Jeżeli szukasz części do wykonania tej przeróbki lub naprawy, to może mogę pomóc, szczegóły na samym końcu tego postu.
Utworzono 2011.05.04
Historia zmian:
20121206 - dodałem animację zwolnienia zatrzasku poduchy 4 ramiennej
20121202 - uaktualniona tabela sterowników, zmiana serwera zdjęć na PhotoBucket.com
20110504 - premiera manuala
Witam.
Na wstępie chciałbym zaznaczyć, że w kwestii mechaniki pojazdowej jestem kompletnym laikiem, ot do tej pory wbiłem gwoździa w deskę czy coś tam podlutowałem. Zauroczenie naszym Tourankiem popchneło mnie w nieznane dla mnie do tej pory rejony mechaniki pojazdowej. Siłą rzeczy tekst ten więc będzie się roił od sformułowań mało fachowych, wręcz amatorskich

Tym konkretnym manualem postaram się pomóc wszystkim, którzy chcą zamontować kierownicę multifunkcyjną (w skrócie MFSW od angielskiego Multi Function Steering Wheel). Oczywiście jeśli jesteś posiadaczem auta Golf V, Passat B6, Golf Plus, Jetta, Octavia II oraz Seaty itp. to 99% zawartych tu informacji pasuje także do twojego auta.
Na początek może trochę faktów, aby wyjaśnić o czym w ogóle piszę.
Po pierwsze - co to jest MFSW.
Kierownica Multifunkcyjna różni się od standardowej przyciskami do sterowania urządzeniami w aucie, od zawsze też była 3-ramienna. Standardowe kierownice najpierw były 4-ramienne, bodajże od pierwszego liftu czyli modelu 1T2 były już 3-ramienne. Do tej chwili VW wyprodukował 4 rodzaje kierownic multifunkcyjnych do Tourana oraz kilka ich wariacji.
Kierownice Multifunkcyjne - rodzaje i historia.
Chronologicznie pierwszą była kierownica gdzie można było sterować tylko radiem i telefonem, przyciski były w gumkach lub membrankach, ja właśnie taką miałem fabrycznie zamontowaną w moim Turanku.

Funkcje przycisków:
- Odbieranie telefonu
- Mute - wyciszenie radia
- Odkładanie słuchawki - telefon
- Zmiana źródła w radiu np. FM1,FM2, AM, CD
- Następny utwór-stacja
- Głośniej
- Poprzedni utwór-stacja
- Ciszej

Funkcje przycisków:
- Głośniej
- Mute lub aktywowanie sterowania głosem
- Ciszej
- Odbieranie i zakańczanie rozmów telefonicznych
- Menu komputera
- Kolejne pozycje menu komputera, zmiana wartości lub kolejny utwór-stacja
- Przycisk "OK" dla komputera, posiada wiele funkcji (zatwierdzanie, zmiany, reset)
- Kolejne pozycje menu komputera, zmiana wartości lub poprzedni utwór-stacja

A tak wygląda podświetlona.

Funkcje przycisków dokładnie takie same jak w modelu powyżej.
Powodem zmiany u mnie była chęć zmiany biegów w skrzyni DSG poprzez łopatki przy kierownicy. Nie zdawałem sobie sprawy z różnicy gumki-membranki a guziki. Jednak po zmianie od razu odczułem różnicę na plus, jakoś tak lepiej się je wyczuwa i fajnie klikają w przeciwieństwie do gumek

Kolejna wersja kierownicy pojawiła się wraz z modelem 1T3 wraz z unifikacją do wcześniej wprowadzonych modeli tj. Golf 6, Passat itd.

Funkcje przycisków:
- Poprzedni utwór-stacja
- Głośniej
- Następny utwór-stacja
- Ciszej
- Odbieranie i zakańczanie rozmów telefonicznych
- Aktywacja sterowania głosem lub Mute, zależnie od zakodowania
- W lewo w menu komputera
- Góra w menu komputera
- W prawo w menu komputera
- W dół w menu komputera
- Przycisk "OK" przy obsłudze komputera
- Powrót w menu komputera


Dodatkowo każda z kierownic może mieć łopatki do zmiany biegów w skrzyni DSG oraz może być w wersji z prostym odcinkiem kierownicy w dolnej części tak jak na zdjęciu poniżej.

Przerabianie czas zacząć

Potencjalnie widzę 5 grup zainteresowanych montażem/zmianą MFSW. Oto lista potrzebnych części w zależności od tego w której jesteś:
1. Masz normalną 4-ramienną kierownicę, potrzebujesz:
- kierownicę multifunkcyjną,
- poduszkę do kierownicy multifunkcyjnej,
- sterownik kierownicy z obsługą MFSW.
- kierownicę multifunkcyjną,
- okablowanie do poduszki obsługujące MFSW, lub całą poduszkę,
- sterownik kierownicy z obsługą MFSW.
- kierownicę multifunkcyjną,
- sterownik kierownicy z obsługą MFSW.
- same łopatki, wyjmujesz zaślepki i je podłączasz lub całą kierownicę,
- kierownicę,
- poduszkę z obsługą MFSW,
- sterownik kierownicy z obsługą MFSW (LIN 1.3 + LIN 2.0).
Potrzebne narzędzia
- torx 25,
- wkrętak płaski do wyjęcia poduszki
- długi cienki płaski wkrętak do wypięcia sterownika kierownicy
- klucz M12 do wykręcenia kierownicy
- małe lusterko do podejrzenia zaczepu poduszki
- VCDS lub inny soft do adaptacji G85, G200, G201
Po pierwsze będziesz działał z poduszką powietrzną, jest to urządzenie wybuchowe i potencjalnie bardzo niebezpieczne. Autor czyli ja

Zawsze odłączaj akumulator oraz pozbywaj się ładunku z auta przez kilkakrotne naciśniecie pedału hamulca oraz ładunku z ciała poprzez dotknięcie elementu karoserii który jest dobrze umasowiony (bez lakieru).
Po drugie twoje radio lub nawigacja zażąda kodu po wymianie sterownika kierownicy, naszykuj go sobie zawczasu.
Do roboty

Zaczynamy od odłączenia akumulatora, klucz 10-tka i zdejmujemy klemę "-", najlepiej zabezpiecz ją aby przypadkowo się nie zwarła z akumulatorem. Naciśnij teraz kilka razy pedał hamulca i dotknij palcami np. do ucha od zamka drzwi na słupku. Teraz możesz już przystąpić do ściągania poduszki. Odciągasz kierownicę do siebie ile się da, skręcasz ją o 90° i podglądasz sobie lusterkiem od tyłu kierownicy otwór w który musisz włożyć wkrętak aby zwalnić zaczep poduszki. Poduszka odskoczy kilka milimetrów z charakterystycznym klikiem. Następnie przekręcasz kierownicę drugim bokiem do góry i zwalniasz drugi zatrzask, w tym momencie cała poduszka odchodzi. Delikatnie ją odchylasz i rozpinasz wtyczki od poduszki. Czasem musisz (w zależności od typu poduszki) odkręcić kilka torxów i wyjąć poduszkę łącznie z podstawą w formie blaszki (na zdjęciu poniżej wykręcana jest pierwsza z 3-ch śrub z tej blaszki). Po wyjęciu poduszki odkręcasz śrubę M12 i zdejmujesz kierownicę.

1 - drucik który odchylamy wkrętakiem zwalniając poduszkę
2 - śruba M12 trzymająca kierownicę
Na poniższej animacji pokazałem ruch jaki musisz wykonać aby zwolnić zatrzask poduszki 4-ro ramiennej, w czerwonym kółku widać zaczep poduszki

Jeśli musisz wymienić moduł sterujący kierownicy to zdejmij listwę znajdującą się pomiędzy kierownicą a licznikiem (jest na zatrzaskach), następnie odepnij górną obudowę kierownicy (zatrzaski), odkręć śrubę z dolnej części obudowy i też ją zdejmij.
Odkręć śrubę mocującą sterownik, zwolnij zatrzask nr 1 wciskając go palcem od strony silnika w stronę kabiny, zwolnij zatrzask nr 2 cienkim i długim wkrętakiem wkładając go od strony kabiny w stronę silnika.


Następnie wypnij obie wtyczki z modułu i zamontuj nowy moduł. Skręć i złóż wszystkie elementy obudowy kierownicy z powrotem. Załóż kierownicę pamiętając aby była tak samo osadzona na klinie jak poprzednia (jest tam wybity znacznik więc nie ma problemu.
Wepnij wszystkie wtyczki od poduszki, upewnij się że nie podłożyłeś kabli pod zatrzaski od poduszki i wciśnij poduszkę w zatrzaski, powinna ładnie wskoczyć.
Sprawdź czy o niczym nie zapomniałeś, jak wszystko wygląda OK podłącz akumulator.
Kodowanie
Uruchom VCDSa i wejdź w sterownik kierownicy 16 - Steering Wheel, następnie kodowanie 07 - Coding. Ustaw kodowanie według potrzeb, VCDS wszystko ładnie podpowiada. Zaakceptuj kodowanie.

Prześledźmy na moim przykładzie, kodowanie 0012142. Od lewej patrząc zero nieistotne, zero - normalny samochód, jeden - DSG, dwa - MFSW, gwiazdka ma działać jako MUTE, jeden - łopatki do zmiany biegów, cztery - komputer oraz tempomat, dwa - tylna wycieraczka.
Adaptacje G85, G200, G201
- Podłącz interfejs VCDS
- Kluczyk pozycja zapłon
- Wykasuj błędy
- Zrób adaptację czujników ABS w sterowniku 03 - G200, G201, G85
- Zrób adaptację czujników wspomagania kierownicy w sterowniku 44 - G85 ponownie, ogranicznik skrętu
Czujnik przyspieszeń bocznych (G200)
Wymagania:
- Napięcie w aucie minimum 12,0 V
[03 - Brake Electronics]
[Measuring Blocks - 08]
Group 004
[Go!]
Sprawdź pole , wartość musi być pomiędzy -1.5 a +1.5 m/s2.
[Done, Go Back]
[Coding-II - 11] lub (jeśli Coding-II niedostępne)
[Security Access - 16]
Wprowadź 40168, umożliwia dostęp do basic setting.
[Do it!]
[Basic Settings - 04]
Group 063
[Go!]
Aktywuj Basic Setting.
[ON/OFF/Next]
Po prawidłowym wykonaniu basic setting, pole 2 winno wskazać "OK".
[Done, Go Back]
Aby się upewnić że basic setting wykonano prawidłowo, sprawdź czujnik ponownie.
[Measuring Blocks - 08]
Group 004
[Go!]
Sprawdź pole 2, wartość musi być pomiędzy -1.5 a +1.5 m/s2.
[Done, Go Back]
[Close Controller, Go Back - 06]
Czujnik ciśnienia hamulców 1 (G201)
Wymagania:
- Napięcie w aucie minimum 12,0 V
[03 - Brake Electronics]
[Measuring Blocks - 08]
Group 005
[Go!]
Sprawdź pole 1, wartość musi być pomiędzy -8.0 a +8.0 bar.
[Done, Go Back]
[Coding-II - 11] lub (jeśli Coding-II niedostępne)
[Security Access - 16]
Wprowadź 40168, umożliwia dostęp do basic setting.
[Do it!]
[Basic Settings - 04]
Group 066
[Go!]
Aktywuj Basic Setting.
[ON/OFF/Next]
Po prawidłowym wykonaniu basic setting, pole 2 winno wskazać "OK".
[Done, Go Back]
Aby się upewnić że basic setting wykonano prawidłowo, sprawdź czujnik ponownie.
[Measuring Blocks - 08]
Group 005
[Go!]
Sprawdź pole 1, wartość musi być pomiędzy -3.8 a +3.8 bar.
[Done, Go Back]
[Close Controller, Go Back - 06]
Czujnik kąta skrętu kierownicy (G85)
Wymagania:
- Uruchom silnik.
- Obróć kierownicę 1 obrót w prawo a następnie 1 obrót w lewo.
- Przejedź krótki dystans po linii prostej na równym podłożu nie szybciej niż 20 km/h (kilka metrów wystarczy).
- W momencie jak masz kierownicę prosto zatrzymaj się nie zmieniając pozycji kierownicy (koła na wprost).
- Pilnuj aby kierownica nie skręciła się.
- Nie gaś silnika.
- Napięcie w układzie minimum 12,0 V.
[03 - Brake Electronics]
[Coding-II - 11] lub (jeśli Coding-II niedostępne)
[Security Access - 16]
Wprowadź 40168, umożliwia dostęp do basic setting.
[Do it!]
[Basic Settings - 04]
Group 060
[Go!]
Aktywuj Basic Setting.
[ON/OFF/Next]
Po prawidłowym wykonaniu basic setting, pole 2 winno wskazać "OK".
[Done, Go Back]
Aby się upewnić że basic setting wykonano prawidłowo, sprawdź czujnik ponownie.
[Measuring Blocks - 08]
Group 004
[Go!]
Sprawdź pole 1, wartość musi być pomiędzy -1.5 a +1.5 °.
[Done, Go Back]
[Close Controller, Go Back - 06]
Adaptacja krańcowego położenia kierownicy
(Silnik cały czas w ruchu)
- Trzymaj kierownicę do jazdy na wprost (±10°)przez minimum 5 sekund.
- Obracaj kierownicą w lewo aż do oporu i przytrzymaj na końcu przez sekundę.
- Obracaj kierownicą w prawo aż do oporu i przytrzymaj na końcu przez sekundę.
- Wyprostuj i trzymaj kierownicę do jazdy na wprost (±10°).
- Wyłącz silnik i zapłon.
- Włącz zapłon.
- Poczekaj 5 sekund.
- Kontrolka wspomagania kierownicy powinna zgasnąć. Jeśli nie, wykonaj krótką jazdę próbną.
Sterowniki kierownicy występują w kilku rodzajach. Po pierwsze w zależności od obsługiwanych urządzeń są:
- Lowline - bez dodatkowych funkcji
- Midline - tempomat, komputer
- Highline, tempomat, komputer, kierownica multifunkcyjna
Typ 1 jest starszą wersją i są spore problemy z dopasowaniem modułów do niego. Dlatego polecam wymienić pierścień na typ 2 i spokojnie wtedy dobrać moduł typu 2. Pierścień to koszt rzędu 40zł.
Pierścień typu 1 to numery: 1K0959653 oraz 1K0959653A.
Pierścień typu 2 to numery: 1K0959653C oraz 1K0959653D.

Bezpośredni link do strony z numerami sterowników:
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph ... e_Versions
Szukasz części do tej przeróbki? Czasem coś mam do odstąpienia, po szczegóły zapraszam na PW, gg.
W tej chwili mam do odstąpienia: kierownica MFSW - skóra z łopatkami DSG, sterownik kierownicy multifunkcyjnej