Zestaw oryginalnych chlapaczy bo takie będą założone dla Touranów z roczników 2003-2010 mają numer 1T0 075 101,
koszt w ASO VW to: 202 zł na portalach aukcyjnych są rzadkością ale można je kupić w mniejszej cenie.
Nie będę pisał jaka jest różnica w wykonaniu i w materiale z jakiego są wykonane oryginalne chlapacze od tych zamienników, co do mocowania samych chlapaczy to na pewno jest również duża różnica między oryginalnymi a zamiennikami. W tym manualu przedstawię jak są mocowane oryginalne chlapacze.
Ktoś kto montował może zadać pytanie a po co robić manual jak w nowym zestawie jest instrukcja montażu i pokazane jest krok po kroku jak wszystko trzeba zamontować i może by miał rację, ale postanowiłem przedstawić montaż dlatego ponieważ można oryginalne chlapacze kupić używane i dzięki temu opisowi będzie widać jak je zamontować i czego możemy nie dostać od sprzedawcy używek (np. zapinki itp.).
Do zmiany potrzebować będziemy klucza Torx T20, Torx T25, jakiś szpikulec, klucz płaski 10-tka oraz jakiś młoteczek.
Tak wygląda oryginalny zestaw:




Na początku musimy odkręcić koło bo inaczej nie będziemy mieli dojścia do śrub.

Następnie odkręcamy kluczem Torx T25 trzy śruby nadkola.

Teraz montujemy chlapacz na plastikowe nadkole. Przykręcamy dwoma odkręconymi śrubami, tak żeby się dobrze trzymał.
Następnie w dolnej części przez otwory na śruby w chlapaczu zaznaczamy np. szpikulcem miejsca gdzie trzeba zrobić otwory w nadkolu na dodatkowe śruby.

Odkręcamy chlapacz i szpikulcem w zaznaczonych wcześniej miejscach robimy otwory.
Można wkręcić śruby i wykręcić tak żeby później przy montażu chlapacza było łatwiej nam wkręcić śruby.


Jak już mamy przyszykowane dolne otwory zakładamy chlapacz i przykręcamy odkręcone śruby nadkola kluczem Torx T25.
W dolne dodatkowe otwory wkręcamy śruby, tą od zewnątrz całą, a tą od wewnątrz na 2 milimetry kluczem Torx T20.

Z drugiej strony nadkola z zestawu z chlapaczami bierzemy nakrętkę i wkręcając śrubę od strony wewnętrznej wkręcamy ją w tą nakrętkę.
Nakrętkę przytrzymujemy kluczem płaskim 10-ką żeby nam się nie kręciła.

Teraz zabieramy się za przykręcenie dolnej śruby chlapacza ale nie do nadkola tylko do dokładki tylnego zderzaka.
Również szpikulcem trzeba zrobić otwór w dokładce zderzaka, następnie wkręcić śrubę z zestawu z chlapaczmi z nakrętką, tak jak wcześniej to robiliśmy.




Jak już wszystkie śruby mamy przykręcone zabieramy się za wpięcie dwóch metalowych zapinek. Najlepiej wbić je młotkiem, ja użyłem klucza do śrub w kole.



Jak już wszystko jest zrobione, przykręcamy koło i zabieramy się za drugą stronę.
A taki jest efekt:


Chlapacze bardzo ładnie się prezentują i nie oszpecają autka do tego chronią nam nadkole przed kamieniami i brudem.
Myślę, że opis w miarę zrozumiały.
Wszystkie prawa zastrzeżone przez Tomasz_W-wa