nie zdawałem sobie sprawy jak mocno są one skorelowane ze sterownikiem silnika oraz pompą ABS. Teraz od ponad 2 lat i ponad 25 000km silnik nie pobrał kropli oleju. Ile jeszcze potrwa taki stan rzeczy i czy ta skrzynia wpływa na kondycję silnika - nie wiem...
Aaaa i jeszcze oficjalna odpowiedź jednego z większych Warszawskich ASO:
Rozmawiałem z naszym działem serwisu ale niestety, nie dysponujemy diagnostą elektrykiem, i nie będziemy w stanie pomóc w tej sprawie.
Dlaczego nagle po 6 latach to wszystko zauważyłem? A no dlatego, że po montażu skrzyni głównie fixowałem się na sprawdzaniu przełożeń, a teraz gdy kupiliśmy Golfa Plus również z BSE - wystarczyło minutę przejechać się na autostradzie innym samochodem z tym samym silnikiem, żeby zrozumieć że z Touranem jest coś nie tak.
Choć powiadają, że najgorszym w samochodzie jest jego poprzedni właściciel to teraz wykazałem, że czasami jak widać to i ten obecny. Wcale nie liczę odpowiedzi na to pytanie, uważam że temat jest nierozwiązywalny, ale profilaktycznie zadać to pytanie trzeba, bo to w końcu forum:
Czy wiesz jak wkodować lub zaadoptować nowe przełożenia skrzyni biegów w sterowniku silnika i pompie ABS?