Strona 1 z 2

[Manual] Naprawa zamka klapy

: ndz paź 06, 2013 23:09
autor: Grześ
Witam... :bry:
Po mozolnym okresie prób, poprawek i użerania się z zamkiem w końcu mogę pokazać wszystkim jak naprawić zamek kalpy, aby posłużył nam jeszcze przez długi czas- każdy przecież zasługuje na drugą szansę... :mrgreen:

Pierwszą czynnością będzie jak wiadomo wymontowanie zamka z klapy po wcześniejszym zdjęciu osłony klapy (w dodatnich temp nie potrzeba zdejmować osłony. Wystarczy odchylić plastik by odsłonić dojście do śrub- w wypięciem i późniejszym wpięciem wtyczki do zamka nie powinno być problemu...)
Śruby zamka
Gdy mamy już w dłoni zamek wpierw musimy zdjąć z niego plastikową osłonę i rozwiercić nity zaznaczone czerwonymi strzałkami(warto wpierw napunktować środek nitu):
Rozwiercone nity

Następnie odkręcamy dwa wkrętaki:
Dwa wkręty

Płaskim śrubokrętem staramy się podważyć i rozłączyć dwie części blachy zamka:
Jedna strona
Druga strona

Naszym oczom ukaże się taki oto widok(jak widać smarowanie nic nie pomogło):
Smarowanie nie pomogło

Teraz zdejmujemy pozostałą część zamka z metalowej obudowy:
Dwie części zamka

Zdejmujemy zatrzaski zamka, uważając by nam sprężynka nie uciekła:
Ostrożnie

Wyciągamy tulejkę trzymającą silniczek ze ślimakiem:
Tulejka wyjęta śruboktętem

Podważamy lekko silniczek w celu wyjęcia:
Podważamy lekko

Jeżeli blaszki zasilające silniczek są zaśniedziałe to trzeba je przeczyścić:
Dwie blaszki

Teraz tylko pozostaje wyjęcie zawleczki(należy uważać, gdyż lubi ona daleko latać):
Zawleczka wyjęta(na dole)

Po zdjęciu półksiężyca naszym oczom ukazuje się nasza usterka:
Usterka
Ułamany ogranicznik

Może to troche drastycznie wygląda, ale postanowiłem zrobić mały otworek w plastiku, który nagwintowałem by wkręcić śrubkę zastępczą ogranicznika:
Śrubka
Druga strona

Kolejnym mankamentem jest lekko wytarty półksiężyc:
Półksiężyc

Stare pozostałości plastiku usunąłem ostrym nożykiem, aby w przyszłości nie zakleszczały półksiężyca ze ślimakiem:
Po zabiegu

Główną i najważniejszą czynnością mającą na celu naprawę zamka jest zaklejenie półksiężyca w zaznaczonym miejscu, aby skrócić lekko jego zakres obracania(zastosowałem pistolet do kleju- nadmiar odciąłem nożykiem)...
Up- warto to zrobić z jakiegoś twardego materiału, bo klej po jakimś czasie ulega odgnieceniu problem powraca...
Wypełnienie

Warto również zwrócić uwagę na sprężynkę w półksiężycu- wpierw wkładamy krótszą końcówkę po prawej stronie, a następnie dłuższą zahaczamy:
Zakładanie sprężynki na półksiężyc

Teraz coś dla cierpliwych- założenie półksiężyca, tak aby dłuższa sprężynka zleciała z zaczepu półksiężyca:
Miejsce sprężyny- czerwona kreska

Aby tego dokonać musimy starać się lekko pchać półksiężyc w prawą stronę odpowiednio wsuwając go w ośkę do dołu:
Wkładamy w ośkę i przekręcamy w prawo

Teraz ostrożnie zakładamy zawleczkę- ja u siebie zauważyłem luzy boczne półksiężyca, więc podłożyłem bardzo cieniutką podkładeczkę:
Zawleczka założona

Zakładamy silniczek i wkładamy tulejkę (sprawdzamy czy półksiężyc wraca do poprzedniej pozycji):
Test

Jeśli wszystko jest w porządku to wkładamy cały mechanizm w metalową obudowę zamka:
Składamy w całość

Wkręcamy dwa wkrętaki trzymające cały mechanizm:
Dwie śrubki

Zahaczamy sprężynkę między zatrzaski:
Zatrzaski

Wkładamy całość na swoje miejsce, tak by sprężynka była wewnątrz zamka(drugą metalową obudowę zamka łatwiej jest włożyć, gdy zazębimy zatrzaski ze sobą w taki sposób jak to pokazuje zdjęcie)
Przy składaniu drugiej metalowej części należy pociągnąć dźwignię w lewą stronę, aby odblokować mechanizm i złożyć wszystko w całość:
Foto1
Foto2

Nie zapominajmy również o sprężynie naciągającej wajchę:
Sprężyna

Powinna znajdować się ona w takiej pozycji:
Na swoim miejscu

Jeszcze tylko zakładamy amortyzację:
Amortyzacja

Oraz wsuwamy osłonę:
Osłona

Nic nie musimy spawać ani nitować, gdyż sam plastik trzyma całość w ustalonym miejscu tak jak dwie śruby którymi przykręcony jest zamek do klapy...
Po ponad miesięcznym, dosyć częstym używaniu klapy nie stwierdziłem żadnych awarii zamka...

[ Dodano: Śr Maj 21, 2014 23:35 ]
Po 7-miu miesiącach odmówił posłuszeństwa silniczek, więc postanowiłem go naprawić, gdyż nie zawsze działał i otwierał klapę, gdy naciskałem przycisk otwierający...
Po rozebraniu zamka silniczek stawiał lekki opór- po szybkim przekręceniu palcami prawie od razu stawał... Podczas sprawdzania jak chodzi z półksiężycem stwierdziłem, że strasznie opornie powracał do poprzedniego położenia...
Dlatego też wrzucam kolejną część manuala dotyczącą naprawy silniczka:

Po wyjęciu silniczka odginamy dwie blaszki tak jak na zdjęciu (posłużył mi do tego mały płaski śrubokręt):
Odginamy blaszki

Po wysunięciu plastikowej obudowy ukazał nam się niezbyt ładny, zabrudzony komutator:
Komutator

Teraz wystarczy przetrzeć go papierem ściernym o gradacji 2000:
Czyścimy

Po wyczyszczeniu komutatora nie zapomnijmy o wydłubaniu resztek brudu z rowków(ja użyłem do tego igły):
Czyścimy to miejsce

Na sam koniec pozostało lekkie przetarcie szczotek i nałożenie plastiku ze szczotkami na komutator... Tutaj również posłużyłem się dwoma cienkimi igłami by rozsunąć szczotki na boki, przez co złożenie było prawie, że bezproblemowe:
Zakładamy szczotki

Ostatecznie końcowym etapem jest ponowne zakrzywienie dwóch blaszek i sprawdzenie czy nie ma żadnych luzów... Do tego zabiegu posłużył mi troszkę większy płaski śrubokręt i sprawne ręce...

Szczególne podziękowania dla Rafik, który użyczył swój zepsuty zamek do celów doświadczalnych!!! :bry:
Życzę wszystkim powodzenia w naprawie swoich zamków... :super:

: ndz paź 06, 2013 23:25
autor: Turanek
No pięknie! Dziękujemy za manual.

: pn paź 07, 2013 07:48
autor: niko02
Bardzo fajny manual i ratuje 200zł, bo około tyle kosztuje nowy zamek :) :piwo:

: wt paź 08, 2013 10:50
autor: BigBratl12
:piwo: się należy :brawa: :super:

: śr paź 09, 2013 18:53
autor: Rafik
:piwo: za kawał dobrej roboty :)

: czw paź 10, 2013 00:35
autor: Grześ
Rafik, również dla Ciebie :piwo:

-- 21 maja 2014, o 23:36 --

Małe uzupełnienie manuala... :super:

Re: [Manual] Naprawa zamka klapy

: czw gru 03, 2015 00:37
autor: hero79
Właśnie rozebralem zamek klapy w swoim Touranie rocznik 2005. Biały element zamka wyglada nieco inaczej niż u kolegi Grześ. Problem leży w pękniętej sprężynie. Mogę podesłać kilka zdjęć celem uzupełnienia tutoriala :]

Re: [Manual] Naprawa zamka klapy

: czw gru 03, 2015 11:55
autor: Grześ
hero79 śmiało wrzucaj... :super:
Próbujesz go naprawić?

Re: [Manual] Naprawa zamka klapy

: czw gru 03, 2015 15:42
autor: hero79
już naprawiłem:) Nie wiem, czy dość czytelnie, ale starałem się jak mogłem. Zrobiłem zdjęcia i opis co i jak. W razie czego pytać, Moja rada: przy składaniu, tą całą czarną, najważniejszą część włożyć w metal dopiero po włożeniu zatrzasków zamka. Reszta jak w opisie u kolegi Grześ. Oczywiście wszędzie uzupełnić smar!
P.S. Widzę, że nikt nie dodał zdjęcia tapicerki klapy i nie napisał jak ją zdjąć. Poniżej zdjęcie. Najpierw torxem wykręcamy 4 śruby (A,B,C,D) widoczne na zdjęciu poniżej. Dwie z nich są w rączkach klapy, a do pozostałych dwóch musimy dostać się przez schowek na trójkąt ostrz. Są pod nim.
Następnie zaczynamy od dołu "odrywać" tapicerkę. Uważajcie przy zaczepach (1 i 10), łatwo można je urwać.
Image

Image
Image
Image
Image
Image

-- Cz gru 03, 2015 14:49 --

Zasada działania:
pierwsze foto:
Gdy naciskamy przycisk w klapie, silniczek(5) obraca za pomocą małego koła zębatego to duże koło zębate(2) co powoduje przesunięcie w lewo plastiku(1) i zwolnienie dźwigni (zapadki/blokady) zamka - możemy otworzyć bagażnik.
Jeśli wszystko jest w porządku, to sprężyna w kole zębatym(2) zwija się/wraca, przesuwając plastik(1) w prawo,dźwignia(zapadka/blokada) zamka wraca do pierwotnej pozycji w prawo - wówczas możemy zamknąć klapę bagażnika.
W moim przypadku ta sprężyna(2) pękła w środku, przez co plastik(1) nie wracał w prawo do końca swojej pozycji - przez co dźwignia(zapadka/blokada) zamka nie wróciła do końca, na swoje miejsce - nie "łapała", nie blokowała zamka - wynik był taki że zamek nie zamykał się i można było sobie trzaskać klapą bez skutku.


tam w środku jest sprężyna, która pęka przez co nie cofa nam do końca plastiku(1).
po rozebraniu tego koła(2) wyrzucamy mniejszą część sprężyny, a większą odpowiednio profilujemy w taki sposób, jak końcówka tego ułamanego kawałka i zahaczamy na swoim miejscu. Składamy całość do kupy.
Proszę pamiętać o tym, żeby wkładając tą całą, białą część do czarnej obudowy delikatnie naciągnąć sprężynę(trzymamy za koło zębate i delikatnie przekręcamy za prostokącik( mając to na zewnątrz będzie wiadomo o co chodzi).
Należy również ustawić bardziej w prawo niż na zdjęciu plastik(1) - jeśli tego nie zrobimy to zapadka nie wróci na swoje miejsce i nie zamkniemy klapy.

P.S.
Przepraszam, że nie zrobiłem zdjęć z rozebranym białym plastikiem i z pękniętą sprężyną - za późno o Was pomyślałem!

Re: [Manual] Naprawa zamka klapy

: czw gru 03, 2015 17:37
autor: Grześ
hero79 dzięki za kawał dobrej roboty- wszystko czytelne i zrozumiałe...
:piwo: sie należy... :super:

Re: [Manual] Naprawa zamka klapy

: sob gru 05, 2015 22:52
autor: misiek8080
Jeszcze jedno zdjęcie i rozwiązanie problemu (pęknięta sprężynka ) w moim zamku.

Re: [Manual] Naprawa zamka klapy

: ndz gru 06, 2015 05:22
autor: hero79
Noooo! To już mamy kompletny tutorial :) :piwo:

Re: [Manual] Naprawa zamka klapy

: czw kwie 21, 2016 07:11
autor: jaras99
dzięki temu manualowi naprawiłem i ja swój zamek :D U mnie też była pęknięta sprężynka. :piwo:

Re: [Manual] Naprawa zamka klapy

: czw kwie 28, 2016 09:13
autor: forman
Moze ktos cos napisze o tych mikrostykach?
A konkretnie jak sie do nich dostac najszybciej i najprosciej?
Mam problem z lampka w bagazniku, raz sie zapalala raz nie, teraz juz wogole.
Ktos pisal na innym manulalu ze zapodal do zamka WD40 i jest git.
Tez tak zrobilem...i swiatla jak nie ma tak dalej nie ma no i jescze na dodatek mam na FIS-ie info o otwartej klapie (chociaz zamknieta)!
Ma ktos jakies dobre rady? Z gory dzieki! :bry:

Re: [Manual] Naprawa zamka klapy

: czw kwie 28, 2016 10:01
autor: jaras99
forman pisze:jak sie do nich dostac najszybciej i najprosciej?

najszybciej i najprościej to trzeba wyciągnąć zamek na stół i zobaczyć jaki jest stan mikrostyków. Inaczej nic nie zdziałasz. Temat banalnie prosty. Rwiesz tapicerkę, później dwie śruby spline m8 odkręcasz zamek i masz go na stole. Rozebranie zamka też łatwe.