Objawy nadpękniętej poduszki: telepanie autem i szarpanie silnikiem szczególnie podczas cofania
Czas wymiany: ok 2 godz.
Potrzebne części (w moim przypadku Touran 2003' 1.6 FSI):
Tulejki kołyski silnika:
Dolna 1K0199867 na schemacie nr 3 (Lemforder cena ok 100 pln)
Górna 1K0199868 na schemacie nr 2(Lemforder cena ok. 100 pln)
Potrzebne narzędzia:
1. Klucze 13, 16, 18, 21 [mm]
2. Zestaw Torxów (nie jest konieczny)
3. WD-40 do poluzowania śrub
4. Prasa hydrauliczna (bez prasy hydraulicznej nawet nie próbowałbym wymiany!)
Czynności:
Aby wymienić poduszki środkowe silnika nie trzeba podnosić auta, całość można wykonać z kanału.
Próbowałem wymienić poduszki bez zdejmowania sanek przy użyciu dotoczonych krążków a także śrub (na zasadzie "prasy śrubowej", niestety nie udało się

Ocena stanu poduszek środkowych silnika.

W pierwszej kolejności demontujemy podporę tzw "lizak" łączący silnik/skrzynie z poduszką zamontowaną w sankach. Używamy do tego klucza 21' do odkręcenia śruby łączącej poduszkę i lizak a także klucz 16' do demontażu lizaka przykręconego do skrzyni w dwóch miejscach. Od drugiej strony sanek od tyłu są dwie śruby 13' trzymające uchwyt od tłumika, je także odkręcamy.

Warto zdemontować blachę osłaniającej silnik/wtyczkę od wspomagania. Osłona trzyma się na dwóch torxach... (przy okazji można ją wyczyścić)

Kolejna czynność to demontaż sanek. Klucze jakie będą potrzebne i co łączą dane śruby (wszystko na zdjęciu)

W trakcie demontażu sanek...

Zdemontowane sanki...

Po demontażu sanek zajmujemy się zdemontowaniem poduszek. Można użyć prasy hydraulicznej lub naciąć poduszkę brzeszczotem. Poduszka ma zewnętrzną tuleję plastikową, więc nie ma problemu z nacięciem. Ja nacinałem poduszkę na aucie, ponieważ w pierwszym etapie próbowałem wymiany bez demontażu sanek, niestety nie udało się . Nacinanie po demontażu sanek na pewno będzie łatwiejsze.

Następnie naciąłem poduszkę w drugim miejscu...

Po drugim nacięciu nie ma problemu z demontażem poduszki (jedna operacja mniej więc wciskanie na prasie powinno być tańsze o połowę)

To samo robimy z drugą poduszką...
Po zdemontowaniu widać nalot w miejscu gdzie były poduszki nawet powstal z nalotu delikatny rant widoczny na zdjęciu...

Musimy usunąć ten nalot. Ja użyłem do tego papier 150.. Na zdjęciu wstępnie wyczyszczone gniazdo...

Próbowałem zamontować poduszki na aucie ale nie udało się...


Podjechałem do firmy gdzie na prasie 50T (tak duża nie jest potrzebna) wprasowano mi poduszki. Uwaga na kolejność poduszek ta z gwintem u góry ! Druga ważna rzecz to muszą być one równo wprasowane aby lizak idealnie wszedł w poduszki (można sugerować sie wycięciem w sankach przez który wchodzi lizak w poduszki).
Cena za wprasowanie dwóch poduszek to 2 x10 PLN w sumie 20 PLN !

Efekt..

Następnie całość skręcamy w odwrotnej kolejności.
UWAGA: Po zmontowaniu całości należy sprawdzić/ustawić zbieżność koszt >60 PLN.
Koszty całkowite (moje):
Poduszki ok 140 pln
Wprasowanie 20 pln
Ustawienie geometrii (zbieżności) 80 pln
W sumie ok 240 pln.