Manual: Montaż oryginalnych chlapaczy tylnych

Miejsce do prezentowania własnych modyfikacji - co ulepszyliśmy, usprawniliśmy i chcemy podzielić się tym z innymi.
Awatar użytkownika
Tomasz_W-wa
Władca postów
Posty: 2561
Rejestracja: czw maja 17, 2012 18:04
Auto:: SEAT Ibiza SPORT 1.9 TDI
Imię:: Tomasz
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 285 razy
Otrzymał podziękowań: 484 razy

Manual: Montaż oryginalnych chlapaczy tylnych

Post autor: Tomasz_W-wa »

Dzisiaj wziąłem się za założenie tylnych chlapaczy.
Zestaw oryginalnych chlapaczy bo takie będą założone dla Touranów z roczników 2003-2010 mają numer 1T0 075 101,
koszt w ASO VW to: 202 zł na portalach aukcyjnych są rzadkością ale można je kupić w mniejszej cenie.
Nie będę pisał jaka jest różnica w wykonaniu i w materiale z jakiego są wykonane oryginalne chlapacze od tych zamienników, co do mocowania samych chlapaczy to na pewno jest również duża różnica między oryginalnymi a zamiennikami. W tym manualu przedstawię jak są mocowane oryginalne chlapacze.
Ktoś kto montował może zadać pytanie a po co robić manual jak w nowym zestawie jest instrukcja montażu i pokazane jest krok po kroku jak wszystko trzeba zamontować i może by miał rację, ale postanowiłem przedstawić montaż dlatego ponieważ można oryginalne chlapacze kupić używane i dzięki temu opisowi będzie widać jak je zamontować i czego możemy nie dostać od sprzedawcy używek (np. zapinki itp.).
Do zmiany potrzebować będziemy klucza Torx T20, Torx T25, jakiś szpikulec, klucz płaski 10-tka oraz jakiś młoteczek.

Tak wygląda oryginalny zestaw:

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek



Na początku musimy odkręcić koło bo inaczej nie będziemy mieli dojścia do śrub.

Obrazek

Następnie odkręcamy kluczem Torx T25 trzy śruby nadkola.

Obrazek

Teraz montujemy chlapacz na plastikowe nadkole. Przykręcamy dwoma odkręconymi śrubami, tak żeby się dobrze trzymał.
Następnie w dolnej części przez otwory na śruby w chlapaczu zaznaczamy np. szpikulcem miejsca gdzie trzeba zrobić otwory w nadkolu na dodatkowe śruby.

Obrazek


Odkręcamy chlapacz i szpikulcem w zaznaczonych wcześniej miejscach robimy otwory.
Można wkręcić śruby i wykręcić tak żeby później przy montażu chlapacza było łatwiej nam wkręcić śruby.

Obrazek Obrazek

Jak już mamy przyszykowane dolne otwory zakładamy chlapacz i przykręcamy odkręcone śruby nadkola kluczem Torx T25.
W dolne dodatkowe otwory wkręcamy śruby, tą od zewnątrz całą, a tą od wewnątrz na 2 milimetry kluczem Torx T20.

Obrazek

Z drugiej strony nadkola z zestawu z chlapaczami bierzemy nakrętkę i wkręcając śrubę od strony wewnętrznej wkręcamy ją w tą nakrętkę.
Nakrętkę przytrzymujemy kluczem płaskim 10-ką żeby nam się nie kręciła.

Obrazek

Teraz zabieramy się za przykręcenie dolnej śruby chlapacza ale nie do nadkola tylko do dokładki tylnego zderzaka.
Również szpikulcem trzeba zrobić otwór w dokładce zderzaka, następnie wkręcić śrubę z zestawu z chlapaczmi z nakrętką, tak jak wcześniej to robiliśmy.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Jak już wszystkie śruby mamy przykręcone zabieramy się za wpięcie dwóch metalowych zapinek. Najlepiej wbić je młotkiem, ja użyłem klucza do śrub w kole.

Obrazek Obrazek Obrazek

Jak już wszystko jest zrobione, przykręcamy koło i zabieramy się za drugą stronę.

A taki jest efekt:

Obrazek Obrazek




Chlapacze bardzo ładnie się prezentują i nie oszpecają autka do tego chronią nam nadkole przed kamieniami i brudem.

Myślę, że opis w miarę zrozumiały.
Wszystkie prawa zastrzeżone przez Tomasz_W-wa
Awatar użytkownika
QQRYDZA
Expert
Posty: 1861
Rejestracja: czw sie 11, 2011 14:03
Auto:: 1,9tdi
Imię:: dar
Lokalizacja: koszalin
Otrzymał podziękowań: 7 razy

Post autor: QQRYDZA »

manual dla niepełnosprawnych ?
masz browara;)
[you]--->Niebieski

ZWzPD

wiadomości wysyłać proszę na e-mail darekkruk@hoga.pl
Awatar użytkownika
aki
Władca postów
Posty: 2937
Rejestracja: czw lip 21, 2011 19:59
Auto:: VW/AUDI
Imię:: Artur
Lokalizacja: LEDZINY/LUDWIGSHAFEN
Podziękował: 5 razy
Otrzymał podziękowań: 40 razy

Post autor: aki »

jak dla mnie chlapacze są zbędne w aucie.
Był: VW TOURAN CROSS, AUDI A3 SPORTBACK S-TRONIC, PASSAT B6 VARIANT SPORTLINE, VW TOURAN R-LINE, VW Golf V TDI, VW TOURAN UNITED 2.0 TDI, FIAT PANDA
Jest: AUDI A6 Avant CR, MERCEDES A180, VW UP, SKODA CITIGO
"Lieber Geld verlieren als Vertrauen" - Robert Bosch.
Image
Awatar użytkownika
QQRYDZA
Expert
Posty: 1861
Rejestracja: czw sie 11, 2011 14:03
Auto:: 1,9tdi
Imię:: dar
Lokalizacja: koszalin
Otrzymał podziękowań: 7 razy

Post autor: QQRYDZA »

Miałem chlapacze przez jeden sezon zimowy,nie założę nigdy więcej.
[you]--->Niebieski

ZWzPD

wiadomości wysyłać proszę na e-mail darekkruk@hoga.pl
Awatar użytkownika
aki
Władca postów
Posty: 2937
Rejestracja: czw lip 21, 2011 19:59
Auto:: VW/AUDI
Imię:: Artur
Lokalizacja: LEDZINY/LUDWIGSHAFEN
Podziękował: 5 razy
Otrzymał podziękowań: 40 razy

Post autor: aki »

QQRYDZA, popieram :)
Był: VW TOURAN CROSS, AUDI A3 SPORTBACK S-TRONIC, PASSAT B6 VARIANT SPORTLINE, VW TOURAN R-LINE, VW Golf V TDI, VW TOURAN UNITED 2.0 TDI, FIAT PANDA
Jest: AUDI A6 Avant CR, MERCEDES A180, VW UP, SKODA CITIGO
"Lieber Geld verlieren als Vertrauen" - Robert Bosch.
Image
Awatar użytkownika
niko02
Władca postów
Posty: 4501
Rejestracja: sob lip 16, 2011 15:00
Auto:: BKD 2004r. 207KM 470Nm
Imię:: Michał
Lokalizacja: Szadek/Łódź/Warszawa
Podziękował: 384 razy
Otrzymał podziękowań: 325 razy

Post autor: niko02 »

Ja mam ale na lato zdejmę i zobaczę, co się dzieje pod nimi...
Touran by niko02Obrazek
ZWzPD :mrgreen:
Obrazek
Awatar użytkownika
QQRYDZA
Expert
Posty: 1861
Rejestracja: czw sie 11, 2011 14:03
Auto:: 1,9tdi
Imię:: dar
Lokalizacja: koszalin
Otrzymał podziękowań: 7 razy

Post autor: QQRYDZA »

niko ściągaj juz teraz;) mniej strat ;)
[you]--->Niebieski

ZWzPD

wiadomości wysyłać proszę na e-mail darekkruk@hoga.pl
Awatar użytkownika
Tomek
Przeglądacz
Posty: 140
Rejestracja: czw kwie 05, 2012 17:45
Auto:: chwilowo bmw e46
Imię:: Tomek
Lokalizacja: Limanowa
Otrzymał podziękowań: 9 razy

Post autor: Tomek »

u mnie z chlapaczami sytuacja odwrotnie wygląda. Ostatni odcinek dojazdu do domu jakieś 100 metrów to droga nieasfaltowa, szutrowa. Więc chlapacze doskonale spełniają tutaj swoje zadanie:) może i z chlapaczem prezentuje się trochę gorzej ale coś kosztem czegoś:)
Pozdrawiam
ZWzPD
Awatar użytkownika
niko02
Władca postów
Posty: 4501
Rejestracja: sob lip 16, 2011 15:00
Auto:: BKD 2004r. 207KM 470Nm
Imię:: Michał
Lokalizacja: Szadek/Łódź/Warszawa
Podziękował: 384 razy
Otrzymał podziękowań: 325 razy

Post autor: niko02 »

QQRYDZA pisze:niko ściągaj juz teraz;) mniej strat ;)
Mało czasu ale jak będzie okazja, to tak zrobię.
Touran by niko02Obrazek
ZWzPD :mrgreen:
Obrazek
Awatar użytkownika
Tomasz_W-wa
Władca postów
Posty: 2561
Rejestracja: czw maja 17, 2012 18:04
Auto:: SEAT Ibiza SPORT 1.9 TDI
Imię:: Tomasz
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 285 razy
Otrzymał podziękowań: 484 razy

Post autor: Tomasz_W-wa »

Ja dodam kilka groszy od siebie.
Co do samochodów na drodze bez chlapaczy, jak się jedzie w deszczu czy jak jest mokra jezdnia to jakaś tragedia (dla pojazdu za nim), jeszcze jak jest wysokie autko to normalnie nic nie widać taką chmurę zostawia takie auto za sobą.
Kiedyś większość nowych aut wyjeżdżających z fabryki miało chlapacze.
Do plusów gdy się założy chlapacze to mniej zachlapane auto i mniej zachlapanego tyłu auta (o to mi bardzo chodziło), ochrona przed kamykami, żwirem itp podbijanym przez koła.

Rozumiem, że nie raz dochodzi do otarć chlapaczy o krawężniki (jak się zjeżdża), czy "śpiących policjantów", ale tak jak było u mnie chyba trochę się dotarły i teraz jest to sporadyczne.
Myślę, że jak są chlapacze dobrze założone to nie powinno dojść to żadnych przykrych niespodzianek jak kiedyś je zdemontujemy.

Na moim autku koloru czarnego chlapacze nie wyglądają źle i moim zdaniem nie oszpecają samochodu, rozumiem właścicieli Touranów w innym kolorze bo tu już czarne chlapacze bardziej widać.

Myślę, że jak bym dołożył jeszcze lotkę na tylną klapę, optycznie autko wyglądało by na niżej zawieszone (takie moje przemyślenie)

Chciałbym zaznaczyć, że nie chodzi mi o to, że właśnie założyłem chlapacze i chce wszystkich przekonać do zakładania, bo nie o to mi chodzi w mojej wypowiedzi.
Po prostu ja mam takie zdanie na ten temat.

Pozdrawiam
Tomasz_W-wa
Awatar użytkownika
niko02
Władca postów
Posty: 4501
Rejestracja: sob lip 16, 2011 15:00
Auto:: BKD 2004r. 207KM 470Nm
Imię:: Michał
Lokalizacja: Szadek/Łódź/Warszawa
Podziękował: 384 razy
Otrzymał podziękowań: 325 razy

Post autor: niko02 »

Ja na lato zdejmę ale na następną zimę auto będzie już zabezpieczone antykorozyjnie, a chlapacze założone z najwyższą pieczołowitością :)
Touran by niko02Obrazek
ZWzPD :mrgreen:
Obrazek
seba244
Expert
Posty: 1872
Rejestracja: ndz paź 30, 2011 14:35
Auto:: Touran
Imię:: .......
Lokalizacja: J-no
Podziękował: 3 razy
Otrzymał podziękowań: 7 razy

Post autor: seba244 »

Tomasz_W-wa pisze:Ja dodam kilka groszy od siebie.
Co do samochodów na drodze bez chlapaczy, jak się jedzie w deszczu czy jak jest mokra jezdnia to jakaś tragedia (dla pojazdu za nim), jeszcze jak jest wysokie autko to normalnie nic nie widać taką chmurę zostawia takie auto za sobą.
Kiedyś większość nowych aut wyjeżdżających z fabryki miało chlapacze.
Do plusów gdy się założy chlapacze to mniej zachlapane auto i mniej zachlapanego tyłu auta (o to mi bardzo chodziło), ochrona przed kamykami, żwirem itp podbijanym przez koła.

Rozumiem, że nie raz dochodzi do otarć chlapaczy o krawężniki (jak się zjeżdża), czy "śpiących policjantów", ale tak jak było u mnie chyba trochę się dotarły i teraz jest to sporadyczne.
Myślę, że jak są chlapacze dobrze założone to nie powinno dojść to żadnych przykrych niespodzianek jak kiedyś je zdemontujemy.

Na moim autku koloru czarnego chlapacze nie wyglądają źle i moim zdaniem nie oszpecają samochodu, rozumiem właścicieli Touranów w innym kolorze bo tu już czarne chlapacze bardziej widać.

Myślę, że jak bym dołożył jeszcze lotkę na tylną klapę, optycznie autko wyglądało by na niżej zawieszone (takie moje przemyślenie)

Chciałbym zaznaczyć, że nie chodzi mi o to, że właśnie założyłem chlapacze i chce wszystkich przekonać do zakładania, bo nie o to mi chodzi w mojej wypowiedzi.
Po prostu ja mam takie zdanie na ten temat.

Pozdrawiam
Tomasz_W-wa

:ok: :ok:
Awatar użytkownika
Marekk
Specjalista
Posty: 512
Rejestracja: sob maja 19, 2012 08:58
Auto:: 2.0 TDI BKD 2005
Imię:: Marek
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 2 razy
Otrzymał podziękowań: 30 razy

Post autor: Marekk »

Tomasz popieram sa gusta i gusciki ;)

[ Dodano: Pią Maj 10, 2013 12:44 ]
Tomasz popieram.... sa gusta i gusciki ;)
noelmarcin7
Kandydat
Posty: 7
Rejestracja: wt paź 28, 2014 11:26
Auto:: VW Touran 1.9 TDI BKC 04'
Imię:: Marcin
Lokalizacja: Bochnia

Re: Manual: Montaż oryginalnych chlapaczy tylnych

Post autor: noelmarcin7 »

Witam w sobotę montowałem chlapki do mojego tourana robiłem je sam ze specjalnego materiału mocowałem pod oryginalne wkręty trzymające plastikowe nadkole plus jeden dodatkowy wkręt z od środka, po wykręceniu wkrętów okazało się że za nadkolem jest masa błota i liści zatkane odpływy na maxa w wolnej chwili polecam każdemu odkręcenie dwóch wkrętów torx i sprawdzenie co kryje się pod skorupą nadkola u mnie masakra pierwszy krok do zgnicia budy. Pozdrawiam
Załączniki
zawartość nadkola
zawartość nadkola
Awatar użytkownika
rzutnik
Specjalista
Posty: 713
Rejestracja: wt lut 11, 2014 00:23
Auto:: Touran 1,6TDI 2012 manual
Imię:: Wojtek
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował: 24 razy
Otrzymał podziękowań: 133 razy

Re: Manual: Montaż oryginalnych chlapaczy tylnych

Post autor: rzutnik »

aki pisze:jak dla mnie chlapacze są zbędne w aucie.
Dla ciebie są zbędne ale kierowca jadący za tobą po mokrej nawierzchni to nie przebiera w słowach tylko sypie k....
ODPOWIEDZ