Dłuższa piątka w 1.6 8V BGU, BSE, BSF

Problemy dotyczące manualnych skrzyń biegów, a także DSG.
Awatar użytkownika
tinware
Zaawansowany
Posty: 313
Rejestracja: sob gru 08, 2018 22:12
Auto:: 1T1 1.6MPI BSE LPG
Imię:: Kamil
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 7 razy
Otrzymał podziękowań: 23 razy

Re: Dłuższa piątka w 1.6 8V BGU, BSE, BSF

Post autor: tinware »

Wstępnie to policzyłem na tyle na ile potrafię, a przyznaje szczerzę, że taka mechanika nie jest moją mocną stroną. Zakładam jazdę do 3500rpm i zmianę biegów, więc trochę faktów skrzyni FZT:
Przełożenie główne: 5,067
Bieg 1. Zębatka 3,455 (24km/h przy 3500rpm)
Bieg 2. Zębatka 1,955 (24km/h przy 2000rpm)
Bieg 2. Zębatka 1,955 (42km/h przy 3500rpm)
Bieg 3. Zębatka 1,281 (42km/h przy 2300rpm)
Bieg 3. Zębatka 1,281 (64km/h przy 3500rpm)
Bieg 4. Zębatka 0,927 (64km/h przy 2500rpm)
Bieg 4. Zębatka 0,927 (89km/h przy 3500rpm)
Bieg 5. Zębatka 0,74 (89km/h przy 2800rpm)
Bieg 5. Zębatka 0,74 (111km/h przy 3500rpm)
Bieg 5. Zębatka 0,74 (127km/h przy 4000rpm)
Po tej modyfikacji zębatki piątego biegu w skrzyni FZT z 0,74 na 0,67 wyglądałoby to tak z czystych obliczeń:
Przełożenie główne: 5,067
Bieg 1. 3,455 (24km/h przy 3500rpm)
Bieg 2. Zębatka 1,955 (24km/h przy 2000rpm)
Bieg 2. Zębatka 1,955 (42km/h przy 3500rpm)
Bieg 3. Zębatka 1,281 (42km/h przy 2300rpm)
Bieg 3. Zębatka 1,281 (64km/h przy 3500rpm)
Bieg 4. Zębatka 0,927 (64km/h przy 2500rpm)
Bieg 4. Zębatka 0,927 (89km/h przy 3500rpm)
Bieg 5. Zębatka 0,67 (89km/h przy 2500rpm)
Bieg 5. Zębatka 0,67 (123km/h przy 3500rpm)
Bieg 5. Zębatka 0,67 (140km/h przy 4000rpm)
Widzę tutaj poprawę o 12km/h - trochę mało satysfakcjonujące. Teraz czas na skrzynię HBJ i innych sześciobiegowych pasujących pod silnik BSE. Nie znam jej przełożeń, więc jeśli je znacie powiedzcie gdzie można to znaleźć, albo podajcie przełożenia wszystkich tych skrzyń - dzięki! Zatem założę, że HBJ na piątce ma przełożenie 0,67 (jak po modyfikacji piątego biegu w FZT), a dodatkowo szósty bieg miałby zębatkę 0,54 - jeśli taka istnieje. Wyglądałoby to tak:
Przełożenie główne: 5,067
Bieg 1. 3,455 (24km/h przy 3500rpm)
Bieg 2. Zębatka 1,955 (24km/h przy 2000rpm)
Bieg 2. Zębatka 1,955 (42km/h przy 3500rpm)
Bieg 3. Zębatka 1,281 (42km/h przy 2300rpm)
Bieg 3. Zębatka 1,281 (64km/h przy 3500rpm)
Bieg 4. Zębatka 0,927 (64km/h przy 2500rpm)
Bieg 4. Zębatka 0,927 (89km/h przy 3500rpm)
Bieg 5. Zębatka 0,67 (89km/h przy 2500rpm)
Bieg 5. Zębatka 0,67 (123km/h przy 3500rpm)
Bieg 6. Zębatka 0,54 (123km/h przy 2800rpm)
Bieg 6. Zębatka 0,54 (152km/h przy 3500 rpm)
Bieg 6. Zębatka 0,54 (174km/h przy 4000rpm)
Widzę poprawę o 40km/h przy 3500rpm - myślę, że tutaj jest sensowna zmiana.
Co o tym sądzicie? Przeanalizujcie te dane.
Awatar użytkownika
misiek775
Zaawansowany
Posty: 411
Rejestracja: czw kwie 13, 2017 19:14
Auto:: Touran BSE 2006 LPG
Imię:: Micz
Lokalizacja: BDG
Podziękował: 13 razy
Otrzymał podziękowań: 50 razy

Re: Dłuższa piątka w 1.6 8V BGU, BSE, BSF

Post autor: misiek775 »

HBJ to zmiana tylko 5 i 6 biegu. Ten sam efekt uzyskasz stosując 0,67 na 5 biegu. Pozatym inna obudowa, inne mocowanie.

Obrazek
Awatar użytkownika
tinware
Zaawansowany
Posty: 313
Rejestracja: sob gru 08, 2018 22:12
Auto:: 1T1 1.6MPI BSE LPG
Imię:: Kamil
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 7 razy
Otrzymał podziękowań: 23 razy

Re: Dłuższa piątka w 1.6 8V BGU, BSE, BSF

Post autor: tinware »

misiek775 pisze:Ten sam efekt uzyskasz stosując 0,67 na 5 biegu.
Boje się przeskoku z czwartego na piąty bieg. Mam obawy, że przy np. 80kmh czwórka to za dużo, a piątka zrobi się za mała. Mamy ten sam silnik - jaką masz skrzynie u siebie i z jakich przełożeń korzystasz? Według ludzi z forum Octavia 100km/h przy 3000 rpm tak jak ma to miejsce u mnie wskazywałoby na zębatkę 0,84 na piątce.
Awatar użytkownika
misiek775
Zaawansowany
Posty: 411
Rejestracja: czw kwie 13, 2017 19:14
Auto:: Touran BSE 2006 LPG
Imię:: Micz
Lokalizacja: BDG
Podziękował: 13 razy
Otrzymał podziękowań: 50 razy

Re: Dłuższa piątka w 1.6 8V BGU, BSE, BSF

Post autor: misiek775 »

Moim zdaniem źle podchodzisz do sprawy.
Skrzynia z octavii i skrzynia z tourana różnią się przełożeniem głównym.
W takiej octavii siedzi skrzynia z przełożeniem głównym - 4,53 i wtedy 5 bieg ma 0,84. Zmieniając na 0,74 i maja o ok 400-500 obr/min mniej - tak miał mój znajomy w O2 ze skrzynią chyba LVN.
W touranie w skrzyni FZT przełożenie główne to 5,06 i na 5 biegu ma 0,74 (rozpiska wyżej). Tak więc zmiana 0,74 na 0,74 jest bez sensu, jedynie zmiana na 0,6x i masz ok 400 mniej.

Nie można brać bezpośrednio przełożeń biegów ne znając typu skrzyni i wartości przełożenia głównego.
Chyba że hybryda - skrzynia z O2 z 4,53 i piąty bieg z tourana 0,74.
Awatar użytkownika
tinware
Zaawansowany
Posty: 313
Rejestracja: sob gru 08, 2018 22:12
Auto:: 1T1 1.6MPI BSE LPG
Imię:: Kamil
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 7 razy
Otrzymał podziękowań: 23 razy

Re: Dłuższa piątka w 1.6 8V BGU, BSE, BSF

Post autor: tinware »

Dziękuję Ci serdecznie, nie wiedziałem o tej różnicy w przełożeniu głównym, teraz trochę mi to wyjaśniłeś...
misiek775 pisze:jedynie zmiana na 0,6x i masz ok 400 mniej
Wychodzi to tak:
Przełożenie główne: 5,067
0.74 - prędkość 127km/h przy 4000rpm
0.67 - prędkość 140km/h przy 4000rpm
Nie satysfakcjonuje mnie jak na wydany tysiak, zrobię to w ostateczności jak nic innego nie wymyśle.

Od razu widzę, że przełożenia tej 6-cio biegowej HBJ nic mi nie dadzą... Praktycznie można w niej z czwartego biegu od razu wrzucać 6-ty bieg, zupełnie bez sensu.
Przełożenie główne: 5,067
...
Bieg 4. Zębatka 0,97 (84km/h przy 3500rpm)
Bieg 5. Zębatka 0,74 (84km/h przy 2600rpm)
Bieg 5. Zębatka 0,74 (111km/h przy 3500rpm)
Bieg 6. Zębatka 0,56 (111km/h przy 2600rpm)
Bieg 6. Zębatka 0,56 (147km/h przy 3500 rpm)
Bieg 6. Zębatka 0,56 (168km/h przy 4000rpm)
Jedynymi efektywnymi zmianami to te, które policzyłem dla HBJ. Załóżmy, że kupuję skrzynię HBJ i w miejscu piątego biegu (0,77) montuję piąty z FZT (0,74), a na szóstkę zakładam coś w stylu 0,56 - wygląda to fajnie. Pytanie, czy jest to realne? Może zamiast HBJ coś innego - ten kod wziął się u mnie po prostu z jakiegoś forum, ktoś tak napisał...
Awatar użytkownika
misiek775
Zaawansowany
Posty: 411
Rejestracja: czw kwie 13, 2017 19:14
Auto:: Touran BSE 2006 LPG
Imię:: Micz
Lokalizacja: BDG
Podziękował: 13 razy
Otrzymał podziękowań: 50 razy

Re: Dłuższa piątka w 1.6 8V BGU, BSE, BSF

Post autor: misiek775 »

Obawiam się że ciężko będzie znaleźć 0.5x a druga sprawa to na tym przełożeniu boże być za ciężko.
No i w hbj trzeba zmienic obudowę na tą z fzt.
Awatar użytkownika
tinware
Zaawansowany
Posty: 313
Rejestracja: sob gru 08, 2018 22:12
Auto:: 1T1 1.6MPI BSE LPG
Imię:: Kamil
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 7 razy
Otrzymał podziękowań: 23 razy

Re: Dłuższa piątka w 1.6 8V BGU, BSE, BSF

Post autor: tinware »

misiek775 pisze:to na tym przełożeniu boże być za ciężko.
Szóstka miałaby mi służyć do utrzymywania stałej prędkości na tempomacie. Z jakimkolwiek manewrem nie miałbym problemu, aby zrobić redukcje.
misiek775 pisze:No i w hbj trzeba zmienic obudowę na tą z fzt.
Masz na myśli całą obudowę? Myślałem, że uda się na takiej zasadzie, jak na zdjęciu...
fzt vs. hbj.png
misiek775 pisze:Obawiam się że ciężko będzie znaleźć 0.5x
Gdzie szukać takich przełożeń?

Z jakich rozwiązań korzystasz w swoim Touranie?
pitt55
Początkujący
Posty: 26
Rejestracja: śr wrz 26, 2018 20:58
Auto:: VW 1,6 MPI
Imię:: Piotr
Lokalizacja: Gliwice
Otrzymał podziękowań: 2 razy

Re: Dłuższa piątka w 1.6 8V BGU, BSE, BSF

Post autor: pitt55 »

Tak to wygląda u mnie po modyfikacji 5-tego biegu. Oczywiście autostrada i 5-ty bieg.
Załączniki
20190217_110633.jpg
Awatar użytkownika
tinware
Zaawansowany
Posty: 313
Rejestracja: sob gru 08, 2018 22:12
Auto:: 1T1 1.6MPI BSE LPG
Imię:: Kamil
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 7 razy
Otrzymał podziękowań: 23 razy

Re: Dłuższa piątka w 1.6 8V BGU, BSE, BSF

Post autor: tinware »

Dzięki za zdjęcie - petarda! Rzeczywiście, nie ma sensu wrzucania 6 biegów. Czy wiesz o jakimś przełożeniu mniejszym od 0.67? Gdyby było np. 0.60 to skusiłbym się.

Tak mi wyszło z wyliczeń, ta prędkość jest chyba GPS-owa, więc trzeba do niej dodać ok. 3-7km/h
fzt_0.74.png
fzt_0.67.png
fzt_0.60.png
dexter23pl
Expert
Posty: 1084
Rejestracja: czw kwie 10, 2014 14:38
Auto:: Golf 5
Imię:: Dexter
Lokalizacja: Slaskie
Podziękował: 43 razy
Otrzymał podziękowań: 148 razy

Re: Dłuższa piątka w 1.6 8V BGU, BSE, BSF

Post autor: dexter23pl »

pitt55 pisze:Tak to wygląda u mnie po modyfikacji 5-tego biegu. Oczywiście autostrada i 5-ty bieg.
Kolego dałeś 0.67?
przy 3 tys/obr na 5 bieg masz bodajże 120km/h a jaka prędkość jest na 4 biegu przy tych obrotach?
Awatar użytkownika
tinware
Zaawansowany
Posty: 313
Rejestracja: sob gru 08, 2018 22:12
Auto:: 1T1 1.6MPI BSE LPG
Imię:: Kamil
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 7 razy
Otrzymał podziękowań: 23 razy

Re: Dłuższa piątka w 1.6 8V BGU, BSE, BSF

Post autor: tinware »

Odezwałem się do kilku warsztatów wyspecjalizowanych w skrzyniach biegów, zobaczymy co odpiszą. Najchętniej wymieniłbym FZT na HBJ i od razu w HBJ zmienił piąty i szósty bieg, gdyż w oryginale ta skrzynia nie ma żadnego sensu. Mam nadzieję, że nie zemdleje jak zobaczę cenę.
hbj_mod_6+5.png
Awatar użytkownika
wesol
Władca postów
Posty: 4954
Rejestracja: wt maja 10, 2016 08:19
Auto:: touran BLS i 2x CAYC
Imię:: Pawel
Lokalizacja: Goleniów
Podziękował: 21 razy
Otrzymał podziękowań: 418 razy

Re: Dłuższa piątka w 1.6 8V BGU, BSE, BSF

Post autor: wesol »

Myślę że cena od 1000 będzie się zaczynać.
1T2 BLS oraz 2x 1T3 CAYC
Awatar użytkownika
misiek775
Zaawansowany
Posty: 411
Rejestracja: czw kwie 13, 2017 19:14
Auto:: Touran BSE 2006 LPG
Imię:: Micz
Lokalizacja: BDG
Podziękował: 13 razy
Otrzymał podziękowań: 50 razy

Re: Dłuższa piątka w 1.6 8V BGU, BSE, BSF

Post autor: misiek775 »

Kumpel w Octavii placil 500zl za robotę i jakoś okolo 600 zł za kółka. w
Awatar użytkownika
tinware
Zaawansowany
Posty: 313
Rejestracja: sob gru 08, 2018 22:12
Auto:: 1T1 1.6MPI BSE LPG
Imię:: Kamil
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 7 razy
Otrzymał podziękowań: 23 razy

Re: Dłuższa piątka w 1.6 8V BGU, BSE, BSF

Post autor: tinware »

wesol pisze:Myślę że cena od 1000 będzie się zaczynać.
Jeśli za wymianę FZT na HBJ i wymianę przełożeń piątego i szóstego biegu miałbym zapłacić "od 1000", czytam to też jako "do 2000" to już mogę wstawać i jechać wymieniać ;-)
misiek775 pisze:Kumpel w Octavii placil 500zl za robotę i jakoś okolo 600 zł za kółka. w
No tak, tylko mówisz tutaj o wymianie piątego biegu w obecnej skrzyni. Dla mnie taka zmiana będzie ostatecznością, gdyż przy 150km/h będę miał 4000RPM a to ciągle za dużo (obecnie 4700rpm). Zobacz trzy posty wyżej, jak było by fajnie zostać przy obecnej piątce 0.74, a na szóstce dołożyć coś z 0.5x (3500rpm przy 150km/h).

Pytanie: czy się da i do kogo uderzyć w okolicach Warszawy w tym temacie?
Awatar użytkownika
wesol
Władca postów
Posty: 4954
Rejestracja: wt maja 10, 2016 08:19
Auto:: touran BLS i 2x CAYC
Imię:: Pawel
Lokalizacja: Goleniów
Podziękował: 21 razy
Otrzymał podziękowań: 418 razy

Re: Dłuższa piątka w 1.6 8V BGU, BSE, BSF

Post autor: wesol »

Myślałem raczej o kwocie od 1000 zaczynającej się za wymianę tego koła 6 biegu w twoje skrzyni oczewiscie. Zapewne coś tam wymyślą że jakieś łożysko już wypadałoby wymienić czy coś. Do tego zrzut skrzyni i założenie. Czyli kwota zaczynająca się od tysiaka to części w postaci tych kół i założenie ich w twojej skrzyni. Zrzut skrzyni itp to już w twoim zakresie. To i tak cena raczej mocno optymistyczna. Dobry zakład zawola za taką przeróbkę skrzyni bliżej 1500 zł.
1T2 BLS oraz 2x 1T3 CAYC
ODPOWIEDZ